Is de Vario-ring uit een scooter halen strafbaar en telt het als opvoeren?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Thalion987
Infopolitie Gast

Is de Vario-ring uit een scooter halen strafbaar en telt het als opvoeren?

Bericht door Thalion987 » 05 jun 2017, 14:19

Zoals in mijn titel is aangegeven vraag ik me af of het verwijderen van de vario-ring strafbaar is. Mij gaat het vooral om de extra toeren die mijn scooter maakt en de extra benzine en luchtvervuiling die dat dan extra geeft. Zonder vario-ring zou ik hem op een andere manier begrenzen zodat hij op de rollerbank de wettelijke snelheid rijd. Telt dit voor de verzekering als opvoeren? Dit vraag ik mezelf af omdat je verder niks toevoegt om sneller te laten gaan. En moet ik hem hierna laten herkeuren?

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Is de Vario-ring uit een scooter halen strafbaar en telt het als opvoeren?

Bericht door rai » 05 jun 2017, 16:33

Op zich is het alleen maar verwijderen van een varioring niet strafbaar.
Probleem is onder andere wel wat je zelf zegt, dat je hem op een andere manier moet gaan begrenzen, wat wel een probleem op kan leveren.
De wijze hoe een bromfiets begrenst moet zijn is namelijk wel wettelijk bepaald en als er getwijfeld wordt aan de wijze waarop dat gebeurd is, kan het zomaar zijn dat er bij een controle besloten wordt een technisch onderzoek in te stellen.

Op welke wijze had je gedacht om het snelheidsverschil die het verwijderen van de varioring oplevert, op een andere wijze terug te schroeven?

Thalion987
Infopolitie Gast

Bericht door Thalion987 » 05 jun 2017, 16:53

Ik ben zeker geen expert dus ik denk dat ik bij een scooterwinkel mijn opties zal bespreken en het ook waarschijnlijk daar dan laat doen. Ik dacht zelf aan een cdi begrenzer. Ik weet dat er ook verschillende bestaan die knoppen hebben om het aan of uit te zetten, maar ik denk gewoon aan een begrenzer zonder knop. Volgens mij kan ik één kopen met een hogere weerstand zodat hij minder snel gaat.

Jager
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Bericht door Jager » 05 jun 2017, 19:21

Een begrenzer 'met knopje' kan je een hoop ellende opleveren, zie reactie van Rai.
Gr. Jager

thalion987
Infopolitie Gast

Bericht door thalion987 » 05 jun 2017, 19:44

Ja dat klopt en dit wil ik ook niet. Het is verbazend als je op internet kijkt hoe moeilijk het is om een begrenzer zonder een aan en uit systeem te vinden.

Daarnaast weten jullie of ik hem daarna moet herkeuren en of de verzekering dit ziet als "opvoeren" omdat veel verzekeringen keren niet uit als de scooter opgevoerd is.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bericht door rai » 05 jun 2017, 21:19

Klopt dat een elektronische begrenzer zonder aan/uit systeem heel moeilijk te vinden zijn, omdat ze makkelijk te manipuleren zijn.
Daarnaast met je ze vaak met stekkertjes ergens tussen monteren en een elektronische begrenzer met een stekkertje die je zo los kan maken, voldoet niet aan de eisen, en dan maakt het dus niet eens uit of er wel of geen aan/uit schakelaar op zit.

En daarnaast, ook al zit hij wel op een juiste wijze gemonteerd, nare gewoonte van huidige elektronica is, dat ze vaak makkelijk met een afstandsbediening te regelen zijn, en dat mag ook niet.

Gesloten