verdachte laten gaan ???

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
michelr
Infopolitie Gast

verdachte laten gaan ???

Bericht door michelr » 05 jun 2017, 12:08

Afgelopen weekend werd ik bedreigd en kon net aan een vuistslag ontwijken.

Politie was net op tijd aanwezig om de vluchtende verdachte toch even verderop nog staande te houden

Gek genoeg zijn deze na het tonen van ID gewoon weer laten gaan, wel kon ik uiteraard aangifte doen op het buro

3 personen waren op een landgoed waar je lid moet zijb, na dat te hebben vermeld, bleek dat ze ook aan het vissen waren en bbqen

Ze waren dus op het landgoed zonder toestemming
Waren aan het vissen zonder vergunning en het bbq wat gewoon verboden is

Maar 1 van de 3 personen werd al gelijk agressief
Waarop ik maar wat afstand heb gehouden en de politie heb gebeld

Groep werd groter en bleven belediging
Dus ben ik helemaal uit het zicht verdwenen wachten op de politie

Ne enige tijd wachten, komt er een auto het landgoed afrijden en daar stapt de eerder agressieve persoon uit

Waarop die begint te roepen of ik problemen wil en dat die mij wel even gaat killen

Wederom heb ik afstand gehouden door hem steeds weg te duwen, toch probeerde hij 1 of 2 keer uit te halen naar mijn gezicht

Politie word gezien en persoon stapt in en rijden weg
Verhaal nog even uitgelegd aan de agenten, die er gelijk achter aan gingen, om ze vervolgens na staande houding weer te laten gaan

Mijn opgegeven singalement was slecht en eigenlijk alleen blank en kaal en stapte uit aan de rechter kan van de auto met daarin 3 personen

Ik vraag me dan ook werkelijk af wat er gebeurd met een eventuele aangifte ?

Graag hoor ik ook wat de reden is dat de verdachte niet gewoon is aan gehouden ?

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Re: verdachte laten gaan ???

Bericht door Stefan » 05 jun 2017, 14:11

Als ik het zo lees denk ik dat de agenten geen eigen waarneming hadden en een zeer summier signalement. Door het staande houden van de auto en het noteren van de gegevens kan nu in ieder geval altijd achterhaald worden wie er in die auto zaten. Als de aangifte gedaan is kan er een onderzoek worden opgestart, waarin de inzittenden waarschijnlijk ook in betrokken worden door hen als verdachte of getuige te horen. Hoe, wanneer en of dat onderzoek er komt kunnen wij niet zien en hier kan ook geen sluitend antwoord op gegeven worden, behalve door het betreffende bureau.

Een aanhouding kan worden gedaan bij een strafbaar feit dat op heterdaad wordt geconstateerd, daar was hier waarschijnlijk geen sprake van. Er is dan sprake van een aanhouding buiten heterdaad, en hier moet een officier van justitie toestemming voor verlenen. Op basis van de omschreven situatie zal er niet genoeg aanleiding zijn geweest en is er om deze reden niet overgegaan tot een aanhouding. Er zou nog sprake kunnen zijn van een zogenaamd 'vh-feit', mishandeling is tenslotte met name genoemd in dit artikel, maar voor zover ik uit de tekst kan opmaken is hier (net) geen sprake van mishandeling.

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 05 jun 2017, 15:02

@stefan: een poging tot mishandeling is niet strafbaar, de "verdachte" als ie dat al zou zijn heeft gewoon in het luchtledige gemept en dat mag in Nederland. Blijft over de bedreiging op een "slecht signalement" wat niet zelf is geconstateerd en waarvan we zelf niet de bijkomende omstandigheden kennen.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door marcootje » 05 jun 2017, 15:11

Stefank het is niet handig om aannames en veronderstellingen te doen, is de TS niet mee geholpen.
Maar het is nog steeds heterdaad dus kon er aangehouden worden. De agenten hebben een reden gehad waarom dit niet werd gedaan. Bij een strafbaar feit, welke niet heterdaad is, is de officier van justitie, kan dit niet worden afgewacht kan de hulp officier van justitie, kan deze niet afgewacht worden de opsporings- ambtenaar zelf, toestemming en of overgaan tot aanhouden.
Het strafbare feit wat ik uit het verhaal haal is bedreiging. Poging mishandeling bestaat nu eenmaal niet.
Ga aangifte doen en vraag om op de hoogte gehouden te worden van het onderzoek. Je kan later navragen hoe het nu met deze zaak staat. Ben je het niet eens met de gang van zaken zoals de politie heeft opgetreden, kun je een klacht doen bij een hulp officier van justitie. Je kan ook vragen aan de politie, die bij het incident is geweest, waarom zij zo gehandeld hebben.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Bericht door Stefan » 05 jun 2017, 18:45

Frans schreef:
05 jun 2017, 15:02
@stefan: een poging tot mishandeling is niet strafbaar, de "verdachte" als ie dat al zou zijn heeft gewoon in het luchtledige gemept en dat mag in Nederland. Blijft over de bedreiging op een "slecht signalement" wat niet zelf is geconstateerd en waarvan we zelf niet de bijkomende omstandigheden kennen.
Klopt helemaal, zie artikel 300 lid 5 Sr. Ik doelde met "(net) geen sprake van mishandeling" op het feit dat TS aangeeft dat men probeerde hem te slaan.
marcootje schreef:
05 jun 2017, 15:11
Stefank het is niet handig om aannames en veronderstellingen te doen, is de TS niet mee geholpen.
Maar het is nog steeds heterdaad dus kon er aangehouden worden. De agenten hebben een reden gehad waarom dit niet werd gedaan. Bij een strafbaar feit, welke niet heterdaad is, is de officier van justitie, kan dit niet worden afgewacht kan de hulp officier van justitie, kan deze niet afgewacht worden de opsporings- ambtenaar zelf, toestemming en of overgaan tot aanhouden.
Het strafbare feit wat ik uit het verhaal haal is bedreiging. Poging mishandeling bestaat nu eenmaal niet.
Ga aangifte doen en vraag om op de hoogte gehouden te worden van het onderzoek. Je kan later navragen hoe het nu met deze zaak staat. Ben je het niet eens met de gang van zaken zoals de politie heeft opgetreden, kun je een klacht doen bij een hulp officier van justitie. Je kan ook vragen aan de politie, die bij het incident is geweest, waarom zij zo gehandeld hebben.
Op dit forum doen we allemaal veronderstellingen. Het verhaal is nooit compleet en we moeten het doen met wat we lezen. Heterdaad bestaat tot 2 uur na het feit (mits doorlopend gezocht), nergens in deze post is een tijdspanne aangegeven, maar het zou inderdaad nog heterdaad kunnen zijn. Men zou dan ook over kunnen gaan tot aanhouden, maar dat is dus niet gebeurd.

Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Vrijwilliger
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door Julio » 05 jun 2017, 19:21

Beetje off-topic maar @Stefan; Na 2 uur vervalt de heterdaad??
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Bericht door Stefan » 05 jun 2017, 19:28

Julio schreef:
05 jun 2017, 19:21
Beetje off-topic maar @Stefan; Na 2 uur vervalt de heterdaad??
Ik was al aan het zoeken, maar vind zo snel niks om het te onderbouwen. Misschien alleen lokaal zo, maar de hovj als de ovj hebben dat geroepen in OB. Geen idee waar dat onderbouwd is, heb ook geen jurisprudentie gevonden. Het team werkt in ieder geval met deze deadline, waarna heterdaad niet langer als optie wordt gezien.

Als we uitgaan van een langere periode maakt dat voor TS niets uit, lijkt me in dit geval ook niet wenselijk om daar verder over te discussiëren -> ik kan m`n post helaas niet meer aanpassen ;)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 05 jun 2017, 20:20

Om te weten of men vist zonder vergunning moet men veel meer weten.

Om te weten of men illegaal op een landgoed is idem.
-is er een duidelijke begrenzing ("besloten erf"),
-heeft de begrenzing bebording zoals 'verboden toegang' oid

Voor huisvredebreuk zal er wellicht ook gevorderd moeten zijn.
Bedreigingen uiten tijdens huisvredebreuk is een verzwarende omstandigheid.

Is er een visvergunning nodig als men vanaf een landgoed vist ook al is men daar niet bevoegd?
Zoals al gesteld is een poging mishandeling niet strafbaar....

Ik zie zo op basis van wat TS vermeldt niet 1,2,3 wat er meer gedaan had kunnen worden.
Wellicht ontbreken er details in de openingspost...

En wat betreft heterdaad na 2 uur: dat lijkt me sterkt afhankelijk van het gepleegde feit en het zoeken.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 05 jun 2017, 23:09

@stefan

Als ik je nu eens zeg dat in theorie een heterdaad wel 12 uur kan duren... Er kan wel een OvJ zijn die daar een tijdspanne aan hangt maar dan gaat ie zelf een invulling geven aan iets wat nergens beschreven staat. Als je meteen begint met zoeken en je blijft achter verdachten aanzitten en zoeken zou het in theorie gerust 12 uur kunnen duren (al zou je dan al wel 2x NL rond kunnen zijn geweest ;) ) Uiteraard moet je je altijd afvragen of je nog wel zinnig bezig bent maar die 2 uur die je noemt staat nergens.

WvSv
Wettekst
Artikel 128
  1. Ontdekking op heeter daad heeft plaats, wanneer het strafbare feit ontdekt wordt, terwijl het begaan wordt of terstond nadat het begaan is.
  2. Het geval van ontdekking op heeter daad wordt niet langer aanwezig geacht dan kort na het feit dier ontdekking

Omdat het het gastendeel is en we babbelen over wetsartikelen ook meteen maar artikel 300 WvSr want dat is al een paar keer genoemd.
Wettekst
Artikel 300
  1. Mishandeling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie.
  2. Indien het feit zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
  3. Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.
  4. Met mishandeling wordt gelijkgesteld opzettelijke benadeling van de gezondheid.
  5. Poging tot dit misdrijf is niet strafbaar
Daarnaast ben ik het niet helemaal eens met marcootje, te weinig info. We weten het simpelweg niet. Na de staandehouding zijn "de verdachten" namelijk weggestuurd en als ik het zo hoor verteld TS dat ze volgens hem op het landgoed een paar overtredingen hebben begaan. Waren de "verdachten" geen rechthebbenden van dat terrein/landgoed zelf? En dan blijft en van de hele casus dus... poef... heel weinig anders over dan een mondelinge bedreiging...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 05 jun 2017, 23:20

Voor die mondelinge bedreiging is dan ook nog zeer bepalend wat de verdachte feitelijk heeft gezegd en niet wat het slachtoffer uit de gebruikte woorden meent af te leiden.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

michelr
Infopolitie Gast

Bericht door michelr » 06 jun 2017, 00:35

Bedankt voor jullie reacties

Het is duidelijk poging tot mishandeling bestaat dus niet

Waar valt het slaan met de vuist naar iemands gezicht dan naar ? Als ik niet zelf had ontweken was die gewoon raak geweest

De mondelinge bedreiging was alleen maar ik ga je killen, daar kan ik me nog in vinden als er niemand word aangehouden
Ik zou daar ook geen aangiften van doen
Kost allemaal genoeg tijd en we hebben allemaal wel wat anders te doen,maar die vuistslag vind ik een heel ander verhaal

Wat betreft het landgoed, dat is duidelijk een landgoed voor leden, het staat bij elke ingang aangegeven, er zijn verschillende lidmaatschappen, waarvan je er minimaal 1 moet hebben
Om te vissen moet je lid zijn van de vis vereniging
Bbq is al helemaal verboden

Wel kan ik begrijpen dat deze personen dit niet wisten het staat alleen in het Nederlands aangegeven

Vandaar dat ik ze het nog een keer in het Engels heb verteld ook heb ik uitgelegd toezichthouder te zijn heb uiteraard ook me pas laten zien en dat het hun duidelijk was blijkt wel toen ze als nog het landgoed verlieten

Ik wilde net de politie gaan bellen om te zeggen dat het opgelost was , nog voor ik me telefoon kon pakken stapten 1 van de personen dus uit etc

Dit heeft vanaf het begin een minuut of 40 geduurd

Nog even in het kort

Ik bel de politie omdat de personen niet wilde vertrekken van het landgoed
Al wachten op de politie hebben de personen toch besloten om te vertrekken, echter wilde 1 van de personen nog wel even op mijn gezicht slaan

In de verte kom een politie auto aan rijden waarop ik gebaar hier moet je zijn, stapte de persoon in en reed de auto weg

De politie komt aan bij mij, waarop ik heel kort uitleg wat er is gebeurd en om welke auto het ging

Die reed nog zo,n 100 meter verder op
Waarop ze deze direct achter na gingen

Een andere auto komt ook ter plaatse en toen werd verteld door de collega's dat ze de personen staande hebben gehouden en weer hebben laten gaan

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 06 jun 2017, 01:19

Maar nu wordt het anders:

Ik begrijp dus dat u de rechthebbende/beveiliger van het landgoed (volledig afgeschermd,beperkt toegankelijk, voor leden)
bent geweest. Het BBQen, vissen etc. waren regels die u zelf had moeten naleven (huisregels) maar wat niet lukte. U heeft die personen gevraagd om te vertrekken wat ze in eerste instantie niet wilden maar uiteindelijk toen de politie kwam zijn ze toch vertrokken. Kortom, u heeft nooit kunnen vorderen om te vertrekken in het bijzijn van de agenten in het Engels (want is wist dat ze Engels spraken, geen Nederlands) dus van alle zaken die van het landgoed staan blijft niks over. BBQ, vissen... allemaal weg. U bent daar toezichthouder zegt u zelf en sterker nog, zo heeft u zich zelfs gelegitimeerd. Huisregels dus kennelijk, geen regels volgens de Nederlandse wet.

Slaan richting een gezicht is, zoals al enkele malen gezegd geen strafbaar feit. Dat kunt u vervelend vinden maar zie hierboven art. 300 lid 5, mishandeling is strafbaar, een poging tot mishandeling is niet strafbaar. (Punt)

Zou mooi zijn, dan zou elke kiddo van 17 in de trein die muziek zit te luisteren 23 strafbare feiten plegen in de intercity Den Bosch - Utrecht ;)

En dan de mondelinge bedreiging, tja, u wil er al geen aangifte van doen. Van een toezichthouder mag denk ik ook worden verwacht dat hij communicatief vaardig is en toch over het algemeen wat meer kaf van koren kan scheiden dan de gemiddelde bezoeker (tenminste, in mijn tijd leerden toezichthouders dat nog wel, ik weet niet echt hoe het deze eeuw gesteld is - jeetje ik word oud... ) dus dit is nu niet echt heel spannend en dat vind u zelf ook denk ik anders had u wel die aangifte gedaan.

Een vervelend voorval, ik heb een beetje het vermoeden een van uw eerste?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 06 jun 2017, 10:57

michelr schreef:
06 jun 2017, 00:35
Het is duidelijk poging tot mishandeling bestaat dus niet
Waar valt het slaan met de vuist naar iemands gezicht dan naar ? Als ik niet zelf had ontweken was die gewoon raak geweest
Dat is een poging tot mishandeling.
Een poging tot mishandeling bestaat wel, maar is niet strafbaar.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 06 jun 2017, 17:09

Mouw
Aapje
Eruit.

Olifant
Lange snuit.

Er blijft niets over.
En het verhaal in het eerste bericht was weer eens niet compleet ;-)
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

michelr
Infopolitie Gast

Bericht door michelr » 06 jun 2017, 17:27

marcootje schreef:
05 jun 2017, 15:11
Maar het is nog steeds heterdaad dus kon er aangehouden worden. De agenten hebben een reden gehad waarom dit niet werd gedaan.
Juist en dat was mijn enige vraag, wat de reden is
De meeste reacties doen lijken alsof er geen reden was voor een aanhoudeing, wat ik toch een beetje opmerkelijk vind

Bedankt Marcotje, ik ga dan toch maar aangifte doen
Ik wil toch heel graag weten wat de reden dan was om niet tot aanhouden over te gaan

Gesloten