is dit nu bedreiging in de zin van de wet of niet.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
lachmeisje
Lid
Lid
Roepnaam: Yvonne
Geslacht:
Leeftijd: 38
Contacteer:

is dit nu bedreiging in de zin van de wet of niet.

Bericht door lachmeisje » 24 apr 2017, 16:02

Hallo allen,

Ik heb een vraag waar ik niet uit kom. Mijn ene collega zegt het is wel bedreiging en de andere zegt van niet. Hieronder de situatieschets:

Ik loop vanmorgen (mijn mijn muziek in mijn oren) richting het busstation en ik hoor dat iemand mij roept. Deze vrouw wil mijn iets vragen zegt ze. Ik geef aan dat het snel moet gebeuren anders kom ik te laat voor de bus. Ze komt vlak bij mij staan (in mijn persoonlijke omgeving vlak bij mijn gezicht) en begint dan te zeggen dat"ik moet ophouden met mijn stuff". Ik sta even perplex en vraag dan netjes wat mevoruw bedoeld. Hierop zegt ze nog 4 keer dat ik moet ophouden met mijn stuff. Ik heb echt geen flauw idee waar ze het over heeft en zeg dit ook. Vervolgens prikt ze met haar sleutel vlak bij mijn gezicht, in de lucht en zegt dit npg eens maar nu met de toevoeging dat er de volgende keer niemand is die me kan helpen. Ik vraag haar vriendelijk maar toch directief dat ik het niet prettig vind dat ze met de sleutel in mijn gezicht zwaait en vraag haar hiermee te stoppen. Dit doet mevrouw echter niet. Ik moest ophouden met mijn stuff wnat anders..... en of ik het had begrepen. Intussen loopt ik door en ze zegt dqat ik niet moet doorlopen en e zegt nogmaals dat ik moet ophouden met mijn stuff. Ik geef nogmaals aan da tik niet weet waar ze het over heeft en wil weglopen. Mevrouw loopt me achteraan en blijft zeggen dat ik dus moet ophouden met mijn stuff. Ik zeg dat ik het begrepen heb en pak mijn telefoon. Ik maak het gebaar dat ik iemand ga opbellen en begin (zonder dat ik iemand aan de telefoon heb) te praten. Hierop druipt ze af, maar blijft achter me lopen, prevelent en zeggend dat ik gewoon moet ophouden met mijn stuff. Ik vind het inmiddels zo onprettig dat ik een hofje van een woonwijk in loop en zo kom ik achter haar te lopen. Ik loop verder naar de bus en stap in. Blijkt dat mevoruw in de zelfde bus zit. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en ben bij de chauffeur blijven zitten. Intussen begint mevoruw ook tegen anderen te zeggen dat ze moeten ophouden met hun stuff.

Mijn gevoel zegt dat ik dit wel bedreigend vind maar ze heeft me nooit aangeraakt (het zwaaien met die sleutel was vlakbij mijn gezicht) en ze heeft ook niet gezegd wat we anders zou doen. Dus ik zou zelf zeggen dat het een verkapte bedreiging is, maar niet strafbaar en dus ook niet aangifte waardig. Mijn vriend vind dat ik wel aangifte moet doen, al is het alleen maar voor mijn eigen gevoel.

Zelf denk ik dat mevoruw erg in de war was en dat ze misschien vergeten is om haar pillen in te nemen (zo kwam ze tenmiste over op me)

Wat vinden jullie

1. is dit bedreiging in de zin van de wet?
2. kan ik aangifte doen van bedreiging.

Gr
yvonne

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Re: is dit nu bedreiging in de zin van de wet of niet.

Bericht door marcootje » 24 apr 2017, 17:47

Nee dit is geen bedreiging in de zin van de wet. De bedreiging moet met 1 van de 7 genoemde delicten zijn( bedreiging met openlijk geweld tegen perso(o)nen, algemene veiligheid, verkrachting, aanranding, misdrijf tegen het levengericht,gijzeling, zware mishandeling of brandstichting).
Maar ik denk dat je het goed ingeschat heb en goed gehandeld. Kan me wel voorstellen dat het gevoelsmatig bedreigend voor je was. Het is misschien wel handig om even een politiebureau binnen te lopen en melding te maken(geen aangifte).
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

lachmeisje
Lid
Lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door lachmeisje » 24 apr 2017, 17:59

Dank je wel marcootje.

Inderdaad misschien melding maken... Er gebeuren de laatste tijd veel rare dingen in Uithoorn. Bijvoorbeeld dat meisje wat was neergestoken, de zelfmoord van een vrouw, veel inbraken... Best wel beangstigend om in een 'klein' stadje zoveel te zien gebeuren.

Prettig om te horen dat ik het goed heb aangepakt en gewoon naar mijn gevoel heb geluisterd

Groetjes
Yvonne

Dennis1989
Nieuw lid
Nieuw lid
Beveiliger
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Bericht door Dennis1989 » 01 mei 2017, 13:38

Wellicht dat deze vrouw ernstig verward was en dat er meer aan de hand is. Dit zeg ik omdat zij ook tegen andere personen begon in de bus. Een melding doen van zo'n dergelijke situatie kan nooit kwaad.
Geloof in jezelf.

lachmeisje
Lid
Lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door lachmeisje » 03 mei 2017, 09:31

Inderdaad Dennis. Ik heb ook een melding gedaan, maar veel konden ze niet doen. Ik denk ook dat mevrouw gewoonweg erg verward was. Ik heb haar ook niet meer gezien.

Gesloten