Wok melding scooter door kromme remgreep en snelheid

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8302
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:
Gebruikersavatar
Marco
Infopolitie Gast

Re: Wok melding scooter door kromme remgreep en snelheid

Ongelezen bericht door Marco »

Oke, mijn excuses ik wist niet dat zo mocht. Had juist expres 2 namen gebruikt om vooroordelen te voorkomen.

Het gaat mij namelijk om wat wel en niet zomaar kan.

De eerste situatie is dus staande gehouden met een te hoge snelheid wat dus echt niet klopt en waarvan GPS ook duidelijk laat zien dat het niet klopt. Ik gebruik een GPS systeem waarmee je tot 1 jaar terug iedere route kan terug kijken via een website met de gereden snelheden daarbij. Dat zou dan in mijn ogen het bewijs zijn dat de meeting simpelweg niet kan kloppen. De agent zag me rijden reed even achter me en hield me staande. Ik zag de agent trouwens ook allang aankomen dus als ik te hard zou kunnen rijden was ik echt wel van het gas af gegaan.

De tweede situatie (met dezelfde agent) is een wok status met een andere scooter (wel hetzelfde type) om een kromme remgreep.

De reden dat ik staande werd gehouden was trouwens omdat ik bij een druk kruispunt de stilstaande auto's rechts inhaalde en naast de agent ging staan wachten op het stoplicht die daar al stond te wachten. Die zei gaf mij vervolgens aan hem te volgen waarna ik de wok melding kreeg voor de remhendel.

Ik ben gewoon netjes gebleven maar heb wel netjes aan gegeven dat ik het echt kinderachtig vond.

De tijdsperiode tussen de twee incidenten is overigens 2 maanden.

Ik rijd al 20 jaar scooter en mn laatste keer dat ik een boete kreeg voordat ik deze agent ontmoet heb was 19 jaar terug toen ik 16 was en wel een opgevoerde scooter had.

Hopelijk maakt dit het verhaal wat duidelijker.

Gr, Marco
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Wok melding scooter door kromme remgreep en snelheid

Ongelezen bericht door Hilde »

Marco schreef:Oke, mijn excuses ik wist niet dat zo mocht. Had juist expres 2 namen gebruikt om vooroordelen te voorkomen.
Waarmee je nu misschien het tegenovergestelde bereikt....

Maar excuses aanvaard... het is immers rokjesdag, de zon schijnt, goeie bui.. etc :wink:
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Wok melding scooter door kromme remgreep en snelheid

Ongelezen bericht door Jan »

rokjesdag is altijd beter dan wokjesdag
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
Marco
Infopolitie Gast

Re: Wok melding scooter door kromme remgreep en snelheid

Ongelezen bericht door Marco »

Haha indersaad.

Rokjes dag is een stuk beter dan wokjes dag.

Maar om kort samen te vatten: een kromme remgreep is dus een geldende reden om een wok te geven.

En een wok op basis van een snelheids constatering is ook geldig ook al kan je feitelijk aantonen dat de constatering niet klopt. In dit geval wordt er dus vanuit gegaan dat de gps apparatuur niet juist is.

Moet een agent de gereden snelheid dan niet bewezen met een meeting of iets dergelijks voordat hij overgaat tot een wok melding.

Ik hoop iig dat ik de agent niet meer tegen kom... Ik durf te garanderen dat ik dan vast weer een wok aan m'n rok krijg.

Gr,

Marco
Gebruikersavatar
r0n.
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1294
Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
Roepnaam: Ron
Locatie: Eiland Tholen
Geslacht:
Leeftijd: 71
Contact:

Re: Wok melding scooter door kromme remgreep en snelheid

Ongelezen bericht door r0n. »

guest (jan p) schreef:Ik dacht altijd dat snelheid gemeten door GPS in ieder geval betrouwbaarder was dan de snelheid die de snelheidsmeter aangeeft.
Op een rechte weg, en wanneer er in een 100% rechte lijn gereden wordt, kan GPS nauwkeurig zijn.
Zit er een bocht in de weg, of wordt afgeweken van de 100% rechte lijn, dan zal GPS altijd minder aangeven, dan de werkelijke snelheid.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8302
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Wok melding na constatering snelheid maar onterecht

Ongelezen bericht door MotoRon »

Marco schreef:Hoi het gaat hier om een bromfiets.

Ik was enkel staande gehouden en de bromfiets is niet op de rollerbank geweest.
de agent vermelde mij dat de scooter minstens 60 moest gaan en dat had hij geconstateerd.
De WOK-melding kan ook gedaan worden als er geconstateerd is dat de bromfiets te hard reed. Daarbij moet echter wel voldaan worden aan de richtlijnen.
Het OM heeft een richtlijn gegeven, instructie meting Maximumconstructiesnelheid waarin ondermeer staat:

Wetstekst

Aanzeggen verbod rijden op de weg na constatering overschrijding maximumsnelheid

In een brief aan de Tweede Kamer [5] heeft de minister van IenM mede namens de minister van VenJ toegezegd om onderzoek te laten verrichten naar de mogelijkheid om het verbod om op te weg te mogen rijden aan te kunnen zeggen vanwege het niet voldoen aan de technische eisen als een overtreding van de maximumsnelheid is geconstateerd. Dit onderzoek is door TNO [6] uitgevoerd en de eindconclusie is dat het inderdaad mogelijk is om bij overschrijding vanaf een bepaalde rijsnelheid te kunnen stellen dat een brom- of een snorfiets dusdanig is opgevoerd dat naar het oordeel van de Dienst Wegverkeer (RDW) sprake moet zijn van het feit dat de brom- of snorfiets niet voldoet aan de bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994 vastgestelde eisen ten aanzien van de maximumconstructiesnelheid.

Voor snorfietsen is hiervan sprake als de gecorrigeerde snelheid (= gemeten snelheid minus de meetfout van 3 km/h) 43 km/h of meer bedraagt en bij bromfietsen is hier sprake van als de gecorrigeerde snelheid 68 km/h of meer bedraagt. Gelet op het vorenstaande wordt daarom bij een staandehouding vanwege overschrijding van de maximumsnelheid vanaf 43 km/h voor snorfietsen en vanaf 68 km/h voor bromfietsen de overgifte van het kentekenbewijs deel I(A) c.q. de kentekencard gevorderd en na inzage teruggegeven. De bestuurder wordt vervolgens op basis van artikel 48, zevende lid, WVW 1994, het verbod om met de brom-/snorfiets op de weg te rijden aangezegd. De administratieve afwikkeling van het aanzeggen van het verbod om op de weg te rijden dient te geschieden volgens de binnen de politie voorgeschreven werkwijze.
Volgens deze richtlijn moet er dus bij bromfietsen sprake zijn van een gecorrigeerde snelheid van 68 km/u of meer. Als de agent zegt dat de scooter minimaal 60 km/u moet gaan, klopt dat dus niet met deze richtlijn.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Jager
Lid
Lid
Berichten: 119
Lid sinds: 29 jan 2017, 18:37
Locatie: Rotterdam
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contact:

Re: Wok melding scooter door kromme remgreep en snelheid

Ongelezen bericht door Jager »

Ja, een snelheidsmeter zit afwijking in net zoals in GPS.
Zoals gesteld, politievoertuigen worden elk jaar geijkt door het NMI.
Hierin wordt rekening gehouden met correctiesnelheid en ook nog eens een foutmarge...
Elke snelheidsmeter zit een afwijking in.
Na de ijking kan het precieze aantal gereden kilometers per uur nauwkeurig afgelezen worden.
Over het algemeen zit de tabel (op kenteken, dus per auto vastgesteld) onder de zonneklep van de bijrijder.
Gr. Jager
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Wok melding scooter door kromme remgreep en snelheid

Ongelezen bericht door Skipperje »

Hilde heeft gelegenheid gegeven aan TS om te reageren. Dat is niet gebeurd. Omdat we nu in herhalingen vallen sluit ik het af. De reacties zijn duidelijk en TS weet wat hij kan gaan doen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
marco
Infopolitie Gast

weeer een wok melding.

Ongelezen bericht door marco »

Een tijdje terug heb ik een pst geplaatst omdat ik in mijn ogen echt onbenullige wok meldingen kreeg...
Forum onderwerp: Re: Wok melding scooter door kromme remgreep en snelheid.
Vandaag is het weer zover :( weer door dezelfde agent aangehouden... dit keer zat mn spatboord onvoldoende vast :shock:
De man zei wok melding ivm loszittende delen. Ik moet eerlijk zeggen hij dat het spatbord ook niet heel goed vast zit, maar heb het ook niet eerder opgemerkt.

Ik heb het idee dat deze agent om een of andere reden me gewoon dwars wilt zitten, een wok melding is hierin een ultiem machtsmiddel aangezien ik niet in beroep kan gaan of iets dergelijks. Ook krijg ik nooit een boete maar enkel die ellendige wok melding.

Is er iets wat ik hier tegen kan doen? (behalve zorgen dat mijn spatbord voldoende vast zit)

Gr,

Marco
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8302
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Wok melding scooter door kromme remgreep en snelheid

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

Onderwerpen samengevoegd en opnieuw geopend
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Marco
Infopolitie Gast

Re: Wok melding scooter door kromme remgreep en snelheid

Ongelezen bericht door Marco »

Ter Info en om te voorkomen dat er zoiets gezegd wordt als het ligt aan de bestuurder...

Bij de vorige wolkmeldingen heb ik aan de zogenaamd te snel rijdende scooter helemaal niets gedaan voordat deze weer werd goedgekeurd bij het RDW en bij de ander de remgreep vervangen die krom was, en deze is ook netjes goedgekeurd.

Ik rij al 20 jaar auto, motot en scooter en heb tot deze agent in de buurt kwam rondrijden eigenlijk nooit boetes of andere problemen gehad... maar dit jaar is werkelijk een ramp.

Gr,

Marco Tegelaar
Jager
Lid
Lid
Berichten: 119
Lid sinds: 29 jan 2017, 18:37
Locatie: Rotterdam
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contact:

Re: Wok melding scooter door kromme remgreep en snelheid

Ongelezen bericht door Jager »

Ik zou eens een gesprek met de agent op het bureau aanvragen en het uit praten onder het genot van een bak koffie. Mocht dat niet werken... informeer naar de klachtenprocedure.
Ik mag aannemen dat een RDW ook vraagtekens zou krijgen bij elke keer 'onbenullige' WOK meldingen van dezelfde diender.
Gr. Jager
Gesloten