Opgepakt met 4-fa

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
aapje123
Infopolitie Gast

Opgepakt met 4-fa

Bericht door aapje123 » 29 mar 2017, 01:24

Hallo. Afgelopen zaterdagnacht 25 Maart ben ik aangehouden op een Dancefeest en ik had hier 2 capsules 4-fa op zak en 2 pillen 4-fa (alle 4 dus 4fa). Ik werd er van verdacht de opiumwet te hebben overtreden. Ik zei dat 4fa (nog) niet op de opiumwet staat. (Pas 1 april 2017) Bij het dance feest werd mij verteld dat als het inderdaad 4fa was dat het op het politiebureau zou worden getest. Op het politiebureau heb ik een nacht in de cel doorgebracht. In de ochtend kwam de officier van justitie mijn rechten vertellen en vertelde hij me ook dat ik verdachte was voor het overtreden van de opiumwet. Ik heb hem toen verteld dat 4-fa niet op de opiumwet staat. Hij heeft hier van een notitie gemaakt in een kladblok maar heb daar verder niets meers van vernomen. Nadat de officier langs was geweest ben ik verhoord en heb ik in mijn verklaring ook aangegeven dat het om 4-fa zou gaan. Mij werd ook verteld dat de officier van justitie later daarna mij zou vertellen hoe het verder zat. Nadat ik nog eens een paar uur in de cel heb doorgebracht kwam er een "gewone" agent, en dus niet de officier mij vrijlaten. Ik heb daarna ook niets meer gehoord en geen verdere info gekregen. Ik heb nu een aantal vragen waar ik graag antwoord op wil hebben:

Word de drugs wel daadwerkelijk getest (in een laboratorium) en word er niet zomaar wat verzonnen?
Als de drugs inderdaag 4fa is (waarvan ik vanuit ga) ben ik dan meteen vrijgesproken?
Hoelang duurt het voordat ik verdere informatie ontvang, ik heb namelijk niets vernomen. Krijg ik nog een brief als de zaak bijvoorbeeld geseponeerd word?
En is het mogelijk dat ik bestraft word voor het bezit van 4fa op het moment dat de zaak na 1 april behandeld word, ookal ben ik ok 25 maart aangehouden toen 4fa nog niet in de wet is opgenomen?

ps: Ik heb afstand genomen van de drugs

De desbetreffende brief van de staatssecretaris met betrekking tot het op de opiumlijst plaatsen van 4fa:
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... amfetamine

vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Re: Opgepakt met 4-fa

Bericht door vraagteken » 29 mar 2017, 08:35

Word de drugs wel daadwerkelijk getest (in een laboratorium) en word er niet zomaar wat verzonnen?
> Wat denk je zelf? Dat wij iemand veroordelen op een pak suiker? Nee, natuurlijk wordt er niet zomaar wat verzonnen. Ik vind de vraag overigens teleurstellend.

Als de drugs inderdaag 4fa is (waarvan ik vanuit ga) ben ik dan meteen vrijgesproken?
> Nee. Er van uitgaande dat het klopt wat je zegt, zou er dan sprake zijn van een sepot door justitie. Komt het wel tot een rechtszaak en het blijkt niet strafbaar dan is er sprake van OVAR (Ontslag Van Alle Rechtsvervolging) omdat het feit gewoon niet strafbaar is.

Hoelang duurt het voordat ik verdere informatie ontvang, ik heb namelijk niets vernomen. Krijg ik nog een brief als de zaak bijvoorbeeld geseponeerd word?
> Daar valt weinig over te zeggen helaas. Heeft met werkdruk hier, bij forensisch het OM of misschien zelfs het NFI te maken.

En is het mogelijk dat ik bestraft word voor het bezit van 4fa op het moment dat de zaak na 1 april behandeld word, ookal ben ik ok 25 maart aangehouden toen 4fa nog niet in de wet is opgenomen?
> Nee. Artikel 1 lid 2 strafrecht zegt: "Bij verandering in de wetgeving na het tijdstip waarop het feit begaan is, worden de voor de verdachte gunstigste bepalingen toegepast."
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 29 mar 2017, 08:41

Ja, de drugs wordt getest. Hoe zou anders bewezen kunnen worden dat je drugs in bezit hebt.?
Als het drugs is die niet op de opiumlijst staat ben je niet strafbaar. Je wordt dan ontslagen van alle rechtsvervolging.
Hoe lang Het duurt voordat je iets hoort? Verschilt.
Nee, je kan pas vervolgd en dus gestraft worden als je de pillen in bezit hebt als ze op de opiumlijst staan. Dus pas na 1 april. Wanneer de zaak wordt behandeld maakt geen verschil.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 29 mar 2017, 08:46

vraagteken schreef: En is het mogelijk dat ik bestraft word voor het bezit van 4fa op het moment dat de zaak na 1 april behandeld word, ookal ben ik ok 25 maart aangehouden toen 4fa nog niet in de wet is opgenomen?
> Nee. Artikel 1 lid 2 strafrecht zegt: "Bij verandering in de wetgeving na het tijdstip waarop het feit begaan is, worden de voor de verdachte gunstigste bepalingen toegepast."

Verkeerde artikel vraagteken. Je beschrijft de situatie die er zou zijn als het feit nu strafbaar is maar na 1 april niet meer.

Het artikel wat hier geldt is:
Wettekst
Artikel 1 wetboek van strafrecht
1 Geen feit is strafbaar dan uit kracht van een daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling.
Let op het voorafgegane, dus niet na afloop.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door marcootje » 29 mar 2017, 09:26

Hierboven heb je het over wettelijke zaken. Maar als je kijkt naar de gezondheid:
4-Fluoramfetamine (4-FA) is een amfetaminederivaat.
Het gebruik neemt toe evenals het aantal meldingen van intoxicaties. Het absolute aantal ernstige intoxicaties neemt toe.
Hersenbloedingen kunnen optreden bij verder matige effecten op bloeddruk, hartritme en matige stimulatie van het centrale zenuwstelsel.
Dit betreft sterke cardiale effecten, hersenbloedingen en enkele gevallen van overlijden. (Bron Rapport risicobeoordeling 4-FA).
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 29 mar 2017, 09:57

In de ochtend kwam de officier van justitie mijn rechten vertellen en vertelde hij me ook dat ik verdachte was voor het overtreden van de Opiumwet. Ik heb hem toen verteld dat 4-fa niet op de Opiumwet staat. Hij heeft hier van een notitie gemaakt in een kladblok maar heb daar verder niets meers van vernomen. Nadat de officier langs was geweest ben ik verhoord en heb ik in mijn verklaring ook aangegeven dat het om 4-fa zou gaan. Mij werd ook verteld dat de officier van justitie later daarna mij zou vertellen hoe het verder zat.
Degene die jij hebt gezien en gesproken is de HULP officier van justitie.
Deze is in dienst van de politie en niet van het OM. Deze toetst alleen de rechtmatigheid van de aanhouding.
De officier van justitie in de laatste zin van de quote is degene die beslist over de vervolging.
Dus als dat gezegd is dan neem ik aan dat je drugs onderzocht gaan worden en afhankelijk van de uitslag een beslissing wordt genomen door de officier van justitie.

Even wat anders...

Je schreef ook: Word de drugs wel daadwerkelijk getest (in een laboratorium) en word er niet zomaar wat verzonnen?

Heb jij al eens laten testen wat je slikt en/of verkoopt en/of weggeeft?
Want ik proef een dosis wantrouwen over waarvoor je straks wel of niet veroordeeld zult/kunt gaan worden maar je hebt zelf geen idee wat je in handen hebt gehad.
- Je koopt het van een niet gecontroleerde bron.
- 'Producenten' die op geen enkele manier traceerbaar zijn.
- Een chemische opleiding is er meestal niet.
- De 'recepten' komen vaak van internet.
- 'Producenten'het NIETS maar dan ook NIETS interesseert of er mensen DOOD gaan of gaan leiden aan ernstige orgaanschade. Inclusief jij zelf.

En het enige waar jij je zorgen om maakt is een eventuele boete? Frappant!
Ik zou me meer zorgen maken over eventuele slachtoffers van 'jouw' drugs.
En misschien heb je wel doorverkocht en misschien is de koper wel onwel geraakt of het evenement...

Ik ben erg benieuwd hoe je denkt de uitslag van de door het OM geteste spul denkt te zullen gaan betwisten.
Misschien moet je eens nadenken over de wijze waarop drugs geproduceerd worden en de controle van de grondstoffen en het productieproces.
Je bent er stellig van dan je 4-fa in handen hebt gehad maar JIJ weet straks eigenlijk niets zeker... Het OM dan wèl.

Wellicht wordt er in de test een dosis amfetamine aangetroffen.... en dat staat WEL op Lijst I van de Opiumwet.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 29 mar 2017, 10:42

Ik snap dat het aan de buitenkant van een pilletje niet zichtbaar is wat er voor stofjes inzitten, en dat er daarom de pillen in beslag zijn genomen. Maar even afgezien van het moreel verwerpelijke van drugs met alle gezondheidsrisico's waar Pim naar refereert (waar ik me overigens wel in kan vinden) :

Stel nou dat achteraf de samenstelling van de pillen inderdaad alleen maar 4-fa blijkt te zijn en dit stofje was niet verboden, dan stond het TS natuurlijk vrij om deze pillen te bezitten en tot zich te nemen, verstandige keus of niet. En dan waren de pillen dus ten onrechte in beslag genomen en zouden teruggegeven moeten worden. Wat dus nu vast niet meer gaat gebeuren als het verbod er over een paar dagen wel is.
In zo'n geval is het toch een kostenpost waarmee TS wordt opgezadeld, want hij heeft de pillen vast niet gratis gekregen ???
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contacteer:

Bericht door r0n. » 29 mar 2017, 11:40

Iedere drug beïnvloed je gemoeds-toestand, ongeacht welke drug.
Sommige drugs zijn op veel plaatsen een gevaar, zoals alcohol in het verkeer.
Dit terwijl alcohol niet verboden is in de samenleving, terwijl het wel een harddrug is.
Je kunt m.i. ook veroordeeld worden, omdat je onder invloed van een drug een gevaar voor je omgeving kan zijn.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

slvk
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door slvk » 29 mar 2017, 14:04

r0n. schreef:Iedere drug beïnvloed je gemoeds-toestand, ongeacht welke drug.
Sommige drugs zijn op veel plaatsen een gevaar, zoals alcohol in het verkeer.
Dit terwijl alcohol niet verboden is in de samenleving, terwijl het wel een harddrug is.
Je kunt m.i. ook veroordeeld worden, omdat je onder invloed van een drug een gevaar voor je omgeving kan zijn.
Behalve dan dat hij gepakt is met het spul op zak, en niet gebruikt. Ik geloof best dat die pillen gevaarlijk zijn, maar hoe beïnvloeden ze je gemoedstoestand als je ze nog in je zak hebt zitten? Ik mag ook auto rijden met een krat bier op de achterbank, maar niet met een krat achter mijn kiezen.

Maar wel een grappige vraag over de kostenpost. Hij kan de pillen niet meer terugkrijgen, maar kan hij het aankoopbedrag terugvorderen als ze op het moment van inbeslagname niet illegaal waren om te bezitten?

r0n.
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contacteer:

Bericht door r0n. » 29 mar 2017, 14:32

slvk schreef:Maar wel een grappige vraag over de kostenpost. Hij kan de pillen niet meer terugkrijgen, maar kan hij het aankoopbedrag terugvorderen als ze op het moment van inbeslagname niet illegaal waren om te bezitten?
Dat mag geen probleem zijn, gewoon het bonnetje/kwitantie overleggen. :idea:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door MarcH » 29 mar 2017, 19:21

guest (jan p) schreef:Stel nou dat achteraf de samenstelling van de pillen inderdaad alleen maar 4-fa blijkt te zijn en dit stofje was niet verboden, dan stond het TS natuurlijk vrij om deze pillen te bezitten en tot zich te nemen, verstandige keus of niet. En dan waren de pillen dus ten onrechte in beslag genomen en zouden teruggegeven moeten worden. Wat dus nu vast niet meer gaat gebeuren als het verbod er over een paar dagen wel is.
In zo'n geval is het toch een kostenpost waarmee TS wordt opgezadeld, want hij heeft de pillen vast niet gratis gekregen ???
TS heeft vrijwillig afstand gedaan van de pillen. Daarmee heeft TS geen recht meer op die pillen en speelt die kwestie niet.
Be yourself, no matter what they say ...

slvk
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door slvk » 30 mar 2017, 08:33

@slvk
Moderatoropmerking van MotoRon
Blijf gewoon bij de "feiten", zoals TS die heeft gegeven. Al jouw veronderstellingen en aannames "(al is het onopzettelijk) onder valse voorwendselen ertoe is gebracht om afstand te doen", "die pillen moet opgeven, omdat ik anders gearresteerd wordt", "als je geen afstand doet ben je aangehouden" komen niet eens ter sprake in de vraag van TS.

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Bericht door Stefan » 30 mar 2017, 22:20

Was dat toevallig een feestje in een grote Brabantse stad? Daar hebben we er meer van mogen ontvangen, zeg maar.

k2p
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door k2p » 02 apr 2017, 09:29

slvk schreef:@slvk
[modd="MotoRon"]Blijf gewoon bij de "feiten", zoals TS die heeft gegeven. Al jouw veronderstellingen en aannames "(al is het onopzettelijk) onder valse voorwendselen ertoe is gebracht om afstand te doen", "die pillen moet opgeven, omdat ik anders gearresteerd wordt", "als je geen afstand doet ben je aangehouden" komen niet eens ter sprake in de vraag van TS.[/modd]
Zoals het vermoedelijk doorverkopen/weggeven van de drugs? Of mogen die veronderstellingen/aannames dan weer wel?

Ik ben het echt niet eens met het doen en laten van TS. Maar ik kan me best vinden in de reactie dat het woord "vrijwillig" in 'vrijwillig afstand doen van', tussen aanhalingstekens kan.

Ik was niet van plan om een reactie neer te zetten, tot ik zag hoe de gedachte die bij mij ook op kwam ineens werd afgevallen. Immers, het was naar zijn zeggen niet strafbaar, maar toch voelde de verdachte zich genoodzaakt afstand te doen van zijn eigendom.

Het is een vreemde service van de politie... Kan ik ook van andere voorwerpen afstand doen bij de politie?
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 02 apr 2017, 14:12

Het ging hier om de suggestie dat er afstand gedaan moest worden, omdat er anders een arrestatie zou volgen c.q. aangehouden zou worden. Daar is bij TS geen sprake van, hij is aangehouden, heeft zelfs een nacht vastgezeten, en heeft afstand gedaan.
Slachtoffer schreef:Het is een vreemde service van de politie... Kan ik ook van andere voorwerpen afstand doen bij de politie?
Van goederen die onder jou in beslag genomen zijn? Ja
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten