Selectie: multiculturele kennis

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Toob
Infopolitie Gast

Selectie: multiculturele kennis

Bericht door Toob » 28 mar 2017, 22:23

Goedenavond allemaal!
Ik kan bijna solliciteren voor hoofdagent. Ik ben me al een jaar lang aan het voorbereiden, naar de informatie avond geweest en ik meende dat ik toch wel goed in de gate had wat ik allemaal moet doen en kunnen voor de selectie. Maar pas zag ik weer iets wat ik toch nog niet helemaal duidelijk vond; Bij de briefselectie vragen ze waarom je bij de politie wilt, nou dat is voor mij niet zo moeilijk, en welke multiculturele kennis jij toevoegd aan het politiewerk. Tja... ik neem aan dat daar niet alleen mee word bedoelt kennis over (om het maar even plat te zeggen) 'buitenlanders', of juist wel?
Ik zou dus niet goed weten wat ik hier in moet vullen. En ik hoopte dat ik hier dus geholpen kan worden. Misschien is het makkelijker voor jullie als ik een soort voorbeeld geef. Als ik nu die vraag in zou moeten vullen, zou ik dit er neer zetten:

Ik ben het afgelopen jaar verschillende keren naar een taalcafé geweest waar ik verschillende mensen uit verschillende landen heb leren kennen (denk aan het midden-oosten en afrika). Verder vond mijn lerares levensbeschouwing de stof van het boek niet belangrijk, maar heeft zij zelf lessen gemaakt waarin verschillende godsdiensten uitgebreid werden behandeld. Tot slot ben ik heel erg betrokken met de homo gemeenschap (LHBTQ+), vanwege mijn persoonlijke seksuele voorkeur.

Dit is dus wat ik nu in zou vullen, misschien dat jullie nu kunnen vertellen wat relevante informatie is, en wat compleet inrelevant is. Wat zou verder uitgewerkt moeten worden en wat minder?
Hopenlijk kunnen jullie mijn helpen, alvast ontzettend bedankt voor de hulp!!!

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Re: Selectie: multiculturele kennis

Bericht door marcootje » 29 mar 2017, 09:00

Wat is voor jou de motivatie, je drive, het waarom, om bij de politie te gaan werken. Daar kan niemand een voorbeeld van geven dit is puur persoonlijk.
Niet handig om te zeggen dat je het een mooi uniform vind bijvoorbeeld.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

Toob
Infopolitie Gast

Bericht door Toob » 29 mar 2017, 09:58

Wat mijn drive is?
In het kort:
Ik vind veiligheid ontzettend belangrijk. Ik wil dat iedereen zich veilig kan voelen en daar wil ik dus ook voor gaan zorgen. En die mensen die die veiligheid verstoren, die wil ik zo snel mogelijk oppakken zodat zij vervolgt kunnen worden. Daarbij ben ik een heel sociaal persoon, ik wil alles en iedereen helpen. Bij de politie krijg je de kans om mensen zo snel mogelijk hulp verlenen wanneer zij dat het hardst nodig hebben, en dat lijkt mij zo ontzettend mooi.

The Scorpion
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 38
Contacteer:

Bericht door The Scorpion » 29 mar 2017, 11:36

Als jij je eigen sexuele voorkeur vermeldt, hoef je je geen zorgen te maken om die multicultivraag. Dit is triest maar waar. Overigens is het antwoord wat je zelf oppert meer dan prima, verwacht ik. Succes!
Wie rent, bekent!

Toob
Infopolitie Gast

Bericht door Toob » 29 mar 2017, 13:11

Dankje!
Maar begrijp ik het nu goed? Kort door de bocht:
Vanwege mijn homoseksualiteit word er vanuitgegaan dat ik antidiscriminatie ben (wat overigens wel klopt) en iets multicultureels toe kan voegen aan het politiewerk? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Guido
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Roepnaam: toffe gast
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door Guido » 29 mar 2017, 13:50

We lopen op eieren om dit te zeggen.

De politie wil een afspiegeling zijn van de maatschappij.
Dus willen ze graag mensen met een andere etnische achtergrond en ook op het gebied van sexuele voorkeur wil het korps een slag maken.

Als je dit leest, snap je dan wat scorpion bedoelt?
Guido

The Scorpion
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Contacteer:

Bericht door The Scorpion » 29 mar 2017, 16:49

Precies. Door je geaardheid maakt het 'ze' niet meer uit of je multicultikennis iets zou toevoegen of niet. Je staat al positief aangevinkt, zeg maar.

Ik hoop in ieder geval dat je aangenomen wordt omdat je geschikt ben. En je geaardheid boeit mij verder niet. Ik hoop niet dat dat onaardig klinkt, want zo bedoel ik het helemaal niet. Ik wil er gewoon goede collega's bij, ongeacht afkomst en geaardheid.
Wie rent, bekent!

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 29 mar 2017, 17:30

Toch blijft ik het persoonlijk dubieus vinden dat je blijkbaar al een streepje voor hebt op de rest als je homoseksueel bent, of als je een andere etnische achtergrond hebt.
Ik heb niets tegen homoseksuelen of buitenlanders, integendeel. En ik snap dat de politie een afspiegeling wil zijn van de maatschappij. Maar "positieve discriminatie" is ook discriminatie.

De kwaliteiten die iemand heeft, of " de drive" waarom iemand politie wil worden, zou de doorslag moeten geven bij een sollicitatie. En alleen dat.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Toob
Infopolitie Gast

Bericht door Toob » 29 mar 2017, 18:08

Bedank allemaal, het is nu helemaal duidelijk. Ik ben echt verast dat ik daardoor een streepje voor zou kunnen hebben, ik dacht eerst juist dat dit een nadeel zou kunnen zijn.
Ik ben ook van mening dat dit niet de doorslag zou mogen geven. Maar het is helaas niet anders en dus moeten we het hier mee doen. Vrijwillegrs werk dan maar als je niks hebt.
Moet nog wel afwachten op een vacature, maar hoop zelf ook dat ik word aangenomen, ik wil dit zo ontzettend graag! Ben vooral heel zenuwachtig voor alle testen. Ik heb me natuurlijk wel goed voorberied (o.a. met de politieconditie app) maar je krijgt maar 1 kans en ik mag het niet verpesten. Duimen maar dus
:thanks:

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 29 mar 2017, 18:30

guest (jan p) schreef:Toch blijft ik het persoonlijk dubieus vinden dat je blijkbaar al een streepje voor hebt op de rest als je homoseksueel bent, of als je een andere etnische achtergrond hebt.
Ik zie dat anders. Je moet ook sportief zijn als je wilt solliciteren. Als jij dus veel sport en toevallig een lichaam hebt zodat sport een "makkie" is, heb je ook een streepje voor, maar dan op een ander onderwerp. Daarentegen, als Toob aangeeft een hekel te hebben aan vrouwen en daar ook niet mee wil werken dan is zijn streepje snel weggegumd. Pas als er in de toekomstige vacatures staat dat homoseksuelen voorkeur genieten heb je echt een streepje voor.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

The Scorpion
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Contacteer:

Bericht door The Scorpion » 29 mar 2017, 19:12

Volgens mij staat dat er al jaren in Piet. Misschien in de vorm van 'worden met nadruk uitgenodigd om te solliciteren'
Wie rent, bekent!

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 29 mar 2017, 19:48

The Scorpion schreef:Volgens mij staat dat er al jaren in Piet. Misschien in de vorm van 'worden met nadruk uitgenodigd om te solliciteren'
Ik heb vooraf gekeken bij "werken bij de politie" maar zag het niet staan.

Piet

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 29 mar 2017, 20:19

Skipperje schreef:
The Scorpion schreef:Volgens mij staat dat er al jaren in Piet. Misschien in de vorm van 'worden met nadruk uitgenodigd om te solliciteren'
Ik heb vooraf gekeken bij "werken bij de politie" maar zag het niet staan.
Bij gelijke kwaliteiten gaat de voorkeur naar een kandidaat met een etnische achtergrond.
Of worden van gelijke strekking.

EDIT: Gevonden op https://www.kombijdepolitie.nl/LerenEnW ... iedag.aspx

Als er op basis van de selectierapporten meer geschikte kandidaten zijn dan beschikbare opleidingsplaatsen, gaat de voorkeur uit naar kandidaten met de beste selectieresultaten en kandidaten met een dubbele culturele achtergrond.
PDC | DICT

Guido
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Roepnaam: toffe gast
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door Guido » 29 mar 2017, 20:41

Een ander heet hangijzer bij de politie is etnisch profileren. Dat willen we absoluut niet.

Dus als je een sollicitatiebrief schrijft is dat nóg een punt waarop je kunt scoren!!!!
Guido

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 30 mar 2017, 08:31

Dat culturele achtergrond van invloed is, is mij bekend en als dat geschikte kandidaten zijn is daar ook niets mis mee. Ik zie daar veel positieve kanten aan. Alleen homo is toch niet cultureel? En dat was wat ik opmerkte. (alhoewel JanP ook etnische achtergrond noemde, maar daar was mijn reactie duidelijk niet op gericht)

Piet

Gesloten