Getuigen (verschoningsrecht)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sdsdsd
Infopolitie Gast

Getuigen (verschoningsrecht)

Bericht door Sdsdsd » 27 mar 2017, 13:11

Stel je krijgt een uitnodiging van de politie voor een verhoor als getuige, ben ik dan verplicht om te verschijnen, mee te werken?
En bij geen gehoor, word ik dan als getuige ook van huis of mijn werk gehaald?

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Getuigen

Bericht door rai » 27 mar 2017, 14:41

In eerste aanleg is een getuige niet verplicht om mee te werken aan een verzoek van de politie een getuigenverklaring af te leggen.

Alleen als blijkt dat iemand een dusdanige getuige is of kan zijn in het belang van een onderzoek, kan het wel zo zijn dat u opgeroepen wordt door een rechter, dan is het wel verplicht en kan een rechter zelfs gelasten dat iemand in gijzeling genomen kan worden en dus wel van huis of werk opgehaald mag worden.

Dus afhankelijk van het soort zaak etc. zijn is die mogelijkheid aanwezig.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 27 mar 2017, 15:30

Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 27 mar 2017, 16:26

Oke duidelijk maar als je door een rechter word opgeroepen dan hebben we het over een rechtzaak toch? In dit geval betreft het alleen nog een uitnodiging politieverhoor als getuige.
Ik kan nergens terugvinden dat als ik niet op verhoor verschijn zonder afbellen of ze dan de volgende dag me zomaar mogen ophalen.
Of dat ze eerst weer een nieuwe brief sturen?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 27 mar 2017, 17:44

Waarom zou je niet even afbellen?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 27 mar 2017, 17:49

Als het niet anders is moet ik inderdaad afbellen, maar ben bang dat meneer dan een nieuwe afspraak in wil plannen.
Het gaat om mijn man, de rechercheur wil mij als
Getuige verhoren over mijn man.
Dit zie ik absoluut niet zitten.
Ik ben verder zelf nergens medeplichtig aan geweest, mijn man heeft het me pas later uitgelegd, maar ik zie het gewoon absoluut niet zitten om daarover verhoord te worden.
Dus vandaar dat ik de regels precies wil weten zodat ik weet of ik iets verplicht ben of anders nog meer problemen krijg.

Guido
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Roepnaam: toffe gast
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door Guido » 27 mar 2017, 19:56

Je man is verdachte?

Bel de rechercheur op en zeg dat je graag gebruik wilt maken van je verschoningsrecht. Dan krijg je ook niet steeds nieuwe uitnodigingen
Guido

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 27 mar 2017, 20:04

Ja dat klopt mijn man is verdachte, hij heeft zelfs ook al bekend dus snap uberhaupt al niet wat ze nog van mij willen horen.
Oke dan ga ik dat doen, hoop dat het daarmee ophoud.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 27 mar 2017, 20:19

Inderdaad, bel gewoon even op met die mededeling en je wordt verder niet verhoord door de politie.
En mocht het uiteindelijk tot een rechtszaak komen dan kan een rechter hoog of laag springen , maar dan ben je nog steeds niet verplicht om een verklaring af te leggen als je gebruik maakt van dat verschoningsrecht.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 27 mar 2017, 21:21

guest (jan p) schreef:
En mocht het uiteindelijk tot een rechtszaak komen dan kan een rechter hoog of laag springen....
Wat is dat nou weer voor een opmerking..
Als je je op verschoningsrecht beroept dan hoef je niet te antwoorden. De rechter zal daar dan ook geen probleem mee hebben... Het is namelijk een doodnormale procedure.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 28 mar 2017, 00:18

Oke maar geld die verschijningsplicht voor de rechter alleen of ook voor de politie.
Ik heb vanavond toch maar netjes afgebeld dat ik morgen verhinderd ben, en gelijk gevraagd of ik me op mijn verschoningsrecht kan beroepen of dat ik een nieuwe uitnodiging krijg omdat het verplicht is?
De vrouw aan de telefoon was ontzettend onvriendelijk en wou mij geen antwoord geven of ik me op mijn verschoningsrecht mag beroepen.
Ze zei dat ze de rechercheur toch contact laat opnemen telefonisch of per brief.
Dus weet nu nog niks hoe of wat.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Bericht door rai » 28 mar 2017, 00:30

Geldt voor alles.
Is namelijk gewoon wettelijk geregeld, mits jullie gehuwd of officieel samenwonend zijn enzo.
Kortom, er moeten wel familiaire banden zijn.

Jager
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Bericht door Jager » 28 mar 2017, 00:45

Je kunt uiteraard ook gewoon op de uitnodiging in gaan en belastende vragen beantwoorden met dat je gebruik maakt van je verschoningsrecht... of dit gelijk aan het begin aankaarten... ben je ook overal vanaf. Als je zonder opgaaf van reden niet op blijft draven blijven ze alleen maar brieven sturen, politie aan de deur, etc.
Verder staat alles hierboven al duidelijk aangegeven. Maak het jezelf vooral niet te moeilijk.
Gr. Jager

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 28 mar 2017, 01:09

We zijn inderdaad wel gehuwd en samenwonend.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 28 mar 2017, 08:51

De verschijningsverplichting is er niet voor het getuigeverhoor door de politie.
Het is uiteraard wel zo netjes dat je dat vooraf laat weten aan de politie dat je niet komt, en dat heb je nu dus gedaan.

Het kan best zo zijn dat je wordt teruggebeld door de rechercheur die zich afvraagt hoe dat zit, en dan zeg je alsnog dat je gebruik wil maken van het verschoningsrecht. (Ik ga er vanuit dat je officieel bent getrouwd of geregistreerd partner bent). Maar zelfs al heb je geen verschoningsrecht, dan nog kan je niet gedwongen worden mee te werken aan het verhoor door de politie.

Gesloten