Replica 16e eeuws vuurwapen legaal?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
B_M
Infopolitie Gast

Replica 16e eeuws vuurwapen legaal?

Bericht door B_M » 27 mar 2017, 10:13

Hallo,

Ter decoratie zou ik graag ik een replica van een 16e eeuws vuurwapen willen importeren. Het betreft hier een replica van een lontslot. Deze replica kan overigens, als ik het gebrekkig engels van de fabrikant goed begrijp, niet worden gebruikt om daadwerkelijk mee te schieten en dient enkel als decoratie. Is het importeren en bezitten van zo'n replica legaal?

Met vriendelijke groet,
B_M

Hameeteman
Lid
Lid
Roepnaam: Roël
Geslacht:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Replica 16e eeuws vuurwapen legaal?

Bericht door Hameeteman » 27 mar 2017, 12:36

zover ik weet zijn zwartkruit wapens van voor 1945 niet verlofplichtig (uitzonderingen daargelaten zoals centraalvuur patroon revolvers) als het een replica model is zijn deze vaak gemaakt van goedkoop gietijzer en is de loop dicht gemaakt en kan je hier dus niet mee schieten. dit soort modellen mag je volgens mij gewoon bezitten. wat helpt voor de volgende is misschien een link of foto naar/van het desbetreffende model.

B_M
Infopolitie Gast

Bericht door B_M » 27 mar 2017, 14:40

Bedankt voor je reactie. Voor verdere duidelijkheid, het betreft hier een Tanegashima lontslot. Link voor een voorbeeldmodel:

http://item.rakuten.co.jp/koncrete/kkb-013c/

Deze replica is gemaakt met een zink legering (messing?). Verder staat er vermeldt dat kogels niet daadwerkelijk kunnen afgevuurd worden en het puur een decoratief model is. Echter staat hier niet bij hoe dit niet bruikbaar voor schieten gerealiseerd is.

Verder heb ik de 1945 regel onderzocht, echter is het voor mij onduidelijk of het specifieke wapen ook voor 1945 geproduceerd moet zijn (wat voor een replica dus niet het geval is), of dat het wapenmodel voor 1945 moet dateren?

racefiets
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door racefiets » 27 mar 2017, 18:08

Een replica van een wapen is niet toegestaan. Hoe krom het ook is. Het origineel is, mits die van voor 1945 is, vrijgesteld. Een spuitgiet zinken replica is verboden. Een schietende replica is weer vergunningsplichtig en zou je op een WM4 voor de schietsport mogen gebruiken. (net als het origineel trouwens)
Om het nog leuker te maken. Het origineel mag je zo boven de open haard hangen, de schietende replica moet ik een wapenkluis worden opgeborgen. De niet schietende replica kan en mag je helemaal niets mee. Ik denk zelfs dat die niet eens op een verzamelverlof kan.

Diamondback
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: DB
Contacteer:

Bericht door Diamondback » 28 mar 2017, 23:11

Een verzamelverlof wordt bij mijn weten alleen afgegeven voor vuurwapens. En niet op dingen die lijken op.

Voor de rest heeft racefiets gelijk.

Illegaal.

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door marcootje » 29 mar 2017, 09:09

Voor vrijstelling geld het volgende:
Onderstaand een kort overzicht wat moet worden verstaan onder een vrijgesteld vuurwapen:
Vuurwapens die onder de vrijstelling van art. 18 RWM vallen moeten, voldoen aan de gestelde eisen in
Art. 18, lid 1 onder:
b. vuurwapens die zijn vervaardigd vóór 1 januari 1870;
c. vuurwapens in de vorm van geweren, revolvers, pistolen en combinatiewapens die ontworpen en
bestemd zijn om te worden geladen met:
1º. losse kogels en zwart kruit; of
2º. patronen, uitgezonderd randvuurpatronen in het kaliber .22 en centraalvuurpatronen;
d. vuurwapens in de vorm van geweren en pistolen, niet zijnde revolvers, die ontworpen en bestemd
zijn om te worden geladen met patronen waarvan de voortdrijvende lading bestaat uit zwart kruit of
alleen ontstekingsas, met uitzondering van randvuurpatronen in het kaliber .22 met een
patroonlengte van meer dan 18 mm;
e. geschut dat ontworpen en bestemd is om te worden geladen met losse projectielen en zwart kruit,
los of in kardoezen;
2. De vrijstellingen zoals vermeld onder c, d en e zijn uitsluitend van toepassing op wapens die zijn
vervaardigd vóór 1 januari 1945 (Let op ! bij punt d dus niet de centraalvuurrevolvers vóór 1945, want
die moeten zijn gemaakt vóór 1870)
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

Gesloten