luchtbuks

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
A te h.
Infopolitie Gast

luchtbuks

Bericht door A te h. » 24 mar 2017, 20:30

Mag ik een gewone luchtdruk buks in huis hebben.
Ben de 18 ruim gepasseerd.
Met vriendelijke groet
André

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Re: luchtbuks

Bericht door marcootje » 24 mar 2017, 21:00

Ja je mag een gewone luchtdruk buks thuis hebben. Niet op de openbare weg bij je hebben of gebruiken.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 25 mar 2017, 00:45

En ook niet in handen geven/ter beschikking stellen van een minderjarige.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door marcootje » 25 mar 2017, 07:10

Ik heb het duidelijk over een gewone luchtbuks. Kan je een link of merk en type geven? Er zijn luchtbuksen die wel verboden zijn zoals de Sam Yang 909s.

Jager
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Bericht door Jager » 25 mar 2017, 10:41

marcootje schreef:Ik heb het duidelijk over een gewone luchtbuks. Kan je een link of merk en type geven? Er zijn luchtbuksen die wel verboden zijn zoals de Sam Yang 909s.
Ziet er aardig gevaarlijk uit, BTGV waardig.
Ik wist niet dat bepaalde types luchtbuksen wel strafbaar waren. Linkje iemand? :like:
Gr. Jager

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door marcootje » 26 mar 2017, 14:17

Jager ik heb een link naar je gestuurd via PB.

racefiets
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door racefiets » 27 mar 2017, 09:32

Ben wel even nieuwsgierig waar het op gebaseerd is. Als ik een zoekopdracht doe op een luchtbuksforum dan zie ik deze buks toch vrij vaak voorbij komen.

k2p
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door k2p » 27 mar 2017, 13:49

Waarom mag je eigenlijk wel een gewone luchtbuks thuis hebben, maar zijn er zoveel regels voor Airsoft? Ook een gewone luchtbuks ziet er van een hele kleine afstand al uit als een echt wapen...
https://www.google.nl/search?q=luchtbuks&tbm=isch
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Bericht door rai » 27 mar 2017, 15:03

Een luchtbuis en een airsoftwapen vallen allebei onder een verschillende categorie.
Wapen zijn globaal in vier categorieën in te delen, met elk hun eigen bepalingen wat wel en niet mag.

Om het even simpel te zeggen, airsoftwapen vallen in beginsel onder cat. I, dat zijn wapens die ten aller tijde verboden zijn, ongeacht waar je ze hebt, ook al is dat thuis onder je kussen.
Dit zijn namelijk in de meeste gevallen replica's van bestaande vuurwapens en in de regel worden replica's aangemerkt als ongewilde wapens en dus door de overheid geplaatst in de categorie totaal verboden.

Omdat dit in de airsoft wereld als zeer onprettig werd ervaren om het zo maar te zeggen, is er voor de sportbeoefening een uitzondering gemaakt om onder bepaalde omstandigheden toch te mogen hebben.
Er is dus een vrijstelling voor het bezit van airsoftwapens, mits er aan een rij van voorwaarden wordt voldaan, zoals lid van een erkende airsoftvereniging, wijze van opslag, gebruik, vervoer etc.
Als aan al die voorwaarden wordt voldaan, is er vrijstelling voor het bezig, maar voldoet het niet aan 1 of meer voorwaarden die er gesteld zijn, is de houder gewoon strafbaar voor het hebben van een ongewild wapen.

Luchtbuksen vallen dus onder een andere categorie en hebben weer andere specifieke eisen en is het bezit in eerste aanleg weer niet strafbaar.
Maar ook hier gelden weer specifieke eisen voor, zoals een minimale leeftijd van 18 jaar etc.
Maar ook voor een luchtbuks geldt, dat het niet gedragen mag worden, even simpel gezegd dat je er niet open en bloot mee over straat mag lopen, wat overigens ook geldt voor airsoftwapens.

En zo gelden voor echte normale vuurwapens, die weer in een andere categorie vallen, nog weer andere regels.
Alles staat of valt dus met per wapen onder welke categorie het valt.

Om nog even een klein voorbeeldje te nemen, een normaal luchtdrukwapen wat een directe replica is van een bestaand vuurwapen, valt op dat moment dus niet onder de categorie luchtdrukwapen, maar onder de categorie ongewenst wapen.

Gesloten