Legale airsoft

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Lukas Bannink
Infopolitie Gast

Legale airsoft

Bericht door Lukas Bannink » 15 jan 2017, 12:20

Goedemiddag,

Al jaren lees ik dat er mensen worden opgepakt omdat ze in het bezit zijn van een airsoftreplica. Ik las hier ook dat airsoft zoveel vergunningen nodig heeft omdat die wapens eruit zien als echte wapens.

Ik zou graag zelf airsoft willen kopen, maar dan met een buitenkant die niet lijkt op een echt wapen. Zo las ik bijvoorbeeld dat de star ika zuchi legaal was, omdat het geweer niet leek op een bestaand vuurwapen. Ik vroeg me daarbij af of dat legaal was om naar Nederland te laten bezorgen. En zo ja, waar ligt de grens tussen een replica en een "speelgoedgeweer"?

Ik ben namelijk doodsbang om perongeluk iets te bestellen wat toch illegaal is. En ja, ik ben zojuist 18 geworden, en ik ben geen lid van de NABV (ook liever niet van plan).

Alvast erg bedankt

-Lukas Bannink

el chiko
Lid
Lid
Roepnaam: Jos
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Re: Legale airsoft

Bericht door el chiko » 15 jan 2017, 16:33

wil je iets doen met Airsoft dan houd je aan de regels voor Airsoft punt einde bericht.

Ja daar zijn regels voor. als je airsoft een goede sport vindt doe je zelfde als aan schaatser doet voor schaatsen, respecteer de regels.
Als een schaap over dam, hek kapot

van the Hill
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Andy
Geslacht:
Leeftijd: 40
Contacteer:

Bericht door van the Hill » 15 jan 2017, 16:53

Op dit moment heeft u als koper geen vergunning nodig om een Airsoftpistool en of Airsoftgeweer te kunnen kopen in Nederland.

Er zijn echter wel 2 voorwaarden.
Voorwaarde 1 is, dat u als de koper van een Airsoftpistool of Airsoftgeweer minimaal 18 jaar of ouder moet zijn.
Dit moet de koper van een Airsoftpistool of Airsoftgeweer wettelijk kunnen aantonen met behulp van zijn of haar eigen Paspoort of Identiteitskaart.
Voorwaarde 2 is, dat u als koper van een Airsoftpistool of Airsoftgeweer lid moet zijn van de erkende Airsoftvereniging, de NABV.
Dit moet de koper van een Airsoftpistool of Airsoftgeweer wettelijk kunnen aantonen met behulp van zijn of haar eigen lidmaatschap van de Airsoftvereniging, NABV waarvan hij of zij lid is.
Zolang je geen lid bent, ben je strafbaar in Nederland.

Het dwingende advies is dus dan ook om zon dergelijk wapen niet aan te schaffen zolang je geen lid bent.
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen.

Lukas Bannink
Infopolitie Gast

Bericht door Lukas Bannink » 15 jan 2017, 19:35

Allereerst, bedankt voor de snelle reactie en de handige uitleg over de wergeving van airsoft.

Mijn excuses, ik heb mijn vraag misschien verkeerd gesteld. Ik wou eigenlijk vragen of er nog meer airsoft geweren zijn die onder categorie IV vallen, en dus dezelfde wetten heeft als een luchtbuks. Of is de star ika zuchi de enige uitzondering? Zo ja, dan laat ik dat airsoft maar voor wat het is...

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 15 jan 2017, 23:42

Een airsoftwapen dat niet op een echt vuurwapen lijkt (categorie 1 onder 7) valt onder overige lucht-, gas- en veerdruk wapens (categorie 4 onder 4). Daarmee is het vergunningsvrij maar moet de verkrijger 18 jaar of ouder zijn en mag het wapen niet op straat gedragen worden.

De genoemde Ikazuchi zou ik wel onder categorie 1 onder 7 gooien. Ik denk dat de gemiddelde leek niet ziet dat het futuristische ding geen echt vuurwapen is, of in elk geval niet die gok neemt als hij op hem gericht wordt.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Gesloten