Wapenvergunning

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Vergunning
Infopolitie Gast

Wapenvergunning

Bericht door Vergunning » 12 jan 2017, 01:32

Beste leden,

Ik heb interesse om lid te worden van een schietvereniging.
Uiteindelijk wil ik ook een wapenvergunning aanvragen mocht dit bevallen.

Het enige waar ik mee zit is mijn verleden, ik heb een aantal jaren terug een moeilijke tijd gehad helaas.
Nou heb ik gekeken op het formulier "Inlichtingenformulier – eerste aanvraag wapenverlof".
Op dit formulier heb ik twee vragen die ik helaas met "ja" moet beantwoorden.
Omdat hier niet een specifieke tijdsperiode wordt gegeven moet ik helaas aangeven dat ik misbruik heb gemaakt van alcohol.
Dit is op dit moment al een aantal jaar niet meer het geval.

Ook heb ik een tijd gehad dat ik erg depressief was, hiervoor heb ik hulp gezocht en dit is al een paar jaar niet meer van toepassing.
Kortom en simpel gezegd heb ik een slechte tijd gehad wat nu niet meer van toepassing is.

Mijn vraag over dit hele verhaal is: Is het mogelijk om mijn "leven" toe te lichten in een persoonlijk gesprek voordat mijn aanvraag wordt afgewezen?
Een jaar geleden heb ik een aanvraag voor een vog gedaan ivm een airsoft lidmaatschap.
Hierbij was de bedoeling de vog af te keuren maar na een toelichting van mijn leefsituatie werd de vog goedgekeurd.

Is dit ook haalbaar bij een wapenvergunning?

Alvast bedankt voor alle antwoorden en tips.
Mvg

racefiets
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Wapenvergunning

Bericht door racefiets » 12 jan 2017, 08:15

Voor lidmaatschap vereniging heb je inderdaad ook een VOG nodig. Het formulier met de vragen is o.a. ook voor lidmaatschap van de vereniging.
Je kan de vragen gewoon toelichten. Als het goed is krijg je ook een ballotagegesprek bij de vereniging en daar is dit gewoon te bespreken. De informatie die je daar deelt blijft als het goed is binnen de ballotagecommissie van de vereniging. Deze commissie zal alleen een positief of negatief advies over het lid worden bij de schietvereniging geven. Wil je eerder wat informatie dan zal je eens in gesprek moeten gaan met de betreffende vereniging. Dat kan je inschrijfgeld schelen als achteraf blijkt dat ze er toch moeilijk over doen.
Voor het aanvragen van een wapenverlof ben je anderhalf jaar verder. Maar ook daar kan je eerst informeren bij bijzondere wetten voordat je de feitelijke aanvraag doet. Nadeel aan de huidige wetgeving is dat het afwijzen van de aanvraag voor een wapenverlof een melding naar de KNSA betekend (overkoepelende sportorganisatie) waarna de schietvereniging verplicht wordt het lid te royeren. (ook al is deze melding verboden, daar heeft zelfs een rechter al een uitspraak over gedaan) En de KNSA heeft de stelling dat eens geroyeerd blijft geroyeerd. Dat betekend dus einde schietsport voor de rest van je leven.

el chiko
Lid
Lid
Roepnaam: Jos
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door el chiko » 14 jan 2017, 12:33

Hoi racefiets.

een kleine nuance in jou stukje.
"
En de KNSA heeft de stelling dat eens geroyeerd blijft geroyeerd. Dat betekend dus einde schietsport voor de rest van je leven.
"
Dat is niet helemaal waar. Bij royeren, na ambtsbericht, krijg je meteen één beroeps mogelijkheid. Als die positief is voor je wordt het royement terug gedraaid. Tot nu toe was het zo dat als de enige reden de aanvraag van een verlof is dan is het royement terug gedraaid. Het rest van je leven is dus een beetje overtrokken. Ik weet dit niet van horen zeggen maar heb zelf zo een situatie voor een van onze schutters begeleid en met succes.
Als een schaap over dam, hek kapot

el chiko
Lid
Lid
Roepnaam: Jos
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door el chiko » 14 jan 2017, 12:52

Hoi Vergunning.

nu ik je vragen nog een keertje lees, specifiek de VOG. Als ik het goed voor ogen heb dan heb je al een VOG gekregen voor het schieten met airsoft. Dat valt onder een zelfde aanvraag als voor een VOG voor het lid worden van een vereniging die zich bezig houd met schieten. Jammer dat een VOG ouder als een half jaar niet meer geaccepteerd word door de KNSA. De airsof VOG kan je dus vergeten.

let wel op de procedure. eerst aspirant lid zijn > dan minimaal één jaar lid zijn EN minstens 18 schietbeurten > mogelijk 1e verlof is maximaal één, olympische discipline, wapen voor het eerste jaar. Pas daarna mag je meerdere wapens hebben en andere kalibers. Als je google vraagt naar WWM 2016 kom je op http://wetten.overheid.nl/BWBR0038281/2016-07-15en kun je zelf bijna alles lezen.

wil je er alles van weten :) moet je nog 2 wet teksten doorlezen de RWM en CWM, succes
Als een schaap over dam, hek kapot

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 14 jan 2017, 22:29

Mijn ervaring is dat als je een ja op de verlof aanvraag invul je deze uitgebreid kan toelichten in het gesprek met de betreffende korpschef taken ambtenaar dat onderdeel is van de procedure.
Het helpt dan als je e.e.a kunt onderbouwen door in jou geval een dokters verklaringen of zo waaruit blijkt dat er op dit moment geen kans is op terugval of woorden van gelijke strekking.
Never change a winning team

Vergunning
Infopolitie Gast

Bericht door Vergunning » 19 jan 2017, 15:17

Beste allemaal,

Bedankt voor alle toelichtingen.
Ik was een beetje teleurgesteld door het stuk tekst:"eens geroyeerd blijft geroyeerd".
Gelukkig is dit dus niet helemaal het geval lees ik uit de andere reacties.

De airsoft VOG was ik niet van plan te gebruiken voor een wapenvergunning.
De enige reden dat ik dit aangaf was i.v.m. de informatie dat er dus wel een VOG aan mij wordt afgegeven.

Het is fijn te horen dat alles kan worden toegelicht in persoonlijk gesprek.
Hierdoor krijgt men toch een beter beeld van de persoon achter de aanvraag.

Opnieuw allemaal bedankt voor de informatie.
En mochten hier nog liefhebbers tussen zitten dan misschien tot binnenkort (met een beetje toeval).

Met vriendelijke groet

Gesloten