richtingaanwijzer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast
Infopolitie Gast

richtingaanwijzer

Bericht door Gast »

Staat er ergens in de wet nadrukkelijk opgenomen dat het onnodig gebruik van de richtingaanwijzer verboden is?

van the Hill
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Andy
Geslacht:
Leeftijd: 41

Re: richtingaanwijzer

Bericht door van the Hill »

Gast schreef:Staat er ergens in de wet nadrukkelijk opgenomen dat het onnodig gebruik van de richtingaanwijzer verboden is?
Nee, niet zo specifiek. Ik kan enkel artikel 5 WvW bedenken waarbij wel het gevaar of hinder aanwezig zou moeten zijn of kunnen zijn.
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

ben toch benieuwd naar meer info over (de aanleiding van) deze vraag
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Viper001
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 30

Bericht door Viper001 »

Er staat niet nadrukkelijk in de wet dat het verboden is.
Echter als het hinderlijk is, dan is artikel 5 WVW zoals Van the Hill al zei toepasbaar. De feitcode die daar bij hoort staat hieronder.
Ik kan me voorstellen dat je deze feitcode gebruikt als iemand (bijvoorbeeld) op rijstrook 2 rijdt, en constant met zijn richtingaanwijzer naar links aan blijft rijden, dat daardoor het achteropkomende verkeer (op rijstrook 1) afremt en/of in verwarring brengt doordat zijn richtingaanwijzer aanstaat terwijl hij geen zijdelingse verplaatsing gaat maken.

FEITCODE K 170 / Categorie 1 / sanctie *
Zich zodanig gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd

Verder staat het rijden met een richtingaanwijzer aan, nergens als verboden beschreven.
Laatst gewijzigd door Viper001 op 13 dec 2016, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"Kennis is macht, karakter is meer"[/b]

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast »

Een agent heeft mij een bekeuring aangezegd omdat ik op de meest linkerrijstrook mijn linkerrichtingaanwijzer aanhad, totaal niks gevaarlijks.

Iemand die 8 km links rijd met gemiddeld 110 af en toe 115 waar je 130 mag heeft kennelijk geen prioriteit en iemand die zijn richtingaanwijzer bewust aanzet wel.

Het is een goed duits gebruik om met je richtingaanwijzer aan te geven dat je sneller bent dan de auto voor je en dat hij opzij moet.

Opmerking van Hilde12

Normale taal aub. Deze keer gewijzigd. Ik waarschuw 1x..

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door Hilde »

We zitten hier niet in Duitsland, dus we rijden hier op basis van goede Nederlandse gebruiken.
Een goed Nederlands gebruik is rustig afwachten totdat de auto voor je weer naar de andere baan is.

En ja.. onnodig links rijden is ook niet goed.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Viper001
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 30

Bericht door Viper001 »

Dat is vervelend voor u. Indien u het niet eens bent met de bekeuring dan kunt u altijd bezwaar indienen bij de Officier van Justitie.
Maar ik ben nu wel benieuwd naar welke feitcode op het proces-verbaal stond.
"Kennis is macht, karakter is meer"[/b]

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast »

Hilde12 schreef:We zitten hier niet in Duitsland, dus we rijden hier op basis van goede Nederlandse gebruiken.
Een goed Nederlands gebruik is rustig afwachten totdat de auto voor je weer naar de andere baan is.

En ja...
Goed nederlands gebruik is nergens gedefinieerd, bestaat niet en heeft geen status in het nederlands recht, de wet en alleen de wet bepaalt wat moet en wat niet mag.

Graag een bron en wetsartikel voor je bewering

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

Ik doe een voorzichtige gok... Naast een richtingaanwijzer, maakte u ook gebruik van groot licht en/of de claxon om aan te geven dat uw voorligger aan de kant moest. Al-dan-niet in combinatie met dicht achterop eerdergenoemde voorligger rijden...
PDC | DICT

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Gast schreef:
Hilde12 schreef:We zitten hier niet in Duitsland, dus we rijden hier op basis van goede Nederlandse gebruiken.

En ja...
Goed nederlands gebruik is nergens gedefinieerd, bestaat niet en heeft geen status in het nederlands recht, de wet en alleen de wet bepaalt wat moet en wat niet mag.

Graag een bron en wetsartikel voor je bewering
Dezelfde bron en wetsartikel op basis waarvan jij denkt dat het volgens Duits gebruik wel mag.
Geen dus.

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast »

Ik neem aan dat oom agent het met mij eens is dat iets wat niet verboden is per wet dus mag?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Hilde12 schreef:Een goed Nederlands gebruik is rustig afwachten totdat de auto voor je weer naar de andere baan is.
Gast schreef:Zowel in duitsland als in nederland is er geen artikel die het verbied.
Dat is dus (absoluut) NIET waar.

In Duitsland kan het seinen met (knipper)licht bekeurd worden wegens onnodig signaal geven en mag alleen ter afwenden van gevaar.
In Nederland val je dan onder het RVV: onnodig signaal geven. In Duitslang heet dat de Straßenverkehrsordnung.

Echter: indien NIET goed toegepast, valt het in Duitsland onder opdringerig gedrag en kan dan vervolgt worden via strafrecht (Strafgesetzbuch).
► Laat Spoiler zien
Het kan in Duitsland onder dwang / opdringen vallen en afgedaan worden middels strafrecht.

Doe je dit signaal geven meerdere keren ipv éénmalig en/of is de afstand te klein dan kom je van de Duitse verkeerswetten in het Duitse strafrecht.
Dat is daar veel sneller en vaker dan in Nederland. Voorbeeld: rij je meer als 2-3 seconden na rood door dan val je onder strafrecht en wordt het in Duitsland gezien als poging doodslag. In Nederland kom je eigenlijk alleen in het verkeer in het strafrecht na een serieus ongeval en meestal alleen als er ernstig letsel of doden bij gevallen zijn. In Duitsland dus niet.
► Laat Spoiler zien
Er is echter een nuance:
Buiten de bebouwde kom (dus op provinciale auto- alsook snelwegen) MAG men in Duitsland een kort grootlicht signaal geven alvorens in te halen om de voorganger erop te attenderen. Belangrijk is afstandhouden terwijl u dit doet.

De vraag is volgens mij wel: Ben je aan het inhalen als je WILT gaan inhalen MAAR niet kunt.
Je mag voorafgaand aan het inhalen waarschuwen opdat de voorligger gewaarschuwd wordt niet van richting/baan te veranderen.
Mijns inziens is het seinen dan niet om te waarschuwen dat je GAAT inhalen maar gericht op je voorganger jou gelegenheid te geven in te gaan halen, m.a.w. uit de weg te gaan, dus je dringt jezelf aan hem op en oefent dwang uit om uit de weg te gaan.

In Nederland kennen we alleen onnodig signaal geven (in het RVV).
Dat is m.i. de enige bekeuring die gegeven kan worden.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Opmerking van Hilde12

in het gastendeel geven we antwoord op de gestelde vragen.
We dwalen niet af naar andere onderwerpen.

We het hier dus bij het beantwoorden van de vraag: kan je bekeurd worden voor onnodig richting geven.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Dat kan ik maar mag ik pas als je een nieuw topic opent
Denk ik ;-) want het gaat om Duitsland en we behandelen hier de Nederlandse politie(aangelegenheden)

Gesloten