Gebruik busbaan

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
NicoT
Infopolitie Gast

Gebruik busbaan

Bericht door NicoT »

ik heb een vraag over de maximumsnelheid van bussen rijdend over een busbaan die niet afgescheiden is door een barrière. Mij is bekend dat de politie een branche-richtlijn heeft die voorschrijft dat met niet meer dan 20 km/u snelheidsverschil verkeer mogen passeren. Is er een dergelijke richtlijn ook voor buschauffeurs in het openbaar vervoer. Het valt me op dat deze langzaamrijdend of stilstaand verkeer met 80km/u ++ inhalen. Zeer onvoorzichtig lijkt mij.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Re: Gebruik busbaan

Bericht door KaaDee »

Waarom is dat "zeer onvoorzichtig"? Het overige verkeer heeft niets te zoeken op een busbaan.

"Ja, maar, soms, dan..."
Nee. Verkeer anders dan met een speciale ontheffing (bussen, taxi's, hulpdiensten, etc.) moet de busbaan niet gebruiken.

De busbaan is nu juist ontworpen om sneller dan het overige verkeer op de plaats van bestemming te komen.
Als een busschauffeur niet meer dan 20km p/u langs een file mag rijden, had hij net zo goed achteraan de rij aan kunnen sluiten,
PDC | DICT

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

Inderdaad geen snelheidsbeperking op een busbaan. Maar toch wel een interessante vraag, want zou er ook iets geregeld zijn als de bussen op de vluchtstrook mogen rijden. Of laat ik stellen, mogen ze dan sneller rijden dan de politie met OGS?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

Skipperje schreef:Inderdaad geen snelheidsbeperking op een busbaan. Maar toch wel een interessante vraag, want zou er ook iets geregeld zijn als de bussen op de vluchtstrook mogen rijden. Of laat ik stellen, mogen ze dan sneller rijden dan de politie met OGS?

Piet
Als de bussen over de vluchtstrook mogen rijden, is het geen vluchtstrook maar een busbaan. En dan gelden dezelfde regels qua vrijstelling die we ook al voor de normale busbaan hebben.

..Of is dat te kort door de bocht?

Inderdaad interessant, ik zal eens kijken wat ik hierover kan vinden :D
PDC | DICT

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Lijkt me idd iets te kort door de bocht.. :wink:

Er bestaan diverse snelheidsbeperkingen; max snelheden in de bebouwde kom, max snelheden voor politie ed van 20+, max snelheden van 20 voor taxichauffeurs die een halte passeren op de busbaan, etc..

Waarom zou er geen regel (buiten art 5) zijn voor het gedrag van buschauffeurs? Hoe dan ook; ik houd het er op dat er geen landelijke wettelijke regel bestaat, hoogstens eentje die gekoppeld is aan de lokale vrijstelling..

Overigens heeft RWS ook een regel voor bussen die over de vluchtstrook rijden; ik meen te weten dat die ook 20+ is; het gaat immers niet om de snelheid, meer om het 'door rollen' an sich..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Hmmm en de vrachtwagen/doelgroepenstrook op de A16 e.o. te Rotterdam.
Dat is gewoon verkeer (niet zijnde bussen, hulpdiensten, taxi's, etc.)
En als de A16 vast staat rijden de vrachtwagens gewoon door.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

KaaDee schreef:
De busbaan is nu juist ontworpen om sneller dan het overige verkeer op de plaats van bestemming te komen.
Als een busschauffeur niet meer dan 20km p/u langs een file mag rijden, had hij net zo goed achteraan de rij aan kunnen sluiten,
dat is dan op basis van minder files en dus doorrijden en niet op basis van snelheid.
ik ben in Utrecht een keer bijna plat gereden door een bus die met een rotgang een stilstaande file voorbij reed terwijl ik tussen de auto's overstak. wat mij betreft ( maar wie ben ik ) is de max snelheid voor de busbaan gewoon dezelfde als voor het overige verkeer.
Never change a winning team

Viper001
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 30

Bericht door Viper001 »

Ik heb ergens een (enigszins gedateerde) richtlijn gevonden.
Deze stamt weliswaar uit 1991, maar volgens mij is die nog steeds van kracht.
Daar wordt o.a. het volgende in geschreven:

Samenvatting

Paragraaf 3.2
Op één van de proeftrajecten was de vluchtstrook slechts 3.20 m breed. Om op deze (te smal geachte) vluchtstrook toch lijnbussen toe te kunnen staan,
is de maximum toegestane snelheid beperkt tot 40 km/uur (in plaats van de voornoemde richtsnelheid van 50 km/uur).
De ervaringen met deze beperkte breedte en snelheid zijn niet afwijkend van de andere (deel)trajecten, zodat naast de als richtlijn te hanteren vluchtstrookbreedtes van 3.60 m
(inclusief kantstreep) minimum breedtes van 3.20 m tot 3.40 m zijn toegestaan, afhankelijk van de toegestane snelheid.
Hieronder de link naar het volledige .pdf bestand met de richtlijn en de voorschriften.
Richtlijn en voorschrift bus op vluchtstrook

Wijziging

Ergens anders dan in deze richtlijn staan er geen maximumsnelheden vernoemd. Deze zaken worden bestuurlijk overeengekomen met de vervoersmaatschappijen, gemeente en volgens mij ook Rijkswaterstaat. Er wordt gekeken naar de inrichting van de weg en aan de hand daarvan een snelheidslimiet bepaald. Het kan dus per gemeente of locatie verschillen wat de maximumsnelheid is bij de stukken "Bus-op-vluchtstrook".
"Kennis is macht, karakter is meer"[/b]

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Bericht door MarcH »

Als je dat document verder leest, dan zie je dat aan de ontheffing voorschriften moeten worden verbonden. Het voorschrift stond net boven de quote:
Maximum snelheid
Voorschriften:
max. 40 km/u bij een vluchtstrookbreedte van 3.20 m
maximaal 50 km/uur bij een breedte van 3.40 m of meer
tevens max. 20 km/uur sneller dan het verkeer op de naastgelegen rijstrook
Het maximum dat de bus mag rijden zal dus blijken uit de ontheffing.
Be yourself, no matter what they say ...

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Goed gevonden!

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Gesloten