[vraag]overijverige buurtwachter schijnt jarenlang nonstop met felle zaklamp in ogen.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
thewizzz
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: anoniem
Contacteer:

[vraag]overijverige buurtwachter schijnt jarenlang nonstop met felle zaklamp in ogen.

Bericht door thewizzz » 29 sep 2016, 19:52

Beste Politie

Ik woon al 32 jaar in dezelfde wijk (geboren en getogen). Sinds +/- 6 jaar hebben we een nieuwe wijkbewoner. Deze man loopt vaak in de avond en nacht rond de wijk in een fluoriderende nep politie jas http://www.securitassafetyshop.nl/picz/ ... d-geel.jpg en zodra de lampen buiten aangaan, loopt deze man rond en schijnt dan voortdurend op iedereen met een zeer felle zaklamp.

Ik kom hem heel vaak tegen en mijn gedachte was altijd: Of het is een man die zeer slecht kan zien in het donker en daarom zijn zaklamp overal op schijnt OF het is gewoon een hele vervelende man OF het is soort van buurtwachter (vind ikzelf zeer positief!)

Maar sinds een paar jaar heb ik gewoon serieuze overlast van deze man en ik begin me zwaar aan hem te irriteren en weet niet goed wat ik eraan kan doen of wat mijn rechten zijn.

Ik zal u uitleggen wat er aan de hand is. Ik werk zelf in ploegen. Hierdoor komt het vaak voor dat ik in de avond of nacht na mijn werk nog even naar de sportschool toe wil fietsen (deze is namelijk 24 uur open) om mijn dikke lijf te trainen.

Het is echter zo dat wanneer ik naar de sportschool toe wil fietsen, ik altijd deze man tegenkom (hij staat meestal in het park te wachten). Deze man is gewapend met een zeer felle zaklamp en schijnt dan ALTIJD vanuit het park (200 meter verderop) direct in mijn gezicht en ogen. Helaas moet ik om bij mijn sportschool te komen over een grote brug fietsen en dus moet ik eerst 150 meter richting deze man fietsen.

Maar op een of andere reden staat deze man dan altijd stil en blijft vanaf een afstand met zijn felle zaklamp in mijn ogen schijnen. Diverse keren heeft hij me verblind en ben ik zo tegen een auto aan gefietst. Enkele keren ben ik zelfs gevallen omdat ik gewoon totaal verblind was. Ook als ik op de grond lig blijft hij op me schijnen...

Hoe dichter ik naar hem toe fiets, des te feller word de lamp en de meneer mikt enkel op mijn ogen (ondanks dat ik beweeg).

Dit overkomt mij dus zo'n 3 a 4 keer per week.

Meestal negeer ik hem en heb ik geen zin om hem hierop aan te spreken of om een confrontatie aan te gaan. Maar toch heb ik in de afgelopen jaren totaal 3 keer hem hierop aangesproken (Meneer hou eens op! Meneer doe eens normaal ik kan serieus niks zien! Meneer u verbind mij hou daar eens mee op). Maar deze meneer geeft geen reactie en loopt dan gewoon een stukje achteruit en schijnt dan met een 2de (nog fellere) zaklamp bij in mijn ogen.

Ik heb er over zitten nadenken om mijn felle zaklamp thuis te halen en terug te schijnen maar dat vind ik kinderachtig. Meestal denk ik dan bij mezelf: Laat maar hangen, zo belangrijk is het niet....

Maar een paar weken geleden viel ik weer bijna van mijn fiets omdat meneer zo nodig van een afstand nonstop in mijn ogen stond te schijnen. Ook toen ik hem voorbij fietse en inmidels alweer 150 meter verder was, bleef hij op me schijnen met de zaklamp.

Deze keer vond ik het wel genoeg geweest en vroeg me af of dit nu persoonlijk was of niet. Ik besloot daarom om te stoppen en om hem te confronteren. Ik besloot om terug te lopen om deze man aan te spreken op zijn rare gedrag, en zag dat hij plots zijn zaklamp uit had gedaan en ineens zichzelf had verstopt tussen het riet onder de grote brug (ik weet heel vaag verhaal maar wel waar). Hij dacht dat ik hem niet zag, maar zijn fluriserende gele nep politie jas verraadde hem natuurlijk.

Ik besloot te stoppen op de brug en zette mijn fiets daar neer en keek de man die zich had verstop in het riet onder de brug aan. De man zag dat ik hem had gespot en besloot om zijn verstopplek te verlaten en naar me toe te lopen. Hij zette weer zijn felle zaklamp aan en scheen weer in mijn gezicht (ditmaal vanaf 2 meter afstand) en zei: Legitimatie NU!

Nou er vond zich vervolgens een hele discussie plaats waarin ik zeer rustig ben gebleven maar hem toch heb verteld dat ik het zwaar irritant vind en dat ik verblind word door zijn zaklamp en hem heb gevraagd om de volgende keer nier langdurig in mijn gezicht te schijnen. Het is tenslotte ook mijn wijk en ook ik heb het recht om in de avond normaal door mijn eigen straat te fietsen zonder dat er iedere keer iemand nonstop in mijn ogen schijnt.

Het enige wat deze man me wilde vertellen was dat hij van de buurtpreventie was en dat hij daarom het recht had om iedereen snachts langdurig in de ogen te schijnen. Hij vond het raar dat ik hem aansprak op zijn gedrag en vertelde me dat hij een rapport zou opstellen over het gesprek. Ook wilde hij mijn legitimatie zien en zei dat alleen mensen die wat te verbergen hadden hem hierop zouden aanspreken. Ook zei hij dat hij direct in contact stond met de politie en dat ik ook mijn sporttas maar even open moest doen om te laten zien of ik niks te verbergen had. Ook pakte hij er een kladblokje bij en vroeg me meermalen om mijn naam en achternaam.

Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik het respecteer en zelfs positief vond dat hij zich inzet voor buurtpreventie maar dat het op deze manier niet zo werkt. Hij luisterde totaal niet en begon autoritair naar mijn naam te vragen. Toen ik hem duidelijk maakte dat ik hem best mijn naam wil geven maar dat ik dat op deze autoritaire wijze gewoonweg weiger, stak hij gelukkig toch zijn hand uit en stelde zichzelf voor. Op dat moment heb ik hem meteen een hand gegeven en mijn naam en achternaam gegeven en mijn paspoort laten zien. Ik heb hem toen nogmaals gevraagd om aub niet continu in mijn ogen te schijnen wanneer ik een keer langsfietste. Uiteindelijk zei hij: Ik zal het proberen.... Daarna benadrukte hij weer dat hij over ons gesprek wel een rapport zou schijven..... Nou lekker doen als je daar gelukkig van word...

De 2 weken erna scheen hij op mijn fiets ipv direct in mijn ogen wanneer ik langs fietste. Hier heb ik vrede mee. Maar na deze 2 weken (en nu sinds enkele maanden) schijnt hij weer nonstop met zijn felle zaklamp in mijn ogen wanneer ik weer eens over de grote brug moet fietsen. Ik ben alweer 2 keer gevallen door zijn vreemde acties.

Nu wil ik weten:

- Mag hij zomaar iedereen continu verblinden met een zaklamp (het begint naar stalken en machtsmisbruik te ruiken)(ik vind het inmiddels zelf een soort van vrijheidsberoving, omdat ik niet meer in staat ben om in mijn eigen straat te fietsen zonder dat iemand non-stop met een zaklamp in mijn ogen schijnt en op zn minst een pesterij)
- Wat zijn mijn rechten als burger? Moet ik dit gewoon accepteren, hem erop aanspreken helpt dus blijkbaar niet, kan ik uberhaubt hier de politie voor bellen? (in mijn beleving zou de politie zeggen: stel je niet zo aan!, terwijl er toch wel wat fouts aan de hand is)
- Nog tips of hint hoe hiermee om te gaan? Ja er is nog een andere route naar de sportschool maar dan moet ik 2 km omfietsen en dat vind ik te belachelijk voor woorden.
- Hoe kan ik dit uberhaubt bewijzen?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: [vraag]overijverige buurtwachter schijnt jarenlang nonstop met felle zaklamp in ogen.

Bericht door Hilde » 29 sep 2016, 20:02

Even een klein vraagje terug...

Je hebt je paspoort laten zien?????
Waarom????

Dat je je voorstelt.. oké.. Maar de rest...
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

thewizzz
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Re: [vraag]overijverige buurtwachter schijnt jarenlang nonstop met felle zaklamp in ogen.

Bericht door thewizzz » 29 sep 2016, 20:09

Hilde12 schreef:Even een klein vraagje terug...

Je hebt je paspoort laten zien?????
Waarom????

Dat je je voorstelt.. oké.. Maar de rest...
Omdat ik idd niks te verbergen had. Ik had hem toevallig wel bij en meneer bleef hier over doordrammen en ik dacht bij mezelf: Nou als dit de man geruststelt, misschien krijg ik het dan ook voor elkaar dat hij me niet meer met die zaklamp non-stop in mn ogen schijnt. De man behandelde mij ook als een potentiële crimineel/inbreker en ik wilde hem ook bewijzen dat ik gewoon 1 straat achter hem woon.

Toen ik mn paspoort liet zien keek hij er trouwens niet naar. Het was hem volgens mij meer te doen om de macht..... zo van: Haha heb ik jou mooi zover gekregen...

Maar je hebt gelijk, eigenlijk allemaal te gek voor woorden.... (mijn mening)

Maar het gaat mij niet om het paspoort. Hiervan wist ik dat hij daar niet eens om mocht vragen. Mij vind het puur om dat constant schijnen met zaklamp in mijn ogen. Mag iemand van de buurtpreventie mij 3 a 4 dagen in de week nonstop in mijn ogen schijnen als ik weer eens langsfiets?

vanavond ga ik weer rond 22:00 naar de sportschool op mijn fiets en er is weer een grote kans dat hij er weer staat

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 29 sep 2016, 20:44

Ik zou zeggen ga eens babbelen met de wijkagent.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

thewizzz
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door thewizzz » 29 sep 2016, 20:56

SWAT schreef:Ik zou zeggen ga eens babbelen met de wijkagent.

Daar had ik niet aan gedacht. Dat vind ik wel een goede tip. Op deze manier kan de wijkagent misschien het probleempje aankaarten bij de buurtwachter en lost het probleem zich zo op.

Maar mag iemand van buurtpreventie of een willekeurige burger uberhaubt zomaar de hele tijd in iemand zijn gezicht schijnen met een zaklamp? Of is dit een soort pesterijtje waar nog niks over geschreven staat in het wetboek (kon namelijk niks vinden hierover in het wetboek, behalve dan laserlampjes en grote maglites).

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 29 sep 2016, 21:02

Nee, dit staat niet in een wetboek, godzijdank zou ik bijna zeggen...

Neem even het advies over wat hierboven is gegeven.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Bericht door Stefan » 29 sep 2016, 22:30

Uit het verhaal kun je zo een paar feiten opnoemen die ook daadwerkelijk strafbaar zouden kunnen zijn. Wijkagent tippen met exacte locaties en tijdstippen.

van the Hill
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Andy
Geslacht:
Leeftijd: 40
Contacteer:

Bericht door van the Hill » 29 sep 2016, 23:08

Je hebt hier denk ik te maken met een zeer fanatieke of overijverige buurtwachter.
Je hebt zo te lezen aan al je burgerplichten voldaan. :like:
Een gesprek met de buurt/wijkagent kan wellicht helpen.
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen.

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 30 sep 2016, 07:04

Buurtpreventie = burger.
Niet meer bevoegdheid dan u zelf.
Dus vragen om legitimatie en kijken in tassen is totaal niet van toepassing
Lampen gebruik je normaal gesproken minimaal en zeer zeker niet om in iemands gezicht te schijnen.
Schijnen op bewegende mensen is (zoals u zelf heeft ervaren) levensgevaarlijk en ik ben geen agent, maar ik denk dat daar in ieder geval aangifte van gedaan kan worden.

Kijk eens op Internet of uw buurt inderdaad buurtpreventie heeft. Als dit zo is, dan kunt u het (naast de wijkagent) ook met hun opnemen

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 30 sep 2016, 07:41

taxikemperman schreef:Schijnen op mensen is (zoals u zelf heeft ervaren) levensgevaarlijk en ik ben geen agent, maar ik denk dat daar in ieder geval aangifte van gedaan kan worden
Weet je, dan zou dus aangifte gedaan kunnen worden tegen elke beveiliger in Nederland...

Eigenlijk zou elke buurt mensen moeten hebben die alles zo in de gaten houden en je zegt het zelfs zelf: is er geen buurtwacht: spreek die dan eens aan... op zich is er ook niks mis met wat de man doet, hij is misschien doorgeschoten maar die zitten er bij de buurtwachten ook, geloof me...

Aan een goed gesprek met een kop koffie door de wijkagent bereik je hier veel meer dan een aangifte die toch in de prullenmand verdwijnt.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 30 sep 2016, 11:08

Niet helemaal met je eens Frans.

Tuurlijk is het overtrokken om het met artikel 5 WVW te bestrijden en zal een gesprek meer goeddoen.
Maar als het waar is dat betrokkene al 3 keer ten val is gekomen door het opzettelijk verblinden dan kan het wel.

Of je dat zou willen, tja.
Maar de man is er kennelijk al meerdere keren op aangesproken en dat schijnt ook niet te helpen.
Dus misschien is het aankondigen van de vervolgstap (art. 5) wel iets wat hem tot inkeer brengt.

Bovendien neigt het totaalplaatje naar een wannabee agent... en ook in die richting liggen nog wat mogelijkheden.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 30 sep 2016, 12:24

Klopt Pim, maar het klinkt als schieten op een mug met een kanon...

En ja, er is gebabbeld met de man en nee, heeft niet geholpen, vanuit die meneer geredeneerd zelfs logisch. Vandaar dat een gesprekje met de wijkagent ook wonderen zal doen vermoed ik...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 30 sep 2016, 19:20

SWAT schreef:Ik zou zeggen ga eens babbelen met de wijkagent.
Inderdaad; misschien wil die wel een keer met jou meefietsen om eens mee te maken in hoeverre dit ook echt hinderlijk is.
Mocht dat zo zijn, wat ik als ik u mag geloven wel zo zal zijn, dan zal de wijkagent met de betreffende buurtwachter in gesprek gaan en zal het probleem hiermee uit de wereld zijn. 8)

Sietse
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Sietse
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Sietse » 30 sep 2016, 20:22

Zo te lezen is inderdaad de wijkagent, of een collega die bijvoorbeeld iets met buurtpreventie doet, het juiste adres voor TS.

Ps. Ik moest wel lachen om dit verhaal, zo'n fanatieke buurtwacht heb ik nog nooit gezien. Prachtig haha.
D'ran

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 30 sep 2016, 20:54

Dit kan gewoon geen buurtpreventie zijn. Als dat wel het geval was, zouden ze namelijk met tweeën zijn. Juist waar nachtelijke preventie het doel is, is de preventie werking van twee personen vele malen sterker. Ook wanneer het tot een mogelijk burgerarrest zou moeten komen. Twee getuigen kunnen beter verklaren dan één. Los daarvan is persoonlijke veiligheid van de buurtpreventiemedewerker ook iets. Ook daarom twee personen.

Afbeelding
DKW 651rt 50

Verhaal doet me een beetje denken aan een gast in mijn jeugd die op zijn witte brommer (zoals de rijkspolitie die vroeger had) altijd achter de buurtjongens aan knoerde wanneer die 's avonds met een defect achterlichtje reden. Wij noemden hem de nepwout.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Gesloten