Mag ik achteruit rijden op straat?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Daffodil
Infopolitie Gast

Mag ik achteruit rijden op straat?

Bericht door Daffodil » 23 sep 2016, 18:59

Goedendag iedereen!

Ik kom met een hele rare vraag aan, ik weet het. Maar ik vroeg mij af: mag ik achteruit rijden op de openbare weg?

Het zit namelijk zo: ik ben de trotse eigenaar van een heuse DAFje met een variomaat. Dit houdt in dat ik net zo hard achteruit als vooruit kan rijden. (120 topsnelheid beide richtingen). Ik weet dat je op zowel de autobaan als de snelweg NIET achteruit mag rijden, maar in de bebouwde kom, zou dat mogen? Dus achteruit bij de stoplichten staan, rotonde nemen en weg vervolgen richting de Aldi bij wijze van? :lol: :lol:

Het is niet de bedoeling dat ik dingen hier uitlok of het ook daadwerkelijk ga doen op de straten, maar ik vroeg het me serieus af. :oops:

:thanks: Daffodileke 32

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Re: Mag ik achteruit rijden op straat?

Bericht door Stefan » 23 sep 2016, 19:50

Voor zover ik weet staat er nergens in het RVV of de WvW dat dit niet mag, maar je kunt zelf wel verzinnen dat dit geen goed idee is. Je kunt dan denken aan artikelen die gaan over verlichting (je hebt dan tenslotte de lichten aan de 'verkeerde' kant zitten), overzicht over de weg (je hebt je stoel niet gedraaid denk ik?) en verder zit je vrijwel direct aan artikel 5 WvW: geen hinder of gevaar veroorzaken.

Nee, er is geen verbod op achteruit rijden. Nee, zou ik niet doen.

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Tommy » 23 sep 2016, 19:51

"Stefank was mij voor haha zelfde antwoord"

Beste Daffodileke 32,

Met het achteruit rijden is het vaak lastig om goed te sturen. Hierdoor zal het in geval van een noodstop of ingreep bij een plotselinge verandering in het verkeersbeeld moeilijk zijn om in te grijpen. U bent namelijk gewend om vooruit te rijden en zal in zo een geval terugvallen op uw basisvaardigheden.
In de Wegenverkeerswet 1994 is een artikel genaamd artikel 5.

Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

U ziet de splitsing van gevaar veroorzaken en gevaar kunnen veroorzaken. Met uw actie van het achteruit rijden kunt u een gevaar zijn voor het overige verkeer. Doordat u wel erg veel aandacht op uw zelf vestigd, mensen die zich omdraaien en meer met u bezig zijn dan met het verkeer. En zoals al bovenin gezegd bij een ingreep uzelf het overige verkeer in gevaar brengt.

Dus ik zou het niet doen.

van the Hill
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Andy
Geslacht:
Leeftijd: 40
Contacteer:

Bericht door van the Hill » 23 sep 2016, 19:55

En wat mij betreft zit je dan ook vast aan een EMA cursus.
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 23 sep 2016, 20:01

Helaas bestaat het niet meer..

Ter land, ter zee en in de lucht.. Achteruit rijden..
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Bericht door rai » 23 sep 2016, 23:07

stefank schreef:Voor zover ik weet staat er nergens in het RVV of de WvW dat dit niet mag, maar je kunt zelf wel verzinnen dat dit geen goed idee is. Je kunt dan denken aan artikelen die gaan over verlichting (je hebt dan tenslotte de lichten aan de 'verkeerde' kant zitten), overzicht over de weg (je hebt je stoel niet gedraaid denk ik?) en verder zit je vrijwel direct aan artikel 5 WvW: geen hinder of gevaar veroorzaken.

Ga ik toch echt even roet in het eten gooien.

Ten aanzien van de verlichting en de stoel, ga ik vragen welk artikel overtreden wordt?
Daarnaast, ik rij door een smalle straat, zie ik aan het einde in ene dat ze met iets bezig zijn, waardoor de doorgang tijdelijk geblokt is, lees verhuizing, vuilniswagen etc.
Dan moet ik dus eerst de halve inrichting van de auto veranderen om aan alle technische eisen te voldoen, voordat ikdus achteruit door de straat terug mag rijden, om daarna mij.weg via een andere route te vervolgen?

Moest toch even
Infopolitie Gast

Bericht door Moest toch even » 24 sep 2016, 07:46

van the Hill schreef:En wat mij betreft zit je dan ook vast aan een EMA cursus.
Nou nou nou, ik ga er vanuit (aanname) dat hij/zij het nuchter doet dus laten we het bij een emg houden.

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 24 sep 2016, 07:59

Moest toch even schreef:
Nou nou nou, ik ga er vanuit (aanname) dat hij/zij het nuchter doet dus laten we het bij een emg houden.
:lol: Goed gezien...

Wel op blijven letten van the Hill! :-D
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Bericht door Stefan » 24 sep 2016, 09:38

rai schreef:
stefank schreef:Voor zover ik weet staat er nergens in het RVV of de WvW dat dit niet mag, maar je kunt zelf wel verzinnen dat dit geen goed idee is. Je kunt dan denken aan artikelen die gaan over verlichting (je hebt dan tenslotte de lichten aan de 'verkeerde' kant zitten), overzicht over de weg (je hebt je stoel niet gedraaid denk ik?) en verder zit je vrijwel direct aan artikel 5 WvW: geen hinder of gevaar veroorzaken.

Ga ik toch echt even roet in het eten gooien.

Ten aanzien van de verlichting en de stoel, ga ik vragen welk artikel overtreden wordt?
Daarnaast, ik rij door een smalle straat, zie ik aan het einde in ene dat ze met iets bezig zijn, waardoor de doorgang tijdelijk geblokt is, lees verhuizing, vuilniswagen etc.
Dan moet ik dus eerst de halve inrichting van de auto veranderen om aan alle technische eisen te voldoen, voordat ikdus achteruit door de straat terug mag rijden, om daarna mij.weg via een andere route te vervolgen?
Ik doelde hier meer op een continu rijgedrag wat ik opmaakte uit het eerste bericht. Zonder alle bijbehorende artikelen op te rakelen lijkt het me duidelijk dat je geen rode verlichting op de 'voorzijde' van je mtv mag voeren. Daarnaast heb je nog artikel 19 van het RVV 1990 waarin staat dat je dus overzicht moet houden. Je kunt onmogelijk hetzelfde soort overzicht hebben als je omgedraaid op je stoel achteruit zit te kijken door je minuscule achterruit. Artikel 5 spreekt voor zich. Daarnaast moet je trouwens ook nog eens al het andere verkeer voor laten gaan als je achteruit rijdt, lijkt me ook lastig.

Je voorbeeld sluit niet aan op wat TS hier zegt, uiteraard mag je gewoon een stuk achteruit rijden. Als je je in een rijbaan bij het reguliere verkeer gaat voegen en achterstevoren bij een stoplicht staat om daarna achteruit verder te rijden lijkt me dat een compleet andere situatie.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 24 sep 2016, 10:18

'Achteruit rijden is een bijzondere manoeuvre volgens het RVV.

Achteruit van je woning naar de snackbar rijden heeft niets meer met een 'manoeuvre' te maken en dat opent in mijn ogen de weg naar art 5 (en een 130).

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Tommy » 24 sep 2016, 10:59

Toch goed dat we allemaal dezelfde werkwijze aanhouden hahaha.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 24 sep 2016, 11:33

stefank schreef: Ik doelde hier meer op een continu rijgedrag wat ik opmaakte uit het eerste bericht. Zonder alle bijbehorende artikelen op te rakelen lijkt het me duidelijk dat je geen rode verlichting op de 'voorzijde' van je mtv mag voeren.
De "voorzijde van je mtv" verandert natuurlijk niet door achteruit te rijden.
Een mtv blijft dus voldoen aan de gestelde eisen.
Door het (verkeerde) gebruik zorgt de bestuurder er wel voor dat zijn remlichten niet te zien zijn en zijn koplampen verblinden.
Dus de bestuurder is fout. En niet de positie van de lichten op zijn voertuig.
stefank schreef:Daarnaast moet je trouwens ook nog eens al het andere verkeer voor laten gaan als je achteruit rijdt, lijkt me ook lastig.
Die vind ik wel creatief.
Een bekeuring voor niet voor laten gaan (geen voorrang verlenen) is ook een dure grap.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Bericht door Stefan » 24 sep 2016, 12:28

Pim schreef:
stefank schreef: Ik doelde hier meer op een continu rijgedrag wat ik opmaakte uit het eerste bericht. Zonder alle bijbehorende artikelen op te rakelen lijkt het me duidelijk dat je geen rode verlichting op de 'voorzijde' van je mtv mag voeren.
De "voorzijde van je mtv" verandert natuurlijk niet door achteruit te rijden.
Een mtv blijft dus voldoen aan de gestelde eisen.
Door het (verkeerde) gebruik zorgt de bestuurder er wel voor dat zijn remlichten niet te zien zijn en zijn koplampen verblinden.
Dus de bestuurder is fout. En niet de positie van de lichten op zijn voertuig.
Heb je natuurlijk gelijk in, de eisen zijn wat anders dan de gedragingen. Zou wel een leuke discussie zijn, of je nu wel of niet de voorkant als achterkant ziet op het moment dat je langdurig achteruit rijdt.

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 24 sep 2016, 13:19

Heb je hier (klikken) jouw idee opgedaan??? :roll: :wink:

Of, nóg leuker via dit filmpje met een aanhanger???

van the Hill
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Andy
Geslacht:
Leeftijd: 40
Contacteer:

Bericht door van the Hill » 24 sep 2016, 20:52

..::Frans::.. schreef:
Moest toch even schreef:
:lol: Goed gezien...

Wel op blijven letten van the Hill! :-D
Ben lekker scherp. Gelukkig werd deze nog niet gezien door Hilde. :unlike:
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen.

Gesloten