Diverse openstaande boetes

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Boete026
Infopolitie Gast

Diverse openstaande boetes

Bericht door Boete026 » 16 sep 2016, 10:04

Mijn schoonvader kreeg gister een brief binnen van het CJIB dat ze zijn rijbewijs willen innemen als hij niet voor 25 september betaald, boete van 2014, dom heel dom maar goed zijn probleem en ding verder.

Maar nu is het zo dat mijn vriendin de auto van hem heeft overgenomen, echter was het onmogelijk deze al over te schrijven omdat hij het pasje plus code kwijt was, inmiddels aangevraagd dus hopelijk snel overschrijven.

Mijn vraag nu is ; stel dat mijn vriendin wordt aangehouden wordt de auto dan in beslag genomen omdat deze op zijn naam staat ?

Er staan een kleine 800 euro open aan boetes inclusief bovenstaande met alles de status ; 'Verhaal met dwangbevel' volgens mijn zijn er een aantal ook al langs de deurwaarder geweest.
Moderatoropmerking van ..::Frans::..
Tekst leesbaarder gemaakt

Boete026
Infopolitie Gast

Re: Diverse openstaande boetes

Bericht door Boete026 » 16 sep 2016, 11:34

Moderator bedankt voor het aanpassen. Met aanhouden bedoel ik uiteraard staande houden.

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Tommy » 16 sep 2016, 11:48

Beste Boete026,

De dwangmiddelen van de politie zijn er in een aantal fases. De fase van inneming van het rijbewijs is de eerste waarbij de politie iets kan doen. Hierbij moet uw schoonvader het rijbewijs inleveren of de boete betalen. De datum op de brief is de uiterste inleverdatum (datum waarbij het rijbewijs bij het CJIB moet liggen). Zorg dat een van de twee opties gebeurd. Mocht uw schoonvader niet het rijbewijs inleveren en/of betalen kan er een boete overheen komen.

Ik weet niet wat er voor de andere boetes gelden. De volgende fase kan namelijk inderdaad de buiten gebruik stelling van het voertuig waar uw schoonvader over vermag te beschikken. Ook als uw partner hier in rijdt.

Ik zou u en uw schoonvader willen adviseren om even langs het politiebureau bij u in de buurt te gaan en dan het een en ander te bespreken. Misschien handig.

Gr Tommy

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 16 sep 2016, 19:53

De informatie van Tommy is niet helemaal juist. In deze fase van de incasso (inname rijbewijs) is de politie nog niet in beeld. Na 25 september 2016 komt een signalering op het rijbewijs van uw schoonvader. Hij mag dan formeel niet meer een voertuig besturen waarvoor een rijbewijs vereist is. Die termijn is 30 dagen. Het verbod om te besturen gaat direct in maar de termijn van 30 dagen begint pas te lopen op het moment dat het rijbewijs feitelijk in bezit is van het CJIB. Stuurt hij het rijbewijs niet in en wordt hij als bestuurder aangetroffen dan mag de politie het rijbewijs innemen om uw schoonvader te dwingen te betalen. Uw schoonvader zal ook een proces verbaal krijgen voor het rijden tijdens een rijverbod. Het CJIB mag het rijbewijs maximaal 30 dagen vast houden om de betaling af te dwingen. Daarna moet zij, betaling of niet, het rijbewijs terug geven.
Is er hierna nog niet betaald dan zal het CJIB de politie opdragen de auto waarover uw schoonvader vermag beschikken voor een termijn van 30 dagen buiten gebruik te stellen. Dit wederom om uw schoonvader tot betalen te dwingen. Heeft dit n iet het gewenste effect dan kan het CJIB de kantonrechter gaan vragen om toestemming om uw schoonvader voor duur van 7 dagen te gijzelen, wederom om hem tot betaling te dwingen.

Dat uw vriendin de auto heeft overgenomen wekt de indruk van een opzetje om de auto uit handen van het CJIB en de politie te houden. Het zal alleen niet zoveel helpen zeker nu de auto nog niet op naam van uw vriendin staat op het moment dat de auto ingenomen mag worden.

De boete staat gekoppeld aan uw schoonvader en niet aan de auto(s) die hij op zijn naam heeft staan. Dus:
- Als uw vriendin in de auto rijdt en wordt staande gehouden bij een controle gebeurt er niets met de auto.
- Als uw schoonvader de auto bestuurt en hij staat nog steeds op naam kan hij bij een controle kiezen: betalen of auto inleveren. Na 30 dagen of zodra hij betaalt krijgt hij de auto pas weer terug. Let wel voor de stalling en het verslepen van de auto worden ook kosten berekend die moeten ook betaald worden voordat de auto teruggegeven wordt. Dat de auto weliswaar nog op zijn naam staat maar van uw vriendin is maakt niets uit.
- Als uw schoonvader de auto bestuurt en de auto staat inmiddels op naam van uw vriendin dan heeft uw schoonvader dezelfde keuze: betalen of auto inleveren. Na 30 dagen wordt de auto teruggegeven aan uw vriendin zodra zij de sleep en stallingskosten heeft betaald. Uw vriendin kan de auto alleen eerder terug krijgen als schoonvader de boete betaald OF als uw vriendin de boete en de andere kosten betaald. Zij moet de boete dan zelf zien terug te krijgen van haar vader.

In de Wet is namelijk opgenomen dat elk voertuig mag worden ingenomen waarover de betrokkene (degene die de boete moet betalen) vermag beschikken. Had in de Wet gestaan dat alleen auto's mogen worden ingenomen die op naam van de betrokkene staan dan was het verhaal heel anders geweest.

Uw schoonvader heeft de zaak aardig op zijn beloop gelaten.
De incassoprocedure is als volgt:
- Beschikking inhoudende de Wettelijk bepaalde boete.
- Aanmaning 1, boete + verhoging.
- Aanmaning 2, Boete + verhoging + 2e verhoging.
- Verhaal zonder dwangbevel als het CJIB over het bankrekeningnummer beschikt en daar voldoende saldo op staat. Het CJIB zal de bank opdracht geven de boete + beide verhogingen te verrekenen met het saldo op die rekening.
- Verhaal met dwangbevel, de deurwaarder gaat op pad om de boete te innen. De deurwaarder mag zijn kosten bij de boete optellen.
- Inname rijbewijs voor 30 dagen.
- Inname voertuig voor 30 dagen.
- Betrokkene gijzelen voor maximaal 7 dagen.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Tommy » 16 sep 2016, 20:16

@Swat:
Volgens mij zeg ik precies hetzelfde als dat jij zegt alleen dan de korte versie. Maar oke. Let er wel op dat als je het rijbewijs niet inlevert danwel betaald er een boete overheen kan komen a €370,-.
"Niet voldoen aan de vordering van de officier van justitie het rijbewijs op een bepaalde tijd en aangewezen plaats in te leveren."

Gesloten