Minderjarige en messenset?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
johan123
Infopolitie Gast

Minderjarige en messenset?

Bericht door johan123 » 13 sep 2016, 07:42

Onze 17-jarige dochter volgt sinds kort een koksopleiding, en heeft daarvoor ook via de opleiding een messenset in een foedraal moeten aanschaffen. Nu moet ze blijkbaar naar haar stagebedrijf haar eigen messenset meenemen, als we het goed begrepen hebben. Maar dat betekent ook dat ze ermee over straat en in het OV moet. Een paar vragen:

- Het stagebedrijf is midden in Utrecht, waar volgens mij een verbod geldt om messen op zak te hebben. Vallen messen in een foedraal hier ook onder?
- Het zijn serieuze koksmessen, en geen onschuldige zakmesjes; mag ze hier wel de bus mee in?
- Hoe zit het met het feit dat ze nog minderjarig is?
- Heeft het zin wanneer ik een briefje schrijf waarin ik aangeeft dat ze de messen met onze toestemming bij zich heeft?

Blijkbaar is de messen bij haar stagebedrijf achterlaten geen optie, omdat ze ze iedere maandag ook mee naar school moet nemen (in Nieuwegein). Het zijn overigens nog knap dure messen ook, dus geen messenset van de Blokker of zo.

Alvast bedankt voor de informatie!

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Re: Minderjarige en messenset?

Bericht door Tommy » 13 sep 2016, 09:29

Leuk dit. Ik moet gelijk denken aan mijn tijd voor de politie dat ik ook op de koksopleiding zat. Toentertijd werd er wel even gesproken over dit onderwerp. Ik zal hem kort en makkelijk houden.

In eerste aanleg vallen deze messen niet onder de zogeheten Wet Wapens en Munitie. Het gaat bij deze messen om de feiten en omstandigheden waar ze onder worden aangetroffen. Mocht je dochter op het station met de messen gaan zwaaien en als wapen gaan gebruiken om te dreigen danwel te gebruiken vallen ze wel onder eerder genoemde wet. Tip hou ze gewoon in de foedraal onder in de rugtas. Dan is er niets aan de hand.

Nog een persoonlijke tip. Laat ze mooi grafferen bij de plaatselijke juwelier. Die bij mij in de stad deed het voor een appeltaart. Het ziet er mooi uit, maakt ze persoonlijk en je kunt ze niet verwisselen met mede studenten.

Gr Tommy

johan123
Infopolitie Gast

Bericht door johan123 » 13 sep 2016, 09:42

Bedankt voor je reactie, en dat graveren is een leuke tip!

Het lijkt me volkomen vanzelfsprekend dat ze niet op straat mag gaan "spelen" met haar messenset, maar het lijkt me ook duidelijk dat mijn vraag daar niet over gaat. Dat je geen koksmes in je achterzak mag hebben zitten, en het niet als wapen mag gebruiken, lijkt me een open deur.

Waar het mij om gaat is het "normaal" vervoer van haar messenset. In hoeverre kan ze bij een controle in de binnenstad of het OV in de problemen komen wanneer ze als minderjarige een foedraal met koksmessen in haar rugtas heeft zitten? Sleutelwoorden voor mij zijn; minderjarig, koksmessen, binnenstad plus OV.

Waarschijnlijk gaat hier op haar opleiding inderdaad nog wel aandacht aan besteed worden, alleen moet ze deze week al met haar kokskleding en messenset op pad.

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Tommy » 13 sep 2016, 10:58

Zoals ik al zei. Geen probleem als ze in haar foedraal zitten en ze wordt gecontroleerd. Ook niet omdat ze minderjarig is of in het OV zit of in de binnenstad loopt.

Johan123
Infopolitie Gast

Bericht door Johan123 » 13 sep 2016, 11:10

Helder, bedankt!

Gesloten