Kan ik hiervan aangifte doen? (Stalking)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Scott
Infopolitie Gast

Kan ik hiervan aangifte doen? (Stalking)

Bericht door Scott »

Ik ben al een tijdje gescheiden.
Mijn ex en ik hebben allebei fouten gemaakt in ons huwelijk en ook tijdens de periode van scheiding.

Ik heb mijn ex behoorlijk bedrogen, wat dus mijn fout is. Het kwam niet meer goed tussen ons.

Inmiddels hebben we allebei een nieuwe relatie, maar mijn ex blijft me steeds lastigvallen met mails over dat ik dingen aan mijn nieuwe vriend moet vertellen, dat hij het anders wel doet. Hij zegt dat ie m'n vriend gaat bellen of langsgaat als ik het zelf niet vertel en dat m'n vriend dat dat moet bevestigen aan mijn ex voor een bepaalde datum.
Hij zet me onder druk om dingen uit mijn verleden te vertellen waarvan ik juist spijd heb en die ik zelf wel vertel als de tijd daar is en niet omdat m'n ex dat van me eist.

Kan ik hier aangifte van doen?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: Kan ik hiervan aangifte doen?

Bericht door Hilde »

Nee.
Hij pleegt namelijk geen strafbaar feit.

En de politie is ook geen scheidingsbemiddelingsbureau.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Scott
Infopolitie Gast

Bericht door Scott »

Die scheiding is al achter de rug.

En is het niet strafbaar om iemand te dwingen om dingen te vertellen? Dat is waar het om gaat namelijk.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde »

Nee, er missen namelijk twee heel belangrijke delen van de strafbare delictsomschrijving: het oogmerk van de wederrechtelijke bevoordeling en de bedreiging met geweld.

Wetstekst

Wetboek van Strafrecht
Artikel 317
1Hij die, met het oogmerk om zichzelf of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, door geweld of bedreiging met geweld iemand dwingt hetzij tot de afgifte van enig goed dat geheel of ten dele aan deze of aan een derde toebehoort, hetzij tot het aangaan van een schuld of het teniet doen van een inschuld, hetzij tot het ter beschikking stellen van gegevens

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door MarcH »

Scott schreef:En is het niet strafbaar om iemand te dwingen om dingen te vertellen? Dat is waar het om gaat namelijk.
Het zou heel misschien onder artikel 284 lid 1 van het Wetboek van Strafrecht kunnen vallen:

Wetstekst

Met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft:
1°. hij die een ander door geweld of enige andere feitelijkheid of door bedreiging met geweld of enige andere feitelijkheid, gericht hetzij tegen die ander hetzij tegen derden, wederrechtelijk dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden;
2°. hij die een ander door bedreiging met smaad of smaadschrift dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden.

Dreigen iets te vertellen als men iets niet doet, levert in sommige gevallen een bedreiging met een feitelijkheid op, maar dat zijn echt uitzonderingen.
Be yourself, no matter what they say ...

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje »

Scott schreef:...Inmiddels hebben we allebei een nieuwe relatie, maar mijn ex blijft me steeds lastigvallen met mails over dat ik dingen aan mijn nieuwe vriend moet vertellen, dat hij het anders wel doet. Hij zegt dat ie m'n vriend gaat bellen of langsgaat als ik het zelf niet vertel en dat m'n vriend dat dat moet bevestigen aan mijn ex voor een bepaalde datum...
Dit riekt naar stalking (belaging) en mij lijkt een STOP-gesprek een uitstekende remedie om dit probleem op te lossen. Neem eens contact op met politie en vraag of de wijkagent of een van zijn medewerkers met jou contact wil opnemen.

Artikel 285b
1 Hij, die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.
2 Vervolging vindt niet plaats dan op klacht van hem tegen wie het misdrijf is begaan.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Scott
Infopolitie Gast

Re: Kan ik hiervan aangifte doen? (Stalking)

Bericht door Scott »

Bedankt.
Ik ga contact opnemen met de wijkagent.

Unfo
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Unfo »

MarcH schreef:
Scott schreef:En is het niet strafbaar om iemand te dwingen om dingen te vertellen? Dat is waar het om gaat namelijk.
Het zou heel misschien onder artikel 284 lid 1 van het Wetboek van Strafrecht kunnen vallen:

Wetstekst

Met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft:
1°. hij die een ander door geweld of enige andere feitelijkheid of door bedreiging met geweld of enige andere feitelijkheid, gericht hetzij tegen die ander hetzij tegen derden, wederrechtelijk dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden;
2°. hij die een ander door bedreiging met smaad of smaadschrift dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden.

Dreigen iets te vertellen als men iets niet doet, levert in sommige gevallen een bedreiging met een feitelijkheid op, maar dat zijn echt uitzonderingen.
Dit is het juiste artikel naar mijn mening. Laatst werd dit artikel nog ergens aangehaald (in een vakblad o.i.d.). Conclusie van dit artikel was dat dit een onbekend, maar zeer bruikbaar artikel betreft in casussen soortgelijk aan die van de topicstarter.

Scott
Infopolitie Gast

Bericht door Scott »

Ik heb een afspraak gemaakt voor een informatief gesprek bij de politie.

Het is me alleen nog niet duidelijk of dit dan ook aan mijn ex gemeld wordt of wat het vervolg is na dat gesprek.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje »

Scott, jij bepaalt hoe de zaak verder gaat verlopen. Als jij wilt dat het verhaal alleen wordt vastgelegd voor het geval er in de toekomst iets gebeurt, dan kan dat. Wanneer jij niet wilt dat er contact wordt opgenomen met jouw ex, dan gaat dat niet gebeuren. Weet wel dat het probleem dan gewoon blijft bestaan. Mijn ervaring als wijkagent is dat een STOP-gesprek in 9 van de 10 gevallen prima werkt en het probleem oplost. Maar nogmaals, een STOP-gesprek is een middel dat alleen wordt ingezet wanneer jij dat wilt. Je blijft namelijk het risico houden dat het in 1 van de 10 gevallen niet goed werkt...
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde »

Ben toch benieuwd hoe dit afloopt.

Het gesprek heeft naar mijn mening alleen zin als de Wijkagent gaat praten met de ex van TS.
De reden van deze hele post is dat ex wil dat TS dingen aan de nieuwe partner van TS gaat vertellen en als hij dat niet doet dat ex dit zelf gaat doen. Neemt Wijkagent geen contact op met TS dan zal dit niet veranderen.

De agent zal dan zeggen dat ex TS niet meer mag lastig vallen en dat ex niet met nieuwe partner mag praten.

Alleen... Wat gebeurt er als ex wél met nieuwe partner gaat praten en vertelt wat TS in het verleden heeft gedaan?
Op het stalken kunnen sancties volgen, op het toch vertellen van de waarheid aan een nieuwe partner niet.

Volgens jurisprudentie valt dit niet onder smaad, want er wordt geen ruchtbaarheid gegeven.
(Onder “ruchtbaarheid geven” als bedoeld in art. 261 Sr dient te worden verstaan “het ter kennis van het publiek brengen”. Met zodanig ‘publiek’ is een bredere kring van betrekkelijk willekeurige derden bedoeld (vgl. HR 8 juli 2008, LJN BC9186, NJ 2008/430).)

Gesloten