Nerf Rival legaal?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Nerf_boy
Infopolitie Gast

Nerf Rival legaal?

Bericht door Nerf_boy » 16 apr 2016, 23:02

Goedendag,

Kan iemand mij meer duidelijkheid verschaffen over de Nerf Rival speelgoedpistolen legaal zijn in Nederland?
Voorbeeld:

Ik lees op verschillende plekken over een maximale energie van het pistool, zoals bijvoorbeeld hier:
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=25605

Daar heb ik uitgebreid naar gezocht, maar ik kan de waarde van 0,5 Joule nergens terugvinden.
Het enige wat ik in de speelgoedrichtlijn terug vindt is: "De vorm en de samenstelling van projectielen en de kinetische energie die zij bij lancering door daarvoor ontworpen speelgoed kunnen ontwikkelen zijn zodanig dat er, gelet op de aard van het speelgoed, geen risico van lichamelijk letsel voor de gebruiker of voor derden bestaat.

Deze speelgoedpistolen schieten zachte foamballen, die dus geen letsel zullen veroorzaken. Je voelt ze aankomen, maar meer ook niet.

Kan iemand hierover duidelijkheid verschaffen? Legaal om te importeren/bezitten/verhandelen?
Indien mogelijk graag onderbouwd aan de hand van een wettekst.
Kan dit bijvoorbeeld in beslag genomen worden door de politie?

Starduck
Lid
Lid
Roepnaam: Leo
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contacteer:

Re: Nerf Rival legaal?

Bericht door Starduck » 16 apr 2016, 23:31

Zie http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=38728

Het gaat erom of het een CE-keurmerk heeft.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 17 apr 2016, 02:25

Ook legaal speelgoed kan in beslag worden genomen als je er verkeerde dingen mee doet.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Nerf_boy
Infopolitie Gast

Bericht door Nerf_boy » 22 apr 2016, 21:35

CE keurmerk zit er op.

Daarnaast snap ik dat je er voorzichtig mee moet zijn, dat is ook niet het punt.
Blijkbaar is het dus geen enkel probleem iets dergelijks te importeren :)

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door marcootje » 22 apr 2016, 21:58

CE kan ook wat anders betekenen als het goedkeurmerk van de europese speelgoed commissie. CE komt ook van een bedrijf af, China Export.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

el chiko
Lid
Lid
Roepnaam: Jos
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door el chiko » 23 apr 2016, 10:34

in de vraag lees ik : Deze speelgoedpistolen schieten zachte foamballen, die dus geen letsel zullen veroorzaken. Je voelt ze aankomen, maar meer ook niet.

op de foto zie ik: de gebruiker draagt een gezichtsbeschermer die er stevig uitziet.

ik denk: "Je voelt ze aankomen, maar meer ook niet." is niet vrij van twijfel. Ook omdat op de specificatie staat : snelheid - 120 km/u

Ik persoonlijk wil zo een apparaat, na er een avondje daar mee bezig zijn geweest, niet meenemen naar een friet tent. Als er iemand van schrikt heb je iets serieus uit te leggen ben ik bang voor.
Als een schaap over dam, hek kapot

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 23 apr 2016, 11:28

Nerf_boy schreef:CE keurmerk zit er op.

Daarnaast snap ik dat je er voorzichtig mee moet zijn, dat is ook niet het punt.
CE of China Export?
Afbeelding
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

van the Hill
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Andy
Geslacht:
Leeftijd: 40
Contacteer:

Bericht door van the Hill » 26 apr 2016, 12:47

DiNozzo schreef:
Nerf_boy schreef:CE keurmerk zit er op.

CE of China Export?
Afbeelding
Wist dit nog niet, Super. :thanks:
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen.

Nerf_boy
Infopolitie Gast

Bericht door Nerf_boy » 30 apr 2016, 23:06

Het is zeker +een CE keurmerk.
Dit speelgoed word ook al in de UK en Frankrijk aangeboden, incl. CE keurmerk.
Hasbro is een Amerikaans bedrijf, die gaan gaan China Export logo op hun spullen zetten.
Dit gaat niet om een willekeurig chinees import geval.

punt is dat ik overal 0.08 joule en 0.5 joule langs zie komen, maar niemand weet waar dat op gebaseerd is?
zie dit in geen enkele richtlijn terug.
Het feit dat het in de UK wel aangeboden kan worden geeft dat aan dat het in NL ook legaal is? Of hebben wij daar ergens aanvullende bepalingen voor?
Leeftijd is 14+ dat staat ook op de verpakking.

Of je er mee op straat moet komen is een hele andere discussie. De Nerf geweren die in NL volop in speelgoedwinkels aangeboden worden zijn geen probleem, en dit ziet er nagenoeg hetzelfde uit. Lijkt zeker niet op een bestaand vuurwapen, en dus geen cat. 1
Een luchtbuks is in Nederland ook legaal te bezitten als je 18+ bent, en die wil je ook niet meenemen naar de snackbar.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 30 apr 2016, 23:23

Ik lees het hele draadje even door en je bent erg gebrand op het aantal joules etc. Even terug naar af, wat wil je ermee gaan doen? Met volwassenen na de vrijmibo in het magazijn een uurtje afreagere is wat anders dan als 12-jarige op omaatjes schieten die de edah binnen willen gaan.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 01 mei 2016, 00:05

Ik ben intussen even gedoken in het hele verhaal van het CE keurmerk waarnaar steeds wordt verwezen. Ik ga waarschijnlijk van een groot aantal mensen een zeepbel doorprikken maar het CE keurmerk is slechts geldig voor kinderen tot de leeftijd van 14 jaar. Een en ander is te vinden in dezelfde richtlijn als waar iedereen dezelfde "bevoegdheid" uit denkt te halen dat je met een speelgoedpistool dus wel gewoon op straat mag rondlopen al lijkt het op een wapen en al schiet het balletjes.

Grondslag wordt gevonden in EG richtlijn 2009/48/EG
Wettekst
CE-markering: Richtlijn speelgoed (2009/48/EG)

Richtlijn 2009/48/EG gaat over de veiligheid van speelgoed. Onder speelgoed wordt verstaan alle producten die, al dan niet uitsluitend, zijn ontworpen of bestemd om bij het spelen te gebruiken door kinderen jonger dan 14 jaar.
Bron:

http://www.rvo.nl/onderwerpen/tools/wet ... /speelgoed

Ben je dus ouder dan 13 dan heeft de discussie over joules (want dat is nl een speelgoed discussie) of een CE keurmerk etc etc geen enkele zin.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door MarcH » 01 mei 2016, 00:19

Als het ontworpen of bestemd is voor 14-minners om mee te spelen, blijft het speelgoed, ongeacht de leeftijd van de bezitter.
Be yourself, no matter what they say ...

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 01 mei 2016, 01:21

Het heeft me een halve avond gekost om uit te zoeken en eigenlijk was het uiteindelijke antwoord simpeler dan ik dacht.

De fabrikant van je nerf gun, Hasbro, levert die apparaten vanuit diverse plekken op de hele wereld, ook in Nederland. De Nerf Rival Apollo XV-700 is in Nederland echter niet te bestellen wat al vreemd is. Link

Dus verder gezocht op de amerikaanse website en hoewel ie daar in de shop zelf ook niet staat (Link) kun je hem op de website weer wel vinden: Link

Nemen we een niet al te kleine gun van Nerf, een willekeurige (Link) dan zien we dat de leeftijd die erbij staat is vanaf 8 jaar. Volgens onze eigen richtlijn 2009/48/EG dus inderdaad speelgoed.

Gaan we kijken bij de Rival en de link die ik eerder plaatste dan staat er duidelijk dat ie is gemaakt voor de leeftijd "Ages 14 and up"
nerfxv700.gif
Het speelgoed is dus specifiek ontworpen om mee te spelen als 14 jaar of ouder bent. Onze speelgoedrichtlijn zegt echter heel duidelijk:
Wettekst

Richtlijn 2009/48/EG gaat over de veiligheid van speelgoed. Onder speelgoed wordt verstaan alle producten die, al dan niet uitsluitend, zijn ontworpen of bestemd om bij het spelen te gebruiken door kinderen jonger dan 14 jaar.
En daarmee vervallen dus alsnog alle discussies over joules etc. Het is simpelweg geen speelgoed meer, als het dat al zou zijn wat ik ernstig betwijfel als ik beschrijvingen en vooral commentaren lees op sites zoals deze

Opvallend is overigens dat je zegt dat deze guns in de UK en Frankrijk worden aangeboden maar enkel in de UK worden ze door Hasbro aangeboden (14+) en in Frankrijk door Amazon... niet eens door Hasbro en amazon is weer de US.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

nerf_boy
Infopolitie Gast

Bericht door nerf_boy » 10 mei 2016, 23:35

..::Frans::.. schreef:Het heeft me een halve avond gekost om uit te zoeken en eigenlijk was het uiteindelijke antwoord simpeler dan ik dacht.

Wettekst

Opvallend is overigens dat je zegt dat deze guns in de UK en Frankrijk worden aangeboden maar enkel in de UK worden ze door Hasbro aangeboden (14+) en in Frankrijk door Amazon... niet eens door Hasbro en amazon is weer de US.
Dank Frans!
Na verder eigen onderzoek ook erachter gekomen dat de speelgoedwet tot 14 jaar geldt, en dit 14+ is.
Dan is het dus geen speelgoed, maar wat is het wel? Dat was lastiger te vinden.

Blijkbaar zou het dan een luchtdrukgeweer worden en dus in dezelfde categorie als de luchtbuks.
Dat maakt het een cat. 4 wapen, en dus 18+

Wat betreft de UK: ik heb dat bekeken, als het niet op een pistool lijkt en <1 joule is dan is het blijkbaar geen airsoft oid en gewoon legaal in de UK.
In Frankrijk worden ze op Amazon aangeboden door 'nerf' wat dus gewoon Hasbro is.

Dan nog de vraag: in bezit hebben mag dus als je 18+ bent, gebruiken op eigen, besloten terrein is geen probleem.
Maar mag het ook ingevoerd worden? eventueel voor doorverkoop?
Wordt er door de WWM niet heel veel wijs uit. Is invoeren legaal, of heb je ontheffing nodig?

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 10 mei 2016, 23:53

nerf_boy schreef:Blijkbaar zou het dan een luchtdrukgeweer worden en dus in dezelfde categorie als de luchtbuks.
Deze conclusie vind ik wat snel getrokken zonder onderbouwing maar ok... hij is al beter dan "het is speelgoed", niet alles wat schiet en voor mensen ouder dan 13 is gemaakt "is dus automatisch maar een luchtbuks" snap je?
nerf_boy schreef: Dan nog de vraag: in bezit hebben mag dus als je 18+ bent, gebruiken op eigen, besloten terrein is geen probleem.
Maar mag het ook ingevoerd worden? eventueel voor doorverkoop?
Wordt er door de WWM niet heel veel wijs uit. Is invoeren legaal, of heb je ontheffing nodig?
Op de vraag over de invoer moet ik je het antwoord schuldig blijven omdat dat echt een specifieke douanevraag is. Dit is in ieder geval al een voorbeeldlijst van de douane zelf...

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _nepwapens
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten