(Update) Motor verlichting bouwjaar april 1996

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Andre
Infopolitie Gast

Motor verlichting bouwjaar april 1996

Ongelezen bericht door Andre »

Hallo Allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een helder antwoord, maar het blijft voor mij een vraagteken.
Wat ik inmiddels wél weet is dat er verschillende regels zijn afhangende van het bouwjaar van de motor, maar ik ben nog niet overtuigd dat ik daarmee niet in overtreding ben op dit moment.

Eerst mijn vraag, en dan mijn exacte situatie en dan moet er wel een helder waterdicht antwoord uitkomen wat exact aansluit op mijn situatie :D

Mijn vraag (refererende naar de illustratie):

Afbeelding
Mag ik 2 extra lichten (links en rechts) naast mijn normale verlichting (standaard of voorwaardelijk) voeren aan de voorkant?

Mijn motor:
Bouwjaar april 1996
Breedte maat stuur 110 cm
breedte maat voetplaten 80 cm
breedte maat valbeugel 75 cm

In verband met de breedte van de motor gebruik ik de 2 extra verlichting alleen tijdens file rijden wanneer het donker wordt om de auto bestuurders voor mij op de hoogte te stellen van een breder dan normaal naderende motor.

Ik kijk uit naar jullie antwoord.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16722
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Motor verlichting bouwjaar april 1996

Ongelezen bericht door Frans »

Het is toch echt niet zo heel erg moeilijk en vrij simpel te vinden. Daar gaan we:


Wat erop MOET zitten:

Regeling voertuigen art 5.4.51

Wetstekst

Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
    1. één groot licht;
    2. één dimlicht;
    3. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
    4. één stadslicht indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;
    5. één achterlicht;
    6. één remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;
    7. achterkentekenplaatverlichting;
    8. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.
  1. Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997, de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren.
Wat erop MAG zitten:

Regeling voertuigen art 5.4.57

Wetstekst

  1. Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
    1. één extra groot licht;
    2. één extra dimlicht;
    3. één extra stadslicht;
    4. één of twee mistvoorlichten;
    5. één of twee mistachterlichten;
    6. waarschuwingsknipperlichten;
    7. één of twee parkeerlichten;
    8. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;
    9. één witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig;
    10. werklichten;
    11. één extra achterlicht;
    12. één extra remlicht;
    13. één of twee dagrijlichten;
    14. één of twee bochtlichten;
    15. verlichte transparanten.
  2. Lichten die ingevolge artikel 5.4.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen, mits wordt voldaan aan de in artikel 5.4.53 met betrekking tot die lichten gestelde eisen.
  3. Motorfietsen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.
  4. Indien een motorfiets is verbonden aan een zijspanwagen mag de combinatie voorzien zijn van ten hoogste twee dagrijlichten.
  5. Verlichte transparanten:
    1. moeten afzonderlijk zijn geschakeld;
    2. mogen niet breder zijn dan het voertuig waarop de verlichting is gemonteerd, en
    3. mogen niet langer zijn dan het voertuig waarop de verlichting is gemonteerd.

En een laatste relevante:

Regeling voertuigen art 5.4.64 lid 1

Wetstekst

Motorfietsen en zijspanwagens verbonden aan motorfietsen mogen, met uitzondering van groot licht, niet zijn voorzien van verblindende lichten.
Edit: uiteraard nog een belangrijke vergeten: in artikel 5.4.65 staat dat al het andere dus verboden is... en derhalve kom je dus uit bij mijn antwoord zoals ik eerder gaf.

Wetstekst

Motorfietsen en zijspanwagens verbonden aan motorfietsen mogen niet zijn voorzien van:
  1. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.4.51, 5.4.51a, 5.4.57, 5.4.57a en 5.4.58 is voorgeschreven of toegestaan, en
  2. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.
Samengevat is het antwoord dus nee, u mag beide lichten NIET gebruiken naast uw gewone koplamp.

Ik heb een aantal minder relevante artikelen (kleur van het licht etc.) Overgeslagen, u kunt alles op uw gemak terugzoeken via deze link: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2 ... aragraaf10
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Andre
Infopolitie Gast

Re: Motor verlichting bouwjaar april 1996

Ongelezen bericht door Andre »

Ja en hier is het dus toch verwarrend (met alle respect voor uw antwoord).

Want er zit inderdaad één dimlicht op. zoals in 1:b van "Regeling voertuigen art 5.4.51" genoemd staat.
Verder staat in 1:m van "Regeling voertuigen art 5.4.57" dat er "één of twee dagrijlichten" op MOGEN zitten.

De 2 extra lichten op mijn motor zijn 100% géén (onderdeel van het) dimlicht. Als het géén dimlichten zijn dan zouden het dus "dagrijlichten" moeten zijn en daar MAG ik er dus 2 van hebben NAAST één dimlicht. Ook zijn de 2 extra lichten apart geschakeld van het dimlicht én hebben ze een andere kleur dan wit. Ik moet bekennen dat mijn kleurenzicht niet optimaal is, maar de kleuren zijn anders dan die van het dimlicht dat zie ik wel (hoogstwaarschijnlijk geel).

Als de 2 extra lichten niet onder de naam dagrijverlichting valt, wat zijn het dan wel vraag ik mij dan af?
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16722
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Motor verlichting bouwjaar april 1996

Ongelezen bericht door Frans »

Ok Andre, dan even terug. Als je vraag anders zou zijn zoals bijvoorbeeld: " mag ik 2 dagrijlichten voeren overdag? Dan is het antwoord uiteraard Ja, daar is niks mis mee... MAAR dan mag je ze NIET in het donker voeren. Zeg je dat het MISTlichten zijn dan mag je ze enkel voeren als het mistig is en... nou ja, je begrijpt denk ik wel mijn punt. Het is in dit geval dus OF/OF en niet EN/EN snap je? Je vraagt of je die lampen mag voeren en die vraag je expliciet... en ik quote
Andre schreef:...extra verlichting alleen tijdens file rijden wanneer het donker wordt...
Ik denk ook dat je daarom de vraag voor jezelf veel complexer maakte en dus geen antwoord kon vinden. Een lamp is een lamp met een bepaald doel. Het is een bermlicht, dagrijlicht, mistlicht etc. Voor elk soort licht zijn regels en die regels zijn op te zoeken. Bepaal dus welk soort lampen het zijn en je weet of je ze mag hebben of niet... vooralsnog mogen het er in ieder geval geen 2 zijn behalve bij dagrijlampen of mistlampen maar die mag je dus niet laten branden in het donker (dagrij) of niet als het niet mistig is (mistlampen)

Zoals ik al zei, tis niet zo moeilijk en dat moet je het er dus ook niet van maken... ;-)

Ps: voor wat betreft kleuren van lichten aan de voorkant: zolang het wit of amberkleurig licht is (amber is zeg maar gemakshalve 'warm geel') is het toegestaan.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
André
Infopolitie Gast

Re: Motor verlichting bouwjaar april 1996

Ongelezen bericht door André »

Dus ik mag de lichten gebruiken als "daglichten". :like:

Dan heb ik nog een paar aanvullende / praktische vragen:

1] Wanneer is het volgens de wet donker? Dan weet ik wanneer de daglichten uit moeten namelijk

2] Wat is volgens de wet het verschil tussen een "dagrijlicht" en een "mistlicht", behalve enkel de naam?

3] Is er in de wet een officiële naam anders dan "dimlicht" voor in het donker, zoals "dagrijlicht" dat is voor overdag?
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Motor verlichting bouwjaar april 1996

Ongelezen bericht door Skipperje »

Dagrijlichten mogen ook nooit samen branden met enig ander licht aan de voorzijde.

Wetstekst

Artikel 41 RVV 1990
1. Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
De armatuur en de daarbij behorende code bepaalt wat voor soort licht het is. Dit heeft te maken met de bundel die wordt uitgestraald.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
André
Infopolitie Gast

Re: Motor verlichting bouwjaar april 1996

Ongelezen bericht door André »

Hallo Piet, bedankt voor uw inbreng.

Echter vind ik het wel verrassend te lezen dat het dagrijlicht niet met Dimlicht gevoerd mag worden. Natuurlijk mijn mening en eigenlijk niet van belang...

Het is echter wel degelijk een feit dat er BMW motoren rondrijden die minimaal 2 extreem felle LED verlichting tegelijkertijd met Dimlichten voeren. Dit zijn cross modellen (deels offroad en Tour).

Ook is het een feit dat er auto's rijden met meer verlichting (ook 9-10 keer LED) als ondeedteuning van het dimlicht.

Zowel de BMW motor als de auto's, geen specifiek merk, zijn toch echt de nieuwere auto's.

Zijn al deze motorvoertuigen dan in overtreding? Zo ja hoe kan het dan dat het zoveel voorkomt? Wordt het gedoogt?

Of zijn al die voertuigen op een andere manier gekeurd? Als dat zo is, waar kan ik dan mijn motor laten herkeuren zodat ook ik de extra verlichting legaal kan voeren met dimlicht?
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16722
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Motor verlichting bouwjaar april 1996

Ongelezen bericht door Frans »

Andre, voor alle voertuigen gelden andere eisen. Verder kunnen we weinig met uitspraken als "minimaal 2 extreem felle led lichten...". Je vraagt ons aan de hand van een specifiek voorbeeld, je eigen motor, wat is toegestaan, daar krijg je dan een antwoord op.

Verder kan ik je ook meteen uit de droom helpen: je motor bij het rdw laten herkeuren zodat jij ook met alle drie de koplampen tegelijkertijd brandend mag rijden gaat het niet worden.

Je vraagt wat het verschil is tussen mistlampen en dagrijlampen... tja... het zijn 2 compleet verschillende armaturen. De ene is om gezien te worden overdag, de andere is om te zien in de mist. Het lichtbeekd is anders, spiegel is anders, lens is anders, kortom alles is anders...

Ik snap je vraag wel. Je hebt een mooie motor, een ouwe met een paar kekke lampen erop en die wil je ook laten branden. Helaas is dat binnen de Nederlandse wetgeving onmogelijk. Dat hebben wij niet verzonnen. We kunnen je, zoals we proberen, wel zo goed mogelijk uitleggen hoe het in elkaar zit.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Motor verlichting bouwjaar april 1996

Ongelezen bericht door Skipperje »

André schreef:Ook is het een feit dat er auto's rijden met meer verlichting (ook 9-10 keer LED) als ondeedteuning van het dimlicht.
Van de motoren weet ik niet of zij deze techniek ook gebruiken, maar de nieuwere auto's hebben armaturen die zijn goedgekeurd als stadslicht en als dagrijlicht. Door het dagrijlicht aan te doen gaan de "stadslichten" feller branden en gaan de dimlichten uit. Zie je beide branden, dan is dus de functie stadslicht ingeschakeld en dat is wel toegestaan.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Andre
Infopolitie Gast

Re: Motor verlichting bouwjaar april 1996

Ongelezen bericht door Andre »

@ Frans:
..::Frans::.. schreef:Andre, voor alle voertuigen gelden andere eisen.
In mijn eerder genoemde voorbeeld van de BMW motor, gaat het om een motor, dus in principe heeft die zich dan aan dezelfde wet te houden als dat ik dat moet doen.
..::Frans::.. schreef:Ik snap je vraag wel. Je hebt een mooie motor, een ouwe met een paar kekke lampen erop en die wil je ook laten branden. Helaas is dat binnen de Nederlandse wetgeving onmogelijk.
Inderdaad, ik wil ze heel graag laten branden, volgens de wet. Jullie beantwoorden vragen als een advocaat. Op de letter. Maar daarin ligt ook de kracht van dit forum denk ik (inderdaad ik bedoelde het goed :wink: ). De 'normale burger' wordt hiertoe gedwongen om zichzelf in de materie te verdiepen en naar eigen inzicht zelf de vraag aanpassen of een juiste benaming te vinden en toe te passen zodat het misschien tóch wettelijk toegestaan is.

@ Piet:
Skipperje schreef:
André schreef:Ook is het een feit dat er auto's rijden met meer verlichting (ook 9-10 keer LED) als ondeedteuning van het dimlicht.
Van de motoren weet ik niet of zij deze techniek ook gebruiken, maar de nieuwere auto's hebben armaturen die zijn goedgekeurd als stadslicht en als dagrijlicht
"Stadslichten" is een nieuwe voor mij. Ik heb daar even op gezocht en het wordt omschreven als een "zwak" licht. Ik heb het even in het donker getest, en ik heb geobserveerd dat als ik de 2 lichten aanzet, er ongeveer 2,5 meter extra licht op de weg valt. Het dimlicht raakt de grond op om en nabij 15 meter. Mijn extra lichten zijn dus behoorlijk naar beneden gericht.

Zou het kunnen zijn dat mijn extra lichten beschouwd kunnen worden als "stadslichten"? Er MOGEN 2 stadslichten op een motor zitten, dus ik moet dan het stadslicht verwijderen uit de koplamp koepel (als daar een stadslicht in zit want dat heb ik nog niet gechecked). Stadslichten mogen wel met dimlicht gevoerd worden als ik het allemaal goed begrepen heb?
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16722
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Motor verlichting bouwjaar april 1996

Ongelezen bericht door Frans »

Ok Andre, dan zal ik het eens andersom proberen, niet al te technisch. Je hebt 2 mooie lampen op je motor zitten. Als je op het glas kijkt staat daar waarschijnlijk iets van een code in het glas, zoniet dan staat die waarschijnlijk op de spiegel (dat is het reflecterende deel achter de lamp) Kun je die code eens opzoeken?

Verder ook nog even belangrijk wat voor lampjes je IN de armatuur zelf hebt geschroefd...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Andre
Infopolitie Gast

Re: Motor verlichting bouwjaar april 1996

Ongelezen bericht door Andre »

Ok Frans. Het was wel even zoeken, maar hier komt ie dan. Zie de link voor de bron en meer informatie. Het is een website die de codes uitlicht voor onder andere verlichting.
http://www.danielsternlighting.com/tech ... codes.html

Op de extra lichten staat bovenin, in het klein, de code "A5" gegraveerd in het glas.
  • ECE/EEC Device Function Markings
    [li]A Front position lamp (colloquially: "city light" or "standing lamp"; "side light" in British English, "parking lamp" in American English)[/li]
    [li]5 Staat denk ik voor Zweden. Dit denk ik omdat op de kop- en knipperlampen E4 staat en 4 is Nederland.[/li]
    [li]Verder staat er ook USA gegraveerd en een nummer van boven naar beneden gelezen: 2101[/li]
Omtrent het licht wat erin zit kom ik morgen op terug. Kan ik nu even niet doen. Wat voor verschil maakt het trouwens? Ik dacht dat het om het armatuur ging?

Volgens de code "A" is het dus wel (onder andere) een "city light", ofwel "stads licht" in Nederlands. Bent u het met mij eens of lees ik iets verkeerd?
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16722
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Motor verlichting bouwjaar april 1996

Ongelezen bericht door Frans »

Voor wat betredt de lamp Andre is het van belang als er een "gewone" lamp in hoort te zitten en je er dus bijvoorbeeld xenon in monteert... het zal wel niet maar toch.

Ik heb de link die je stuurde eens goed zitten bestuderen want ik kende die code A5 ook niet. De A betekent inderdaad simpel gezegd koplamp in het Nederlands oftewel een lamp die naar het verkeer TOE is gericht. De 5 is inderdaad de code van zweden, het land waar hij als type is goedgekeurd... maar dan mag je er dus ook in Nederland gebruik van maken.... en toch zet ik er vraagtekens bij, vooral omdat ik in je eigen verhaal lees dat het niet eens om stadslichten gaat zoals de letterlijke engelse vertaling het zou doen geloven maar om een lamp die geschikt is om licht uit te stralen in de richting van het verkeer..... een koplamp dus.

Het zijn dus in ieder geval geen mistlichten of bermlichten of... of... dat kunnen we allemaal uitsluiten. Dan blijven er dus maar weinig keuzes over en die keuzes moet je zelf maken. Wetende wat je nu weet, je mag ze dus NOOIT alle 3 tegelijk laten branden, wat zou je het liefst willen?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Andre
Infopolitie Gast

Re: Motor verlichting bouwjaar april 1996

Ongelezen bericht door Andre »

Frans, "A5" was een onderdeel nummer van de lightbar set die op de motor gemonteerd was. Op het glas van de andere lamp las ik vandaag namelijk "A15", stond op een andere plek. Raar hoe puur toeval hier een rol gespeeld heeft.

ik heb zojuist de lamp eruit gehaald om te kijken wat voor een erin zat. Echter, wat ik vond was (voor mij) verbazend en schijnt een nieuw (letterlijk :D ) licht op de zaak... Het blijkt niet een normale lamp te zijn die wij in Nederland kennen. Het is een systeem waar de hele unit een lamp is (dus garnituur, glas én lamp, gesealed in 1 container). Ook stond het merk en type van de lamp achterop gegraveerd.

Ik ben de breadcrumbs gaan volgen en volgens de Amerikaanse specsheet van de lamp is het "SAE-C" code. Ben weer terug gegaan naar de website die ik in mijn andere post genoemd had en helemaal onderaan staat "C" omschreven als "Passing Light". Passing light is een Amerikaans begrip voor een lamp die gebruikt wordt als een signalering aan de voorganger dat er iemand gaat passeren... Het is in ieder geval géén koplamp, wat u eerder aangaf. Dit zou in alle gevallen een code "H" hebben.

De lamp die erin zat is een "Sealed Beam" systeem. Als de lamp kapot gaat, moet de hele armatuur ook vernieuwd wordt want daar zit de lamp in gebakken (inclusief het glas). Dit systeem heeft echter als voordeel dat ik er andere lampen in kan zetten, bijvoorbeeld "HL" lampen (2x dimlichten zeg maar) en dan het dimlicht op mijn huidige koplamp eruit kan halen. Er zijn opties dus waardoor ik ook voor de Nederlandse wet de lampen kan gebruiken met de kennis die ik nu heb verkregen.

Het was een lange trip en best wel leerzaam. Ik weet nog niet wat ik nu precies ga doen. Beslis ik later wel. Bedankt voor de antwoorden en wellicht ook uw geduld.

:thanks:
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16722
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Motor verlichting bouwjaar april 1996

Ongelezen bericht door Frans »

Uiteindelijk denk ik dat je met dit soort extreem specifieke dingen waar eigenlijk nauwelijks referentiemateriaal van is terecht kom bij experts zoals het RDW. Ik denk dat als je de armaturen zou willen gebruiken zoals ze nu zijn dat zij er iets van moeten gaan vinden, dan kost het je inderdaad een keuring maar dan weet je het wel. Het voordeel daarvan is wel dat die keurmeesters wel echte liefhebbers zijn en als datgene wat je niet hebt niet zou mogen ze wel met je mee kunnen denken wat wel zou mogen, kortom, dat zou een vervolgstap kunnen zijn. Voor nu, om boetes te voorkomen zou ik ze in ieder geval niet alle 3 tegelijk laten branden.

Veel plezier met je motor!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten