Vuurwerk kopen in Duitsland wel of niet toegestaan?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
MaxvandBurg
Infopolitie Gast

Vuurwerk kopen in Duitsland wel of niet toegestaan?

Bericht door MaxvandBurg » 21 dec 2015, 14:25

Goedemiddag,

Oud en nieuw komt er weer aan en natuurlijk komt de spanning wat voor vuurwerk ik dit jaar weer wil kopen weer naar boven.

Voorgaande jaren hoorde ik van veel mensen dat zij vuurwerk kochten bij de Aldi en Lidl in Duitsland van het merk Weco, wat een stuk goedkoper en mooier siervuurwerk is dan wat in Nederland te koop is.

Gezien het feit dat ik nu zelf 18 jaar oud ben en met vrienden de jaarwisseling ga vieren, vroeg ik me af hoe het nou precies zat. Is het nou wél of niet toegestaan om betreffend vuurwerk te kopen bij de supermarkten in Duitsland? Ik heb zelf al een en ander gevonden over maximale aantallen kilo's vuurwerk wat ik in huis mag hebben, maar antwoord op mijn vraag ben ik nog niet specifiek tegengekomen, en om te voorkomen dat ik alles weer kwijt ben als ik de grens overrijd, vroeg ik me dus af hoe het nou precies zit.

Bovendien zou ik graag weten wat eventuele straffen hierop zijn, of mag ik het gewoon kopen en kan ik het gewoon legaal meenemen naar Nederland?

Ik hoor graag van jullie!

Met vriendelijke groet,

Max

Nb: ik ben niet van plan om illegaal knalvuurwerk te kopen, ik weet dat dit verboden is. Het gaat dus echt specifiek om siervuurwerk ;)

Sietse
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Sietse
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Re: Vuurwerk kopen in Duitsland wel of niet toegestaan?

Bericht door Sietse » 21 dec 2015, 16:52

Hoe weet ik of vuurwerk legaal is?
Legaal vuurwerk is wettelijk toegestaan. U kunt het herkennen aan de verpakking. Daarop moet verplicht bepaalde informatie staan in een duidelijke Nederlandstalige handleiding. Als je het in duitsland koopt staat het er niet in het Nederlands op.

Verder moet op de verpakking van legaal vuurwerk de volgende informatie staan:

de tekst: "Geschikt voor particulier gebruik";
informatie over de fabrikant;
het artikeljaar en productiejaar;
een vermelding of afbeelding van de effecten van het vuurwerk na het afsteken.
D'ran

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Twitter: #serviesonline
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door olle-griese » 21 dec 2015, 21:29

Sietse schreef:Hoe weet ik of vuurwerk legaal is?
Legaal vuurwerk is wettelijk toegestaan. U kunt het herkennen aan de verpakking. Daarop moet verplicht bepaalde informatie staan in een duidelijke Nederlandstalige handleiding. Als je het in duitsland koopt staat het er niet in het Nederlands op.
Dus als je van legaal vuurwerk de verpakking weggooit is het illegaal.
Of is dat te kort door de bocht.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Vrijwilliger
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Julio » 21 dec 2015, 21:41

Het moet op het vuurwerk staan olle-griese. Dus niet op het eventuele verpakkingsmateriaal..
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 21 dec 2015, 22:45

hoe zat dat met vrij handels verkeer binnen Europa?? harmonisatie etc??

toch weer die landelijke regeltjes hé
Never change a winning team

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Bericht door rai » 22 dec 2015, 00:24

speedo schreef:hoe zat dat met vrij handels verkeer binnen Europa?? harmonisatie etc??

Dus pepperspray gekocht in Duitsland is hier ook niet meer strafbaar, en de onder het gedoogbeleid gekochte wiet in Nederland mag die Belg of Fransman ook gewoon zonder problemen meenemen naar eigen land?

maxvdburg
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Max
Contacteer:

Bericht door maxvdburg » 22 dec 2015, 09:47

Sietse schreef:Hoe weet ik of vuurwerk legaal is?

Verder moet op de verpakking van legaal vuurwerk de volgende informatie staan:

de tekst: "Geschikt voor particulier gebruik";
informatie over de fabrikant;
het artikeljaar en productiejaar;
een vermelding of afbeelding van de effecten van het vuurwerk na het afsteken.
Allereerst bedankt voor je antwoord! Het lijkt me opzich nu wel deels duidelijk. Wat me alleen nog niet helemaal duidelijk is, is hoe het in de praktijk wordt gehandhaafd.. Ik las op verschillende fora dat agenten bij controles op vuurwerk uit Duitsland het vuurwerk (mits het geen vuurwerkpistolen, strijkers of ander hard knalvuurwerk is) vaak gewoon goedkeuren en mensen hier zonder boete of iets vanaf komen.. Dit lijkt me dan niet echt consequent als de ene agent het wel toestaat en de andere wellicht niet. Indien ik denk dat het vuurwerk goed is en het besluit te kopen, vervolgens over de grens staande word gehouden en het vuurwerk toch niet goed blijkt te zijn, wat zijn dan eventuele straffen/boetes hierop?

Groeten, Max!

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 22 dec 2015, 11:41

rai schreef:...en de onder het gedoogbeleid gekochte wiet in Nederland mag die Belg of Fransman ook gewoon zonder problemen meenemen naar eigen land?
Hij mag het (in Nederland) al niet eens uit de coffeeshop mee naar buiten nemen (voor de goede orde) dus daar is hij al fout.
En de grens over brengen (exporteren) is een misdrijf.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Bericht door rai » 22 dec 2015, 12:49

Pim, het gaat over de controles die de Belgische en Franse collega's regelmatig houden en dus niet op zouden kunne treden, de wiet is immers legaal gekocht.
Is even kortweg een antwoord op de stelling van speedo, die veronderstelt dat als een goed legaal in een ander EU land gekocht is, het nooit strafbaar in eigen land kan zijn.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 22 dec 2015, 13:19

I know. Precies zoals je zegt...de koop is legaal.
Maar je sprak in een adem het gedoogbeleid ermee uit. En dat (gedoogbeleid) heeft al niets meer met buiten de koffieshop meenemen, laat staan naar/over de grens brengen, te maken.
Dat is enkel het punt wat ik wilde maken.

Dat de buitenlandse collega's er niets mee kunnen is inderdaad een andere materie.

En voor TS:
In Duitsland kun je gaspistolen kopen, ook als Nederlander. Een ID bewijs en meerderjarig zijn is voldoende.
Daarna mag je het niet eens zo los in je zak stoppen. Zelfs in Duitsland niet, waar je het vrij kunt kopen.
Het is net als in Nederland: wat je ermee doet na de aankoop is jouw probleem en verantwoording.
Ondanks dat het vrij verkocht mag worden. Na de verkoop is het niet meer aan de verkopers verantwoording.

Een sportuitlaat (zwaailamp/raamfolie/etc) mag je vrij kopen maar niet onder (op/aan) je auto/motor schroeven.
En dan kom je ook niet weg met 'ik kon het zo kopen'.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 22 dec 2015, 22:50

rai schreef:
speedo schreef:hoe zat dat met vrij handels verkeer binnen Europa?? harmonisatie etc??

Dus pepperspray gekocht in Duitsland is hier ook niet meer strafbaar, en de onder het gedoogbeleid gekochte wiet in Nederland mag die Belg of Fransman ook gewoon zonder problemen meenemen naar eigen land?

jij snap het :D
Never change a winning team

maxvdburg
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door maxvdburg » 23 dec 2015, 09:21

Pim schreef:I know. Precies zoals je zegt...de koop is legaal.
En voor TS:
In Duitsland kun je gaspistolen kopen, ook als Nederlander. Een ID bewijs en meerderjarig zijn is voldoende.
Daarna mag je het niet eens zo los in je zak stoppen. Zelfs in Duitsland niet, waar je het vrij kunt kopen.
Het is net als in Nederland: wat je ermee doet na de aankoop is jouw probleem en verantwoording.
Ondanks dat het vrij verkocht mag worden. Na de verkoop is het niet meer aan de verkopers verantwoording.

Een sportuitlaat (zwaailamp/raamfolie/etc) mag je vrij kopen maar niet onder (op/aan) je auto/motor schroeven.
En dan kom je ook niet weg met 'ik kon het zo kopen'.
Dus eigenlijk, als ik het goed begrijp, probeer je te zeggen dat ik het gewoon mag kopen en mee mag nemen over de grens en pas strafbaar zou zijn indien ik het daadwerkelijk zal gaan afsteken? Of begrijp ik je nu verkeerd?

africatwin
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door africatwin » 23 dec 2015, 10:11

Je begrijpt het verkeerd. Je mag het legaal kopen in Duitsland, zodra je de winkel verlaat en de grens overgaat ben je in overtreding.
Ooit was ik fanatiek sporter, tot ik er achter kwam dat je bekers en trofeeën gewoon kan kopen.... Nu ben ik overal de beste in!

maxvdburg
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door maxvdburg » 23 dec 2015, 12:02

Ik blijf het maar een gekke wetgeving vinden... Als je dit filmpje ziet, zou je zeggen dat het dus wél mag.. Ik raak zo in de war door iedereen die iets anders zegt haha!

Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Vrijwilliger
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Julio » 23 dec 2015, 12:12

In het vuurwerkbesluit staat het volgende:
Wettekst
Art. 1.2.2 lid 4; Het is verboden vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik binnen het grondgebied van Nederland te brengen, op te slaan, te vervaardigen, toe te passen, voorhanden te hebben, aan een ander ter beschikking te stellen of tot ontbranding te brengen indien dit niet voldoet aan het bepaalde bij of krachtens dit besluit.
Dus heel simpel, het vuurwerk uit Duitsland moet aan de volgende eisen voldoen;
Wettekst
Artikel 2.1.3 Vuurwerkbesluit

1. Consumentenvuurwerk is voorzien van:
a. de aanduiding: Geschikt voor particulier gebruik;
b. een vermelding of afbeelding van de soort van het vuurwerk waaruit duidelijk blijkt wat de te verwachten effecten tijdens het functioneren zijn;
c. de naam, de handelsnaam of het handelsmerk en de naam en de plaats van vestiging van de fabrikant;
d. indien de fabrikant niet is gevestigd op het grondgebied van de Europese Unie: de naam van de fabrikant, de naam, de handelsnaam of het handelsmerk en de naam en de plaats van vestiging van de importeur;
e. indien de importeur niet in Nederland is gevestigd: de naam van de fabrikant, de naam, de handelsnaam of het handelsmerk en de naam en de plaats van vestiging van de distributeur;
f. de naam en het type van het artikel, het door de fabrikant bij de vervaardiging toegekende artikelnummer dat dient ter identificatie van het vuurwerk en, voor zover het vuurwerk betreft dat is ingedeeld in categorie 3, het productiejaar van het vuurwerk;
g. de minimumleeftijd voor het verkopen of anderszins ter beschikking stellen van het consumentenvuurwerk, bedoeld in artikel 2.3.5;
h. de categorie, bedoeld in artikel 1A.1.3, waartoe het consumentenvuurwerk behoort;
i. de NEM;
j. een gebruiksaanwijzing met zodanige aanwijzingen en waarschuwingen dat bij het dienovereenkomstig handelen geen letsel of schade bij de gebruiker en omstanders kan ontstaan.
2. Consumentenvuurwerk is voorts voorzien van de volgende informatie:
voor zover het betreft categorie 1: in voorkomend geval: «uitsluitend buitenshuis te gebruiken» en de minimale veiligheidsafstand;
voor zover het betreft categorie 2: «uitsluitend buitenshuis te gebruiken» en, in voorkomend geval, de minimale veiligheidsafstand(en);
voor zover het betreft categorie 3: «uitsluitend buitenshuis te gebruiken» en de minimale veiligheidsafstand(en).
3. Het eerste en tweede lid gelden niet voor consumentenvuurwerk van geringe afmeting, mits dat vuurwerk zich in een primaire verpakking bevindt waarop de in het eerste en tweede lid bedoelde gegevens zijn aangebracht.
4. De aanduiding en de gegevens, bedoeld in het eerste en tweede lid, zijn in de Nederlandse taal gesteld, zichtbaar, leesbaar en onuitwisbaar.
5. In afwijking van het vierde lid worden de aanduiding en de gegevens, bedoeld in het eerste en tweede lid, op consumentenvuurwerk dat zal worden verkocht in een andere lidstaat van de Europese Unie gesteld in de officiële taal of talen van het desbetreffende land.
6. Dit artikel is niet van toepassing op vuurwerk waarvan op het moment dat het binnen het grondgebied van Nederland wordt gebracht, naar het oordeel van Onze Minister genoegzaam wordt aangetoond dat het binnen 48 uur weer buiten het grondgebied van Nederland zal worden gebracht. Indien sprake is van opslag als bedoeld in artikel 1.1.4, derde lid, wordt in plaats van «48 uur» gelezen: twee weken.
7. Consumentenvuurwerk is voorts voorzien van de informatie waartoe met betrekking tot vuurwerk is besloten met toepassing van artikel 18, eerste lid, onder c, van de EG-richtlijn pyrotechnische artikelen. Indien de informatie, bedoeld in de eerste volzin, zou afwijken van het bepaalde in het eerste of tweede lid, blijft het in die leden bepaalde in zoverre buiten toepassing. Het derde tot en met zesde lid zijn van overeenkomstige toepassing.
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."

Gesloten