Aankondiging strafbeschikking betwisten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jorna
Infopolitie Gast

Aankondiging strafbeschikking betwisten

Bericht door Jorna »

Goedendag,

Vandaag per post een aankondiging strafbeschikking ontvangen. Op het moment van staande houden is er niet naar een legitimatiebewijs gevraagd ook geen naam/voornaam/adres. Ik de aankondiging staat aangekruist dat men heeft gehoord dat....
Hierdoor hebben ze personalia van twee personen door elkaar gehaald naam,geboortedatum,geboorteplaats, klopt allemaal niet met elkaar.
Ik ben dus van plan om een bezwaar aan te tekenen.
Moet ik hiervoor wachten tot ik bericht van het CJIB heb ontvangen of kan dat nu al? Want op het bericht van het CJIB staan toch niet concreet dezelfde gegevens als op dat geeltje? Ik heb nog geen ervaring met aankondiging strafbeschikking, dus misschien stel ik wel gekken vragen, sorry dan bij voorbaat.
Verder is het toch zo dat zonder vaststelling van identiteit geen procesverbaal kan worden uitgeschreven ?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Unfo
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Aankondiging strafbeschikking betwisten

Bericht door Unfo »

Even wachten op de beschikking (accept-giro) van het CJIB. Vervolgens kan je binnen 6 weken na dagtekening een bezwaarschift indienen. Wat je precies moet vermelden in je bezwaarschrift, staat achter op de beschikking van het CJIB.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee »

Unfo heeft hierboven al inhoudelijk gereageerd op de procedure, dus ik pak alleen dit er even uit
Jorna schreef: Verder is het toch zo dat zonder vaststelling van identiteit geen procesverbaal kan worden uitgeschreven ?
Het hangt van het feit af waarvoor is geschreven, maar in een aantal gevallen kan de identiteit zonder staandehouding, op een andere manier, worden vastgesteld. Bijvoorbeeld op basis van kenteken en/of als de identiteit al bekend is. De verbalisant zal dan wel goed moeten beschrijven op welke wijze de identiteit is vastgesteld en dit ook moeten onderbouwen middels een verklaring en een kopie van bijvoorbeeld GBA/RDW gegevens.
PDC | DICT

Jorna
Infopolitie Gast

Bericht door Jorna »

Dank je wel, dan wacht we even af.

Er is wel een staande houding geweest, echter de BOA wist niet of er op dat moment een gebod werd overtreden. (zijn de eigen woorden van de BOA) Er is niet naar de naam of iets dergelijks gevraagd.
Nadat er bezwaar is gemaakt, zal ik verdere toelichting geven, ik weet niet of die BOA hier ook op het forum leest en wij willen voorkomen dat er dingen aangepast gaan worden.

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Mitch »

Hou er ook even rekening mee dat de gegevens op de daadwerkelijke beschikking gecorrigeerd kunnen worden.

Bezwaar maken kan en mag altijd.

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door DiNozzo »

Unfo schreef:Even wachten op de beschikking (accept-giro) van het CJIB. Vervolgens kan je binnen 6 weken na dagtekening een bezwaarschift indienen. Wat je precies moet vermelden in je bezwaarschrift, staat achter op de beschikking van het CJIB.
Het is geen beschikking maar een strafbeschikking. Daardoor werken de regels iets anders. Je moet namelijk binnen 2 weken verzet instellen. Ben je te laat dan gaat het hele verhaal niet door.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Unfo
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Unfo »

Whoops... Verkeerd gelezen... Bij een strafbeschikking idd zoals DiNozzo heeft vermeld.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim »

KaaDee schreef: Het hangt van het feit af waarvoor is geschreven, maar in een aantal gevallen kan de identiteit zonder staandehouding, op een andere manier, worden vastgesteld. Bijvoorbeeld op basis van kenteken en/of als de identiteit al bekend is.
Die moet je even uitleggen...

Dus aan de hand van een kenteken bepaal je de identiteit van de betrokkene?
En indien mogelijk dien je ALTIJD staande te houden. Slecht in bijzondere uitzondering kun je van deze regel afwijken.
Als je afwijkt van de regel (om staande te houden) dan MOET je vermelden waarom je niet tot staandehouding overging.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee »

Pim schreef: Dus aan de hand van een kenteken bepaal je de identiteit van de betrokkene? En indien mogelijk dien je ALTIJD staande te houden. Slecht in bijzondere uitzondering kun je van deze regel afwijken. Als je afwijkt van de regel (om staande te houden) dan MOET je vermelden waarom je niet tot staandehouding overging.
Indien mogelijk heeft staandehouding inderdaad altijd de voorkeur. Soms lukt dat niet en dan schrijf je op basis van kenteken en dan leg je vervolgens uitgebreid vast waarom de betrokkene ook de bestuurder moest zijn...

Om een voorbeeldje te geven: We rijden op een gewone weg (BiBeKo) en zien een bromfiets (geel kenteken) op het fietspad rijden. De bestuurder draagt geen helm, rijdt -zichtbaar- veel harder dan de toegestane snelheid en door rood. Wij trekken bij en roepen naar de bestuurder "Stop. Politie!". Bromfiets rijdt over de stoep verder. Uit het zicht en dus geen staandehouding mogelijk.

Wij herkenden de bestuurder ambtshalve en hebben op het bureau de nodige bekeuringen geschreven. Daarnaast netjes in een PV beschreven hoe wij de bestuurder herkenden, een uitdraai van de RDW-gegevens meegestuurd en op de bekeuringen naar dit PV verwezen.

Nooit meer wat van gehoord.
PDC | DICT

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim »

KaaDee schreef: Het hangt van het feit af waarvoor is geschreven, maar in een aantal gevallen kan de identiteit zonder staandehouding, op een andere manier, worden vastgesteld. Bijvoorbeeld op basis van kenteken en/of als de identiteit al bekend is.
is heel wat anders dan:
KaaDee schreef:Wij herkenden de bestuurder ambtshalve

Dat is dan niet 'op basis van kenteken' maar op basis van ambtshalve bekendheid.
Als je daar zijn kenteken bij nodig hebt is hij jou niet ambtshalve genoeg bekend.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast »

Vandaag de acceptgiro ontvangen.
Ik moet inderdaad verzet aantekenen.
Op de aankondiging beschikking heeft de BOA onderstreept dat hij heeft gehoord.
Daarnaast worden er twee identiteiten door elkaar gehaald op de aankondiging beschikking. Dus ik wil sowieso weten hoe men de identiteit heeft vastgesteld.
De tijdstip wat wordt aangegeven klopt eveneens niet.
Op basis van bovenstaande ga ik dus verzet aantekenen, lijkt mij vreemd als men nu nog iets gaat veranderen op/aan de beschikking, dat is toch net zo goed strafbaar?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje »

Als je het er niet mee eens bent dan inderdaad verzet aan gaan tekenen. Dat "hoorde" onderstrepen lijkt mij overigens van toepassing op het strafbare feit. Bijvoorbeeld dat je stilstaand in je auto constant veel gas geeft zodat er sprake is van onnodig geluid produceren. Niet dat je hoort van een ander dat jij kort daarvoor veel gas hebt gegeven (het door mij genoemde feit is natuurlijk zo maar een voorbeeld en zou puur toevallig van toepassing kunnen zijn). De beschikking kan best wel aangepast worden. Als de invuller een fout heeft gemaakt kan die worden hersteld. Dan ben je niet meteen strafbaar.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

racefiets
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Bericht door racefiets »

Het is voldoende om aan te geven dat je in verzet gaat. De redenen van verzet moet je bewaren tot in de rechtbank.

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast »

Dank je racefiets, ga ik dat doen.

Frans nee is iets wat men niet kan horen, is een feit waar men "verstand van moet hebben" om het te kunnen vaststellen.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 »

racefiets schreef:Het is voldoende om aan te geven dat je in verzet gaat. De redenen van verzet moet je bewaren tot in de rechtbank.
En dit is dus nutteloos en eerder nadelig..
De feiten in het dossier liggen al vast; argumenten achterhouden betekent niets anders dan dat de topicstarter een reis kan inplannen naar de rechtbank.

Als zij meteen, helder, duidelijk en overtuigend met argumenten komt, dan wordt de zaak aan 't bureau van de OvJ geseponeerd en blijft het bij een postzegel.

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Gesloten