Quad

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Re: Quad

Bericht door ThunderSTreak »

Denk in dit geval geen discussie met de RDW, maar een met de instantie die de rijbewijseisen in Nederland vaststelt.

Immers voor rijbewijzen van voor 13 januari 2013 is een B-rijbewijs op dit type voertuig noodzakelijk; heb je daarna je rijbewijs gehaald dan moet je plots een A of A1 hebben afhankelijk van het vermogen van het voertuig ( > dan 15 kW of < dan 15 kW). Wat is nu de reden om deze switch te maken? Ja de derde Europese rijbewijsrichtlijn, maar dan nog.

Leuke bijkomstige vraag: nu heb ik voor 13 januari 2013 mijn A rijbewijs gehaald en heb ik geen B-rijbewijs. Mag ik nu een quad besturen? Begint langzamerhand op een slogan van de belastingdienst te lijken.

We maken het niet 'makkelijker', maar wel veel leuker voor de handhaver. :D
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door Frans »

Ja, nog zo'n instantie... het CBR... :-D

Jij hebt toch wel A1 Thunder... ? ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 »

Er zijn quads specifiek(!) goedgekeurd als personenauto, als bromfiets, als motorfiets, als mmbs, etc. Maar ook apparaten die gewoon als 'drie- of vierwielig' worden weggezet. Daarbij is 15 kw een belangrijke grens; daarboven een 'A', daaronder een 'B'.

Nergens in het reglement rijbewijzen spreekt men, net als in andere wetgeving, over drie- of vierwielige voertuigen, maar voertuigen op 3 of 4 wielen, kennelijk ook voor bovenstaand onderscheid.

Laten we er een betrouwbare site bijhalen:
http://www.infopolitie.nl/index.php/ver ... /1338-quad

En dat klopt volgens de academie:
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Hilda de groot
Infopolitie Gast

Bericht door Hilda de groot »

Hallo,
Was geen makkelijke vraag maar iedereen bedankt voor het uitzoeken/meedenken.
Gr hilda

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans »

Nou ja Hilda, linksom of rechtsom hebben alle agenten hier op het forum weer wat geleerd en das voor ons net zo belangrijk als dat u een goed antwoord krijgt.

@Koen: laten we er voor nu even vanuit gaan dat je gelijk hebt dan zitten we nog wel met het probleem dat de info van de overheid niet klopt en er daardoor dus mogelijk mensen op zo'n apparaat rondrijden met een verkeerd rijbewijs (namelijk A1) en als ik "gelijk heb" ook (namelijk B).
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak »

..::Frans::.. schreef:Ja, nog zo'n instantie... het CBR... :-D

Jij hebt toch wel A1 Thunder... ? ;-)
Gelet op de volle 145 PK die ik op twee wielen tracht te beheersen zelfs een volwaardig A, Frans!

Plus nog wat aanvullende cursussen om de rijvaardigheid en risicobeheersing nog wat te vergroten; maar dat is bonus! :D
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door MarcH »

ThunderSTreak schreef:Wat is nu de reden om deze switch te maken? Ja de derde Europese rijbewijsrichtlijn, maar dan nog.
De wetgever heeft willen voorkomen dat een houder van een rijbewijs B die op 18 januari 2013 een bepaald voertuig mocht besturen, dat op 19 januari 2013 niet meer mocht. Daarom is dit artikel ingevoegd in het Reglement rijbewijzen:

Wetstekst

Artikel 178a
Artikel 15 van het Reglement rijbewijzen zoals dat luidde tot het tijdstip van inwerkingtreding van artikel I, onderdeel H, blijft van kracht ten aanzien van personen:
a. aan wie voor het in de aanhef bedoelde tijdstip overeenkomstig het tot dat tijdstip bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994 gestelde een rijbewijs is uitgereikt voor een of meer rijbewijscategorieën, tenzij dat rijbewijs ongeldig is verklaard op grond van artikel 124, eerste lid, onderdelen a of b, van de Wegenverkeerswet 1994;
b. ten aanzien van wie het besluit tot afgifte van een rijbewijs voor de rijbewijscategorieën waarop de aanvraag betrekking heeft, is genomen voor het in de aanhef bedoelde tijdstip, tenzij dat rijbewijs ongeldig is verklaard op grond van artikel 124, eerste lid, onderdelen a of b, van de Wegenverkeerswet 1994.

Be yourself, no matter what they say ...

Unfo
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Unfo »

..::Frans::.. schreef: Ik wuif hierbij de EU richtlijn even vrij simpel terzijde. De reden: als je onder een bromfiets-frame een 80cc blok hangt maakt hem dat niet ineens eens motorfiets tot het moment dat je hem bij RDW opnieuw ter keuring aanbiedt.
In het verleden werd een bromfiets met een grotere cilinderinhoud dus wél gezien als een motorfiets. Door de politie werd dan ook regelmatig gesleuteld om de inhoud vast te stellen en daarmee de status te bepalen. Kort voor de invoer van het kenteken is er echter door het OM een beleidsregel opgesteld, waarbij men heeft opgelegd dat een voertuig zijn status behoud ondanks verandering van de inrichtingseisen. Dit geldt bijvoorbeeld ook bij een MMBS waarvoor de RDW bijvoorbeeld een Z2 status heeft afgegeven. Ook al bevestigd men de achterbank na de keuring weer in het voertuig en ik het ineens wel een voertuig, ingericht voor personen ipv goederen, de status veranderd niet meer.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans »

Klopt... de status verandert niet meer... in dit geval een 3-wielig motorrijtuig dus... ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Mitch »

Ik ga met Unfo mee, rijbewijs B is vereist.

De EU richtlijn kun je niet wegwuiven, omdat het hierin bedacht is. Als het al niet klopt zul je de nationale wetgeving moeten wegwuiven.

De quad is er eentje van categorie L7e, zoals genoemd in de regeling voertuigen:

Samenvatting

g. L7e: andere vierwielige motorvoertuigen dan motorvoertuigen van de categorie L6e met een lege massa van ten hoogste 400 kg, of 550 kg voor motorvoertuigen die bestemd zijn voor goederenvervoer, exclusief de massa van de accu’s in elektrische motorvoertuigen, en met een nettomaximumvermogen van ten hoogste 15 kW;]

Artikel 15 reglement rijbewijzen zegt dit erover:

Samenvatting

e. motorrijtuigen op vier of meer wielen, niet zijnde een bromfiets, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuurder niet meegerekend, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens of opleggers waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg, een en ander afhankelijk van de gegevens op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig (rijbewijs B);

We hebben dit trouwens al eerder besproken op het forum: http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=36429

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans »

Ik heb de vraag zojuist voorgelegd aan het ministerie met de specifieke vraag: op basis van exact welke wetgeving het ministerie meent te moeten uitkomen op A(1) in plaats van B. Reactietijd kan een paar dagen zijn... zodra ik antwoord heb plaats ik dat hier.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten