bloedtest

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
loetje
Infopolitie Gast

bloedtest

Bericht door loetje » 14 jul 2015, 21:32

hoi,

ik vroeg mij af of je in Duitsland aangehouden kunt worden tijdens het autorijden naar aanleiding van mogelijk in het bezit zijn van drugs. Het kan dan zo zijn dat je wordt aangehouden en dat de auto doorzocht wordt op drugs. Stel de Duitse politie vindt niets, maar vermoedt wel drugsgebruik van de bestuurder en de politie wilt graag een urinetest of bloedtest afnemen. Mag je deze testen weigeren? En wat is het gevolg als je deze testen weigert?

Alvast bedankt.
Gr. Loetje

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Re: bloedtest

Bericht door KaaDee » 14 jul 2015, 21:47

Als je vraag betrekking heeft op de Duitse wetten en regelgeving, kun je het beste informatie zoeken op een Duits forum. Of je moet heel veel geluk hebben dat iemand op dit forum het antwoord heeft. Maar regelgeving wijkt per land ontzettend veel af, dus ik geef je weinig kans :)
PDC | DICT

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bericht door rai » 15 jul 2015, 02:48

loetje schreef:Stel de Duitse politie vindt niets, maar vermoedt wel drugsgebruik van de bestuurder en de politie wilt graag een urinetest of bloedtest afnemen. Mag je deze testen weigeren? En wat is het gevolg als je deze testen weigert?
Zoals gezegd, de kans dat je hier een concreet en gedegen antwoord krijgt acht ik klein, maar niet geschoten is altijd mis.

Maar aan de andere kant, als iemand door de Duitse autoriteiten "gevorderd" wordt medewerking te verlenen aan een urine- en/of bloedtest, omdat ze het vermoeden hebben dat iemand onder invloed van enige stof rijdt, dan is dat echt niet vrijblijvend dat iemand kan zeggen, nee hoor, daar heb ik geen zin in en vervolgens doodleuk het politiebureau uit kan lopen.

Ook de Duitse wetgeving zal daar heus wel in voorzien dat het niet meewerken aan een dergelijk onderzoek verregaande gevolgen kan hebben.
Heb dus in elk geval niet de illusie dat je gewoon nee kan zeggen en zonder verdere gevolgen in welke vorm dan ook.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 15 jul 2015, 03:46

En ik ga nog een stapje verder: tegen de duitse politie zeg je een stuk minder snel NEE dan tegen de NL ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Viper001
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Bericht door Viper001 » 15 jul 2015, 19:43

Ik heb het volgende stukje proza gevonden via via via op een Duitse advocatensite. Het stuk tekst staat er op sinds 2010 dus het e.e.a. kan al veranderd zijn, reken me daar aub niet op af... :thumright:

Dit wordt bevestigd met de rest van de dingen die op internet staan over de Duitse wetgeving m.b.t. rijden onder invloed. Het was in het Duits geschreven dus heb ik de moeite genomen het even "vrij" te vertalen:
Wettekst
Het deelnemen aan de zogenaamde actieve tests (bv: "DrugWipe" - wipe test, urine of speeksel test of een adem of "blaastest"). kan op elk gewenst moment worden geweigerd, vooral omdat de gecontroleerde in het onderzoek heeft niet tegen zichzelf te getuigen (vgl. analog §§ 136,§ 136a 163a, StPO zum Aussageverweigerungsrecht u.a.).

Een lichamelijk onderzoek in overeenstemming met § 81a par. 1 StPO (bloedafname door een arts) voor de bepaling van de feiten dan worden ten laste gelegd, als het benodigd is voor een eventuele juridische procedure kan plaatsvinden zonder toestemming, voor zover dat er geen gezondheidsrisico of andere nadelen worden geconstateerd in verband met angst. In deze context en met betrekking tot het hier bedoelde rechtmatig belang is een gecontroleerde, onder andere van art. 19 par. 1 van de grondwet na te leven.

Men mag niet vergeten voor degenen die zich verzetten tegen een wettige geregelde bloedafname en dit willen voorkomen, hij op zijn minst de 'weerstand tegen wetshandhavers " pleegt en maakt zich volgens de Duitse wet strafbaar aan (§ 113 StGB - Strafgesetzbuch).
Het komt er kort gezegd op neer dat je de snelproeven kan weigeren, maar dat er dan een bloedtest wordt afgenomen.
Deze kan je niet weigeren! Als je die wel weigert wordt er net als in Nederland de hoogste straf opgelegd.
(In Duitsland is dat afhankelijk van de stof alcohol/drugs die je gebruikt hebt).

Daarnaast moet je de kosten voor de bloedproef zelf betalen. In die kosten zitten tevens de gerechtelijke kosten.
Bloedonderzoek incl. het gerechtelijk bevel: €137,40 (*kosten in 2004)
"Kennis is macht, karakter is meer"[/b]

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 21 jul 2015, 19:53

Moderatoropmerking van Hilde12
meer antwoord zal je hier niet krijgen, daarom :slotje:
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Gesloten