Toonplicht kentekenbewijs?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Aaroenz0r
Infopolitie Gast

Toonplicht kentekenbewijs?

Bericht door Aaroenz0r » 12 jul 2015, 13:21

Hallo,

Zojuist een boete gehad voor het niet kunnen tonen van het kentekenbewijs.

Ik was in de veronderstelling dat ik ooit ergens had gelezen dat de toonplicht in 2015 zou komen te vervallen , dus ik was me van geen kwaad bewust. Als ik nu een beetje google op internet, wordt er inderdaad veel gesproken over een evt. afschaffing van de toonplicht.

Van een waarschuwing wou mevrouw niks weten, het moest per se meteen een boete worden. Heb ook een beetje met de collegas die bij dezelfde controle rondliepen gesproken, zij vonden het ook een beetje raar dat er meteen een boete moest worden uitgedeeld.

Maar goed, vraag is dus
- Geldt de toonplicht nog
- Zo niet, waarom worden de berichten niet meteen ontkracht door de politie? Zelfs op sites van de verzekering zoals "https://www.diks.nl/auto-nieuws/nieuw-k ... 014/"wordt er nog over gesproken.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Toonplicht kentekenbewijs?

Bericht door Frans » 12 jul 2015, 14:40

Toevallig hebben we daar kort geleden in het besloten deel een discussie over gehad.

Simpel uitgelegd: de wijziging is geregeld middels een wetswijziging, vastgelegd in een kamerstuk met als jummer 33504 (zoek op overheid.nl). De toonplicht IN NEDERLAND komt inderdaad te vervallen maar pas als alle opsporingsdiensten toegang hebben tot het kentekenregister. Zolang dat niet het geval is zal de toonplicht blijven bestaan. Het laatste wat ik begreep is dat de meeste opsporingsdiensten toegang hebben behalve de politie (op alle plaatsen).

Kortom, de toonplicht bestaat nog steeds, je kunt er nog steeds voor bekeurd worden en na, soms is iemand het papiertje achteraf even laten tonen op het bureau een heel goede optie. De agente koos kennelijk een andere optie en daar is wettelijk gezien geen speld tussen te krijgen....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Aasur
Superlid
Superlid
Agent
Roepnaam: Femme
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Aasur » 12 jul 2015, 16:00

Wat over het algemeen wat minder bekend is, is dat je het kentekenbewijs van een aanhanger niet direct hoeft te tonen. Formeel heb je een week de tijd om aan die vordering te voldoen.
Wettekst
Artikel 22 Kentekenreglement
1. De verplichting tot het ter inzage afgeven van het kentekenbewijs als bedoeld in artikel 160 van de wet, heeft betrekking op deel I van het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs.
2. Indien de in artikel 160 van de wet bedoelde vordering betrekking heeft op een kentekenbewijs dat is afgegeven voor een aanhangwagen die overeenkomstig artikel 3.2 of 3.7 van de Regeling voertuigen is voorzien van een constructieplaat, kan aan de vordering worden voldaan binnen een termijn van een week.
Assumption is the mother of all f*ck-ups!

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 12 jul 2015, 16:51

En voor de 'kentekencard' geldt de eerste 14 dagen na aanvang tenaamstelling geen toonplicht..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Aaroenz0r
Infopolitie Gast

Bericht door Aaroenz0r » 12 jul 2015, 17:14

Gaat om een motorfiets die staande is gehouden in den haag.
Ben wel vaker staande gehouden "routinecontroles", en daar ging men automatisch de gegevens opvragen van de centrale aan de hand van het kenteken.
Er is mij nog nooit om het kentekenbewijs gevraagd, icm de informatie die rondcirkelde op internet dacht ik dus dat ik hem niet bij me hoefde te hebben..

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Frans » 12 jul 2015, 18:03

Dat is ook de reden dat we hier proberen een antwoord te geven op basis van wetgeving. Er circuleren zoveel verkeerde dingen op internet dat het soms moeilijk is te onderscheiden wat waar is. Wetten.nl en overheid.nl geven wel een hele berg info... tis alleen wat zoekwerk soms...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 13 jul 2015, 20:28

Staatsblad 279/2015 geeft aan dat staatsblad 333/2013, artikel I, onderdeel I in werking treedt op 1 september 2015.
Ik kom overigens in staatsblad 333/2013 wel artikel I tegen, maar niet onderdeel I ????
In artikel I staat o.a. dat de toonplicht van het kentekenbewijs vervalt. Ik verwacht dus dat dat per 1/9/15 vervallen is, tenzij ik het staatsblad verkeerd lees.
Is er iemand die dit anders leest of uitlegt?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door MarcH » 14 jul 2015, 00:03

Dit is onderdeel I:
I
Artikel 50, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. Aan het eind van onderdeel a vervalt «of».
2. De punt aan het eind van onderdeel b wordt vervangen door «, of».
3. Er wordt een nieuwe onderdeel toegevoegd, luidende:
c. de aanvraag langs elektronische weg op een door de Dienst Wegverkeer te bepalen wijze wordt ingediend.
Meer verandert er kennelijk niet per 1 september.
Be yourself, no matter what they say ...

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 14 jul 2015, 07:52

Ja, nu zie ik het ook. Dank je wel en er blijft voorlopig nog steeds een toonplicht van het kentekenbewijs.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

RNA
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door RNA » 14 jul 2015, 15:30

Aaroenz0r schreef: en daar ging men automatisch de gegevens opvragen van de centrale aan de hand van het kenteken.
Helaas gaan teveel mensen daar vanuit: 'maar je kunt toch zo even opvragen of ik een rijbewijs heb?'.

Het antwoord is JA, dat kunnen wij vaak wel. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat wij steeds maar weer info gaan zitten opvragen omdat iemand anders zich niet aan de regels houdt. Juridisch gezien heb je een toonplicht, daar is op dit moment geen speld tussen te krijgen.
Don't ever confuse the two, your life and your work. That's what I have to say. The second is only a part of the first.

willem58
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Willem
Twitter: @Vrijwil_politie
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door willem58 » 18 jul 2015, 13:22

RNA schreef:
Aaroenz0r schreef: en daar ging men automatisch de gegevens opvragen van de centrale aan de hand van het kenteken.
Helaas gaan teveel mensen daar vanuit: 'maar je kunt toch zo even opvragen of ik een rijbewijs heb?'.

Het antwoord is JA, dat kunnen wij vaak wel. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat wij steeds maar weer info gaan zitten opvragen omdat iemand anders zich niet aan de regels houdt. Juridisch gezien heb je een toonplicht, daar is op dit moment geen speld tussen te krijgen.
Rijbewijs is natuurlijk ook iets heel anders.
Uiteraard kunnen we opvragen of de bestuurder een rijbewijs heeft maar ik wil graag zien of ik ook de juiste persoon voor me heb staan.
Een diender en een kat worden beide niet nat.

Gesloten