Geflitst op lesmotor

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Allard
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Geflitst op lesmotor

Bericht door Allard » 07 jul 2015, 11:39

Onlangs ben ik tijdens motorrijles geflitst voor het niet stoppen voor rood licht. In het feitenboekje staat dat dit een muldergedraging is waar een administratieve boete op staat van 230 euro.
Klopt het dat de kentekenhouder (rijschool) de beschikking niet op mijn naam kan laten zetten, maar dat ze eventueel wel het bedrag op mij (civielrechtelijk) kunnen verhalen? Immers ben ik de juridische bestuurder van de lesmotor.

(Ik heb nog niets ontvangen van de rijschool/CJIB, ik wil graag weten wat mij te wachten staat)

rijschoollucassen
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Jaap
Geslacht:
Contacteer:

Re: Geflitst op lesmotor

Bericht door rijschoollucassen » 07 jul 2015, 12:33

Tijdens de motorrijles ben je zelf juridisch bestuurder en dus ook aansprakelijk voor je eigen overtredingen. De rijschool zal de boete óf op jouw naam laten zetten, óf onderhands met je regelen.

j.l.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 07 jul 2015, 12:33

Voordat ik die vraag beantwoord: Is dit een casus van de academie?

Woorden als Feitenboekje, muldergedraging, kentekenhouder, beschiking, civielrechtelijk en "juridische bestuurder" zitten namelijk niet in het vocabulair van de gemiddelde Nederlander :)
PDC | DICT

Allard
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door Allard » 07 jul 2015, 13:25

KaaDee schreef:Voordat ik die vraag beantwoord: Is dit een casus van de academie?

Woorden als Feitenboekje, muldergedraging, kentekenhouder, beschiking, civielrechtelijk en "juridische bestuurder" zitten namelijk niet in het vocabulair van de gemiddelde Nederlander :)
Goede vraag, nee ik ben geen politieagent, of een politieagent in opleiding. Ik studeer rechten en vind de materie best wel boeiend. :oops: Overigens is deze casus ook echt op mij van toepassing. Het leek mij wel relevant hoe zoiets afgewikkeld wordt, want als de beschikking niet op mijn naam gezet wordt kan ik ook niet in administratief beroep gaan. (Tenzij de rijschool mij machtigt.)

Artikel 8 WAHV:
Artikel 8

De officier van justitie vernietigt de beschikking indien, in het geval van artikel 5 onderscheidenlijk artikel 5a, degene op wiens naam het kenteken in het kentekenregister is ingeschreven:

a. aannemelijk maakt dat tegen zijn wil door een ander van het motorrijtuig onderscheidenlijk de aanhangwagen gebruik is gemaakt en dat hij dit gebruik redelijkerwijs niet heeft kunnen voorkomen,

b. een voor een termijn van ten hoogste drie maanden schriftelijk bedrijfsmatig aangegane huurovereenkomst overlegt waaruit blijkt wie ten tijde van de gedraging de huurder van het motorrijtuig onderscheidenlijk de aanhangwagen was, dan wel

c. een vrijwaringsbewijs, bedoeld in artikel 1, onderdeel i, van het Kentekenreglement, of een verklaring als bedoeld in de artikelen 31 tot en met 33 van het Kentekenreglement, overlegt waaruit blijkt dat hij ten tijde van de gedraging geen eigenaar of houder meer was van het betrokken motorrijtuig onderscheidenlijk de betrokken aanhangwagen.

In de onder a, b en c bedoelde gevallen is de officier van justitie bevoegd tot het opleggen van een administratieve sanctie aan degene die de gedraging heeft verricht of aan degene die de huurder van het motorrijtuig onderscheidenlijk de aanhangwagen was, dan wel aan degene aan wie het motorrijtuig onderscheidenlijk de aanhangwagen werd overgedragen. De artikelen 4, 6 en 7 zijn alsdan van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat de beschikking uiterlijk binnen acht maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden wordt bekendgemaakt.
Dat betekent dus dat de beschikking niet op mijn naam kan worden gezet? Immers was er geen sprake van gebruik zonder toestemming, huur of een vrijwaringsbewijs. Heb ik dit goed gezien? Jullie zijn denk ik beter bekend met de praktijkgevallen.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 07 jul 2015, 13:46

Klopt. De beschikking kan inderdaad niet op uw naam worden gezet; aangezien het geen staandehouding betreft wordt de kentekenhouder in deze aansprakelijk gehouden voor de afwikkeling..

Overigens is het voor u wel mogelijk om namens de kentekenhouder (als gemachtigde) in bezwaar te gaan, maar uiteindelijk zal het eea wel op 't bordje van de kentekenhouder blijven liggen..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Allard
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door Allard » 07 jul 2015, 13:57

:thanks: Dank u wel! Nu ik weet hoe de vork in de steel zit zal ik het er eens met de rijschool over hebben. :like:

Gesloten