Privé feest slooppand

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
2robo2
Infopolitie Gast

Privé feest slooppand

Bericht door 2robo2 » 24 jun 2015, 20:42

Hallo,

Afgelopen zaterdag hadden we met een groep jongens een privé feestje georganiseerd voor alleen genodigde. Deze vond plaats in een loods, die binnenkort word gesloopt en plaats maakt voor nieuwbouw huizen.

Nu kwam er rond een uur of 01:00 politie langs die door de geparkeerde auto's onraad rook, omdat het een leegstaand pand is en het niet logisch is dat daar auto's staan. Ze hadden geen melding gehad van overlast of geluidsoverlast het is heel afgelegen dus we waren niemand tot last, echter door de geparkeerde auto's kwamen ze even kijken.

Van de politie moesten we het feest stoppen, omdat het niet onze grond was en iets over asbest?

Nu vraag ik mijzelf dus af: "had het feestje met toestemming van de grondeigenaar wel door mogen gaan?" en "mag de politie zonder dat er overlast is geweest bepalen dat wij daar weg moeten, het is immers grond van de grondeigenaar niet van de politie?"

Er was tevens gedacht aan de veiligheid op locatie zo hadden we brandblussers, brandslangen en alles nagelopen op ongelukken (glas, spijkers, stroomdraden etc.).

Hopelijk kan iemand mij een duidelijk antwoord geven op mijn vragen en wat de regels zijn omtrent deze acties.

bedankt en groetjes!

RNA
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Re: Privé feest slooppand

Bericht door RNA » 24 jun 2015, 21:40

Hoe heb je toegang gekregen tot de loods? Was de eigenaar hiervan op de hoogte? Ik denk bij een privé feestje aan 25 man, maar getuige jouw verhaal gaat het om iets grotere aantallen; of regel je altijd brandblussers, brandslangen e.d. op een privé feest?

Ik ben nieuwsgierig naar wat meer details.
Don't ever confuse the two, your life and your work. That's what I have to say. The second is only a part of the first.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 24 jun 2015, 21:45

Wij kunnen uiteraard niet beoordelen wat de reden van de collega's is geweest om het feest te laten stoppen.

Persoonlijk denk ik dat er simpelweg geen vergunning is afgegeven. In dat geval kan er niet worden ingestaan voor de openbare orde en kan op basis daarvan worden besloten de loods (of iedere andere plaats) te betreden en het feestje te laten beëindigen. Hoe goed de organisatie ook heeft nagedacht over de locatie en de veiligheid.

Om je vraag verder te beantwoorden: Je zegt zelf al "niet onze grond" en dat kan inderdaad een reden zijn om iemand weg te sturen. Je mag simpelweg niet zonder toestemming van de eigenaar op iemand zijn/haar terrein verblijven, hoe afgelegen het ook mag zijn. Daarnaast zeg je zelf al dat er iets werd gezegd over "asbest". Als er inderdaad een vermoeden is dat de veiligheid van de aanwezigen in gevaar kan zijn, dan moet de politie daar natuurlijk iets mee.

Overigens ben ik benieuwd naar hoe groot het feestje is geweest. Een kleine bijeenkomst van wat vrienden met een beetje muziek, zal niet zo snel politie op bezoek krijgen...

Ik lees in het verhaal niets over waarschuwingen, inbeslagnames, aanhoudingen of andere strafrechtelijke zaken. Mag ik daaruit opmaken dat er vriendelijk is verzocht de spullen op te ruimen en dat het daar ook bij is gebleven?
PDC | DICT

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 26 jun 2015, 14:29

Hmm... dit privé-feestje?
Een illegale houseparty in een loods in Maasbracht is zondagochtend door de politie beëindigd.

Het feest werd gehouden in een leegstaande loods aan de Brouwersstraat in Maasbracht. Daar waren ongeveer 800 mensen luidruchtig aan het feesten.

Feest afgelopen
Omdat de feestgangers niet mee wilden werken, besloot de politie de illegale houseparty te beëindigen. De stroom werd afgezet waarna de politie met agenten en politiehonden uit heel Limburg de loods leegmaakte.

De ontruiming zelf verliep zonder grote problemen.

Opgepakt
Vier personen werden bij de actie opgepakt. Het gaat om twee 24-jarige mannen uit Delft, een 27-jarige man uit Dordrecht en een 28-jarige man uit Veldhoven. De politie vermoedt dat deze mannen betrokken waren bij de organisatie van de houseparty.

De geluidsapparatuur is in beslag genomen en de politie onderzoekt de zaak.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 26 jun 2015, 14:33

Dat is inderdaad geen feestje 'in de huiselijke sfeer' meer..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

2robo2
Infopolitie Gast

Bericht door 2robo2 » 01 jul 2015, 14:47

Bedankt voor de reacties en interesse!

Haha het feest in Maasbracht was het zeker niet! Volgens onze gemeente mag je tot 100 personen vrijwel overal een feest geven zonder vergunning. Dit moet wel tussen 09:00 - 01:00 plaatsvinden kwa muziek overlast. Boven de 100 personen heb je een vergunning nodig en moet je rekening houden met beveiliging etc. De brandblussers etc. waren puur voor de veiligheid van onze vrienden, er was ongeveer 50 man aanwezig. En inderdaad het is allemaal erg vriendelijk verlopen en wij hebben alles netjes opgeruimd.

Alle gebouwen en de loods op de grond zijn open, deze hebben geen deuren etc. Veel jongeren uit de buurt hangen hier dan ook vaak rond en slopen alles wat gesloopt kan worden. Wij hebben dan ook van te voren flink moeten opruimen (glas, spijkers noem het maar op).

Dat de politie langskwam was puur toeval omdat er een aantal auto's stonden bij een leegpand/slooppand wat natuurlijk niet de normaalste gang van zaken is. Toen zij dus even langsreden zagen ze een groepje mensen en kwamen ze even kijken, meldingen van overlast etc. waren er niet geweest (te afgelegen).

Ik ben nog steeds erg verbaasd erover dat het werd stopgezet, vandaar dat ik hier op het forum meer informatie hoopte te krijgen. Wat natuurlijk voor jullie ook lastig is, het feit dat het niet mijn grond was zou een reden kunnen zijn? Maar dit is toch aan de grondeigenaar om te bepalen niet aan de politie?

Bedankt en groetjes!

Gastz
Infopolitie Gast

Bericht door Gastz » 02 jul 2015, 13:02

2robo2 schreef:Wat natuurlijk voor jullie ook lastig is, het feit dat het niet mijn grond was zou een reden kunnen zijn? Maar dit is toch aan de grondeigenaar om te bepalen niet aan de politie?
Nee, zo werkt het dan weer even niet. De politie constateerde eigenlijk een strafbaar feit maar was echter coulant, naar het lijkt door de opzet van jullie feest en geen intentie om tot last te zijn.
Je pleegt namelijk overtreding op strafrechtartikel 461 WvSr (wederrechtelijke betreding van andermans terrein/eigendom), en zelfs als het pand geen toekomstige bestemming heeft in huidige vorm (slooploods) doet dit niks af aan de strafbaarheid t.o.v een ander willekeurig pand waar je je op deze wijze op begeeft. Je staat dus niet in je recht en zou eigenlijk zelfs de politie dankbaar kunnen zijn voor de manier waarop zij het oplosten, agenten zijn de beroerdste niet al had dit veel meer problemen voor jullie kunnen betekenen zouden zij handelen naar hun volledige mogelijkheden (vervolging op genoemde strafbaar feit) en ik vind de afhandeling dan ook meer dan schappelijk, dat je achteraf nog betwist of ze de beeindiging van jullie feest wel mochten forceren is dan denk ik ook in ontwetendheid..

Daar heb je je antwoord dus.

RNA
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door RNA » 09 jul 2015, 19:25

461 is alleen van toepassing als je redelijkerwijs kunt weten dat het niet toegestaan is om je daar te bevinden. Als er nergens borden zijn dat het niet mag, er geen hekken omheen staan en het pand totaal niet afgesloten is vraag ik me af of het tot een veroordeling zou komen.
Don't ever confuse the two, your life and your work. That's what I have to say. The second is only a part of the first.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bericht door rai » 10 jul 2015, 04:22

2robo2 schreef:Nu vraag ik mijzelf dus af: "had het feestje met toestemming van de grondeigenaar wel door mogen gaan?" en "mag de politie zonder dat er overlast is geweest bepalen dat wij daar weg moeten, het is immers grond van de grondeigenaar niet van de politie?"

Er was tevens gedacht aan de veiligheid op locatie zo hadden we brandblussers, brandslangen en alles nagelopen op ongelukken (glas, spijkers, stroomdraden etc.).
2robo2 schreef:Volgens onze gemeente mag je tot 100 personen vrijwel overal een feest geven zonder vergunning. Dit moet wel tussen 09:00 - 01:00 plaatsvinden kwa muziek overlast. Boven de 100 personen heb je een vergunning nodig en moet je rekening houden met beveiliging etc. De brandblussers etc. waren puur voor de veiligheid van onze vrienden, er was ongeveer 50 man aanwezig.
Gewoon even wat vragen die in mij opkomen, wat ook meespeelt.
Er wordt wel gesteld dat het een "privé-feest" was, maar had het ook de uiterlijke verschijning van een prive-feest?

Dan komen er zo maar wat vragen bij me op:

- Moest er door de genodigde entree betaald worden, op welke wijze dan ook?
- Werden er alcoholische dranken geschonken?
- Moest er voor de drank betaald worden?
- Heeft de eigenaar van de loods een vergunning om daar feesten en partijen te (laten) organiseren?
- Wat is het bestemmingsplan van desbetreffende loods?

Gewoon zomaar wat vragen die in mij opkomen en medebepalend kunnen zijn voor het al dan niet beëindigen van een feestje, buiten de al genoemde zaken die je zelf ook al benoemd..
Want de stelling dat het een privé feest (ala verjaardag, bruiloft of weet ik veel wat) is, is niet altijd voldoende om te kunnen stellen dat het dan maar altijd toegestaan is en er niet tegen opgetreden kan worden.

Dan zou het namelijk voor een hoop professionele organisaties wel heel makkelijk worden, door te zeggen dat de door hen georganiseerde party, een privé feest is, waardoor ze alle strikte wet- en regelgeving kunnen omzeilen.

vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door vraagteken » 10 jul 2015, 08:38

Een 'privéfeestje', beperkt tot iedereen met een 'uitnodiging' en lid is van een vereniging. Lidmaatschap is € 30,- eenmalig :)
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger

Gesloten