(Overige) verlichting auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jesse
Infopolitie Gast

(Overige) verlichting auto

Bericht door Jesse »

Hallo,

Samen met wat vrienden kwamen we op het onderwerp extra (LED) verlichting op de auto, we dachten allemaal dat het sinds eind 2014/begin 2015 niet eens gemonteerd mag zitten op de auto en als je ermee aangehouden zou worden het direct in beslag genomen zou worden (En bij weigering, boete). Toch lijkt het mij mooi om te hebben voor bijvoorbeeld auto shows/'meetings' (Op eigen terrein natuurlijk), zo speciaal is mijn autootje namelijk niet qua uitstraling en die zou met extra verlichting dus wel meer aandacht trekken.

Daarom ben ik op internet naar wetten rondom voertuigverlichting gaan zoeken en heb de 'wet- en regelgeving optische en geluidssignalen' doorgelezen net zoals het 'verdrag inzake het wegverkeer, Wenen, 08-11-1968', hoofdstuk 2. Nu kon ik in beiden wetsartikelen niet vinden dat je extra lampen niet gemonteerd mag hebben, er staat alleen in dat ze alleen onder bepaalde omstandigheden door bepaalde instanties gebruikt/gevoerd mogen worden op de openbare weg. Mijn vraag is dus, mag je extra verlichting monteren zo lang je het niet gebruikt op de openbare weg? Ik heb ook op een forum gelezen dat verlichting pas verlichting is als het aangesloten is, dus stel dat het niet mag, mag het dan wel als je er een stekker tussen zet die je los trekt als je op openbaar terrein bent?

Ik heb nog afbeeldingen in de spoiler bijgevoegd van de desbetreffende LED units en zoals je kan zien is het een politie uitstraling, vandaar eerst mijn onderzoek of het wettelijk wel toegestaan is.

Met vriendelijke groet,
Jesse
► Laat Spoiler zien

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: (Overige) verlichting auto

Bericht door Frans »

Jesse, je hebt gekeken in de verkeerde artikelen. Het gaat in dit geval niet om de regeling die je aanhaalt (bepaalde categorie voertuigen mag wel een blauw zwaailicht hebben bijv.)

Elk voertuig in Nederland moet minimaal een aantal lampen hebben. Die zijn allemaal beschreven. Daarnaast is er een artikel wat beschrijft wat je naast de verplichte verlichting optioneel MAG voeren. Tot slot is er een artikel wat beschrijft dat je buiten deze 2 artikelen geen andere verlichting mag hebben.

Nu kun je discussiere of een lamp die niet werkt wel een lamp is. Ja, naar mijn mening ks het dan nog een lamp en als je die niet mag hebben dan mag je die niet hebben.

Ik heb eerder al een stuk geschreven over dezelfde vraag maar dan vooral over verlichting op scooters. Het principe geldt voor elk voertuig. Check dus eens http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.p ... 43#p371033
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast »

Bedankt voor je snelle reactie Frans,

In theorie mag je ze dus niet hebben, mits aangesloten. Dan vraag ik mij nu nog af hoe de volgende situatie zou eindigen:

Ik maak een stekker in de kabel van de desbetreffende verlichting, de kabel wordt letterlijk onderbroken, de twee delen liggen gescheiden onder de motorkap. Dan wordt ik langs de kant gezet omdat politie bijvoorbeeld de LED units (Die uit staan) in mijn grille zien zitten, eenmaal langs de kant leg ik de agenten uit (En kan ik ze laten zien) dat de lampen niet functioneren (En dat ze dat ook niet kunnen zonder een aanpassing te verrichten, namelijk de kabels aansluiten).

Kunnen de agenten in deze situatie een vordering van de verlichting eisen of bekeuren (bij weigering)?

Met vriendelijke groet,
Jesse

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door Frans »

Volgens de artikelen mag er niet meer verlichting op de auto zitten dan is aangegeven en een lamp/verlichting die niet werkt en op de auto zit is nog steeds verlichting.

Dat gezegd hebbende... toevallig zit ik afgelopen week te kijken naar een andere auto. Als accesoires kun je allerlei packs toevoegen (voorbeeld: blauwe strips binnenverling om alle instrumenten en stijlen). Zolang het niet naar buiten schijnt zou dat moeten mogen maar daar twijfel ik ook aan.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast »

Nogmaals bedankt voor de snelle reactie, maar dan weet ik genoeg.

Conclusie; Wordt dus geen extra verlichting monteren op de auto, tenminste geen verlichting wat direct naar buiten schijnt.

Met vriendelijke groet,
Jesse Janssen

Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Vrijwilliger
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 32

Bericht door Julio »

Om het nog even af te maken:

Wetstekst

Artikel 5.2.65 Regeling Voertuigen
Personenauto’s niet in gebruik bij de in artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990 bedoelde diensten, mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten of voorzieningen die de indruk wekken dat het voertuig is voorzien van een dergelijke lichtarmatuur.
En in artikel 29 RVV staat:

Wetstekst

Artikel 29
1. Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.
Blauwe lampjes en/of voorzieningen die de indruk wekken dat het voertuig is voorzien van een dergelijke lichtarmatuur mag niet, tenzij je aan de eisen voldoet in art. 29 RVV.
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:

Bericht door Hilde »

@julio: Jesse had het niet over blauwe verlichting, maar over led strips.
Hij had alleen verwezen naar de verkeerde artikelen in z'n openingspost.. :wink:
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Vrijwilliger
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 32

Bericht door Julio »

Nou ja, ik zie in zijn spoiler een hoop blauw lampjes staan. Al is het dan maar ter lering en vermaak ;-)
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:

Bericht door Hilde »

haha.. oke, dat zwaailicht had ik dus nog niet gezien.. :like: :like:
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door Frans »

Ik heb die fotos ook nog eens bekeken maar als TS dit allemaal wil aansluiten moet ie ook 34 sigarettenaansteker aansluitingen hebben want anders heeft ie niet genoeg gaten om dat overal in te steken ben ik bang.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Jesse
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Jesse

Bericht door Jesse »

..::Frans::.. schreef:Ik heb die fotos ook nog eens bekeken maar als TS dit allemaal wil aansluiten moet ie ook 34 sigarettenaansteker aansluitingen hebben want anders heeft ie niet genoeg gaten om dat overal in te steken ben ik bang.
Haha Frans, als ik ze aan had gesloten had ik alle kabels in 1 stekker gemaakt en de andere helft direct op de accu aangesloten.

Verder iedereen bedankt voor de reacties, ik was er al over uit dat het niet mag maar dat is nu alleen maar verder onderbouwt.

Met vriendelijke groet,
Jesse

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door Frans »

:like:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

willem58
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Willem
Twitter: @Vrijwil_politie
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door willem58 »

Gast schreef: In theorie mag je ze dus niet hebben, mits aangesloten. Dan vraag ik mij nu nog af hoe de volgende situatie zou eindigen:

Ik maak een stekker in de kabel van de desbetreffende verlichting, de kabel wordt letterlijk onderbroken, de twee delen liggen gescheiden onder de motorkap. Dan wordt ik langs de kant gezet omdat politie bijvoorbeeld de LED units (Die uit staan) in mijn grille zien zitten, eenmaal langs de kant leg ik de agenten uit (En kan ik ze laten zien) dat de lampen niet functioneren (En dat ze dat ook niet kunnen zonder een aanpassing te verrichten, namelijk de kabels aansluiten).

Kunnen de agenten in deze situatie een vordering van de verlichting eisen of bekeuren (bij weigering)?
Niet alleen bij een politie controle, maar ook bij de APK mag het niet.
Veel vrachtwagens hebben / hadden extra verlichting met een schakelaar in het dashboard om de extra verlichting uit te kunnen zetten.
Voor de APk trokken ze de stekkers uit de schakelaar en deden op de plek van de schakelaar een dummy.
RDW steekproef controleur was echter ook niet op zijn achterhoofd gevallen en ging net zolang op zoek tot hij de bedrading had gevonden.
Lange tijd volstond het dat als er geen bedrading en lampenfitting in de lampunit zat het geen APK afkeur was.
Tegenwoordig doen ze bij er bij de APK niet meer zo moeilijk over. Zolang de lampen niet branden is het geen afkeur. Ongeacht of ze zijn aangesloten.
Volgens de RDW is de extra verlichting een zaak van de politie en hoeft de APK keurmeester niet in de schoenen van de politie agent te gaan staan.
Komt ook omdat ze weten dat de verlichting voor de APK werd los gekoppeld en na het keuren weer aangesloten.

Blauwe lampen of iets wat daar voor door moet gaan is echter wel APK afkeur.
..::Frans::.. schreef:Volgens de artikelen mag er niet meer verlichting op de auto zitten dan is aangegeven en een lamp/verlichting die niet werkt en op de auto zit is nog steeds verlichting.

Dat gezegd hebbende... toevallig zit ik afgelopen week te kijken naar een andere auto. Als accesoires kun je allerlei packs toevoegen (voorbeeld: blauwe strips binnenverling om alle instrumenten en stijlen). Zolang het niet naar buiten schijnt zou dat moeten mogen maar daar twijfel ik ook aan.
Mistlampen, geen verplichting. Zitten ze er echter op dan moeten ze het bij de APK wel doen.
Blauwe strips binnenverlichting om de instrumenten af fabriek zijn toegestaan. Zit in de typekeuring van de auto.
Een diender en een kat worden beide niet nat.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door Frans »

Willem, verschil tussen technische en permanente eisen is denk ik duidelijk. Waar ik het met de extra packs over heb zijn NIET DE mooi zachte accentstrips die geen overlast veroorzaken maar licht wat op een jongerenmeet serieuze aandacht zou trekken...

Ik zie wel dat er duidelijk in de heeeele kleine lettertjes staat dat in europa een aantal opties aangepast danwel niet beschikbaar zijn dus die slag houden ze dan om de arm...

En ik ben ook eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen van mensen met die sierstrip verlichting (nogmaals, zacht als accent) in zowel blauw als rood... maar dat zal een discussie elders worden denk ik.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten