Politie aan de deur.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Anas
Infopolitie Gast

Politie aan de deur.

Bericht door Anas » 09 apr 2015, 14:43

Zondag 5 april (eerste paasdag ) rond 11 uur stond een politieauto met twee agenten in uniform voor de deur. Zij vroegen mijn legitimatiebewijs en of ik op dit adres woon. Ik was helemaal geschokt. Nooit in aanraking met politie of justitie geweest, geen openstaande verkeersboetes of schulden. Ik vroeg de agent of er met mijn familie iets aan de hand is. Nee zei hij. Wij komen controleren of u op dit adres woont. Dat was de reden van hun bezoek op zondag ochtend. De agenten draaiden zich om, stapten in de auto en rijden weg. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.
Vandaag ging ik naar het politiebureau in het dorp om te vragen waarom bij mij wordt gecontroleerd.
Het zelfde antwoord. Een normale taak van de politie. Dat doen ze bij alle inwoners van het land, controleren of je op het juist adres woont of niet. :shock:
Mijn vraag is: Is het echt een taak van de politie? Zo nee, wat kan je hier tegen doen?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: Politie aan de deur.

Bericht door zijlvaart67 » 09 apr 2015, 14:57

Nou, ik werk inmiddels al heel wat jaren bij de politie, maar dit heb ik ook nog nooit meegemaakt..
Ik vind 't heel bijzonder om, kennelijk zonder aanleiding, ergens aan te bellen..

Misschien dat iemand anders het wel kan verklaren, maar ik zeker niet..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 09 apr 2015, 15:34

Woont u al lang op dat adres? Het zou zomaar kunnen zijn dat ze op zoek zijn naar een alleenstaande persoon die niet voldoet aan uw omschrijving en die dat adres heeft opgegeven... ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

djangoster
Lid
Lid
Agent
Roepnaam: Django
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door djangoster » 09 apr 2015, 16:15

Mogelijk dat het een GBA onderzoek betreft. Sommige adressen worden misbruikt door zich er in te schrijven maar er niet daadwerkelijk te wonen.
Of er te wonen maar niet GBA ingeschreven te staan.
Hate cops? Next time you need help, call a crackhead..

Sietse
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Sietse
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Sietse » 09 apr 2015, 16:40

djangoster schreef:Mogelijk dat het een GBA onderzoek betreft. Sommige adressen worden misbruikt door zich er in te schrijven maar er niet daadwerkelijk te wonen.
Is dit een taak van de politie dan om dit te controleren?
D'ran

djangoster
Lid
Lid
Agent
Roepnaam: Django
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door djangoster » 09 apr 2015, 17:59

Ik weet dat dergelijke onderzoeken sinds kort bij ons in samenwerking met de gemeente gedaan worden.
Hate cops? Next time you need help, call a crackhead..

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67
Contacteer:

Bericht door r0n. » 09 apr 2015, 18:30

Op dit moment wordt er gewerkt aan een landelijke GBA, eigenlijk dus een koppeling van de systemen.
Nu komt het soms voor, dat iemand in Maastricht een uitkering krijgt, maar ook in Groningen !
Door de gemeentelijke systemen (meer) te koppelen, komen er soms vreemde dingen naar boven, zoals mensen met meerdere BSN nummers.
Het hoort niet te kunnen en/of mogelijk te zijn, maar de praktijk is anders..........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 09 apr 2015, 19:52

r0n. schreef:Op dit moment wordt er gewerkt aan een landelijke GBA, eigenlijk dus een koppeling van de systemen.
Nu komt het soms voor, dat iemand in Maastricht een uitkering krijgt, maar ook in Groningen !
Door de gemeentelijke systemen (meer) te koppelen, komen er soms vreemde dingen naar boven, zoals mensen met meerdere BSN nummers.
Het hoort niet te kunnen en/of mogelijk te zijn, maar de praktijk is anders..........
Mensen met meerdere bsn nummers zijn niet te achterhalen (en ik vraag me zelfs af of dat mogelijk is). Het BSN nummer is JUIST in het leven geroepen om, in tegenstelling tot het sofi nummer (wat door de belastingdienst werd verstrekt en waar qua privacy nogal wat over te doen is geweest) als zogenaamde key te kunnen werken. Het is een wat technische uitleg maar wanneer bsn = key dan krijg je dus per persoon een 1-op-1 relatie en nooit een 1-op-n of n-op-n relatie, met andere woorden, het systeem is er simpelweg niet op ingericht om per persoon meer dan 1 bsn te noteren of andersom, per bsn meer dan 1 persoon te noteren.

Dat het BSN als key gebruikt worden, tja, daar kun je veel van vinden, vooral omdat het op zo verschrikkelijk veel plaatsen en verschrikkelijk veel instanties word gebruikt intussen da tik me afvraag of we dat allemaal wel moeten wilen. De dame die je paspoort afgeeft kan, bij een beetje foute autorisatie, heel simpel al je bankgegevens inzien... terwijl de politie eindelijk blij is dat ze die koppeling gaan krijgen. Gemeenten zijn daar al 6 jaar verder mee (en ook Kadaster, RDW, verzekeringen etc.etc.)

Ik ben nauw betrokken geweest bij de technische kant van de software die invoering van het bsn nummer mogelijk maakte, weet exact hoe de koppelvlakken met het mid-office en alle randvoorwaarden werken en ben als tester en trainer maandenlang in eindhoven geweest om instructie te geven aan de trainers van de nieuwe software voor gemeenten.
Wijziging
Voor alle duidelijkheid, die koppeling tussen gemeenten is er dus al 6 jaar... ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 10 apr 2015, 13:05

Sietse schreef:
djangoster schreef:Mogelijk dat het een GBA onderzoek betreft. Sommige adressen worden misbruikt door zich er in te schrijven maar er niet daadwerkelijk te wonen.
Is dit een taak van de politie dan om dit te controleren?
Als wijkagent vergezel ik mijn wijkboa regelmatig bij zulke controles. Wanneer we samen op pad zijn rijden we altijd met een opvallend politievoertuig zo ik kan me dus best voorstellen dat het bij TS overkomt alsof de politie die controle doet.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Fer
Inventaris
Inventaris
Agent
Contacteer:

Bericht door Fer » 10 apr 2015, 18:43

djangoster schreef:Ik weet dat dergelijke onderzoeken sinds kort bij ons in samenwerking met de gemeente gedaan worden.
Klopt, district 1 is het een eenvoudige mutatie mailen en deze mail wordt weer doorgezet naar de gemeente. Zij zijn de partij die op onderzoek gaan.
Als je gaat slapen met een jeukend gat, sta je op met een stinkende vinger.

Gesloten