onjuiste kilometerstand

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
kmfout
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Bert

onjuiste kilometerstand

Bericht door kmfout »

Hoi,

Ik heb een vraag over kilometerstanden. Een week of 6 geleden hen ik een andere auto (bj 2011) gekocht van een particulier (via marktplaats). Een paar weken geleden is hij naar de garage geweest voor een grote onderhoudsbeurt. Gisteren viel er een brief van de RDW op de mat waar in gesteld wordt dat de km stand op 2 december vorig jaar 20.000 hoger was as dat hij nu is. Onlogisch volgens de RDW. Eens, 20000km achteruitrijden lijkt me wat erg enthousiast.

Ik heb de vorige eigenaar gecontacteerd en die stelt dat het een foutje moet zijn. Dat lijkt me wat sterk. Wat kan ik doen? Kan ik aangifte doen van oplichting? Is dit een misdaad, kan ik daar aangifte van doen? Tips?

Alvastvast bedankt voor jullie reacties,
Groet,
Bert

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Re: onjuiste kilometerstand

Bericht door KaaDee »

Bij oplichting gaat het om het bewegen tot afgifte van goederen of geld onder valse voorwendselen, etc. Dat lijkt hier niet het geval te zijn: U hebt namelijk geen geld of goederen afgegeven. Er is een overeenkomst tussen twee partijen, waarbij u onderling afspreekt X te betalen voor Y. Dat Y vervolgens niet voldoet aan de afspraak, eisen of verwachting, maakt het niet direct een strafrechtelijke zaak.

Vraag uzelf ook af wat het is dat u wilt bereiken.
Mogelijk kan het RDW adviseren wat in vergelijkbare gevallen de beste optie is.
PDC | DICT

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door ThunderSTreak »

Mij lijkt dat er juist wel sprake is van oplichting. Koper heeft geld afgegeven voor een product (auto) dat een kennelijke andere technische aard had (= vals voorwendsel) dan hij verwachtte. Voertuig had namelijk 20.000 kilometer meer gereden dan op de teller staat. Koper is dus mogelijk opgelicht door verkoper.

Mogelijk is hier sprake van wat ook wel een dwaling bij verkoop genoemd wordt. Hierop kan een koop ontbonden worden.
Laatst gewijzigd door ThunderSTreak op 08 apr 2015, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

Maar het is sinds kort wel een strafbaar feit.

Wetstekst

Artikel 70m Wegenverkeerswet 1994
Het is eenieder verboden om de tellerstand van bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde categorieën motorrijtuigen die dienen te zijn ingeschreven en tenaamgesteld zodanig te wijzigen of te doen wijzigen of de werking van de kilometerteller zodanig te beïnvloeden of te doen beïnvloeden dat de op de teller aangegeven afstand niet overeenkomt met de door dat motorrijtuig werkelijk afgelegde afstand
Dus aangifte kan worden gedaan.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47

Bericht door rai »

Theoretisch gezien is het terugdraaien van een kilometerteller sinds 2014 strafbaar:

Wetstekst

Artikel 70m WVW

Het is eenieder verboden om de tellerstand van bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde categorieën motorrijtuigen die dienen te zijn ingeschreven en tenaamgesteld zodanig te wijzigen of te doen wijzigen of de werking van de kilometerteller zodanig te beïnvloeden of te doen beïnvloeden dat de op de teller aangegeven afstand niet overeenkomt met de door dat motorrijtuig werkelijk afgelegde afstand.
De maximale straf hiervoor:

Wetstekst

Artikel 176 WVW

1. Overtreding van artikel 70m wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of een geldboete van de vierde categorie.

Wetstekst

Artikel 178 WVW

1. De in de artikelen 175 en 176 strafbaar gestelde feiten zijn misdrijven.
Probleem in deze zal zijn, dat het een aankoop is tussen twee particulieren, dus hoogstwaarschijnlijk zonder aankoopbon met relevante gegevens, zoals een kilometerstand bij verkoop of eventuele andere zaken zoals een defecte kilometerteller die door de vorige eigenaar is vervangen.

Nu is een situatie ontstaan dat de kilometerteller bij de vorige eigenaar op bv. 01-02-2015 op 120.000 km stond en nu bij de nieuwe eigenaar op bv. 08-04-2015 op 100.000 kilometer staat.

Grote vraag zal dan hoogstwaarschijnlijk blijven, is dit door de oude of de nieuwe eigenaar gedaan als er verder geen aanvullende documentatie beschikbaar is ???

kmfout
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Bert

Bericht door kmfout »

Het goede nieuws is dat ik voor aankoop een technische keuring heb laten doen in een garage en zij de mankementen inc. KM stand hebben opgeschreven. Dus de stand voor aankoop was daarmee bekend. De betaling heeft plaats gevonden per bankoverboeking, dus ook dat moment ligt vast.
Dit zou wat houvast kunnen geven dan.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:

Bericht door Hilde »

KaaDee schreef:Bij oplichting gaat het om het bewegen tot afgifte van goederen of geld onder valse voorwendselen, etc. Dat lijkt hier niet het geval te zijn: U hebt namelijk geen geld of goederen afgegeven. Er is een overeenkomst tussen twee partijen, waarbij u onderling afspreekt X te betalen voor Y. Dat Y vervolgens niet voldoet aan de afspraak, eisen of verwachting, maakt het niet direct een strafrechtelijke zaak.
Er is wel iets afgegeven onder valse voorwendselen.
Sinds wanneer moet het slachtoffer van oplichting iets afgeven? De verkoper heeft dit afgegeven. Dat er geld voor betaald is doet hier niets aan af.

Daarnaast is terugdraaien een strafbaar feit.

Er is dus zeker wel eea mogelijk op strafrechterlijk gebied.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

Hilde12 schreef: Sinds wanneer moet het slachtoffer van oplichting iets afgeven?
► Laat Spoiler zien
Iets afgeven, afstaan, weggeven, etc. Een schriftelijke koopovereenkomst gaat richting civiel. Al ben ik er zelf nog niet helemaal uit. "Valse voorwendselen" en "listige kunstgrepen" lijken inderdaad ook van toepassing. Zal het binnenkort eens voorleggen bij het UCK/OCP en kijken wat zij er van zeggen.
Hilde12 schreef: Daarnaast is terugdraaien een strafbaar feit.
Er is dus zeker wel eea mogelijk op strafrechterlijk gebied.
Van dat laatste was ik niet op de hoogte.
Goede zaak. Bedankt voor de info! :)
PDC | DICT

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Sorry, had het een beetje raar neergezet zie ik ja.
Bedoelde wat thunder ook al aangaf.
De koper geeft geld af.

Civiel zit het ook niet goed, maar als je naar het artikel van oplichting kijkt wordt daar ( mits de verkoper opzet heeft natuurlijk) wel aan voldaan.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

willem58
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Willem
Twitter: @Vrijwil_politie
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door willem58 »

Om welke reden is er op 2 december een kilometerstand bij de RDW geregistreerd? En wat was de stand bij het overschrijven van het kenteken op uw naam?

De RDW neemt uw kilometerstand op bij opname van voertuigen in de bedrijfsvoorraad, bij het wijzigen van tenaamstelling en bij onderhoud en reparaties boven een nog nader vast te stellen bedrag.

Het kan best zijn dat er op 2 december of bij het overschrijven per abuis een verkeerde, hogere, kilometerstand is genoteerd en dat nu bij de onderhoudsbeurt de juiste is ingevoerd waardoor het lijkt dat de teller is terug gedraaid.
Is bij de onderhoudsbeurt wel de juiste kilometerstand ingevoerd?

U kunt, tegen betaling van € 2,99, de genoteerde tellerstanden zelf opvragen via de site van de RDW
Een diender en een kat worden beide niet nat.

Gesloten