Identificatie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Identificatie

Bericht door rai » 18 feb 2015, 09:59

vraagteken schreef:Heb ik een groep jeugd (20+) met carnaval die allemaal geen ID bij zich hebben dan komen je ouders die maar brengen (en jou halen bij voorkeur). Tien tot vijftien man aanhouden voor zoiets legt bij ons op zo'n avond teveel druk op de aanwezige capaciteit. Dan zoek ik naar andere middelen. Ik weet dat aanhouden de standaard is, maar dan wil ik daar ook graag de middelen voor (voldoende capaciteit). Bon krijg je wel.
Wat is je doelstelling in deze ???
Vaststellen identiteit vanwege "verdachte omstandigheden" is niets mis mee, maar als iemand het vervolgens niet heeft, geef je wel een bon, maar staat nog steeds de identiteit niet vast, iets wat in dergelijke omstandigheden schijnbaar wel je doelstelling is ???

vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door vraagteken » 18 feb 2015, 10:39

Ik laat die ID-kaart dus brengen. Op basis daarvan stel ik de identiteit vast en op basis daarvan krijgen ze een bon. Scheelt hen een aanhouding, voorgeleiding, etc. en scheelt ons veel capaciteit.
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 18 feb 2015, 10:48

Wachten op een id kost mij in Amsterdam meer tijd en capaciteit dan iemand insluiten en na 6 uur nog eens vragen of er al een id gebracht is..

Jammer van dit laatste stukje discussie; het gaat nu even om de duidelijke norm en niet om allerlei creatieve oplossingen hoe we het eea, in individuele gevallen, zelf invullen..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door vraagteken » 18 feb 2015, 10:51

Eens. De standaard is: geen ID = aanhouden.
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 18 feb 2015, 16:30

zijlvaart67 schreef:Zonde van mijn tijd en zonde van uw tijd, maar een andere werkwijze hoort niet bij de politie thuis; het OM hamert op een stringente naleving van de id-plicht en daar sta ik helemaal achter. Persoonlijk zal ik dus altijd een bon uitschrijven voor het niet voldoen aan de id-plicht en niets seponeren. Is ook beter voor m'n jaarresultaten..

Toch die jaarresultaten....:).

Id-plicht is een onderwerp waar (ook hier) al veel over is gezegd en geschreven. De voorgeschreven noodzaak kan eigenlijk alleen getoest worden door niet te voldoen. De memorie van toelichting op de invoering van de identificatieplicht noemt wel de mogelijkheid om te klagen over een onjuiste toepassing van de bevoegdheid, maar in de praktijk is dit lastig. Zo is er geen registratie, kunnen ambtenaren ontkennen gevorderd te hebben, en is feitelijk het kwaad al geschied. Klachtenprocedure starten kan natuurlijk wel, en wordt incidenteel wel gedaan. Of dat zonde van iemands tijd is moet iedereen zelf uitmaken.

Interessante informatie staat in het evaluatierapport van de WUID: https://www.wodc.nl/onderzoeksdatabase/ ... licht.aspx

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 18 feb 2015, 17:24

zijlvaart67 schreef:'s Nachts op een verlaten industrieterrein lopen is niet normaal; derhalve geeft de identificatieplicht juist dan de mogelijkheid personen te controleren. Personen, en niet specifiek mannen met maskers die met tv's sjouwen. Criminelen zijn namelijk niet herkenbaar aan een oranje overall oid, het kunnen ook goedgeklede mannen met een stropdas zijn..
Misschien is het nuttig als Zijlvaart aan de hand van dit voorbeeld uitlegt hoe de identificatieplicht hier nuttig is voor het uitvoeren van de politietaak. Ik laat mijn geldige rijbewijs zien, meneer "A. Jansen" met bsn 123456782. Komt verder niet in de systemen voor. Ik vertel dat ik gewoon wat aan het wandelen ben., beetje verdwaald. De dag erop blijkt inderdaad 3 panden verderop een inbraak te hebben plaatsgevonden.

Sietse
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Sietse
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Sietse » 18 feb 2015, 20:48

Die laatste zin van je maakt de ID controle toch nuttig?
D'ran

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 18 feb 2015, 21:21

Laatste zin zou het nuttig kunnen maken. Maar dan.moet de.control wel ( correct) geregistreerd zijn, gematched kunnen worden aan inbraak, en die match voldoende zijn voor volgende stappen... Het lijkt me allemaal mager...

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 18 feb 2015, 21:33

Juist door te weten dat A. Jansen daar toen liep kan, nadat bekend is dat er toen is ingebroken, helpen bij de beslissing om wel of niet een onderzoek in te stellen tegen A. Jansen. Maar als je alleen maar een vent hebt zien lopen maakt het 3 dagen later erg moeilijk om je zijn signalement te herinneren. Het controleren is niet alleen om daders te pakken, maar ook om niet daders uit te sluiten, zodat het onderzoek op alleen de daders toegespitst kan worden. Want misschien liep een straat verder ook wel een meneer die I.N. Breker blijkt te heten en waar een vervolgonderzoek wel gegrond kan zijn.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 20 feb 2015, 14:27

Ik kan Skippertje niet helemaal volgen. Ik begrijp dat A. Jansen uitgesloten kan worden zodra I.N. Breker in beeld komt, maar zonder de identificatie was A. Jansen niet eens in beeld, zodat hij ook niet uigesloten had hoeven worden.

In kort. Als je in genoemde situatie de gegevens van A. Jansen NIET opslaat, zie ik niet hoe de controle van enig nut is (waarmee de bevoegdheid tot de controle zou komen te vervallen). Als je de gegevens van A. Jansen WEL opslaat, roept dit allerlei vragen op, hoelang wordt dit gegeven bewaard, wie kan erbij, etc. Dat opslag van gegevens kan zijn is vandaag wederom in het nieuws: http://www.crimesite.nl/prive-gegevens- ... eldmoorden en https://www.om.nl/actueel/nieuwsbericht ... sgegevens/

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 20 feb 2015, 15:17

Vent schreef:Ik kan Skippertje niet helemaal volgen.
Wat ik bedoel is dat als de politie niemand controleert op die plaatsen en tijdstippen en 3 dagen later blijkt er ingebroken te zijn, dan weet je alleen nog dat daar 2 mannen liepen. Controleer je wel dan weet je nog dat dat A. Jansen en I.N. Breker waren en kun je onderzoek gaan doen. Uitgaande van het normale valt A. Jansen snel af en zal het onderzoek op I.N. Breker iets uitgebreider worden.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

baca71
Lid
Lid
Roepnaam: baca71
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door baca71 » 20 feb 2015, 15:43

word dat dan allemaal vastgelegd, dat A Jansen en IN Breker daar liepen ?

anders lijkt het me lastig te onthouden, en dat je dat dan 1-2-3 of 6 dagen later nog weet?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 20 feb 2015, 16:52

De politie legt (als ze haar werk goed wil doen) al haar optreden vast; contacten met wie, waar en waarom..

De Britten doen dit al veel langer en nog veel uitgebreider en dat heeft zeer positieve gevolgen. Zij lossen zaken op met een snelheid waar de Nederlandse politie nog met haar mond vol tanden staat..

Al is dat laatste voor de 'linkse kerk' niet zo interessant. Die gelooft veel meer in privacy, ook voor de crimineel. Ook niet onbelangrijk..denk ik; al weet iemand niet eens dat hij in de politiesystemen staat, het geeft hem toch een slecht gevoel..of zoiets.. Iets dergelijks was het tenminste, of ben ik nu te cynisch?

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 20 feb 2015, 18:15

Bij mij weten hebben de Britten hebben geen ID wet. Bij een "stop en account" heeft de burger geen verplichtigingen, agenten dragen wel allemaal een nummer op het uniform. Voor al overige is een verdenking nodig. Als dat beter werkt moeten dat inderdaad hier ook invoeren.

(het mekka van de linkse kerk, Amsterdam, geeft zonder blikken of blozen (of verdenking) alle parkeergegevens aan de belastingdienst, zelfs na aangegeven te hebben deze gegevens te zullen vernietigen. Denk niet dat het allemaal daaraan ligt).

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 20 feb 2015, 18:23

baca71 schreef:word dat dan allemaal vastgelegd, dat A Jansen en IN Breker daar liepen ?

anders lijkt het me lastig te onthouden, en dat je dat dan 1-2-3 of 6 dagen later nog weet?
Een agent schrijft het op straat op in zijn notitieboekje.
En op het bureau, als de burgerij hen beticht van koffieleuten, wordt dat ingevoerd.
Als het niet gebeurd is en er blijkt een inbraak gepleegd dat staat het in elk geval nog in zijn boekje.

En in Rotterdam hem je een app op een BlackBerry.
Daar kun je de laatste 15 (ofzo) bevragingen terugkijken.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gesloten