Dagrijlichten 2015

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Hoe-zit-het-nou
Infopolitie Gast

Dagrijlichten 2015

Bericht door Hoe-zit-het-nou »

Bron: ANWB =>Vanaf 01-01-2015 moeten de achterlichten aan zijn bij het voeren van dagrijverlichting

Dit geldt voor:
A: alle auto's met dagrijverlichting
B: auto's die na 01-01-2015 op kenteken zijn gezet
C: auto's waarvoor na 01-01-2015 een typegoedkeuring is verleend

A,B of C?

Bedankt!

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Dagrijlichten 2015

Bericht door zijlvaart67 »

B.

Feitelijk betekent dit niets meer dan het rijden met een iets fellere vorm van 'stadslicht'. Nou ja, ook goed. Voor heel veel automerken bestaat er, aan de voorzijde, nauwelijks/geen verschil tussen stadslicht en dagrijlicht..

Overigens moet het sowieso mogelijk zijn om softwarematig de huidige instellingen mbt dagrijlichten te wijzigen. Een aanrader, want ik zie 't vaak fout gaan met deze vorm van 'verlichting'..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Hoe-zit-het-nou
Infopolitie Gast

Dank voor de reactie.

Waar vind ik deze info officieel en op (digitaal) papier?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

Ik kan hier nog geen wettelijke onderbouwing voor vinden. Wie wel?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ik heb 'm, nav een oud draadje, wel ooit voorbij zien komen bij de EU toelatingseisen oid, maar verder absoluut nog niet..

Ik kan nu alleen een oude versie vinden waar het eea nog niet in staat, maar een dergelijk document zal het moeten zijn:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 152:NL:PDF

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Hoe-zit-het-nou
Infopolitie Gast

Dat is nou jammer. Hoe weet je dan zo zeker dat het antwoord B is?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Omdat ik het maar enkele keren heb mogen meemaken dat bezitters van voertuigen verplicht waren om hun 'oude' voertuig om te bouwen. Vanwege de rechtszekerheid gaat men hier heel terughoudend mee om. Het is namelijk zeer ongewenst als iemand met een 10 jaar oude auto 'plotseling' strafbaar is omdat deze opeens niet meer aan de huidige wetgeving voldoet.

Het laatste voorbeeld dat ik ken, is de invoering met terugwerkende kracht van een mistachterlicht op aanhangwagens, ergens in 2005. Ook een fiasco, trouwens..

Over max 2 maanden vinden we uw antwoord wel opeens terug; de overheid is soms traag met het digitaal verwerken van nieuwe wetgeving..

Hoe-zit-het-nou
Infopolitie Gast

A zou inderdaad gekkenwerk zijn. Al dat ombouwen... Je hoeft in een oldtimer ook geen hoofdsteunen en gordels te maken, toch?

Laat ik het anders formuleren: het antwoord is dus ZEKER niet C?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

zijlvaart67 schreef:Het laatste voorbeeld dat ik ken, is de invoering met terugwerkende kracht van een mistachterlicht op aanhangwagens, ergens in 2005. Ook een fiasco, trouwens..
Maar dat betreft alleen de aanhangwagens zonder eigen kenteken. Met een eigen kenteken blijven de oorspronkelijke eisen bestaan. In een oldtimer hoef je ook geen airbag of ABS in te bouwen.
Overigens ga ik bijna mee in jouw tegenstand. Fiasco vind ik een verkeerd woord. Ik vind de eis belachelijk. Je moet dus een licht op een aanhangwagen gaan maken dat je nooit verplicht bent aan te gaan doen. Als voorbeeld: Als ik rijd met een gekentekende aanhangwagen van 2012 in mist, met een zicht van ongeveer 30 meter kan ik geen boete krijgen. Maar nu rijd ik op een stralende zomerdag met mijn karretje met witte plaat en kan ik wel een bekeuring krijgen.

Zo vind ik ook een verplicht achterlicht bij dagrijlichten belachelijk. Zodra je vind dat achterlichten moet branden, moet je ook je dimlichten aan gaan doen.

Piet

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Bericht door ThunderSTreak »

Skipperje schreef:Zo vind ik ook een verplicht achterlicht bij dagrijlichten belachelijk. Zodra je vind dat achterlichten moet branden, moet je ook je dimlichten aan gaan doen.

Piet
Piet, dat vind ik nu niet belachelijk en ik zal je uitleggen waarom. Regelmatig zie ik in het donker in de ochtendspits en avondspits iets voor mij rijden dat ik eigenlijk niet kan thuis kan brengen...Kom ik dichterbij, dan is het een personenauto waarvan de achterlichten niet branden en die compleet wegvalt tussen het overige, wel correct verlichte verkeer. Haal ik een dergelijke auto in dan zie ik plots aan de voorzijde wel licht branden en ook op het dashboard zie ik licht. Vaak jonge autos die af fabriek ingericht zijn met dagrijlichten en waarbij de verlichting al gaat branden als de bestuurder het contact aanzet. De bestuurders ziet aan de voorzijde licht en ook zijn dashboard licht op. Heb zo'n bestuurder eens gevolgd naar een tankstation en hem gevraagd of hij wiist dat zijn achterlichten niet brandden. De man had geen clou dat zijn achterlichten uit waren.

Laat duidelijk zijn dat onder omstandigheden die beschrijf eigenlijk dimlicht verplicht is, maar de bestuurder gewoon in de fout kan gaan door de schakeling die de fabrikant heeft aangebracht. Laat die fabrikant dan alsjeblieft die ene extra stap ook maken: de achterpitjes laten branden gelijktijdig met de dagrijlichten zoals nu kennelijk in de regeling voertuigen voorgeschreven gaat worden.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

Ik begrijp jouw uitleg helemaal, maar volgens mij gaan we het probleem verkeerd oplossen. De functie van een dagrijlicht is immers met zo weinig mogelijk energieverbruik toch lichten aan de voorzijde te hebben.
Maar hoeveel makkelijker is het om de dimlichten veel eerder te laten branden, zodat jouw geschetste problemen niet meer bestaan? Die schemerschakelaar kan vast wel anders worden afgesteld.

Piet

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Vandaag ben ik heel diplomatiek; ik geef jullie allebei gelijk..

De regel is ooit verzonnen om te doen wat Piet aangeeft, maar Thunder stelt terecht dat het eea in de praktijk verkeerd uitpakt.

De Europese wetgever heeft hier overigens wel al over nagedacht toen het dagrijlicht werd ingevoerd:

Wetstekst

Als dagrijlichten aanwezig zijn en functioneren overeenkomstig punt 6.19, moeten hetzij

de dimlichtkoplampen automatisch worden in- en uitgeschakeld naargelang de omgevings­ lichtomstandigheden (bv. inschakelen bij nachtelijke rijomstandigheden, in tunnels enz.) vol­gens de voorschriften van bijlage 12; hetzij

de dagrijlichten samen met de in punt 5.11 genoemde lichten functioneren, waarbij als minimumvereiste ten minste de achterlichten moeten worden geactiveerd;

hetzij
bijzondere middelen worden verstrekt om de bestuurder erop te attenderen dat de koplampen, de breedte- en achterlichten en, als het voertuig daarmee is uitgerust, de achtermarkerings- en zijmarkeringslichten niet branden. Dergelijke middelen zijn bijvoorbeeld:

twee duidelijk verschillende niveaus van dashboardverlichting voor overdag en 'snachts, die de bestuurder erop attenderen dat de dimlichtkoplampen moeten worden ingeschakeld, ofwel

niet-verlichte meters en I dentificatie van handmatige bedieningsorganen die krachtens Regle­ment nr. 121 moeten verlicht zijn wanneer de koplampen zijn geactiveerd, ofwel

een verklikker (visueel, akoestisch of beide) mag alleen worden geactiveerd bij verminderde omgevingslichtomstandigheden zoals gedefinieerd in bijlage 12, om de bestuurder erop te attenderen dat de dimlichtkoplampen moeten worden ingeschakeld. Zodra de verklikker is geactiveerd, mag hij pas worden gedoofd wanneer de dimlichtkoplampen zijn ingeschakeld of wanneer de voorziening die de motor (het aandrijfsysteem) start en/of stopt, in een zodanige stand is geplaatst dat de motor (het aandrijfsysteem) onmogelijk kan functioneren.
Hoe dan ook; de huidige stand van zaken werkt niet. Mensen beseffen niet dat er achter niets brandt en daar moeten we toch wat mee..

Ps: het goede antwoord zou B, maar natuurlijk ook C moeten zijn. De typegoedkeuring die dit jaar wordt verricht heeft die eis in het standaard lijstje opgenomen.. Dat kan niet anders, want dat is de wijze waarop de EU werkt..

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Japanse auto´s hadden dat, of bijna soortgelijk, probleem 20 jaar geleden al.

De eerste stand op de draaiknop op de linker satelliet aan het stuur deed de hoekverlichting, naast de koplampen, branden,
evenals de achterlichten en de dashboardverlichting.
De tweede stand doet dan als enige extra de dimlichten branden.

Bijna net zo erg. Wel licht achter maar voor twee gloeiende spijkers...
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

willem58
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Willem
Twitter: @Vrijwil_politie
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door willem58 »

Pim schreef:Japanse auto´s hadden dat, of bijna soortgelijk, probleem 20 jaar geleden al.

De eerste stand op de draaiknop op de linker satelliet aan het stuur deed de hoekverlichting, naast de koplampen, branden,
evenals de achterlichten en de dashboardverlichting.
De tweede stand doet dan als enige extra de dimlichten branden.

Bijna net zo erg. Wel licht achter maar voor twee gloeiende spijkers...
Pim, dat hadden alle auto's. Niet alleen de Japanse. :wink:
Eerste stand van de draaiknop was voor de stadslichten, later werden die ook wel parkeerlichten genoemd.
Die stand was er omdat je in die tijd de mistlampen alleen mocht laten branden in combinatie met de stadslichten en niet zoals nu met de dimlichten. :mrgreen:
Een diender en een kat worden beide niet nat.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Nee.Ik had het niet over stadslichten maar over de hoeklichtjes naast de koplampen.

Afbeelding
klik erop voor vergroting
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Gesloten