Rijden door Rood licht, ivm korte groen en geeltijden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
PietEl
Infopolitie Gast

Rijden door Rood licht, ivm korte groen en geeltijden

Bericht door PietEl »

Lokatie 3164. Flitspaal snelheid en rood licht.
Linkerbaan stoplicht linksaf, Middenbaan met rechtdoor gaande richting en slechts een verkeerslicht boven de middenbaan, Rechterbaan voor rechtsaf.
Wij hebben een bekeuring gekregen ivm met rijden door rood licht bij een verkeerslicht rijdend rechtdoor op de middenbaan.
Foto's opgevraagd omdat mijn vrouw beweert dat ze het rood licht niet heeft gezien.

Foto's bevestigen haar verhaal.
1) Vrachtauto + aanhanger staat voor rood te wachten als eerste. Mijn vrouw met kleine auto staat als tweede opgesteld. Daar achter nog een hele stoet die ook over het kruispunt hopen te komen.
2) Vrachtauto trekt (langzaam) op bij groen licht en mijn vrouw rijdt er achteraan.
3) Doordat zij vrij dicht achter de vrachtwagen rijdt om zoveel mogelijk aan doorstroming mee te werken (nog vele wachtenden achter haar) heeft zij geen zicht op het verkeerslicht dat ongeveer 5 meter voorbij de stopstreep in de lucht hangt. De vrachtwagen aanhanger blokkeert haar zicht.
4) Groen licht bij dit verkeerslicht staat erg kort afgesteld (5 seconden) Dit was bij haar niet bekend. Hebben we daarna gemeten.
5) Geeltijd staat ook erg kort afgesteld op 2.9 s. Volgens een aantal sites is de adviestijd voor een recht doorgaande baan 4 seconden.

Met als conclusie dat door de korte combinatie van zowel groentijd en geeltijd mijn vrouw door rood licht rijdt. Foto geeft snelheid van 26 km/h aan waarbij zij duidelijk zichtbaar op beide foto's de vrachtauto volgt met ongeveer 2-3 meter tussenruimte.

Wij zijn van mening dat het toch wel een straffe bekeuring is van 230 Euro, terwijl er toch geen enkele vorm van opzet in het spel is en waarbij een gedeelte van de schuld toch ook zeker bij de zeer kort afgestelde lichttijden kan worden gelegd.

Tevens is er voor het gemelde serienummer van de fotocamera 13-31-027-783 van de flitspaal 3164 geen ijkrapport te vinden. Er is alleen een rapport beschikbaar voor dezelfde paal 3164 maar met een totaal ander serienummer.

Is er naar uw mening in het bovenstaande, voldoende aanleiding om bezwaar te maken tegen de opgelegde administratieve sanctie?

Ben benieuwd naar de reacties.

Piet

Gebruikersavatar
Aasur
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 524
Lid sinds: 28-10-2008
Roepnaam: Femme
Locatie: Noord Holland
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Rijden door Rood licht, ivm korte groen en geeltijden

Bericht door Aasur »

Mijn mening wat betreft het bezwaar op de genoemde punten; "kansloos!"
Het enige probleem dat ik zie, is dat uw vrouw te dicht achter de vrachtwagen bleef rijden. Er zijn heel veel redenen te bedenken waarom dat niet zo verstandig is en deze bekeuring is dan een gevolg. Al staan er 10 auto's achter te claxonneren, de veiligheid op de weg is toch een stuk belangrijker dan dat.
Al zou de geeltijd kort zijn, ik weet niet wat gebruikelijk is, dan is dat hier m.i. nog niet eens van belang. U zegt immers zelf dat uw vrouw zo dicht achter de vrachtwagen reed, dat ze geen zicht op het verkeerslicht had? De kleur heeft ze dan sowieso niet gezien.

Het onjuiste ijkrapport is het enige wat u nog aan zou kunnen kaarten, de rest heeft geen zin.
Assumption is the mother of all f*ck-ups!

roadtrain
Inventaris
Inventaris
Berichten: 1565
Lid sinds: 01-09-2005
Locatie: Zaanstreek
Geslacht:
Contact:

Re: Rijden door Rood licht, ivm korte groen en geeltijden

Bericht door roadtrain »

De ''geel'' tijd is afhankelijk van de toegestane snelheid....... bij 50 km/u zal deze korter zijn dan bij 80 km/u.

Uw vrouw is onomstotelijk door rood gereden is aangetoond.

Zij zal dus een volgende keer meer afstand moeten houden op voorliggers indien deze het zicht belemmeren. (of wou U de vrachtwagenchauffeur de schuld geven?).

Denk dus dat een bezwaar geen kans maakt.

PS: als Uw vrouw nog eens zo dicht achter een andere auto staat en de voorligger schakelt per ongeluk in zijn achteruit?......zit je met de brokken.


Heb zelf altijd geleerd: afstand bewaren zo dat je over de motorkap de straat kan zien. Is al gauw meer dan twee meter....

Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 5631
Lid sinds: 18-07-2004
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contact:

Re: Rijden door Rood licht, ivm korte groen en geeltijden

Bericht door ThunderSTreak »

Bron CROW

Aanbevolen vastgroentijden bij VKI's :

Gemotoriseerd verkeer: 6 - 8 seconden
Bus/tram: 4 - 6 seconden
Fietsverkeer: 5 - 8 seconden
Voetgangers: 4 - 6 seconden

Kennelijk is hier de aanbevolen vastgroentijd voor gemotoriseerd verkeer niet gehaald.

Naast de vastgroentijd is er de effectieve groentijd:

De effectieve groentijd is de totale groentijd (groenfase) die effectief wordt benut door verkeer dat bij een signaalgroep afrijdt. De effectieve groentijd bestaat uit het deel van de geeltijd (geelfase) dat wordt benut voor het afrijden van verkeer minus het optrekverlies van oprijdend verkeer dat wegrijdt bij start van de groenfase. Daarnaast is er in de geelfase altijd verkeer dat nog afrijdt, daarom wordt een deel of de volledige lengte van de geelfase meegerekend in de effectieve groentijd. De formule voor het berekenen van de effectieve groentijd is als volgt:

Geff = G + te - tb waarin:

Geff = Effectieve groentijd
G = groentijd
te = deel van de geeltijd dat wordt benut
tb = optrekverlies oprijdend verkeer

Verder is er de regeling verkeerslichten die ter voorkoming van het door u geschetste probleem het volgende bepaald.

Wetstekst

Paragraaf 2 algemene eisen

lid 18. Is een driekleurig verkeerslicht aangebracht boven de rijbaan, dan moet de onderkant van het achtergrondschild zich binnen de bebouwde kom ten minste 4,50 m en buiten de bebouwde kom ten minste 5 m boven het wegdek bevinden.

en artikel 20. Bij plaatsing van een driekleurig verkeerslicht boven de rijbaan bedraagt de afstand van een punt op het wegdek loodrecht onder de verkeerslantaarn tot de daarvóór aangebrachte stopstreep voor het gemotoriseerde verkeer binnen de bebouwde kom ten minste 8 m en buiten de bebouwde kom ten minste 12 m. De afstand bedraagt maximaal 20 m.


De bepalingen in de leden 18 en 20 van deze regeling verkeerslichten hebben samen tot doel de zichtbaarheid op het verkeerslicht vanaf de stopstreep te garanderen.

Verder is NEN 3384 van toepassing op verkeerslichten (VKI's); die stelt dat de geel fase van een VKI tot 50 km/u 3 seconden bedraagt en daarboven 4 seconden. Niet meer en niet minder.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Gebruikersavatar
r0n.
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1167
Lid sinds: 05-08-2004
Roepnaam: Ron
Locatie: Eiland Tholen
Geslacht:
Leeftijd: 68
Contact:

Re: Rijden door Rood licht, ivm korte groen en geeltijden

Bericht door r0n. »

Aasur schreef:Het onjuiste ijkrapport is het enige wat u nog aan zou kunnen kaarten
m.i. is dit voor een rood-licht-signalering niet nodig, alleen voor de snelheidsmeting zal het gekalibreerd kunnen zijn.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Janssen
Toplid
Toplid
Agent
Berichten: 484
Lid sinds: 20-04-2005
Roepnaam: Bas
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Rijden door Rood licht, ivm korte groen en geeltijden

Bericht door Janssen »

r0n. schreef:
Aasur schreef:Het onjuiste ijkrapport is het enige wat u nog aan zou kunnen kaarten
m.i. is dit voor een rood-licht-signalering niet nodig, alleen voor de snelheidsmeting zal het gekalibreerd kunnen zijn.
Precies. De foto zal als het goed is duidelijk maken dat het verkeerslicht rood licht uitstraalde op het moment van passeren. Daar is geen ijking voor nodig. Dat de bestuurster het verkeerslicht niet kon zien doordat zij te dicht op haar voorganger reed is naar mijn optiek een welbekende verkeersfout, beter bekend als bumperkleven.

De richtlijnen van het CROW zijn niet meer dan richtlijnen. Er bestaan bijvoorbeeld verkeerslichtinstallaties die reageren op bijvoorbeeld uitrukkende noodhulpvoertuigen of aanstormende treinen. Een zeer korte groentijd kan dan ook ontstaan en is geen grond om door rood te mogen rijden.

U heeft uiteraard het recht om verder in verzet te gaan, maar ik geef u weinig kans van slagen.

Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 5631
Lid sinds: 18-07-2004
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contact:

Re: Rijden door Rood licht, ivm korte groen en geeltijden

Bericht door ThunderSTreak »

Janssen schreef: De richtlijnen van het CROW zijn niet meer dan richtlijnen. Er bestaan bijvoorbeeld verkeerslichtinstallaties die reageren op bijvoorbeeld uitrukkende noodhulpvoertuigen of aanstormende treinen. Een zeer korte groentijd kan dan ook ontstaan en is geen grond om door rood te mogen rijden.

U heeft uiteraard het recht om verder in verzet te gaan, maar ik geef u weinig kans van slagen.

Met dien verstande dat de CROW richtlijnen zijn afgeleid van de NEN norm 3384 en die norm weer geciteerd staat in de regeling verkeerslichten 1997:

Wetstekst

Artikel 1
Ten aanzien van de toepassing, inrichting, plaatsing, kleur, afmeting en materiaal van verkeerslichten wordende volgende voorschriften vastgesteld:

Definities
1. Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
a. verkeerslichten, driekleurige verkeerslichten, tweekleurige verkeerslichten en tram/bus-lichten: hetgeendaaronder wordt verstaan in het
Reglement verkeersregels en verkeerstekens1990;
b. driekleurige fietslichten: driekleurige verkeerslichten waarin afbeeldingenvan een fiets zijn aangebracht;
c. tweekleurige fietslichten: tweekleurige verkeerslichten waarin afbeeldingenvan een fiets zijn aangebracht;
d. rijstrooklichten: verkeerslichten als bedoeld in artikel 73 van het RVV 1990;
e. voetgangerslichten: verkeerslichten als bedoeld in artikel 74 van het RVV 1990;
f. bruglichten: verkeerslichten als bedoeld in artikel 72 van het RVV 1990;
g. verkeerslantaarns: toestellen voor het tonen van verkeerslichten;
h. norm NEN 3322: de norm NEN 3322, Verkeersregelinstallaties voor wegverkeer – Lichttechnische eisen en keuringsmethoden, uitgave 1972, van het Nederlands Normalisatie Instituut, zoals deze luidt op de datum van inwerkingtreding van deze regeling;
i. norm NEN 3384: de norm NEN 3384, elektrische regeltoestellen voor wegverkeer, uitgave mei 1991, zoals deze luidt op de datum van inwerkingtreding van deze regeling;
j. actiepunt: het punt, waar het eerste conflict optreedt van een verkeersbeweging met een andere verkeersbeweging, met het oog waarop
de verkeersregeling plaatsvindt.
De NEN 3384 norm maakt dus wezenlijk deel uit van de de regeling en daarmee zijn de groentijden die deze norm stelt ook wet!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 5631
Lid sinds: 18-07-2004
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contact:

Re: Rijden door Rood licht, ivm korte groen en geeltijden

Bericht door ThunderSTreak »

topicstarter schreef: Tevens is er voor het gemelde serienummer van de fotocamera 13-31-027-783 van de flitspaal 3164 geen ijkrapport te vinden. Er is alleen een rapport beschikbaar voor dezelfde paal 3164 maar met een totaal ander serienummer.
Ook de camera's dienen geijkt te zijn samen met de installatie waarin zij geplaatst zijn. NMI ijkt namelijk ook de sluitertijden van camera's in interactie met de rest van de installatie. Zomaar camera's wisselen ligt dan niet echt voor de hand te liggen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 13351
Lid sinds: 31-07-2003
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contact:

Re: Rijden door Rood licht, ivm korte groen en geeltijden

Bericht door zijlvaart67 »

Een bezwaar lijkt mij kansloos vanwege het argument dat men van verkeersdeelnemers ook een stuk anticipatie mag verwachten. Dit wordt vaak verwoord in termen als onderstaand:
3.6. Het hof stelt het volgende voorop. In het algemeen mag worden verwacht dat een bestuurder te allen tijde in staat is het voertuig tijdig en op een verantwoorde wijze voor een verkeerslicht tot stilstand te brengen. Van een bestuurder mag men immers verwachten dat hij anticipeert op een naderend verkeerslicht en zijn snelheid zodanig aanpast dat tijdig kan worden gestopt. Indien een driekleurig verkeerslicht geel licht uitstraalt, houdt dit in beginsel in dat moet worden gestopt. Slechts indien men het verkeerslicht zo dicht genaderd is dat stoppen niet meer mogelijk is, mag men doorrijden. De geellichtfase zal in dat geval ook lang genoeg zijn om het verkeerslicht te passeren zonder het rode licht te negeren.
Samengevat:
Per ongeluk door rood rijden is, als je goed anticipeert, in Nederland nagenoeg onmogelijk..

Wat de echtgenote van de topicstarter is overkomen, mag je jezelf nooit laten overkomen; voor hetzelfde geldt wordt verkeer voor andere stromen alweer vrij gegeven en als er dan meerdere mensen niet scherp zijn, heb je echt een probleem..

Mijn gezonde verstand zegt dat het een onhaalbare missie wordt om deze bon kwijt te schelden..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'


roadtrain
Inventaris
Inventaris
Berichten: 1565
Lid sinds: 01-09-2005
Locatie: Zaanstreek
Geslacht:
Contact:

Re: Rijden door Rood licht, ivm korte groen en geeltijden

Bericht door roadtrain »

Ook wat betreft de korte ''groen'' tijd kan het zo zijn dat dit wordt beinvloed door bv in de nabijheid gelegen brandweerkazerne/ambulancestandplaats/spoorwegovergang!

Het is en blijft natuurlijk een hoog bedrag maar mevrouw moet het zien als een ''leermoment'' en zal voortaan wel afstand houden....

Gebruikersavatar
willem58
Stamgast
Stamgast
Agent
Berichten: 1427
Lid sinds: 09-12-2005
Roepnaam: Willem
Twitter: @Vrijwil_politie
Locatie: Westland
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Rijden door Rood licht, ivm korte groen en geeltijden

Bericht door willem58 »

roadtrain schreef:Ook wat betreft de korte ''groen'' tijd kan het zo zijn dat dit wordt beinvloed door bv in de nabijheid gelegen brandweerkazerne/ambulancestandplaats/spoorwegovergang!

Het is en blijft natuurlijk een hoog bedrag maar mevrouw moet het zien als een ''leermoment'' en zal voortaan wel afstand houden....
En niet te vergeten de bussen van het openbaar vervoer.
Zeker in de buurt van een busstation.
Deze bussen kunnen de verkeerslichten behoorlijk beïnvloeden.
Een diender en een kat worden beide niet nat.

gelderblom
Stamgast
Stamgast
Berichten: 956
Lid sinds: 25-01-2005
Roepnaam: Jan
Locatie: apeldoorn
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contact:

Re: Rijden door Rood licht, ivm korte groen en geeltijden

Bericht door gelderblom »

PietEl schreef: 2) Vrachtauto trekt (langzaam) op bij groen licht en mijn vrouw rijdt er achteraan.
3) Doordat zij vrij dicht achter de vrachtwagen rijdt om zoveel mogelijk aan doorstroming mee te werken (nog vele wachtenden achter haar) heeft zij geen zicht op het verkeerslicht dat ongeveer 5 meter voorbij de stopstreep in de lucht hangt. De vrachtwagen aanhanger blokkeert haar zicht.
4) Groen licht bij dit verkeerslicht staat erg kort afgesteld (5 seconden) Dit was bij haar niet bekend. Hebben we daarna gemeten.
5) Geeltijd staat ook erg kort afgesteld op 2.9 s. Volgens een aantal sites is de adviestijd voor een recht doorgaande baan 4 seconden.
Ik weet, dat er bij roodlicht camera's ook nog een pardontijd wordt gehanteerd. Als dat in dit geval bv 1 seconde is, dan wordt er pas geflitst als het licht al langer dan 1 seconde rood was en er pas daarna de lus na de stopstreep wordt geactiveerd.
Die metingen van de geel en groentijden kan ik niet zoveel mee.
Stel dat de groentijd inderdaad 5 seconden zou zijn geweest. De vrachtautochauffeur staat voor rood en er wordt zomaar vanuit gegaan dat hij direct is gaan rijden. Stel dat hij even ergens anders mee bezig is geweest (niet ondenkbaar) en hij gaat pas rijden op de 4e seconde groen. Misschien heeft hij zelfs het gele licht al gezien. Dus de rest van zijn combinatie gaat al dik door rood en de auto die er achter rijdt, gaat nog dikker door rood.

En dan het argument dat je het niet gezien hebt? Echt meer afstand houden.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3849
Lid sinds: 27-09-2008
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contact:

Re: Rijden door Rood licht, ivm korte groen en geeltijden

Bericht door Pim »

In Rotterdam is er een kruising (Churchillplein/Coolsingel/Schiedamsedijk/Westblaak/Blaak) zonder pardontijd!

Men krijgt op de kruisende weg groen meteen zodra de ander weg oranje heeft.
Dit schijnt na een proefperiode nu vaker toegepast te gaan worden.
Met name of alleen op kruisingen met een groot kruisingsvlak.

Je hoeft dus niet meer het rode licht genegeerd te hebben om toch een aanrijding te kunnen veroorzaken.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Berichten: 7735
Lid sinds: 20-05-2004
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contact:

Re: Rijden door Rood licht, ivm korte groen en geeltijden

Bericht door Skipperje »

Pim schreef:Je hoeft dus niet meer het rode licht genegeerd te hebben om toch een aanrijding te kunnen veroorzaken.
Het is een kwestie van rekenen. Hoe lag duurt het voordat een auto/motor, nadat hij groen krijgt, op het kruisingsvlak is. Op dat moment moet het kruisende verkeer daar logischerwijze al weg zijn. En dat kan ook door groen te geven als het kruisende verkeer nog oranje heeft.
Maar andersom kan er ook een ongeval ontstaan. Als een voertuig, dat groen of oranje heeft, dermate langzaam rijdt dat het nog op het kruisingsvlak is als de conflicterende richting groen krijgt, kun je ook botsen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gebruikersavatar
PietE
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid sinds: 08-11-2014
Roepnaam: Piet
Contact:

Re: Rijden door Rood licht, ivm korte groen en geeltijden

Bericht door PietE »

Heren, bedankt voor uw constructieve input.
Ik zal uw advies opvolgen. Rekening is betaald en ik ga niet in beroep.

Maar Pim had de gouden tip. Het is een kwestie van rekenen.
Verkeerslicht hangt minimaal 8 meter voor de streep (er is sprake van voetpad en fietspad). Onderkant bord op 4,5 meter dus zeg het rode licht op 5,5 meter. (Is de afstand groter wordt het alleen maar erger)
Vrachtwagen + oplegger 14 meter lang en 4 meter hoog.
Dus een wagen die achter een vrachtwagen staat bij een stoplicht is verplicht om bij groen licht eerst de vrachtwagen in zijn geheel op te laten trekken en in zijn geheel de stopstreep te laten passeren alvorens hij zelf maar een meter mag rijden. Alleen op dat moment kun je pas zicht hebben op het rode verkeerslicht.
(Dat doet dus niemand volgens mij)

Daarom hebben ze natuurlijk ook verkeerslichten voor rechtdoor die aan de zijkant geplaatst kunnen worden. Waren helaas bij dit kruispunt niet aanwezig.

Piet

Pardontijd was 0.9 seconde.

Gesloten