Het vermoeden dat iets gestolen is.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
demuzikant
Infopolitie Gast

Het vermoeden dat iets gestolen is.

Bericht door demuzikant » 21 okt 2014, 15:32

Beste mensen op dit forum, ik heb een naar gevoel in mijn onderbuik door iets wat ik pas via Marktplaats heb gekocht. Ik heb het ernstige vermoeden dat dit gestolen is.
Voordat ik dit uittyp wil ik een andere ervaring delen wat ik eerder heb meegemaakt.

Via Marktplaats had ik een iphone gekocht, deze zou de telefoon naar mij opsturen omdat hij niet in de gelegenheid was ergens af te spreken. Ik heb het toestel betaald via PayPal.
De reden voor de lagere prijs was, dat het toestel niet meer wilde opstarten, een reparatiegevalletje dus.
Wat bleek toen ik het toestel binnenkreeg, hij was geblokkeerd op afstand en bleek gestolen.
Toen heb ik aangifte gedaan en afstand van het toestel, een goede daad vind ik zelf.
Ik heb via PayPal mijn geld terug gekregen.
Echter, de politie vertelde mij, dat ze de eigenaar waarvan het toestel gestolen was niet kon bereiken, ik heb toen zelf contact gelegd met degene. De telefoon was van haar dochter.
Deze was blij dat ik belde maar ze had reeds een nieuwe van de verzekering en wilde de gestolen telefoon terug. Ze heeft het toestel zelf opgehaald bij het Politiebureau en ik heb niks geen bedankje of berichtje ontvangen.
Kortom, de verzekering gedupeerd en de rechtmatige eigenaar in het bezit van 2 prima werkende telefoons..

Nu mijn recente ervaring.
Als hobby vind ik het leuk om muziek te maken.
Op Marktplaats stonden precies twee dezelfde mediaspelers te koop, iets goedkoper dan marktconform maar nog steeds 2400 euro. Een aannemelijk bedrag waar je geen vraagtekens bij zet.
Ik heb met degene afgesproken (2 uur rijden) en na getest te hebben en een visuele check van alles de spelers contant afgerekend.
De mediaspelers zaten in kisten welke na beklinken van de koop van zolder kwamen en we waren blij op weg.
Het was echter vreemd dat de gene niet alle functies van de apparaten wist en alleen aan en uitzetten van standaard melodieen wist te laten zien. (dit zijn professionele instrumenten, koop je niet als leek)
In het weekend kon ik via de website van de fabrikant de nieuwe software downloaden, echter kon dit na invullen van het serienummer..
Wat bleek, bij beide apparaten was de sticker van het serienummer niet aanwezig, hier heb ik bij aankoop niet op gelet.. :(
Ook de kisten zag ik dat waar een typeplaatje op hoort te zitten dit niet helemaal netjes verwijderd was.
Mijn vermoeden is dus dat deze ergens ontvreemd zijn.
Echter heb ik contant betaald en kan dus niet zoals bij Paypal mijn geld terug vragen.
Met een aangifte wordt de rechtmatige eigenaar gevonden op basis van een serienummer, deze zijn niet aanwezig.
Ik weet dus eigenlijk niet wat te doen want ik kan ze ook niet meer verkopen.
Mijn partner zegt dat ik hier een wijze les uit moet trekken en alles moet controleren voor aankoop, ook het serienummer.
Maar mijn probleem is dat ik van het goede van de mens uit ga.
Ik durf met dit verhaal niet naar het politiebureau te gaan want ik ben bang dat ik dan mijn geld kwijt raak en wordt beschuldigd van heling.
Dan ook, al zou de rechtmatige eigenaar worden gevonden, heeft deze inmiddels het geld terug van de verzekering en reeds nieuwe..

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Het vermoeden dat iets gestolen is.

Bericht door Pim » 21 okt 2014, 17:50

Heeft u nu wel of niet die software kunnen downloaden?
M.a.w. heeft u wel of geen serienummer kunnen invullen?

Bedenk dat u nu waarschijnlijk, als uw bedenkingen kloppen, en daar lijkt het alleszins naar, in bezit bent van gestolen goederen.
Dat heet in het strafrecht heling. Heling is een voortdurend delict. Dat blijft voortduren.

Mocht de verkoper opgepakt worden en via hem/haar is de link naar u te leggen loopt u tot in lengte van dagen het risico aangehouden te worden.
Denk aan logfiles van Marktplaats ofzo.
En uw reden niets te doen omdat u dan uw geld kwijtraakt is dan uw minste probleem.

Het mobieltje van uw eerste verhaal had trouwens niet naar de eigenaar gemoeten maar naar de verzekeraar.
Dit omdat de verzekeraar eigenaar werd na het uitkeren aan de eigenaar/verzekeringnemer.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Mafkees
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Het vermoeden dat iets gestolen is.

Bericht door Mafkees » 22 okt 2014, 17:08

Als de media player afkomstig is van diefstal dan zul je deze inderdaad kwijt raken als je dit meldt aan de politie, waarmee je ook je geld kwijt bent. Echter, als je aangifte doet kun je je misschien voegen als benadeelde en jouw schade proberen te verhalen op de verdachte.

Je hoeft niet angstig te zijn om veroordeeld te worden voor heling als jij gewoon ter goede trouw die media player hebt gekocht voor een aannemelijke prijs en dit kunt aantonen. Het is wel een hoop gedoe uiteraard en zal ook een lange tijd over heen gaan, zelfs als de verdachte wordt aangehouden en jou de schade moet compenseren... volgende keer dus toch er aan denken om die serienummer te controleren ;)

Ter info, er is een app van de politie genaamd "stop heling" waarmee je serie nummers kunt controleren of zij van diefstal afkomstig zijn. Het is niet 100% betrouwbaar aangezien gestolen goederen ook niet geregistreerd kunnen zijn in de aangifte en het alleen goederen vanaf 2010 registreert, maar voor de rest werkt het erg goed!

Gesloten