Stroomstoot wapens of niet?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jdk
Infopolitie Gast

Stroomstoot wapens of niet?

Bericht door Jdk » 03 mar 2014, 14:14

Goede middag,

Enige tijd geleden ben ik met een stel vrienden op reis geweest. Op de bestemming is door een van mijn reisgenoten een aantal stroomstoot wapens en laser pointers gekocht.
Nu zijn deze in het land zelf uit elkaar gehaald, onbruikbaar gemaakt en zijn alle onderdelen gescheiden van elkaar.
De behuizingen vond ik nog wel leuk om voor een hobby project te gebruiken en ik heb deze dan ook mee genomen naar Nederland.
Op schiphol aangekomen zijn deze in beslag genomen omdat de marechaussee van mening was dat ook deze verboden zouden kunnen zijn.

Nu, bijna 4 maanden later heb ik een strafbeschikking ontvangen met een boete van 1000,-.
In deze strafbeschikking staat als feit:

In luchtvaartuig/op luchtvaartterreinwapen cat. II/III voorhanden hebben etc. (ja hier mist een spatie, ook in de beschikking)
Wetsartikel:
wet wapen en munitie, art 26 lid 1
wet wapen en munitie, art 55 lid 3 ahf/ond b

Nu zit ik met het volgende:
1, zijn deze behuizingen inderdaad verboden? Het vervoer was in mijn koffer, als losse onderdelen, letterlijk losse plastic kapjes. Het is nooit mijn bedoeling geweest (en dit kon ook niet) om deze weer in elkaar te zetten als wapens.
2, wordt deze boete geregistreerd als vroeger het strafblad?
3, zo ja, kan ik hier nog wel een BV mee oprichten? (ik ben er net mee bezig namelijk)
4, of te wel, moet ik in beroep gaan?

De boete vind ik persoonlijk aan de hoge kant, maar daar is nog wel over heen te komen. Wat voor mij zakelijk echt een probleem zou zijn, is een registratie van een strafbaar feit.

Ik weet momentele echt even niet meer wat te doen en hoor het graag.

Aasur
Superlid
Superlid
Agent
Roepnaam: Femme
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Stroomstoot wapens of niet?

Bericht door Aasur » 03 mar 2014, 16:14

Jdk schreef:1, zijn deze behuizingen inderdaad verboden? Het vervoer was in mijn koffer, als losse onderdelen, letterlijk losse plastic kapjes. Het is nooit mijn bedoeling geweest (en dit kon ook niet) om deze weer in elkaar te zetten als wapens.
Ook de behuizing is verboden:
Wettekst
Artikel 3 Wet wapens en munitie
1. De bepalingen betreffende wapens zijn mede van toepassing op onderdelen en hulpstukken die specifiek bestemd zijn voor die wapens en van wezenlijke aard zijn.
Jdk schreef: 2, wordt deze boete geregistreerd als vroeger het strafblad?
Ja, het bezit van de behuizing is een misdrijf en wordt geregistreerd in het Justitieel Documentatiesysteem (JDS).
Jdk schreef: 3, zo ja, kan ik hier nog wel een BV mee oprichten? (ik ben er net mee bezig namelijk)
Voor het oprichten van een bv is een 'verklaring omtrent gedrag' (VOG) niet noodzakelijk, maar afhankelijk van de branche en de werkzaamheden kan het zijn een dergelijke verklaring voor sommige klanten wel een vereiste is. Ook is een VOG bij sommige vergunningsaanvragen een vereiste.
Jdk schreef: 4, of te wel, moet ik in beroep gaan?
Of je in beroep moet gaan en of het een kans van slagen heeft kan ik je niet vertellen en zul je zelf af moeten wegen. Nu je de strafbeschikking hebt gekregen kun je in ieder geval de zaak opvragen bij het OM. Je zou dan door een deskundige kunnen laten beoordelen of er zaken in staan waar je bij de rechter mee aan kunt komen.
Afhankelijk van je verhaal kan een straf lager, maar ook hoger uitvallen...
Assumption is the mother of all f*ck-ups!

mwb
Inventaris
Inventaris
Roepnaam: Zeg jij weet veel he
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door mwb » 03 mar 2014, 18:26

Dus U koopt in het buitenland wapens, schroeft ze daar uit elkaar en neemt de behuizingen mee naar Nederland omdat U ze wel kunt gebruiken voor uw hobby.
Ik weet niet of U echt zelf denkt dat er mensen die dit kunnen lezen zonder in lachen uit te barsten, en ik zeg het dan heel netjes.
Op schiphol aangekomen zijn deze in beslag genomen omdat de marechaussee van mening was dat ook deze verboden zouden kunnen zijn.
Dan heeft U het niet goed begrepen.
Voor uw actie niet, en nu nog steeds niet.
Er zijn regels over wat mag en niet mag.
In dit geval zijn de regels heel duidelijk: het mag niet.
De marechaussee was dus niet van mening dat het wel eens verboden zou kunnen zijn.
Ze wisten heel erg zeker dat het niet mocht en daarom is het spul van U afgepakt.
Ik denk dat U dat zelf ook wel wist, maar toch probeerde.
Buitengewoon naïef.
Ik weet niet of U met de BV iets van plan was in het buitenland, maar door uw eigen actie zijn er per direct een aantal landen waar U niet meer binnen komt.

U moet natuurlijk zelf weten of U verder iets gaat doen met de zaak.
De kans op vrijspraak is ongeveer 1 %, maar ik kan er zomaar een procent naast zitten.
Jammerlijk strak onderaan in de WK poule 2014

Mafkees
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door Mafkees » 04 mar 2014, 13:52

Wat altijd nog wel 1% meer kans is dan niet in bezwaar gaan en te betalen.

Als u het er niet mee eens bent kunt u altijd in bezwaar gaan en uw verhaal doen bij de rechter. Wij kunnen hier wel voorspellingen gaan doen over of het de moeite waard is of niet om in bezwaar te gaan, maar totdat u het werkelijk doet zult u het niet zeker weten.

Jdk
Infopolitie Gast

Bericht door Jdk » 04 mar 2014, 16:05

Ik heb ondertussen meer informatie gekregen en besloten niet in beroep te gaan. De reden hiervoor is vrij simpel. Op dit moment is het een strafschikking die enkele jaren in de boeken blijft staan. Op het moment dat ik in beroep ga en de rechter bepaald dat de officier inderdaad gelijk heeft, is het geen strafbeschikking meer maar een veroordeling voor een misdaad.
Deze weegt voor de wet zwaarder en blijft ook langer geregistreerd (zover mijn informatie reikt).

Wat de opmerkingen betreft over ‘in lachen uitbarsten’, ik ben van mening dat deze niet geheel professioneel is. Naar mijn inziens heb ik ten goede trouw gehandeld, zeker daar het gaat om behuizingen die bij elektronica handelaren als conrad.nl gewoon vrij te bestellen zijn.

Ik had beter kunnen weten, maar het is wat het is.

Dank voor de reacties!
:thanks:

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 04 mar 2014, 18:47

Vrij te bestellen bij Conrad is nog geen import van (onder)delen van wapens.
(Al komt alles van Conrad volgens mij uit een centraal magazijn in Zuid Duitsland)

En Conrad verkoopt geen onderdelen van wapens.
Dat een wapenconstructeur gelijke kastjes gebruik is misschien zo... maar niet meer dan dat.

Maar waar waren de overige onderdelen van die gedemonteerde Taser eigenlijk?
En waarom koop je Tasers/laserpennen, demonteer je die, en neem je juist die 'Conrad'-kastjes mee naar huis en de rest niet?

Ik blijf het een dom (en ongeloofwaardig) verhaal vinden.
Hoe onprofessioneel je dat ook vindt.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Jdk
Infopolitie Gast

Bericht door Jdk » 05 mar 2014, 00:52

Gezien het advies van mijn advocaat kan ik voorlopig geen uitspraken of reacties meer geven.
Wat ik er wel over kwijt kan;
Het heeft in volledige onwetendheid van artikel 3 plaatsgevonden, met de beste intenties voor de desbetreffende branche.

Gesloten