caravan boven 750 kg zonder kenteken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
tilac
Infopolitie Gast

caravan boven 750 kg zonder kenteken

Bericht door tilac »

hallo allemaal , mij vraag is of iemand weet wat de boete is voor het hebben van een tandemasser caravan achter de auto zonder kenteken ?
dus : caravan boven de 750 kg.....met een witte kentekenplaat voorzien van het nummer van het trekkend voertuig......
en wat zijn de eventuele gevolgen bij staande houding ? boete ? inbeslagname ? alvast bedankt voor de antwoorden !
mvg

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: caravan boven 750 kg zonder kenteken

Bericht door zijlvaart67 »

Opzettelijk een vals kenteken aanbrengen is een misdrijf.

Het levert oa een strafblad op. Daarnaast is de hoogte van die boete niet bekend daar de Officier van Justitie de hoogte bepaald.

Daarnaast; als deze truc wordt toegepast om de rijbewijsplicht te omzeilen, dan wordt 't helemaal feest..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Henderikus
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Henk
Geslacht:

Bericht door Henderikus »

Ik denk dat je ook nog problemen met de verzekering krijgt mocht er wat gebeuren.

Wil je op zo'n manier op vakantie? Of moet de caravan over een korte afstand naar een (andere) camping gebracht worden?
Dan is vervoer achter een tractor misschien een optie.

J o h a n
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Bericht door J o h a n »

Bijna alle caravans zijn zwaarder dan 750 max.

Een caravan met witte plaat zie je niet veel, dus zal je snel aandacht krijgen.
(tandemasser!!)

Mocht je controle krijgen gaan ze naar papieren vragen, die je waarschijnlijk niet
hebt, anders zou je wel een gele plaat bestellen.

Er komen vragen, waar komt die caravan vandaan? is deze gestolen? etc.

Het zou je wel een vakantie kunnen kosten.

Johan

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

tilac schreef:hallo allemaal , mij vraag is of iemand weet wat de boete is voor het hebben van een tandemasser caravan achter de auto zonder kenteken ?
dus : caravan boven de 750 kg.....met een witte kentekenplaat voorzien van het nummer van het trekkend voertuig......
en wat zijn de eventuele gevolgen bij staande houding ? boete ? inbeslagname ? alvast bedankt voor de antwoorden !
mvg
Laat ik eerst vragen of er ook een "geel" kenteken bij deze caravan is? Zo ja, dan ben ik het met Zijlvaart eens. Zo nee, dan is de caravan alleen maar overbeladen. Dan hangt het af van de totale massa hoe hoog de boete is.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

aok mar
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: niek

Bericht door aok mar »

Welke papieren zijn (nog)wel in uw bezit ? Misschien het vroegere "registratiebewijs "en werd verzuimd dit om te zetten in een kentekenbewijs ? Dan kan dit nu nog maar wel maar alleen via (een bijkantoor) van de RDW.
Ook als er helemaal geen papieren zijn : toch de RDW inschakelen.

tilac
Infopolitie Gast

Bericht door tilac »

ik denk dat de heer of mevrouw ""zijlvaart67"" mij vraag niet goed begrepen heeft .
ik heb het niet over een OPZETTELIJK EEN VALS KENTEKEN AANBRENGEN ! maar over een caravan die meer als 750 kg weegt met een WITTE kentekenplaat zoals normaal gebruikt wordt voor een caravan ONDER de 750 kg met het kenteken van het trekkend voertuig .
dus deze reactie ????? en GESTOLEN ? NEE ! de caravan is gekocht op een camping omdat hij daar achtergelaten is door wanbetalers waarna de camping eigenaar de caravan verkocht aan een handelaar waar ik hem weer van gekocht heb . dus bij mijn weten niet gestolen .
en wat mijn rijbewijs betreft kan ik kort zijn : ik heb ze allemaal !

dan heb ik aan de antwoorden van aok mar piet en johan iets meer , waarvoor mijn dank .

ik heb helemaal niets bij de caravan alleen een briefje van de handelaar waar ik hem gekocht heb met het aankoopbedrag erop .
ik heb tel contact met het rdw gehad en bij hun was deze caravan met dit chassisnummer niet bekend ?? misschien een buitenlands voertuig ?
of misschien is er inderdaad tijdens de conversie van registratiebewijs naar kenteken geen actie ondernomen door de oude eigenaar ?
de caravan individueel laten keuren bij de rdw is een kostbare zaak .
de caravan staat nu op een vaste plaats op een camping.....mijn idee was om er misschien een paar dagen meer op vakantie te gaan en daarom mijn vraag of er iemand iets weet over de hoogte van de eventuele boete ? en het risico van inbeslagname oid ?
anders wordt gewoon lekker op de camping blijven staan !

mvg tilac

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 68

Bericht door r0n. »

tilac schreef:ik heb het niet over een OPZETTELIJK EEN VALS KENTEKEN AANBRENGEN ! maar over een caravan die meer als 750 kg weegt met een WITTE kentekenplaat zoals normaal gebruikt wordt voor een caravan ONDER de 750 kg met het kenteken van het trekkend voertuig .
Dan is het witte kenteken dus vals, want dat hoort niet bij deze caravan.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

r0n. schreef:
tilac schreef:ik heb het niet over een OPZETTELIJK EEN VALS KENTEKEN AANBRENGEN ! maar over een caravan die meer als 750 kg weegt met een WITTE kentekenplaat zoals normaal gebruikt wordt voor een caravan ONDER de 750 kg met het kenteken van het trekkend voertuig .
Dan is het witte kenteken dus vals, want dat hoort niet bij deze caravan.
Dit is niet juist.

@Tilac. Hoe zwaar is de caravan ongeveer? (en dan bedoel ik leeg, zonder koelkast, gastank etc) Zonder die informatie kan ik niet zeggen wat voor u de beste procedure is.

Piet

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Misschien moet de topicstarter gewoon in 1 keer een duidelijke casus deponeren. Dan ontstaat er ook geen verwarring.

En de 'opwinding' is niet nodig; daar wordt een politieagent sowieso niet warm of koud van..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

rijschoollucassen
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Bericht door rijschoollucassen »

TS heeft een caravan boven 750 kg, zonder eigen kenteken. Deze caravan is dus niet toegelaten tot de openbare weg. Simpel.
Als TS met deze caravan toch de weg op wil, kan dat legaal achter een tractor (optie bij verplaatsen over niet te lange afstand). Wil TS deze caravan achter de auto zetten is hij strafbaar. So what? Bekeuring en klaar, toch? Verder rijden is er echter niet bij, dus sleepkosten. Aanrijding? Dikke ellende waar je niet eens aan moet willen denken.

Om dan te vragen hoe hoog de boete zou zijn, daar zijn we hier wat allergisch voor.

j.l.

tilac
Infopolitie Gast

Bericht door tilac »

hallo piet , de caravan weegt leeg zo'n 1200 kg .
mvg tilac

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

tilac schreef:hallo piet , de caravan weegt leeg zo'n 1200 kg .
mvg tilac
OK.
Puur wettelijk beredeneerd. In artikel 5.18.17c van de Regeling voertuigen staat:

Wetstekst

Artikel 5.18.17c
1.Indien voor een aanhangwagen een Nederlands kentekenbewijs is afgegeven, mag de op dit kentekenbewijs of de in het kentekenregister vermelde toegestane maximummassa niet worden overschreden of mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand, uitgezonderd de aslasten van een niet autonome aanhangwagen, niet meer bedragen dan de vermelde toegestane maximummassa. Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand vermeerderd met de last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan de toegestane maximummassa.
2.Indien op het Nederlandse kentekenbewijs van een middenasaanhangwagen of in het kentekenregister geen toegestane maximummassa is vermeld dan wel indien de middenasaanhangwagen niet in Nederland is geregistreerd mag de toegestane maximummassa of de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand vermeerderd met de last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand niet meer bedragen dan 20.000 kg. Indien de middenasaanhangwagen is voorzien van gasvering of van in het kader van de Europese Gemeenschap of van de Europese Economische Ruimte als gelijkwaardig aangemerkte vering en is voorzien van drie assen, mag de toegestane maximummassa of de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand vermeerderd met de last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand niet meer bedragen dan 24.000 kg.
3.Indien van een aanhangwagen de toegestane maximummassa niet met behulp van het eerste en tweede lid kan worden vastgesteld, geldt voor deze aanhangwagen een toegestane maximummassa van 750 kg.
Omdat er geen kentekenbewijs is, is ook lid 1 en 2 niet van toepassing. Dus blijft lid 3 over. De toegestane maximum massa van uw caravan is derhalve 750kg. Er is geen eigen kenteken nodig en een witte plaat, met het kenteken van het trekkende voertuig, volstaat.
Maar, u wordt gewogen en zie, 450kg te veel, oftewel 60% overschrijding van de TMM. Dat is dus niet verder rijden en een boete van €290,- (feitnummer P171v)

Piet

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47

Bericht door rai »

Nu ga ik misschien even iets geks zeggen, maar volgens het RDW is het mogelijk om een "transitokenteken cq. doorvoerkenteken" aan te vragen voor voertuigen die in Nederland (nog) nooit een kenteken hebben gekregen.
Volgens TS heeft hij het VIN nummer laten controleren, maar is daar niet bekend, wat kan inhouden dat het nooit in Nederland geregistreerd is geweest.

Dit kentekenbewijs is niet alleen in Nederland geldig, maar wereldwijd.
Er staat expliciet vermeld dat het aangevraagd kan worden voor voertuigen (wat een aanhanger (caravan) dus ook is) en er staat ook nergens dat je ermee naar het buitenland moet.

Misschien een (tijdelijke) oplossing voor TS ???

Bron

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Twitter: #serviesonline
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door olle-griese »

een transitokenteken wordt waarschijnlijk niet afgegeven.
TS zal dan eerst de originele, al dan niet buitenlandse eigendomspapieren incl overdrachtsfactuur moeten overleggen.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

Gesloten