swift letters in derde remlicht

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast
Infopolitie Gast

swift letters in derde remlicht

Bericht door Gast »

hoi allemaal

ik ben in het bezit van een suzuki swift sport 1.6 uit bouwjaar 2006

nu heb ik gister avond een 2ehands derde remlicht gekocht en deze zo gespoten dat hij grotendeels zwart is en in het midden alleen het logo van de swift nog doorzichtig is

je kan heel duidelijk zien dat het een remlicht is
echter is het wel een andere vorm dan standaart

hij gaat ook alleen aan als ik rem

zo ziet het eruit

http://s21.postimg.org/6930k0evr/swift_foto_s_247.jpg

dit is een normale swift maar mijn swift sport heeft exact hetzelfde remlicht met de zelfde afmetingen van logo
echter is bij mij het licht wat roder

echter weet ik niet of dit zo toegestaan is
en stel het is niet toegestaan kan een agent hier een boete voor geven
en zo ja hoeveel

en als ze het bv zien, zullen ze me hiervoor staande houden

het ziet er erg leuk uit en erg uniek

ik hoop dus natuurlijk dat het wel mag, maar ik denk dat jullie me duidelijkheid kunnen geven omtrent de exacte regelgeving

alvast heel erg bedankt

gr ruud

Pronton
Lid
Lid
Agent
Geslacht:

Re: swift letters in derde remlicht

Bericht door Pronton »

Een remlicht mag alleen geel of rood licht uitstralen naar achter. Daar dit hier (voor zover te zien) het geval is zie ik hier geen probleem in.
Ik kan me echter ook voorstellen dat een remlicht vanaf een bepaalde afstand te zien moet zijn, of een hoeveelheid licht uit moet stralen.
Hier kunnen anderen misschien uitsluitsel over geven!

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Twitter: #serviesonline
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door olle-griese »

Ditzelfde heb ik ooit met m,n PT Cruiser gedaan en had toen APK afkeur.
Doe er je voordeel mee.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast »

dat zei mijn garage idd ook

echter is er ook iemand van het suzuki swift club forum die er al 3x mee door de apk is gekomen
maar ik heb in 10 min het remlicht omgewisselt voor een volledig rode versie

het gaat er mij dus meer om of ik er een boete voor kan krijgen
ik kan van een flinke afstand het derde remlicht nog erg duidelijk zien

thanx voor de reacties

gr ruud

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Twitter: #serviesonline
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door olle-griese »

De club waar ik toen bij zat waren er meerdere die het hadden gedaan.
De meesten kwamen er (onterecht) mee door de APK.
Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat er voor werd beboet.
Echter als het APK afkeur is dan mag het niet.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47

Bericht door rai »

Dit is wat er in de wetgeving is opgenomen:

Wetstekst

Artikel 5.2.51 Rv

1. Personenauto’s moeten zijn voorzien van:

h. twee remlichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel één of twee remlichten indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen;

p. een derde remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2001, aangebracht zodanig dat:

1°. het zich bevindt op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf het middenlangsvlak, en
2°. de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in onderdeel h.

Wetstekst

Artikel 5.2.55 Rv

3. De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikel 128, van toepassing.

Wetstekst

Artikel 128, bijlage VIII Rv

1. De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zijn bespoten, geverfd of beplakt.

2. De glazen van de lichtarmaturen aan de achterzijde van het voertuig, met uitzondering van de achteruitrijlichten, mogen geen barsten of gaten vertonen waardoor wit licht naar achteren kan worden gestraald.

M.i. voldoet dit derde remlicht dus niet aan de eisen en kan er m.i. theoretisch voor geschreven worden:
Tekstenbundel 2013 schreef:N550 - de glazen van de verlichtingsarmaturen of de retroreflectoren niet aan de gestelde eisen voldoen - 5.*.55 RV
Het boetebedrag hier bij horende is 90 euro.

Pronton schreef:Een remlicht mag alleen geel of rood licht uitstralen naar achter.
Dat geldt alleen voor de twee remlichten "links en rechts".
Nu gaat het hier over het derde remlicht en die mag alleen rood licht uitstralen.
Nu is dat in casu wel zo, maar om misverstanden te voorkomen dat het voor alle drie de remlichten geldt:

Wetstekst

Artikel 5.2.53 Rv

5. De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.

6. Het derde remlicht mag niet anders dan rood stralen.

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast »

ok maar de letters swift zijn nog wel het originele rood

valt het dan ook binnen de regel dat het niet bespoten mag zijn

en staat hier een boete op en zo ja hoe hoog is deze

maar ws is het dus niet toegestaan op mijn auto
echter hoe groot is de kans dat een gemiddelde agent je hiervoor staande houd

en dan bedoel ik dus niet een agent die met een pest humeur aan het werk is en voor de kleinste dingen al gaat zoeken naar mogelijkheden om een boete te geven

thanx

gr

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Gast schreef:ok maar de letters swift zijn nog wel het originele rood

valt het dan ook binnen de regel dat het niet bespoten mag zijn

en staat hier een boete op en zo ja hoe hoog is deze

maar ws is het dus niet toegestaan op mijn auto
echter hoe groot is de kans dat een gemiddelde agent je hiervoor staande houd

en dan bedoel ik dus niet een agent die met een pest humeur aan het werk is en voor de kleinste dingen al gaat zoeken naar mogelijkheden om een boete te geven

thanx

gr
Hier heeft RAI dus al antwoord op gegeven.
De boete is 90 euro.

Je weet nu dat het niet mag.
Het is aan jou of je het risico neemt.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:

Bericht door rai »

Gast schreef:en dan bedoel ik dus niet een agent die met een pest humeur aan het werk is en voor de kleinste dingen al gaat zoeken naar mogelijkheden om een boete te geven
Dit doet m.i. wel een behoorlijke afbreuk aan je hele, in principe normale, vraagstelling.
Het humeur van een agent is niet leidend of je een boete krijgt, dat is in eerste aanleg de bestuurder van een auto zelf.
Als de bestuurder gewoon normaal zijn zaakjes in orde heeft, is er geen aanleiding om een boete te geven, ook niet voor een agent die misschien een mindere dag heeft.
Daarnaast heeft het voor een agent totaal geen enkele meerwaarde of hij nu één boete meer of minder uit schrijft, hij wordt er persoonlijk niets wijzer van, dus ook dat speelt geen rol.

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast »

ok het is nu voor mij helemaal duidelijk

ik zag idd pas nadat ik mijn laatste bericht getypt had dat er al antwoord was gegeven op het boete bedrag
ik had er ff overheen gelezen

thanx allemaal voor jullie reacties

ik laat hem voorlopig nog ff zitten
echter leg ik het oude achterlicht wel in de auto incl een ringsleutel 10 en een kleine schroevendraaier

stel ze willen onderweg dat het weer origineel wordt dan kan ik dat terplekke even doen

van mij mag deze naar het archief hoor

gr ruud

Fietser2
Infopolitie Gast

Bericht door Fietser2 »

rai schreef: Dit doet m.i. wel een behoorlijke afbreuk aan je hele, in principe normale, vraagstelling.
Het humeur van een agent is niet leidend of je een boete krijgt, dat is in eerste aanleg de bestuurder van een auto zelf.
Als de bestuurder gewoon normaal zijn zaakjes in orde heeft, is er geen aanleiding om een boete te geven, ook niet voor een agent die misschien een mindere dag heeft.
Daarnaast heeft het voor een agent totaal geen enkele meerwaarde of hij nu één boete meer of minder uit schrijft, hij wordt er persoonlijk niets wijzer van, dus ook dat speelt geen rol.
Dit soort opmerkingen zie ik hier wel vaker voorbij komen. Ze blijven mij verbazen.

Duidelijk is dat in dit geval de topicstarter fout zit met z'n remachterlicht. Wordt hij aangehouden en krijgt hij een prent, dan ligt dat helemaal aan de topicstarter. Dat staat gewoon als een paal boven water.

Maar als de topicstarter aangehouden wordt, kan de agent wel besluiten om een bekeuring uit te schrijven of niet. Hij kan het wel doen op basis van de wet. Simpel. Hij kan het ook afdoen met een waarschuwing, wat ook niet zeldzaam is.

Als het zo zwart-wit is als jij zegt, dan zou de agent geen waarschuwingen geven maar puur prenten uitschrijven indien de wet wordt overtreden. Dat gebeurt niet. Waarom niet? Daar zijn ongetwijfeld meerdere redenen voor waarbij zaken als gevaarzetting, of inschatting 'waarschuwing is zat om de les te leren en het beoogde resultaat te behalen'. Bij de afweging kom toch een stukje persoonlijke voorkeur EN menselijkheid naar voren. Want agenten zijn soms net mensen in plaats van robots. Nee, agenten zijn mensen..... gelukkig maar.

Dat het niet wenselijk is dat de keuze boete/waarschuwing af kan hangen van het humeur en persoonlijke voorkeur van een agent, daar kan ik me best in vinden. Maar ik geloof er niets van dat het niet gebeurt. Agenten maken zelfs fouten.
Ook al is het niet opvolgen van de wet leidend, het humeur van een agent kan net zo goed meespelen.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:

Bericht door rai »

@Fietser2

Het verbaast mij niets, maar dat heeft te maken met de dagelijkse realiteit.
Ga ik even terug naar de basis van het verhaal van TS.
Die stelt een vraag op een hele normale wijze, om zo meer info te vergaren of iets nu wel of niet is toegestaan.
Dat is alleen maar lovenswaardig te noemen.
Maar soms krijgen mensen niet het gewenste antwoord, met name op dit forum, omdat we hier nu eenmaal alleen het wettelijke kunnen behandelen en niet kunnen zeggen hoe er op straat mee om gegaan wordt.

Zoals je zelf al zegt, per situatie beoordeeld een agent zelf of hij het af doet met een bekeuring of dat hij het op een andere wijze af doet, zoals bv. met een waarschuwing.
We kunnen hier niet zeggen wat een ander gaat doen, simpelweg omdat we hier niet kunnen bepalen wat de collega's in deze situatie MOETEN doen.
Als er vervolgens dan een opmerking komt hoe het zit met "een agent met een pesthumeur die gaat lopen zoeken" dan ben ik er persoonlijk redelijk snel klaar mee.
Hier is een heel toepasselijk spreekwoord voor: "Het is de toon die de muziek maakt".

Daarmee kom ik terug op de basis van mijn verhaal, de aanleiding ligt meestal bij een bestuurder zelf.
Als er niets te schrijven is, is er niets te schrijven of voor te waarschuwen, ongeacht het humeur van een agent.
Vergeet niet dat dit dus voor de meeste agenten dagelijkse kost is wat ze te horen krijgen, terwijl de aanleiding dus vaak bij de bestuurder zelf ligt.
We willen graag met zijn allen dat de agenten gaan doen waarvoor ze betaald worden, maar als het henzelf betreft, ligt het probleem ineens niet bij henzelf maar ligt het in ene bij een "pesthumeur", "bonnenquote halen", "echte boeven vangen" etc.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Ik had 't niet beter kunnen verwoorden..

De bestuurder pleegt de overtreding, gewoon in 't zicht van de politie, en vervolgens kan de politie 't alleen maar verkeerd doen. Schrijven we een bon dan zijn we onmenselijk, doen we dat niet dan durven we niet op te treden..

Leg 't maar uit..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Henderikus
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Henk
Geslacht:

Bericht door Henderikus »

Ja en als je dan het originele derde remlicht inclusief gereedschap in de auto legt om hem te vervangen als je eventueel aangehouden wordt is het voor een agent ook duidelijk dat willens en wetens de wet overtreden wordt.
Dus ligt het zeker niet aan de agent als je een boete krijgt.

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast »

zo bedoelde ik die opmerking ook helemaal niet

ik heb bepaalde problemen en daarom verwoord ik soms dingen anders dan ik het bedoel
dit is voor mij een punt om aan te werken

natuurlijk neem ik zelf het risico en als ik aangehouden wordt dan ben ik uiteraard ook gewoon fout en niet de agent
ik bedoel het namelijk zo

er zit verschil in het karakter van mensen dat is overal zo
iedereen beoordeeld een situatie anders, dit is algemeen bekent

het was alleen een dom voorbeeld

het duide meer naar wat een gemiddelde agent zou doen als deze het tegen komt

natuurlijk kan het zijn dat het bij een waarschuwing blijft
of het kan zijn dat ik een bon krijg

wat het ook wordt ik ben fout en daar ga ik ook niet over discusieren

en stel er komt een prent binnen dan wordt deze gewoon netjes betaald

ik ben er niet zo een die al zijn fouten altijd op een ander afschuift
van fouten kan je leren

ik reed voorheen altijd behoorlijk veel te hard op buiten en snelwegen ( meestal wel zo'n 20 a 30km/h

toen kwam er ineens een snelheids boete binnen van te hard rijden op de a12 ( 13km te hard )
en vlak daarna was het nat wegdek en kwam er een auto plotseling uit een zijstraat

ik reed 20km te hard en remde vol maar gleed gewoon door vol met 40 in de achterkant van de auto van mevr
gevolg auto totalloss en 4 noclaim jaren kwijt
dat is flink balen echter heb ik van deze 2 gebeurtenissen wel flink geleerd
het heeft me 3050 euro gekost
ik rijd nu eigenlijk nooit meer te hard en let veel beter op

dit was buiten de bebouwde kom overigens

ik ben iemand die eerst keihard met zijn neus op mijn gezicht moet gaan
echter werkt het wel

we zullen het wel zien

bedankt voor alle reacties

gr ruud

Gesloten