Airsoft magazijn (niet het wapen zelf) toegestaan?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
rv1990
Infopolitie Gast

Airsoft magazijn (niet het wapen zelf) toegestaan?

Bericht door rv1990 » 26 apr 2012, 22:27

Hallo,
Ik heb een vraag, ik ga binnenkort een airsoft wapen bestellen om deze sport (want dat is het naar mijn mening) te beoefenen in belgië.
Ook heb ik een opslag geregeld in belgië zodat ik het wapen nooit naar Nederland in hoef te nemen, echter ga ik deze opslag delen met een paar teamleden van mij en wil ik dus het liefst alleen mijn wapen zelf, daar neerzetten, en geen magazijnen enz. zodat er nooit ruzie komt als iemand iets kwijt raakt.

Om bij mijn vraag te komen, ik wil die magazijnen van dat airsoft wapen dus meenemen naar mijn huis in Nederland.
Mag dat?
Het is in principe geen ding waarmee je kan dreigen en al helemaal niet als je ziet dat er aan de bovenkant geen patroon maar een geel balletje uitsteekt.

Kortom; Mag ik het magazijn van een airsoft wapen bij mij hebben/bij mij thuis hebben liggen, in Nederland?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Gr. Robin

TimK
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: Tim
Geslacht:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Airsoft magazijn (niet het wapen zelf) toegestaan?

Bericht door TimK » 27 apr 2012, 08:19

Volgensmij hoeft dit geen probleem te zijn. Heb je misschien een afbeelding als voorbeeld hoe zo'n magazijn eruit ziet?
Surveillant vrijwillige politie Oost Brabant

Daan_RR
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door Daan_RR » 27 apr 2012, 09:55

Beetje grijs gebied in de praktijk. Als ik puur naar de letter van de wet kijk dan zou ik denken dat het niet mag.
De replica is verboden, niet omdat ie kan schieten maar omdat hij voor afdreiging geschikt is. De patroonhouder is wel een wezenlijk onderdeel voor de werking er van... maar voegt niets toe aan de dreiging die er van uit gaat.
Binnen het airsoft wereldje is dit al een jaren lange discussie die we zonder jurisprudentie waarschijnlijk niet uit gaan komen.

Een airsoftreplica valt onder categorie I onder 7, artikel 2 WWM. Een object geschikt voor bedreiging wordt daar als wapen geclassificeerd.
Artikel 2

1.Wapens in de zin van deze wet zijn de hieronder vermelde of overeenkomstig dit artikellid aangewezen voorwerpen, onderverdeeld in de volgende categorieën.

Categorie I

...

7°. andere door Onze Minister aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn.

...
Geen onderscheid tussen volledig wapen en een enkel onderdeel van een wapen zegt artikel 3 dan. (!!!Let op, het betreft hier dus niet iets dat alleen betrekking op VUURwapens heeft!!!)
Artikel 3

1.De bepalingen betreffende wapens zijn mede van toepassing op onderdelen en hulpstukken die specifiek bestemd zijn voor die wapens en van wezenlijke aard zijn.

...

en de verbodsbepaling in artikel 13 WWM:
Artikel 13

1.Het is verboden een wapen van categorie I te vervaardigen, te transformeren, voor derden te herstellen, over te dragen, voorhanden te hebben, te dragen, te vervoeren, te doen binnenkomen of te doen uitgaan.
Volgens de letter van de wet mag het dus niet, en ik zou mijn vingers er niet aan branden. Veel airsoft beoefenaars komen er mee weg, vaak ook door onwetendheid, maar er kan wel degelijk proces-verbaal worden opgemaakt.
Politie Rotterdam
Taakaccent Wet Wapens en Munitie

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 27 apr 2012, 11:27

Daan_RR schreef:Beetje grijs gebied in de praktijk. Als ik puur naar de letter van de wet kijk dan zou ik denken dat het niet mag.
De replica is verboden, niet omdat ie kan schieten maar omdat hij voor afdreiging geschikt is.
Waar in de vraag lees jij, dat het een replica betreft (Ik weet wel dat dat voor de hand ligt, maar het staat nergens) en dat ie dus voor afdreiging geschikt is?
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

rv1990
Infopolitie Gast

Bericht door rv1990 » 27 apr 2012, 15:15

MotoRon schreef:
Daan_RR schreef:Beetje grijs gebied in de praktijk. Als ik puur naar de letter van de wet kijk dan zou ik denken dat het niet mag.
De replica is verboden, niet omdat ie kan schieten maar omdat hij voor afdreiging geschikt is.
Waar in de vraag lees jij, dat het een replica betreft (Ik weet wel dat dat voor de hand ligt, maar het staat nergens) en dat ie dus voor afdreiging geschikt is?
Het is inderdaad niet de replica zelf die ik wil vervoeren binnen nederland. Alleen het magazijn.
Voor de replica betaal ik in belgië voor een opslag.

Ik wil het graag zeker weten aangezien ik volgend jaar een 2e poging ga wagen bij de politie waarbij ik hopelijk wel door de beroepsgeoriënteerde dagen kom.. en dan kan ik geen notitie mbt vuurwapen/wapenbezit hebben, of met iets dat er mee te maken heeft.

Diamondback
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: DB
Contacteer:

Bericht door Diamondback » 27 apr 2012, 15:18

Betreft het hier een magazijn van een airsoftreplica voor een vuistvuurwapen of een geweer?

Edit: grijs gebied...? Geen hond die nog weet hoe het zit, maar daarover later meer.... :wink: )

rv1990
Infopolitie Gast

Bericht door rv1990 » 27 apr 2012, 17:17

Diamondback schreef:Betreft het hier een magazijn van een airsoftreplica voor een vuistvuurwapen of een geweer?

Edit: grijs gebied...? Geen hond die nog weet hoe het zit, maar daarover later meer.... :wink: )
Het betreft een metalen magazijn voor een m4 replica.
Later eventueel ook een magazijn voor een glock replica.

Ik heb gehoord dat er één type airsoft geweer in nederland legaal is, simpelweg omdat het duidelijk geen vuurwapen is en echt speelgoed is. Het magazijn wat ik nu bedoel is tevens een magazijn dat hierin past, in het legale geweer. Wellicht iets waar gebruik van gemaakt kan worden?

Diamondback
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: DB
Contacteer:

Bericht door Diamondback » 28 apr 2012, 00:44

Helaas.

Blijft gewoon een replicamagazijn van een M4 geweer.

Pak even bier en chips, ik ga weer eens laten zien hoe absoluut belachelijk de wapenwet in Nederland er momenteel uitziet.

De wapenwet bestaat grofgezegd uit 4 delen.
De Wet Wapens en Munitie
De Regeling Wapens en Munitie
De Circulaire Wapen en Munitie

en omdat dit op onderdelen een enorme puinbak is tegenwoordig ook jurisprudentie.

Laat ik eens bij de CWM beginnen:

Die is per 1-1-2012 gewijzigd en hiep hiep hoera, geweermagazijnen worden niet meer gezien als wezenlijk onderdeel van een vuurwapen.
(citaat)
Onderdelen die onder de werking van de WWM vallen zijn:De loop en de onderdelen die bestemd zijn om een vuurwapen (vol)automatisch te doen schieten en daarnaast:Specifiek voor de revolvers: de kast (frame), de loop en de cilinder.Specifiek voor geweren: de kast (het frame), de bascule, het staartstuk, de loop en de grendel of afsluiter.Specifiek voor pistolen de kast (het frame), het magazijn, de loop en de slede.
(einde citaat)
Mijn analyse: foutje op het ministerie, er heeft een ambtenaar zitten maffen en niemand die de wekker heeft gezet.
Dus nu maar per containerlading binnen laten komen?

Helaas. Uitspraak geweest in een zaak vanwege verboden wapenbezit inclusief geweermagazijnen waarvoor de advocaat voor dat feit vrijspraak vroeg, maar de rechter oordeelde dat dit soort zaken niet geregeld mogen worden in een circulaire maar dat dat dient te worden geregeld in of de regeling of de wet. Waarmee tevens de complete werkbaarheid van de gehele CWM voor de zoveelste keer onderuit is geschoffeld.

Je Glockreplicamagazijn valt trouwens buiten de boot, dat is als pistoolmagazijn dan ineens wel weer een wezenlijk onderdeel.

Ergo en mijn oprecht gemeend advies:

Niet aan beginnen. Dit onderdeel van de wapenwet is echt een wespennest waar je je niet in wilt bevinden.
Wacht de nieuwe wapenwet af (wordt waarschijnlijk controversieel verklaart dus heb geduld, voor 2013 hoeven we niets te verwachten).

Daan_RR
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Daan_RR » 28 apr 2012, 15:32

Ben het niet helemaal met jouw uitleg eens Diamondback, wat jij zegt is allemaal van toepassing op vuurwapens. Het betreft hier echter een wapen categorie 1 lid 7 en daar dan een onderdeel van.

Ik weet hoe bijzondere wetten er hier in Rotterdam in steekt, en dat is zoals ik in mijn eerdere post heb uitgelegd.

Mijn advies; Koop gewoon een afsluitbare kist waar de houders in kunnen en zet die lekker in de shurgard in België of welke opslag je daar ook gebruikt. Dan is het probleem ook opgelost lijkt me!
Politie Rotterdam

ronaldod
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: Evert
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door ronaldod » 28 apr 2012, 20:12

DD wil aantonen dat Magazijnen voor geweren in de circulaire 2012 niet als wapen onderdeel worden gezien tenzij het een pistool betreft.
Net als bovenstaande schijver ga ik persoonlijk voor het advies van het niet proberen de randen van het toelaatbare op te zoeken maar gewoon voor zeker te gaan. Niet elke agent is op de hoogte van de regels en zelfs bij de afdeling van B&W is er een verschil van inzicht in de regels.
En aangezien het gehele airsoft gebeuren niet in Nederland plaatsvind hou de spullen in Belgie onder het motte "better safe then sorry"
VP Midden-Nederland
LOPV contact persoon Midden-Nederland eenheidmiddennederland@lopv.nl

Daan_RR
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Daan_RR » 28 apr 2012, 20:29

Ik begrijp wat DD wil aantonen maar het is irrelevant voor de topic starter. De quote van de circulaire die wordt aangehaald door DD heeft namelijk geen betrekking op replica patroonhouders en maakt dit topic naar mijn mening enkel onoverzichtelijk.

De replica patroonhouders vallen strikt genomen gewoon onder de verbodsbepaling van artikel 13 WWM, zijnde een onderdeel van een cat I lid 7 wapen. Ik denk dat de vraag daarmee beantwoord is.

Nog een tip voor de topic starter; Het is in belgië verboden airsoftwapens los (in de auto) te vervoeren. De wapens vallen (vooralsnog) onder de vrij te verkrijgen wapens en deze categorie moet worden vervoerd in een afgesloten kist of tas, welke daadwerkelijk op slot kan. Koop dus een koffer of tas waar zowel de replica als de patroonhouders in passen en je probleem is opgelost terwijl je ook nog eens op een volledig legale en nette manier de sport beoefend.
Politie Rotterdam

rv1990
Infopolitie Gast

Bericht door rv1990 » 01 mei 2012, 12:51

Ok, helder.
Ik koop dan wel een kistje voor de magazijnen zodat ik die los in het kluisje in belgië kan leggen.
De regels mbt het vervoeren van het airsoft wapen in belgië waren mij inderdaad bekend en daar zal ik me ook aan gaan houden, toch bedankt voor de tip!

Nog één laatste vraag; een scope voor boven op de replica, mag dat wel?

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 01 mei 2012, 18:40

Je gaat nu alles in België opslaan. Het komt niet naar Nederland. Dat betekent dus ook, dat je jezelf moet houden aan de Belgische wetgeving, en aangezien we hier vragen beantwoorden die betrekking hebben op de situatie, zoals die in Nederland geldt, zul je het hier verder mee moeten doen. :slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten