onterecht aangehouden winkeldiefstal

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
poes
Infopolitie Gast

onterecht aangehouden winkeldiefstal

Ongelezen bericht door poes »

Ik ben vandaag aangehouden voor winkeldiefstal in de hennes en maurits. Ik ging kleren passen in een hokje en gaf alles terug aan de medewerkster. Later toen ik naar buiten liep werd mij gevraagd mee te komen. Ik werkte mee. Boven vertelde zij mij dat ze in mijn kledinghokje 2 hangers had gevonden en ze wilde graag in mijn tas kijken. Ik had een truitje in mijn tas die ik aan had met sporten en had ditzelfde soort truitje aan. Ik moest vanalles tekenen. Ik vroeg of ik eerst mijn oudrs mocht bellen omdat ik niet wist wat ik moest doen aangezien ik 17 ben en niks gestolen had. Ik mocht mijn ouders niet bellen, dus tekende ik de formulieren voor 150 euro boete en 2jaar winkel ontzegging. Er werd mij verder niet verteld wat de gevolgen waren als ik dit niet deed. Later op het politie bureau waar ze mij overigens heel slecht behandeld hebben ( ze noemden me dom blondje, verwend nest, zeiden dat mijn ouders me niet goed opgevoed hadden etc. ) Vertelden ze mij dat ik zolang ik schuld ontkende dit helemaal niet had moeten tekenen en dat ze mij beter hadden moeten informeren. Ik dacht dat als de zaak opgelost was deze boete niet meer geldig zou zijn, maar dit is dus niet zo. Het enige bewijs dat hennes en maurits heeft zijn de twee kledinghangers, dus ik hoop dat de zaak geseponeerd wordt, maar zo niet en ik krijg alsnog een straf terwijl ik onschuldig ben wat zijn dan mijn rechten? En heb ik ook rechten tegenover de boete die ik van h en m kreeg?
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7483
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: onterecht aangehouden winkeldiefstal

Ongelezen bericht door SWAT »

Als de politie proces-verbaal heeft opgemaakt dan gaat dit naar de officier van justitie en die bepaald of u strafrechtelijk wordt vervolgd. Strafrechtelijke vervolging is afhankelijk van het gegeven of u al eens eerder voor winkeldiefstal een straf hebt gekregen en of er voldoende bewijs is dat u nu weer winkeldiefstal hebt gepleegd.

Als de bij u "voor sporten gebruikte" aangetroffen kledingstukken bij de betreffende hangers horen dan heeft u een ernstig probleem en lijkt het erop dat u een beetje aan het liegen bent. Als verdachte mag u natuurlijk alles zeggen wat u wilt maar als alle bewijzen tegen u zijn krijgt u dan wel een zwaardere straf.
Besef ook dat bij de meeste H&M zaken camera's hangen. Men kan dus precies zien welke kledingstukken u de kleedkamer mee heeft ingenomen en waarmee u weer baar buiten bent gekomen.

Ik lees nergens dat de politie u een HALT aanbod heeft gedaan. Dan zou inhouden dat u bij de politie bent blijven ontkennen of dat u reeds eerder voor diefstal vervolgd bent.

De officier van justitie kan, als hij meent dat er te weinig bewijs is, de zaak seponeren of als hij meent dat er wel voldoende bewijs is, u een taakstraf aanbieden of u oproepen om bij de kinderrechter te komen.

Als u naar de kinderrechter moet dan zal deze kijken of er voldoende bewijs is om u te kunnen veroordelen voor de winkeldiefstal. Meent de rechter dat er te weinig bewijs is dan spreekt hij u vrij. Is de rechter van mening dat er voldoende bewijs is dan zal hij u een straf opleggen, ook dat kan een werkstraf zijn maar, als u al een strafblad hebt, ook een detentiestraf. U moet dan naar een jeugdgevangenis.

U en uw ouders zijn verplicht om bij de kinderrechter te komen.

De boete die u van H&M hebt gekregen is geen boete volgens de wet maar een civiele vordering die H&M op u heeft vanwege de kosten die zij hebben moeten maken om u aan te houden en aangifte te doen. Door te tekenen heeft u erkent dat u H&M dit bedrag verschuldigd bent. U zult waarschijnlijk van een incassobureau of een deurwaarder een brief ontvangen om dit bedrag te betalen.
Als u dat niet wilt dan zult u naar de civiele kantonrechter moeten stappen om deze verplichting tot betaling aan te vechten. Politie noch justitie hebben hier wat mee te maken.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: onterecht aangehouden winkeldiefstal

Ongelezen bericht door Gast »

Bedankt voor uw reactie. Ze verdachten mij er niet van de kleren in mijn tas die ik voor t sporten gebruikt had gestolen te hebben, maar de shirtjes die ik aan had.
Gebruikersavatar
mashi
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 3296
Lid sinds: 08 jun 2005, 21:26
Geslacht:
Contact:

Re: onterecht aangehouden winkeldiefstal

Ongelezen bericht door mashi »

worden die shirtjes heel toevallig ook in die winkel verkocht... dat ik combinatie met eventuele camerabeelden en twee lege hangers zullen vrees ik een rechter overtuigen dat u anders heeft gedaan als vertelt.
Gebruikersavatar
J o h a n
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1062
Lid sinds: 15 jan 2006, 12:52
Geslacht:
Contact:

Re: onterecht aangehouden winkeldiefstal

Ongelezen bericht door J o h a n »

Aangezien je minderjarig bent, kunnen je ouder het "contract" met de winkel nietig laten verklaren.

Je hebt in de winkel immers een overeenkomst getekend, waarbij je min of meer beloofd 2 jaar weg te blijven
en je akkoord verklaard met de gemaakte kosten van de winkel. De boete is hier inderdaad een vergoeding
voor gemaakte kosten.

De rest ligt geheel bij Justitie, aan de hand van bewijs zal die tot een eis komen, waar de rechter
dan iets of niets mee doet.

Johan
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: onterecht aangehouden winkeldiefstal

Ongelezen bericht door Vent »

Over de 'vrijwillige' boete van H&M, kun je meer lezen op http://overlastdonatie.nl.

Volgens die site krijg je bij vrijspraak of seponering je geld terug. Hoe goed dat in de praktijk werkt weet ik natuurlijk niet. Het een en ander is meer op blufpoker dan op wetgeving gebaseerd.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14438
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: onterecht aangehouden winkeldiefstal

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dat laatste ben ik niet met je eens... Het is gewoon een 'nieuwe' toepassing van al heel lang bestaand civiel recht. En terecht; waarom zou een winkelier z'n schade niet mogen verhalen op de dader en zou de eerstgenoemde met de gebakken peren moeten blijven zitten? De hele maatschappij doet dagelijks niet anders dan haar recht halen...

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: onterecht aangehouden winkeldiefstal

Ongelezen bericht door Vent »

Schade verhalen op basis van een strafzaak mag ook, en dat is prima. Je kunt je daarvoor gewoon voegen bij de strafzaak.

Terwijl je wacht op de politie even snel een papiertje laten tekenen, waarin je akkoord gaat het met vergoeden van een 'gemiddelde' schade is echter gewoon bluf. Ik heb ook nog nooit gezien dat een rechter het goed vond om een 'gemiddelde' schade te laten vergoeden.
Gebruikersavatar
mwb
Infopolitie Gast

Re: onterecht aangehouden winkeldiefstal

Ongelezen bericht door mwb »

Het heet "Wij rekenen af met winkeldieven". 151 euro standaard.
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011 ... rlast.html
Gebruikersavatar
J o h a n
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1062
Lid sinds: 15 jan 2006, 12:52
Geslacht:
Contact:

Re: onterecht aangehouden winkeldiefstal

Ongelezen bericht door J o h a n »

Het is gewoon een branche regeling.

http://www.hbd.nl/pages/3648/Onderwerpe ... ieven.html


Johan
Gesloten