huiselijk geweld

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
vlinder
Infopolitie Gast

huiselijk geweld

Ongelezen bericht door vlinder »

heeft het zin om na 13 jaar aangifte te doe van lichamelijk en geestelijke mishandeling door exvriend
Gebruikersavatar
Winterschläfer
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1360
Lid sinds: 25 dec 2008, 15:04
Roepnaam: Robbert
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contact:

Re: huiselijk geweld

Ongelezen bericht door Winterschläfer »

Misschien is het wat makkelijker om daar antwoord op te geven als je wat meer over het hele verhaal vertelt. En: Waarom wil je na 13 jaar aangifte doen, en niet eerder? En wat is het doel van je aangifte?
Nothing great is easy.
Gebruikersavatar
rfo00457
Infopolitie Gast

Re: huiselijk geweld

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Nee, dat heeft geen zin.

Alle vormen van mishandeling zijn na 13 jaar zeker verjaard.
Gebruikersavatar
vlinder
Infopolitie Gast

Re: huiselijk geweld

Ongelezen bericht door vlinder »

omdat ik nu sterker ben maar wel zeer boos over wat mij is aangedaan schoppen slaan ribben breken uitschelden opsluiten enz ik wil dat hij gestraft word door wat hij heeft gedaan als ik durf door te zetten en ik zeer jong was 16 jaar toen dit begon
Gebruikersavatar
rfo00457
Infopolitie Gast

Re: huiselijk geweld

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Het kan sowieso nooit kwaad om een afspraak op een politiebureau te maken en te bespreken wat je is overkomen.

Maar dat verandert niets aan de verjaring.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: huiselijk geweld

Ongelezen bericht door Hilde »

De verjaringstermijn is nu 12 jaar, maar er is een voorstel dit te verlengen.
Ik zou dus zeker wel een gesprek aangaan, of de wijziging in verjaringstermijn afwachten.
Bron: volkskrant.

DEN HAAG - Bij misdrijven waar een gevangenisstraf op staat van acht jaar of meer, wordt de verjaringstermijn verlengd van twaalf naar twintig jaar. Het gaat dan om zaken als zware mishandeling en diefstal met geweld.
Minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) heeft dinsdag een voorstel daarover voor advies naar belanghebbende instanties gestuurd, zoals het Openbaar Ministerie en de Nederlandse Orde van Advocaten. In het regeerakkoord was aangekondigd dat het kabinet zou kijken naar verlenging van de verjaringstermijn.

Bij de bespreking van zijn begroting vorig jaar november bleek dat Opstelten en de Tweede Kamer de verjaring willen afschaffen van misdrijven met een gevangenisstraf van twaalf jaar of meer. Daarover stuurt Opstelten dinsdag ook een voorstel voor advies rond, zo maakte zijn ministerie bekend.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Renske
Superlid
Superlid
Berichten: 544
Lid sinds: 31 jan 2010, 10:56
Roepnaam: Renske
Locatie: Zuid - Holland
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contact:

Re: huiselijk geweld

Ongelezen bericht door Renske »

Die 12 jaar beginnen toch bij ingang van het 18e levensjaar van het slachtoffer?
12-12-12
Gebruikersavatar
linda
Infopolitie Gast

Re: huiselijk geweld

Ongelezen bericht door linda »

Ik ben ook 8 jaar lang mishandeld en vernederd door mij vriend. Hij dwong me tot seksuele handelingen ook met anderen en ik had geen leven meer. Nu ik bij hem weg ben heb ik ook geen leven meer.

Ik slaap niet, heb geen zin om door te gaan en er zijn dagen dat ik me af vraag waarom ik nog moet leven. Bij mij is het ook een tijdje geleden en ik vraag me af of je echt niks kan. Hij leeft vrolijk verder en ik zie het niet meer zitten.

Wat kun je juridisch doen?
Renske
Superlid
Superlid
Berichten: 544
Lid sinds: 31 jan 2010, 10:56
Roepnaam: Renske
Locatie: Zuid - Holland
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contact:

Re: huiselijk geweld

Ongelezen bericht door Renske »

Als je hem juridsch aanpakt heb jij nog steeds geen leven. Als je leeft zoals jij nu leeft dan moet je jezelf aanpakken en hulp zoeken, hem aanpakken lost voor jou nu niets meer op. Ga naar je huisarts en laat hem/haar weten wat er is gebeurd en hoe je je er nu bij voelt de huisarts kan je dan doorverwijzen naar de juiste instantie.
12-12-12
Gebruikersavatar
Winterschläfer
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1360
Lid sinds: 25 dec 2008, 15:04
Roepnaam: Robbert
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contact:

Re: huiselijk geweld

Ongelezen bericht door Winterschläfer »

Hilde12 schreef:De verjaringstermijn is nu 12 jaar, maar er is een voorstel dit te verlengen.
Ik zou dus zeker wel een gesprek aangaan, of de wijziging in verjaringstermijn afwachten.
Die wijziging zal dan altijd in het voordeel van de verdachte zijn... Er komt dus voor TS geen wijziging in de verjaringstermijn meer, maar alleen voor alle mishandelingen/huiselijk geweldzaken die vanaf dat moment worden gepleegd.
Nothing great is easy.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: huiselijk geweld

Ongelezen bericht door Hilde »

Winterschläfer schreef:
Hilde12 schreef:De verjaringstermijn is nu 12 jaar, maar er is een voorstel dit te verlengen.
Ik zou dus zeker wel een gesprek aangaan, of de wijziging in verjaringstermijn afwachten.
Die wijziging zal dan altijd in het voordeel van de verdachte zijn... Er komt dus voor TS geen wijziging in de verjaringstermijn meer, maar alleen voor alle mishandelingen/huiselijk geweldzaken die vanaf dat moment worden gepleegd.
Volgens het artikel niet:
Als de verjaringstermijn is opgeheven, geldt de nieuwe wet vanaf dat moment ook voor misdrijven die dan nog niet zijn verjaard.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Winterschläfer
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1360
Lid sinds: 25 dec 2008, 15:04
Roepnaam: Robbert
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contact:

Re: huiselijk geweld

Ongelezen bericht door Winterschläfer »

Bijzonder... :wink:
Nothing great is easy.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: huiselijk geweld

Ongelezen bericht door Hilde »

Renske schreef:Die 12 jaar beginnen toch bij ingang van het 18e levensjaar van het slachtoffer?
Nee, dat is alleen in geval van sexueel misbruik.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Vittel
Toplid
Toplid
Berichten: 390
Lid sinds: 27 aug 2008, 20:18
Geslacht:
Contact:

Re: huiselijk geweld

Ongelezen bericht door Vittel »

Renske schreef:Als je hem juridsch aanpakt heb jij nog steeds geen leven. Als je leeft zoals jij nu leeft dan moet je jezelf aanpakken en hulp zoeken, hem aanpakken lost voor jou nu niets meer op. Ga naar je huisarts en laat hem/haar weten wat er is gebeurd en hoe je je er nu bij voelt de huisarts kan je dan doorverwijzen naar de juiste instantie.
Of je kunt naar slachtofferhulp .... maar het advies van Renske is een betere optie.

Sterkte en succes met verwerking!
Gebruikersavatar
vlinder
Infopolitie Gast

Re: huiselijk geweld

Ongelezen bericht door vlinder »

ik heb net gelezen dat er bij verjaring van lichamelijke mishandeling word geteld vanaf je 18levens jaar klopt dit dan is het namelijk 11jaar geleden en dan is het mischien anders en kan er wel aangifte worden gedaan
Gesloten