Reflector achterzijde auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
robert-jan
Infopolitie Gast

Reflector achterzijde auto

Bericht door robert-jan » 10 jun 2011, 14:17

Beste,

In mijn (nieuwe) achterlicht units van de auto zitten geen rode reflectoren.
Nu zit ik te denken om onder mijn nummerplaat een (+/-1 a 2 cm hoog) rood reflecterende sticker te plakken.

Is dit voldoende om zo aan de regels te voldoen wat betreft de rode relectie aan de achterzijde van mijn auto?

Alvast bedankt voor uw reactie.

robert-jan
Infopolitie Gast

Re: Reflector achterzijde auto

Bericht door robert-jan » 10 jun 2011, 14:25

De sticker heeft de zelfde breedte als de kentekenplaat.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Frans » 10 jun 2011, 14:44

Nee, is niet voldoende, sterker nog het mag niet eens.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

roadtrain
Inventaris
Inventaris
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door roadtrain » 10 jun 2011, 17:58

Zaten er bij je nieuwe achterlichten geen losse rode reflectors??

Koop anders goedgekeurde reflectors bij de automaterialenhandel. Die in de buurt van je achterlichten plakken/schroeven.. links en rechts precies gelijke hoogte en breedte.

Dit heb alleen zin als je achterlichten wel van een keurmerk zijn voorzien.............

robert-jan
Infopolitie Gast

Bericht door robert-jan » 10 jun 2011, 18:18

Ja ok, er zaten wel reflectoren bij, maar ik wil juist zien of ik het wat mooier kan maken.

Maar wat is er dan niet toegestaan aan de rode strip? Het reflecteert toch?

Zijn er anders minimale maten aan deze reflectoren?

roadtrain
Inventaris
Inventaris
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door roadtrain » 10 jun 2011, 19:20

Maar wat is er dan niet toegestaan aan de rode strip? Het reflecteert toch?

Zijn er anders minimale maten aan deze reflectoren?
Er moet een zg E-keur in staan net als in de koplampen en achterlichten. bekijk ze nog maar eens. (de fabrikant van de achterlichten heeft hier dus goed op ingespeeld door bijbehorende reflectors toe te voegen.
Als het goed is staat hier dus een merkje in. reflector zal rond of rechthoekig zijn.

Correctie: In de laatste apk-keuringseisen staat: De vorm van de reflector is geen eis meer. Wel moeten de reflectoren links en rechts dezelfde vorm hebben en mogen ze niet te veel beschadigd zijn.
Bron: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... %20APK.pdf
Laatst gewijzigd door roadtrain op 10 jun 2011, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 10 jun 2011, 19:30

@roadtrain: je mag niet meer/andere reflectoren plakken dan in het voertuigreglement verplicht zijn en maximaal zijn toegestaan.

Zonmder erin te kijken weet ik al dat plastic plakken over je achterlichten niet is toegestaan. Uit mijn hoofd weet ik ook dat een leuke reflector om je auto mooier te maken al ZEKER niet is toegestaan.

Kortom, je babbelt leuk maar je geeft geen antwoord waar TS daadwerkelijk iets aan heeft!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

roadtrain
Inventaris
Inventaris
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door roadtrain » 10 jun 2011, 19:34

Ik ''babbel'' niet zomaar wat en heb nergens geschreven dat ze OP het achterlicht geplakt moeten worden maar in de buurt van de achterlichten..................

TS heeft achterlichten gekocht zonder ''ingebakken'' reflectors. de leverancier heeft juist gehandeld door er losse reflectors bij te leveren. Deze moeten dus wel bevestigd worden!!

Wellicht haal je de teksten van TS en mij door elkaar. TS wil reflecterend tape gebruiken. Ik attendeer hem op het feit dat goedgekeurde reflectors gebruikt MOETEN worden.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 10 jun 2011, 19:51

..::Frans::.. schreef:@roadtrain: je mag niet meer/andere reflectoren plakken dan in het voertuigreglement verplicht zijn en maximaal zijn toegestaan.
Dit klopt, maar ik kan niets vinden betreffende de afmetingen en/vorm.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Bericht door rai » 10 jun 2011, 20:44

Gaan we er eens wat wettelijke bepalingen bij pakken.

De basis:
Wettekst
Artikel 5.2.51 Rv

1. Personenauto’s moeten zijn voorzien van:

j. twee rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;
Gaan we verder kijken:
Wettekst
Artikel 5.2.55 Rv

4. Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.

5. De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten en retroreflectoren, voor zover het het lichtdoorlatend gedeelte betreft, mogen ten hoogste 25% zijn afgeschermd.

6. De in artikel 5.2.51 bedoelde retroreflectoren van het voertuig mogen geen gebreken vertonen, die de retroreflectie beïnvloeden.

Ingevolge voorgaande artikel 4e lid, moeten de reflectoren dus links en rechts ongeveer even ver van het midden zitten en allebei ongeveer even hoog.

Ingevolge het 5e lid moet minimaal 75% van het reflecterende gedeelte zichtbaar zijn en blijven.

En ingevolge het 6e lid mogen ze geen gebreken vertonen.

Wettekst
Artikel 5.2.57 Rv

3. Personenauto’s mogen zijn voorzien van extra rode retroreflecterende voorzieningen aan de achterzijde en extra retroreflecterende voorzieningen aan de zijkanten van het voertuig, welke ambergeel moeten zijn, met uitzondering van de achterste retroreflector aan de zijkant, welke rood mag zijn.
Welke eisen gelden er dan voor die extra retroreflecterende voorzieningen.
Wettekst
artikel 5.2.59a Rv

1. De in artikel 5.2.57 bedoelde lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd. Indien er sprake is van corrosie is het bepaalde in bijlage VIII, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing.

2. De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikel 128, van toepassing.

3. Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.

Ook voor extra retroreflecterende voorzieningen bedoeld in het 3e lid dienen dus net als artikel 5.2.55 Rv symmetrisch geplaatst te zijn.

Waar mogen die dingen zitten dan.
Wettekst
Artikel 5.2.61 Rv

1. Bij personenauto’s in gebruik genomen na 31 december 1967 moeten de lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen, bedoeld in de artikelen 5.2.51 en 5.2.57 zijn aangebracht op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig. Voor richtingaanwijzers geldt de eerste volzin slechts voor zover het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997.
Vanaf de uiterste zijkant gerekend, mag de reflector dus niet meer als 50 cm naar binnen geplaatst worden.

En als afsluiting:
Wettekst
Artikel 5.2.65 Rv

1. Onverminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten of extra richtingaanwijzers en het krachtens artikel 30c van het RVV 1990 bepaalde inzake herkenningstekens, mogen personenauto’s niet zijn voorzien van:

a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.57 dan wel bij of krachtens de artikelen 5.2.51a of 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan, en

b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.
Kortom, het artikel verbiedt meer retroreflecterende voorzieningen als bedoeld in de artikelen hierboven.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 10 jun 2011, 21:03

Dat schreven Frans en ik toch al, maar dan in Fokke en Sukketaal?

:D

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Bericht door rai » 10 jun 2011, 21:07

Skipperje schreef:Dat schreven Frans en ik toch al, maar dan in Fokke en Sukketaal?

:D

Piet
Heeft TS de wettelijke bepaling en nog eens globaal waar ze moeten komen te zitten. :wink:
:lol: :lol: :lol:

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 10 jun 2011, 23:10

en daarmee heeft roadtrain dus ongelijk. ;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

roadtrain
Inventaris
Inventaris
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door roadtrain » 11 jun 2011, 00:17

..::Frans::.. schreef:en daarmee heeft roadtrain dus ongelijk. ;)
Hoezoo???? TS heeft ''nieuwe'' achterlichten aangeschaft waar dus GEEN reflectors in zitten.

Hij wil dit ''ondervangen'' door een reflecterende strip aan te brengen en vraagt of dit is toegestaan.

Nou blijkt dat zijn leverancier er twee reflectors bij levert.... Dus moet hij die monteren. En zo dat ze beiden zowel links als rechts gelijk ten opzichte van elkaar komen. Wat heb ik hier niet goed aan uitgelegd?

Nogmaals: ik heb nergens geschreven dat TS er meer mag monteren.....

mailo663
Infopolitie Gast

Bericht door mailo663 » 15 jul 2015, 16:39

De gemiddelde autobezitter wil van A naar B maar mensen die iets meer voelen voor een auto komen dit soort problemen tegen. Aan de ene kant wil je graag je auto verfraaien en ik neem aan op die wijze dat de wagen door de APK komt en je onderweg geen bekeuring krijgt als wel je auto gewoon veilig functioneert.

Om duidelijkheid te krijgen wat de regels zijn voor wat hier wel/niet mag/moet kun je nog best heel wat afzoeken. Dat er een reflector geplaatst moet zijn op de juiste plaats ivm achterlichten die zelf geen of geen juiste reflector hebben is tot zover duidelijk. Wat niet duidelijk is, zijn de eisen waaraan een reflector moet voldoen. Er wordt steeds gesproken over dat een reflector een E-keur moet hebben, echter in de wet kan ik dat nergens terugvinden.

Dit zeg ik niet om te zeuren maar om hier duidelijkheid over te krijgen, want je wilt dat het goedgekeurd wordt en geen bekeuringen oplevert maar voor ons heel belangrijk, dat het er ook nog eens leuk uit ziet. Als ik dan naar reflectoren zoek in winkels is er zeer weinig keus wat dat betreft, je komt bijvoorbeeld eentje voor een aanhanger tegen die laten we eerlijk zijn, niet echt je auto verfraait. Een andere mogelijkheid is bv de zogenaamde brandweer reflector die aan behoorlijk hoge eisen voldoet [maar heeft dit een E-keur ?] en doordat het een plakstrip is, je ook nog eens goed kunt bijsnijden en buigen bv op de bumper.

Daarom zou ik graag willen weten waar in de wet de eisen staan vermeld over de zogenaamde "retroreflector" want ik zie nergens staan dat deze een E-keur moet hebben.

Alvast vriendelijk bedankt.

Gesloten