rechten en plichten omtrent ruiterpad

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
bb
Infopolitie Gast

rechten en plichten omtrent ruiterpad

Bericht door bb »

Mijn vraag betreft een boete omdat ik mij niet aan het ruiterpad hield met mijn paard.
Mijns inziens is de boete onterecht vanwege de onduidelijke situatie ter plaatse.

De vragen:
- Waar moet een ruiterpad aan voldoen (markering etc) wil het duidelijk zijn als ruiterpad? Bebording is duidelijk niet genoeg aangezien sommige paden midden door een bos lopen.
- Welke plichten heeft de terreineigenaar om een ruiter erop te wijzen waar het ruiterpad precies loopt?
- Op grond van welke wet word ik beboet?

mvg BB

Fietser2
Infopolitie Gast

Re: rechten en plichten omtrent ruiterpad

Bericht door Fietser2 »

Een ruiterpad wordt toch gewoon aangegeven met zo'n rond blauw bord met daarop een ruiter-te-paard? Lijkt me vrij helder, net als verplicht fietspad, verplichte rijrichting en nog heel wat meer van die blauwe ronde borden.

Maar ik ben wel benieuwd, waar ben je dan aangehouden? (gokje: op een fietspad?)

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Welke feitcode staat vermeld op de bekeuring?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Unfo
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37

Bericht door Unfo »

Volgens mij staan dit soort regels vaak in de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) van de desbetreffende gemeente. Borden zijn dan niet officieel nodig. Een aangewezen gebied binnen deze APV is dan voldoende alleen word het middels bebording nog extra duidelijk gemaakt aan de mensen.

Voorbeeld uit de APV van de gemeente Nunspeet:

Wetstekst

Artikel E9 - Ruiters
1. Het is ruiters verboden zich te bevinden in voor het publiek toegankelijke bossen, heidevelden, parken, wandelplaatsen, plantsoenen, groenstroken en andere voor het publiek toegankelijke terreinen, met inbegrip van de daarin gelegen paden, wegen of brandgangen.

2. Het bepaalde in lid 1 geldt niet voor:
  • a. openbare wegen als bedoeld in de Wegenwet of de Wegenverkeerswet 1994;
    b. de als zodanig aangeduide ruiterpaden;
    c. de paden en wegen, gelegen in door burgemeester en wethouders aan te wijzen gebieden als bedoeld in lid 1, met uitzondering van de in deze gebieden gelegen paden, die als voeten/of fietspad plegen te worden gebruikt.
3. Burgemeester en wethouders kunnen van het bepaalde in lid 1 ontheffing verlenen.

Gesloten