Boete ontbreken kenteken scooter

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Freek2011
Infopolitie Gast

Boete ontbreken kenteken scooter

Bericht door Freek2011 »

Beste mensen,

Ik zit met de volgende vraag. Ik ben in het bezit van een verzekerde scooter. Echter het kentekenplaatje is er vanaf en moet ik eens gaan repareren. Nu kwam de politie laatst bij mij op school omdat ze me vertelde dat ze de vorige dag de scooter hadden zien rijden zonder kentekenplaatje. Ik heb ze vervolgens de scooter laten zien, welke toen geparkeerd stond bij school en ze even het kenteken laten zien (wat in mijn buddy zit) plus het doorbij horende voertuigbewijs.

Toen werd mij door de agenten medegedeeld dat ik een boete zou krijgen voor het rijden zonder kenteken. Daarop vertelde ik de agenten dat de scooter nu stil stond en dat ze naar mijn mening er op dit moment geen boete voor konden geven daar ik niet rijdend op de scooter ben aangehouden. Daar werd niet direct op gereageerd maar toen werd mij verteld dat ze de week erop thuis langs zouden komen om te kijken of ik daadwerkelijk ook het kenteken op de scooter had geplaatst. Nu ik de scooter amper gebruikt heb en hem hierzo thuis opgeslagen heb staan heb ik het kenteken nog niet op de scooter geplaatst. Toen de politie tot mijn eigen verrassing ook daadwerkelijk bij mij thuis kwam werd mij gevraagd of ik de schuur open wilde doen om te laten zien dat er een kentekenplaatje op m'n scooter zat.

Omdat ik het merkwaardig vond dat de politie langskwam en het me niet beviel hoe ze me aanspraken aan de voordeur besloot ik ze niet de toegang te verlenen tot de schuur.

Mijn vraag is, kan ik eigenlijk nog een boete verwachten. Moet een boete voor het niet hebben van een kenteken per se worden uitgeschreven bij staande houding tijdens het rijden (wat bij mij niet gebeurd is) of kan het ook nog achteraf worden opgelegd.

Ik hoop dat dit bericht geen narcistisch toontje heeft t.o.v. de politie. Ik begrijp zeer goed dat de agenten gewoon hun werk doen en dat ze ook zeker aanleiding hadden om naar mijn scooterpapieren te vragen omdat het verdacht kan overkomen als iemand zonder kenteken rondrijdt. Echter aangezien ik al mijn kentekenbewijs had laten zien aan de agenten had ik het gevoel van "hebben jullie niets beters te doen dan het controleren of het plaatje op m'n scooter zit" toen de agenten bij mij op bezoek kwamen.

Bedankt voor de reacties.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Boete ontbreken kenteken scooter

Bericht door Frans »

Freek2011 schreef:Mijn vraag is, kan ik eigenlijk nog een boete verwachten. Moet een boete voor het niet hebben van een kenteken per se worden uitgeschreven bij staande houding tijdens het rijden (wat bij mij niet gebeurd is) of kan het ook nog achteraf worden opgelegd.
Ja, en vanaf nu elke keer dat ze je zien rijden, als is het van 500 mter afstand...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

freek213
Infopolitie Gast

Bericht door freek213 »

Mijn vraag zit hem hierin dat ik altijd ontkend heb op de scooter te hebben gereden zonder kenteken. Of werkt het met scooters tegenwoordig hetzelfde als met auto's die bijv. geflitst worden (dat de kentekenhouder in principe verantwoordelijk is voor boetes, zelfs zonder aanhouding).

roadtrain
Inventaris
Inventaris
Geslacht:

Bericht door roadtrain »

Ik denk dat ze je in eerste instantie hebben willen ''matsen''...................

Ze hebben je de kans gegeven om je scooter in orde te maken en die heb je niet aangegrepen. Denk dat je nu dus achteraf een bekeuring krijgt voor het feit dat je op het schoolplein je kentekenplaat er niet op had...........?

freek213
Infopolitie Gast

Bericht door freek213 »

Ik weet dat ik zelf te laks ben geweest in het repareren ervan (dit omdat ik er bijna nooit op rijd). Op het schoolplein stond de scooter echter stil en naar mijn weten (kan het mis hebben hoor) kan er dan geen boete worden uitgeschreven.

roadtrain
Inventaris
Inventaris
Geslacht:

Bericht door roadtrain »

freek213 schreef:Ik weet dat ik zelf te laks ben geweest in het repareren ervan (dit omdat ik er bijna nooit op rijd). Op het schoolplein stond de scooter echter stil en naar mijn weten (kan het mis hebben hoor) kan er dan geen boete worden uitgeschreven.
Je hebt het mis.............

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door Frans »

freek213 schreef:Mijn vraag zit hem hierin dat ik altijd ontkend heb op de scooter te hebben gereden zonder kenteken. Of werkt het met scooters tegenwoordig hetzelfde als met auto's die bijv. geflitst worden (dat de kentekenhouder in principe verantwoordelijk is voor boetes, zelfs zonder aanhouding).
Klopt
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

J o h a n
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Bericht door J o h a n »

Je kan gewoon een bekeuring verwachten, agenten hebben geconstateerd dat er
op het schoolplein een bromfiets stond zonder kenteken. De eigenaar werd gevonden en de gegevens
zijn genoteerd.

Je kreeg nog een kans, die heb je geweigerd.

Johan

freek213
Infopolitie Gast

Bericht door freek213 »

Klopt, dat was niet zo handig en nalatig van me. Maar wat ik altijd dacht, en wat ik (dacht) opgestoken te hebben van programma's als wegmisbruikers, is dat als de bromfiets stilstaat of mee langs de arm neemt, dat er dan geen boetes voor dergelijke vergrijpen gegeven kunnen worden.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door Frans »

ze hebben de bromfiets toch zien rijden?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Unfo
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37

Bericht door Unfo »

De discussie wel of niet zien rijden hoeft niet gevoerd te worden. De regels uit het kentekenreglement (in iedergeval het voorzien zijn van een kenteken) gelden zowel rijdend als stilstaand.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door MotoRon »

Voor sommige overtredingen moet je rijden, voor andere overtredingen hoeft dat niet.

Wetstekst

Artikel 40 WVW: 1. Het kenteken dient behoorlijk zichtbaar op of aan het motorrijtuig of de aanhangwagen aanwezig te zijn.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

alexanderpas
Infopolitie Gast

Bericht door alexanderpas »

nu is natuurlijk de vraag... is het schoolplein onderdeel van de weg...

Wetstekst

Artikel 40 WVW
1. Het kenteken dient behoorlijk zichtbaar op of aan het motorrijtuig [...] aanwezig te zijn.

[...]

4. Voor overtreding van het eerste lid [...] zijn aansprakelijk:

a. voor zover het betreft een motorrijtuig, de eigenaar of houder die het motorrijtuig op de weg laat staan of daarmee over de weg laat rijden, alsmede in het geval dat met dat motorrijtuig over de weg wordt gereden, de bestuurder[...]
Waarchijnlijk niet:

Wetstekst

Artikel 1 WVW
1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

[...]

b. wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;

[...]

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Waarschijnlijk wel...

Als een wildpad, een (berijdbare) bevroren rivier en de Dam in Amsterdam het is, is een 'normaal toegankelijk' schoolplein het ook... Of er moet een bewaker zitten die een slagboom bedient.

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

ebitch
Infopolitie Gast

Bericht door ebitch »

Opmerking van MotoRon

Als je zelf een vraag hebt, open dan een nieuw topic

Gesloten