Bromfiets rijden met buitenlands rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Re: Bromfiets rijden met buitenlands rijbewijs

Bericht door Skipperje » 08 feb 2011, 08:13

zijlvaart67 schreef:Je bedoelt dus een buitenlander die hier woont? Dan lijkt 't me niet zo vreemd dat 107 opgeld doet. Toch?
Nee, ik bedoel de toerist die in zijn hotel een bromfiets huurt en een rondje Friese meren gaat doen. Dat was in mijn ogen geen internationaal verkeer. Maar ik ontdek nu pas, dat als dat geen internationaal verkeer is, dat er dan in 108 geen uitzondering te vinden is. Dus dan zou die tourist onder 107 vallen en daar geloof ik niet in.
Maar ik vond de berichten van Van the Hill en MarcH al overtuigend genoeg om dit toch onder internationaal verkeer te scharen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 08 feb 2011, 08:21

..::Frans::.. schreef:Hmmm, ik schiet ook even....

Een paar jaar geleden hadden we St. maarten, weet je nog, als je geen rijbewijs had ging je een lang weekend naar St. Maarten, reed je die ene weg bergop, draaide je boven om en reed je de berg weer af en hopla, je had een voledig geldig nederlands rijbewijs...

Helaas, dat werkt niet meer zo. Dat idee heb ik ook een beetje met onze brzailiaanse vrinden. Hij heeft een rijbewijs wat "een beetje vergelijkbaar is met rijbewijs B hier..."

Ik heb een japanse vriend die hier werkt en woont, aardige kerel, leraar hogeschool etc. Heeft een volledig Japans Rijbewijs maar het heeft nogal wat voeten in aarde gehad om hem hier te mogen laten rijden. Het japanse rijbewijs ziet er een beetje uit als een zeer goedkope en veredelde buskaart, uiteraard in alleen Japans.... Niet zondermeer geldig hier dus en hij heeft intussen een nederlands rijbewijs gekregen.

Zo ken ik veel voorbeelden...

Ik neem gemakshalve maar even aan dat alles BUITEN de EU niet zondermeer in een auto mag stappen als ze ergens op een paard en wagen hun rijbewijs hebben gehaald in een of ander ver land waar geen verkeersregels gelden.... ;)
In jouw voorbeeld hebben we het over een Japanner die hier gaat wonen, dus dat is niet vergelijkbaar met de Braziliaanse toerist. Jouw japanner mag 185 dagen rond rijden en dan moet zijn rijbewijs omgewisseld zijn. Ik heb hier eens een lijst gezien van inwoners van aangewezen landen die zondermeer hun rijbewijs om kunnen wisselen en welke niet. Ik kan die zo niet vinden.
Maar iedereen die een rijbewijs heeft, uit welk land dan ook, mag hier op vakantie in een auto gaan rijden.

Piet

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 08 feb 2011, 12:15

Navolgende rijbewijzen zijn om te wisselen:

•Andorra
•Aruba
•België
•Bulgarije
•Cyprus
•Denemarken
•Duitsland
•Estland
•Finland
•Frankrijk
•Griekenland
•Hongarije
•Ierland
•IJsland
•Italië
•Jersey (Staten van)
•Letland
•Liechtenstein
•Litouwen
•Luxemburg
•Malta
•Man (eiland)
•Monaco
•Nederlandse Antillen
•Noorwegen
•Oostenrijk
•Polen
•Portugal
•Roemenië
•Slovenië
•Slowakijë
•Spanje
•Tsjechië
•Verenigd Koninkrijk
•Zweden
•Zwitserland

Rijbewijzen afgegeven in de volgende landen kunnen uitsluitend worden omgewisseld als ze geldig zijn voor de vermelde categorieën:

•Taiwan - B -personenauto - Nederlands rijbewijs categorie B
•Israël - B - personenauto - Nederlands rijbewijs categorie B
•Japan IB - personenauto en motorfiets met meer dan 400 cm3 - Nederlands rijbewijs categorieën A en B
•Singapore - Class 2 - motorfiets met meer dan 400 cm³ en Class 3 - personenauto - Nederlands rijbewijs categorieën A en B
•Andorra - B - personenauto - Nederlands rijbewijs categorie B
•Zuid-Korea - second class ordinary licence - Nederlands rijbewijs categorie B
•Canadese provincie Québec - Nederlands rijbewijs categorie B

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 08 feb 2011, 13:30

:thanks:

Staat dit in een of andere wet/regeling/bijlage?

Piet

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 08 feb 2011, 13:40

MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door MarcH » 08 feb 2011, 17:12

Het lijstje volgt voor het overige uit artikel 44 Reglement rijbewijzen (Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius en Saba) en artikel 45 Reglement rijbewijzen (lidstaten van de EU, andere staten die partij zijn bij de Overeenkomst betreffende de EER).
Be yourself, no matter what they say ...

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Bericht door rai » 08 feb 2011, 21:33

Skipperje schreef:
zijlvaart67 schreef:Je bedoelt dus een buitenlander die hier woont? Dan lijkt 't me niet zo vreemd dat 107 opgeld doet. Toch?
Nee, ik bedoel de toerist die in zijn hotel een bromfiets huurt en een rondje Friese meren gaat doen. Dat was in mijn ogen geen internationaal verkeer. Maar ik ontdek nu pas, dat als dat geen internationaal verkeer is, dat er dan in 108 geen uitzondering te vinden is. Dus dan zou die tourist onder 107 vallen en daar geloof ik niet in.
Maar ik vond de berichten van Van the Hill en MarcH al overtuigend genoeg om dit toch onder internationaal verkeer te scharen.

Piet
Ben nog eens wat dieper de stukken ingedoken en moet inderdaad de conclusie trekken dat het begrip "en zich in het internationale verkeer bevinden" een wassen neus is.
Het staat leuk en interessant, maar het heeft dus geen enkele meerwaarde, want het enige criterium is, dat iemand in het buitenland woonachtig moet zijn, waarmee dus had kunnen worden volstaan met het eerste gedeelte en het andere verhaal achterwege laten.

Een stukje uit Kamerstuk 30477, nr. 8:
De leden van de PvdA-fractie vragen over welk document een buitenlander moet beschikken om hier in Nederland een bromfiets te mogen huren.

In de bij dit verslag aangeboden nota van wijziging is een aanvulling opgenomen van artikel 108 van de Wegenverkeerswet 1994. Dit artikel bevat de uitzonderingen op de rijbewijsplicht. Op grond van het Verdrag van Wenen (Trb. 1974, nr. 35) mag van bestuurders van fietsen of bromfietsen die zich in het internationaal verkeer bevinden (dat zijn mensen die niet hier in Nederland woonachtig zijn), geen rijbewijs worden geëist. In de nota van wijziging is met het oog hierop een aanvulling van artikel 108, eerste lid, opgenomen. Nederland is immers voornemens toe te treden tot dit Verdrag. Dit betekent dat bestuurders van bromfietsen die niet in Nederland woonachtig zijn, maar zich in het internationaal verkeer bevinden, hier zonder rijbewijs een bromfiets mogen besturen. Consequentie hiervan is dat ook bij het huren van een bromfiets geen rijbewijs vereist is.

van the Hill
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Andy
Geslacht:
Leeftijd: 40
Contacteer:

Bericht door van the Hill » 09 feb 2011, 07:43

Het lijkt wel een pas ingevoerde NIEUW artikel . Niemand aan het bureau herkende de wetgeving. Oftewel er zijn al een hoop Polen op de bon geslingerd, die kennelijk onterecht bekeurd zijn.
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen.

Renske
Superlid
Superlid
Roepnaam: Renske
Geslacht:
Leeftijd: 41
Contacteer:

Bericht door Renske » 09 feb 2011, 08:51

Ik vind het echt een belachelijke wet.
12-12-12

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 09 feb 2011, 19:42

zijlvaart67 schreef:Waarom geef ik uberhaupt antwoord, want ik ben niet zo ingeschoten in brommers ed. Aangezien uw neef over een geldig B beschikt, mag hij dus kennelijk wel gewoon op een snorfiets rijden.
Toen Koen dit schreef werd ik geprikkeld om het wel precies uit te zoeken. Ik wilde gaan zoeken of met een Braziliaans B rijbewijs hier op een bromfiets mocht worden gereden. Als de vraag van TS niet was gesteld had het misschien nog jaren geduurd voordat we dit opmerkten. Ik las het ook pas toen ik het antwoord van Koen uitzocht. Ook op mijn afdeling was dit een nieuwtje.

De wetswijziging staat in staatsblad 322/2006

Piet

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 10 feb 2011, 00:12

En zo zie je maar weer... We leren allemaal... iedere dag, tenminste ik wel! Nu 't afleren nog... :wink:

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 12 okt 2019, 15:34

Even een oud draadje heropend, ik was op zoek naar deze info.

Vond daarover nu dit:
Screenshot_20191012-152728.jpg
Best bijzonder dat je van buiten de EU, gewoon hier rond mag brommen zonder rijbewijs.... :shock:
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 12 okt 2019, 20:45

Ach, in Nederland hebben wij een categorie bromfietsen , waar iedere Nederlander zonder rijbewijs op mag rijden. En dan ook nog zonder kenteken. Ik verwonder mij daarom alleen maar.

Piet

Gesloten