Bromfiets rijden met buitenlands rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
JMiranda
Infopolitie Gast

Bromfiets rijden met buitenlands rijbewijs

Bericht door JMiranda » 07 feb 2011, 10:33

Beste Mensen,

Ik heb de site van CBR, RDW en gegoogled maar vind geen duidelijk antwoord voor deze vraag.

Mijn neef en zijn vriendin (beide 22 jaar oud) komen naar Nederland op bezoek vanuit Venezuela.
Ze blijven hier twee maanden op vakantie.
Mijn neef heeft een Braziliaans auto rijbewijs. (geen motor)
Zijn vriendin heeft geen rijbewijs maar is wel 22 jaar oud.

Nu weet ik dat je sinds vorig jaar een of andere brom certificaat of AM rijbewijs nodig heb om te rijden in Nederland. (Ik heb zelf AB rijbewijs en ben 28 dus heb het niet nodig).

Maar hoe zit het bij toeristen ?

Mag mijn neef met zijn buitenlands auto rijbewijs een bromfiets (met blauw kenteken max 25 Km/per uur zonder helm) rijden?
en hoe zit het met zijn vriendin van 22 als toerist? Mag zij een scooter/bromfiets rijden als ze toerist is en haar paspoort bij zich heeft?

Het gaat ons vooral om in Amsterdam te rijden aangezien dit makkelijker is dan auto/fiets.
Wat rijvaardigheid betreft hebben ze genoeg aangezien verkeer in Venezuela honderd keer chaotiser is dan welk Europees land dan ook!

Alvast bedankt,
Jonathan

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Bromfiets rijden met buitenlands rijbewijs

Bericht door zijlvaart67 » 07 feb 2011, 11:03

In de basis is het antwoord heel simpel; er bestaat (internationaal) een tijdelijke onderlinge erkenning van rijbewijzen. Oftewel, een buitenlands (nationaal) bromfietsrijbewijs is ook hier (tijdelijk) geldig... En daar komt ook meteen het probleem. Ik begrijp dat mevrouw die zeker niet heeft en zonder rijbewijs mag hier sowieso geen auto/motor/bromfiets/snorfiets bestuurd worden.

Voor wat uw neef zelf betreft. Het braziliaanse rijbewijs zal geldig moeten zijn om bromfietsen te mogen rijden. Zoniet dan is er een probleem. Wat nu als die categorie in 't geheel niet bestaat bij braziliaanse rijbewijzen? We moeten eens gaan zoeken hoe die dingen er uit zien en welke categorieen er bestaan.

Het is 'nationale regeringen' in ieder geval toegestaan om andere categorieen rijbewijzen in te voeren dan de 'standaard categorieen', het 'bromfietsrijbewijs' dus. Het 'certificaat' bestaat niet meer...

'Ervaring' telt in ieder geval niet mee... :wink:

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

JMiranda
Infopolitie Gast

Bericht door JMiranda » 07 feb 2011, 13:06

Beste,

Bedankt voor het antwoord.
Ik was niet zeker of zijn vriendin mocht rijden omdat ik dacht dat je alleen meerderjarig moest zijn (21+) voor snorfiets. (blauwe kenteken).
Maar als ik het goed begrijp mag ze niet rijden. Dat is duidelijk.

Echter voor mijn neef. Zijn rijbewijs zou "vergelijkbaar" zijn met een B rijbewijs hier.
Hij vertelde me dat ze daar geen "snorfiets" hadden. Dus hebben ze die categorie niet.

Ik dacht dat als je B had in Nederland je automatisch een snorfiets mocht rijden.
(Dus B impliceert AM )

Hmmm.. dan wordt het maar toch liever fietsen :)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 07 feb 2011, 13:44

Waarom geef ik uberhaupt antwoord, want ik ben niet zo ingeschoten in brommers ed. Onze overheid doet er iig niet zo heel moeilijk over:
Bromfietsrijbewijs

Iedereen die 16 jaar of ouder is mag op een bromfiets rijden. Een bromfietsrijbewijs is verplicht, tenzij de bestuurder in het bezit is van een geldig autorijbewijs (B) of motorrijbewijs (A).
bron: rijksoverheid.nl
Aangezien uw neef over een geldig B beschikt, mag hij dus kennelijk wel gewoon op een snorfiets rijden.

Krav Maga

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 07 feb 2011, 18:13

Zoals ik artikel 108 Wegenverkeerswet 1994 lees, mag het wel. Dus ook degene zonder rijbewijs. Maar dat geldt alleen voor bromfietsen en dan moet er sprake zijn van zich bevinden in het internationaal verkeer
Wettekst
Artikel 108
1.Artikel 107 is niet van toepassing op bestuurders van:
i.bromfietsen, indien:
1°.die bestuurders buiten Nederland woonachtig zijn en zij zich bevinden in het internationaal verkeer;
2°.die bestuurders die afkomstig zijn uit een Staat anders dan een andere Lid-Staat van de Europese Gemeenschappen, een andere Staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte of Zwitserland en die in Nederland woonachtig zijn, zo lang sedert de dag waarop zij zich in Nederland hebben gevestigd, nog geen 185 dagen zijn verstreken;
3°.die bestuurders die afkomstig zijn uit een andere Lid-Staat van de Europese Gemeenschappen, een andere Staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte of Zwitserland en in Nederland woonachtig zijn, en die niet beschikken over een rijbewijs dat de bevoegdheid geeft tot het besturen van motorrijtuigen van een andere categorie dan bromfietsen, zolang sedert de dag waarop zij zich in Nederland hebben gevestigd, nog geen 185 dagen zijn verstreken.
Ik ben wel verbaasd, maar schiet er maar op :o

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 07 feb 2011, 19:57

Haha... Geweldig!

Ach ja, waarom ook niet? Het is tenslotte maar een brommer... Voor ons nederlanders zijn de rijbewijzen immers ook nog maar heel vers...

Jammer dat de rijksoverheid ook niet erg nauwkeurig is... :?

Krav Maga

van the Hill
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Andy
Geslacht:
Leeftijd: 40
Contacteer:

Bericht door van the Hill » 07 feb 2011, 21:32

Skipperje schreef:Zoals ik artikel 108 Wegenverkeerswet 1994 lees, mag het wel. Dus ook degene zonder rijbewijs. Maar dat geldt alleen voor bromfietsen en dan moet er sprake zijn van zich bevinden in het internationaal verkeer
Wettekst
Artikel 108
i.bromfietsen, indien:
1°.die bestuurders buiten Nederland woonachtig zijn en zij zich bevinden in het internationaal verkeer;
2°.die bestuurders die afkomstig zijn uit een Staat anders dan een andere Lid-Staat van de Europese Gemeenschappen, een andere Staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte of Zwitserland en die in Nederland woonachtig zijn, zo lang sedert de dag waarop zij zich in Nederland hebben gevestigd, nog geen 185 dagen zijn verstreken;
3°.die bestuurders die afkomstig zijn uit een andere Lid-Staat van de Europese Gemeenschappen, een andere Staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte of Zwitserland en in Nederland woonachtig zijn, en die niet beschikken over een rijbewijs dat de bevoegdheid geeft tot het besturen van motorrijtuigen van een andere categorie dan bromfietsen, zolang sedert de dag waarop zij zich in Nederland hebben gevestigd, nog geen 185 dagen zijn verstreken.

Piet
Idd, raar maar waar. Ik heb gezocht in de hoop dat je het misschien FOUD zou hebben, helaas.
Voor de liefhebbers heb ik een stukje uit de nota van wijziging gequote. ter lering en vermaak zeg maar.
► Laat Spoiler zien
Kan helaas niet de hele nota als bijlage toevoegen
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Bericht door rai » 07 feb 2011, 22:20

Skipperje schreef:Zoals ik artikel 108 Wegenverkeerswet 1994 lees, mag het wel. Dus ook degene zonder rijbewijs. Maar dat geldt alleen voor bromfietsen en dan moet er sprake zijn van zich bevinden in het internationaal verkeer
Wettekst
Artikel 108
i.bromfietsen, indien:

Piet
Ik ga toch :schieten:
Punt 2 en 3 ga ik het niet over hebben, want dan heb je het over woonachtig/vestiging in Nederland.

In punt 1 staat m.i. wel een essentieel punt en dat is het begrip "en zij zich bevinden in het internationaal verkeer".

Persoon (nog niet wettelijk onderbouwt) denk ik dat er in casu, waarin de dame geen rijbewijs heeft, geen sprake is van internationaal verkeer.
Ga er vanuit dat de dame in casu dan rond wil gaan rijden op een snorfiets met Nederlands kenteken.
Dat zou betekenen, dat iemand dan op basis van enkel een buitenlands woonadres, hier zonder rijbewijs op een nederlands gekentekende snorfiets mag rond rijden.

M.i. is er pas sprake van internationaal verkeer, op het moment dat iemand met zijn eigen brommertje, vanuit zijn eigen land waar geen rijbewijs plicht geldt, gewoon naar Nederland komt tuffen.

Zou dit namelijk voor iedereen gelden die in het buitenland woonachtig, dan is de toevoeging "en zij zich bevinden in het internationaal verkeer" een waardeloze toevoeging en zou kunnen worden volstaan met alleen het eerste gedeelte 1°.die bestuurders buiten Nederland woonachtig zijn .

van the Hill
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Andy
Geslacht:
Leeftijd: 40
Contacteer:

Bericht door van the Hill » 07 feb 2011, 22:24

Het eerste onderdeel betreft een aanpassing van artikel 108 van de Wegenverkeerswet 1994.
Allereerst dient een voorziening te worden getroffen voor bestuurders van bromfietsen die zich in het internationaal verkeer bevinden (dat zijn mensen die niet hier in Nederland woonachtig zijn); zij worden vrijgesteld van de rijbewijsplicht.
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Bericht door rai » 07 feb 2011, 22:29

van the Hill schreef:
Het eerste onderdeel betreft een aanpassing van artikel 108 van de Wegenverkeerswet 1994.
Allereerst dient een voorziening te worden getroffen voor bestuurders van bromfietsen die zich in het internationaal verkeer bevinden (dat zijn mensen die niet hier in Nederland woonachtig zijn); zij worden vrijgesteld van de rijbewijsplicht.
Dat heb ik ook gelezen, maar het gaat mij om het extra stuk wat jij vetgedrukt hebt.

EN niet in Nederland woonachtig zijn EN zich bevinden in internationaal verkeer.

Vandaar mijn stelling, is er nog wel sprake van internationaal verkeer op het moment dat iemand ALLEEN in Nederland op een NEDERLANDS GEKENTEKENDE BROMFIETS gaat rijden ???

gelderblom
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contacteer:

Bericht door gelderblom » 07 feb 2011, 23:06

JMiranda schreef: Mijn neef en zijn vriendin (beide 22 jaar oud) komen naar Nederland op bezoek vanuit Venezuela.
Ze blijven hier twee maanden op vakantie.
Mijn neef heeft een Braziliaans auto rijbewijs. (geen motor) ...

...Maar hoe zit het bij toeristen ?
Jouw neef komt naar Nederland.
Bij zijn vriendin spreek je over haar pasport.
Maar jouw neef: is dat een Venezuelaan of heeft hij de Nederlandse nationaliteit.

Als hij de Nederlandse nationaliteit heeft, kan dat op straat tot leuke discussies leiden. Hij is hier, zegt dat hij op vakantie is en zich dus in het internationale verkeer bevindt. Maar bij "buitenlanders" wordt al snel gevraagd naar het paspoort.
Het zou kunnen dat menig politieman bij iemand met de Nederlandse nationaliteit, maar een voor hem onbekend rijbewijs met onbekende categoriën, toch de tijd gaat nemen om dat eens uit te zoeken.
En zolang het een controle is, is dat hooguit vervelend. Als je sprake is van een ongeval kan het lastiger worden.

Het lijkt mij - met de kennis die ik hier van heb - dat je neef hier zou mogen rijden. Maar het zou mij niet verbazen als er in Nederland politiemensen rondlopen die op dit gebied die kennis niet hebben.

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door MarcH » 07 feb 2011, 23:08

rai schreef:Vandaar mijn stelling, is er nog wel sprake van internationaal verkeer op het moment dat iemand ALLEEN in Nederland op een NEDERLANDS GEKENTEKENDE BROMFIETS gaat rijden ???
Ik denk het wel, op basis van de wetsgeschiedenis.

Artikel 112 van het oorspronkelijk voorstel voor de Wegenverkeerswet 1992 (wat artikel 108 WVW 1994 is geworden), luidde als volgt:
Artikel 111 is niet van toepassing op bestuurders van:
(...)
e. motorrijtuigen, indien die bestuurders in het buitenland woonachtig zijn en zij zich bevinden in het internationaal verkeer, mits aan hen door het daartoe bevoegde gezag in het buitenland, anders dan in een andere Lid-Staat van de Europese Gemeenschappen, een rijbewijs is afgegeven dat geldig is voor het besturen van een motorrijtuig als waarmee wordt gereden alsmede, in de gevallen waarin zulks is vereist op grond van internationale overeenkomsten die Nederland binden, aan hen in het buitenland een internationaal rijbewijs is afgegeven dat geldig is voor het besturen van een motorrijtuig als waarmee wordt gereden.
De MvT daarbij (Kamerstuk 22030, nr. 3) luidde als volgt:
Onderdeel e ziet op bestuurders die in het buitenland, anders dan in een lid-staat van de Europese Gemeenschappen woonachtig zijn en die in Nederland aan het wegverkeer deelnemen In de in het onderdeel bedoelde internationale verkeersverdragen wordt er in voorzien dat de verdragsluitende partijen c.q. de landen die zich bij die verdragen hebben aangesloten, elkaars onderdanen toestaan aan het verkeer op elkaars grondgebied deel te nemen op basis van hun eigen, in het land van herkomst afgegeven, nationale rijbewijs, al dan niet in samenhang met een internationaal rijbewijs. De hier geboden faciliteit is niet langer van toepassing vanaf het moment dat de betrokkenbestuurders zich in Nederland hebben gevestigd. Zij bevinden zich alsdan niet langer in het internationaal verkeer, vallen onder de Nederlandse wetgeving en dienen een Nederlands rijbewijs te hebben.
Gezien deze passage lijkt het voor wat betreft het internationaal verkeer enkel van belang te zijn waar men woonachtig/gevestigd is.
Be yourself, no matter what they say ...

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 07 feb 2011, 23:43

rai schreef:Vandaar mijn stelling, is er nog wel sprake van internationaal verkeer op het moment dat iemand ALLEEN in Nederland op een NEDERLANDS GEKENTEKENDE BROMFIETS gaat rijden ???
Alhoewel er al zeer duidelijke uitleg is, wil ik toch nog het volgende toevoegen. (overigens was ik enkele uren geleden nog de mening van Rai toegedaan) Stel nu eens dat het geen internationaal verkeer is als een buitenlander hier op een bromfiets gaat rijden. Dan biedt artikel 108 geen enkele uitweg meer. Dus dan valt de buitenlander onder 107. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 08 feb 2011, 00:03

Je bedoelt dus een buitenlander die hier woont? Dan lijkt 't me niet zo vreemd dat 107 opgeld doet. Toch?

Krav Maga

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 08 feb 2011, 01:21

Hmmm, ik schiet ook even....

Een paar jaar geleden hadden we St. maarten, weet je nog, als je geen rijbewijs had ging je een lang weekend naar St. Maarten, reed je die ene weg bergop, draaide je boven om en reed je de berg weer af en hopla, je had een voledig geldig nederlands rijbewijs...

Helaas, dat werkt niet meer zo. Dat idee heb ik ook een beetje met onze brzailiaanse vrinden. Hij heeft een rijbewijs wat "een beetje vergelijkbaar is met rijbewijs B hier..."

Ik heb een japanse vriend die hier werkt en woont, aardige kerel, leraar hogeschool etc. Heeft een volledig Japans Rijbewijs maar het heeft nogal wat voeten in aarde gehad om hem hier te mogen laten rijden. Het japanse rijbewijs ziet er een beetje uit als een zeer goedkope en veredelde buskaart, uiteraard in alleen Japans.... Niet zondermeer geldig hier dus en hij heeft intussen een nederlands rijbewijs gekregen.

Zo ken ik veel voorbeelden...

Ik neem gemakshalve maar even aan dat alles BUITEN de EU niet zondermeer in een auto mag stappen als ze ergens op een paard en wagen hun rijbewijs hebben gehaald in een of ander ver land waar geen verkeersregels gelden.... ;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten