Belediging

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast
Infopolitie Gast

Belediging

Bericht door Gast »

Hallo, een vraag.

beknopt verhaal:

Mijn vriendin heeft een boete van 650 euro gekregen voor het beledigen van een agent. Ze zei; "wat een eikel/je bent een eikel".
Dit gebeurde 's nachts na een band optreden in een café. Zij vond het onterecht dat een vriend een bekeuring kreeg voor fout parkeren (laden/lossen).
Na de "lichte" belediging vroeg de agent om haar legitimatie. Die had ze toevallig niet bij zich.
Daarna werd ze meegenomen naar het politiebureau en in de cel gezet voor een nacht. Ze was niet agressief, hooguit een beetje opstandig, omdat ze de parkeerboete onterecht vond. Uiteindelijk heeft de agent de parkeerboete ook niet geschreven.

Een boete voor een belediging is oke, maar dit bedrag en een nacht in de cel lijkt mij zacht gezegd erg overdreven!

graag jullie reactie.

Alvast bedankt!!

Unfo
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37

Re: Belediging

Bericht door Unfo »

Dit soort woorden/zinnen worden gewoon niet meer getolereerd. Het zal je niet ontgaan zijn dat de politiek zich ook steeds harder maakt voor de diender op straat.

De nacht in de cel gebruikelijk. Tussen 00:00 uur en 09:00 wordt er doorgaans namelijk geen verhoor meer afgenomen.

Mijn advies: Gedraag je gewoon op straat (iets met normen en waarden). Ook al ben je het niet eens met de bekeuring. Dan hoef je je achteraf ook niet druk te maken over de hoogte van een boete voor belediging. Het is volgens mij ook algemeen bekend dat als je eikel of iets dergelijks tegen een agent zegt, je aangehouden kan worden voor belediging.

Wie zijn billen brand.....

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Gast schreef: Een boete voor een belediging is oke, maar dit bedrag en een nacht in de cel lijkt mij zacht gezegd erg overdreven!
Waarschijnlijk heeft ze in de cel gezeten omdat ze haar id niet kon tonen.

Edit: daarnaast zegt mijn onderbuikgevoel ik dat de 650 euro te maken heeft met het gedeelte van het "beknopte" verhaal wat hier niet vermeld wordt....
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast »

Bedankt voor jullie reactie.

Ik ben het inderdaad met jullie eens dat beledigen gewoon niet kan.
Maar ik vind persoonlijk dit bedrag wel erg vors.

Hilde12 schreef:Edit: daarnaast zegt mijn onderbuikgevoel ik dat de 650 euro te maken heeft met het gedeelte van het "beknopte" verhaal wat hier niet vermeld wordt....
Het kost mij iets te veel tijd om het hele verhaal te schrijven, maar daaruit zou juist blijken dat de agenten een inschattingsfout hebben gemaakt. Ook de manier van benaderen was erg onprofessioneel.

nogmaals bedankt voor jullie reactie.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

Hmmmm, beste gast.....

Het is al door anderen gezegd, belediging in welke vorm dan ook wordt op geen enkele manier getolereerd. Maar om nu eens de zaak om te draaien...

Stel even, zelfde situatie, de agent komt er weer aan, loopt op je vriendin af en zegt tegen haar "wat ben jij een stom k*twijf zeg...". Ik denk dat dat moet kunnen, zo een kleine en lichte belediging... Ik denk echter dat de agent morgenochtend in alle bladen staat, op TV het nieuws haalt, bij de klachtencommissie moet verschijnen EN naar de ombudsman mag....

Ik persoonlijk vind een nachtje cel plus 650 euro serieus 10x te laag zolang de sancties voor exact dezelfde "lichte belediging" voor een agent zo belachelijk hoog zijn (en dan heb ik het er nog niet over dat indien de agent dat tegen je vriendin zou hebben gezegd je hem waarschijnlijk nog een buts op zijn neus zou hebben gegeven ook!!??)

Kortom, terug naar af. Je wenst door een agent op correcte wijze te worden aangesproken, andersom geldt dat ook. Tegen een ambtenaar die met zijn werk bezig is zeggen dat het een eikel is, (of zelfs hardop zeggen dat je dat vindt) is geen correcte wijze van communiceren en levert dus inderdaad een (nog veel te lage) boete op....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Vrijwilliger
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 32

Bericht door Julio »

Als uw vriendin het niet eens is met de hoogte van het boetebedrag, moet ze het transactievoorstel niet betalen. Ze zal tzt opgeroepen worden door de rechtbank en zal voor de rechter haar verhaal mogen doen.
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast »

Julio schreef:Als uw vriendin het niet eens is met de hoogte van het boetebedrag, moet ze het transactievoorstel niet betalen. Ze zal tzt opgeroepen worden door de rechtbank en zal voor de rechter haar verhaal mogen doen.
De reden dat ik om een reactie vroeg, was om een idee te krijgen of dit een normale gang van zaken is.
Nogmaals bedankt.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Per 1 januari 2011 zijn ook de tarieven voor misdrijven (de zogenaamde BOS/Polaris richtlijnen) aanzienlijk opgeschroefd.

Met name de delicten gepleegd tegen medewerkers met een publieke taak (waaronder politieambtenaren) zijn de toe te kennen "strafpunten" verdrievoudigd.

Het bedrag voor het beledigen van een politieambtenaar door een persoon zonder strafblad op dit gebied (de zogenaamde firstoffender) bedraagt inderdaad 650 euro.
Tot en met 31 december 2010 was dat bedrag 500 euro en voor 1 janauri 2010 was dit bedrag 400 euro.

Ter zitting zal de officier van justitie een boete van 780 euro eisen. De rechter zal overigens dan de feitelijke boete bepalen.

Per 1 maart 2011 zullen deze boetes middels een zogenaamde strafbeschikking afgedaan gaan worden. De rechter komt er dan helemaal niet meer aan te pas tenzij de verdachte (tijdig) tegen strafbeschikking verzet aantekent.
In memoriam: Sean Connery "The name is Bond, James Bond".

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast »

SWAT schreef:Per 1 januari 2011 zijn ook de tarieven voor misdrijven (de zogenaamde BOS/Polaris richtlijnen) aanzienlijk opgeschroefd.

Met name de delicten gepleegd tegen medewerkers met een publieke taak (waaronder politieambtenaren) zijn de toe te kennen "strafpunten" verdrievoudigd.

Het bedrag voor het beledigen van een politieambtenaar door een persoon zonder strafblad op dit gebied (de zogenaamde firstoffender) bedraagt inderdaad 650 euro.
Tot en met 31 december 2010 was dat bedrag 500 euro en voor 1 janauri 2010 was dit bedrag 400 euro.

Ter zitting zal de officier van justitie een boete van 780 euro eisen. De rechter zal overigens dan de feitelijke boete bepalen.

Per 1 maart 2011 zullen deze boetes middels een zogenaamde strafbeschikking afgedaan gaan worden. De rechter komt er dan helemaal niet meer aan te pas tenzij de verdachte (tijdig) tegen strafbeschikking verzet aantekent.
Bedankt, dit is nuttige informatie. :)

Gesloten