Sneeuw op dak personenauto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
HvS
Infopolitie Gast

Sneeuw op dak personenauto

Bericht door HvS »

Goededag,

Gister ontving ik een bekeuring van twee motoragenten vanwege sneeuw op het dak van mijn auto. De auto had ik voor vertrek met de nodige moeite ontdaan van sneeuw op de ramen, motorkap en lampen. Tussen de dakdragers zat alleen nog een pak sneeuw. Het pak sneeuw bleef goed liggen aangezien het van Soesterberg tot aan Rijswijk met mij was meegereisd. De agenten vonden het echter een boete waard, ovv van losse lading P061, kosten €260,-.

Ik had een waarschuwing op zijn plaats gevonden en verzoek het als nog te verwijderen. Een boete en dan zo'n zware vond ik erg overdreven. Wist niet dat het strafbaar was, zo vaak gebeurt dit natuurlijk ook niet in Nederland. Las zojuist dat een dergelijk vergrijp in het buitenland €40-€80 euro kost. Daarnaast vind ik het vreemd dat de sneeuw wordt gezien als mijn lading.

Is dit vergrijp wel goed geindexeerd?

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 63

Re: Sneeuw op dak personenauto

Bericht door thijeleo »

Het bedrag klopt. De politie heeft het niet verzonnen, dat doet de politiek. Ik zou niet graag al dat sneeuw over me heen krijgen als ik achter de auto rijdt. Onder die sneeuw zit vrijwel altijd nog een laag ijs. Als die er af komt kan de achterligger minimaal een klein probleempje hebben.

En zowiezo, hoeveel moeite is het om even de sneeuw van een auto te verwijderen voordat je gaat rijden?
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door MotoRon »

Toch even een kleine correctie:
De prijs in 2010 voor het feit bedraagt € 240,-, in 2011 wordt het € 280,-
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

van the Hill
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Andy
Geslacht:
Leeftijd: 41

Bericht door van the Hill »

@Thijleo.

Zou je in deze situatie(s) niet beter afzijn met een bonnetje art 5 WvW. Wordt het gehanteerde feit zoals omschreven in casu, niet al teveel opgerekt.

De opzet is immers niet gericht op het hebben van een lading ( die los is en niet afgedekt), maar meer op het niet nemen van voorzorgsmaatregelen die het overige verkeer in gevaar kan brengen of hinderen.

Ik heb hier toch wat moeite mee, ZEKER met de kennis van het aanhangige bedrag. :oops:
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen.

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 63

Bericht door thijeleo »

Waarom artikel 5 als er een mulderfeit voor is: losse lading. Dit is voor zover ik weet het afgesproken artikel voor sneeuw op de auto. Ik heb overigens geen moeite met het bedrag. Je wilt niet weten wat voor capriolen een achterligger moet uithalen om niet geraakt te worden, met alle mogelijke gevolgen daarvan.
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Ruurd
Infopolitie Gast

Bericht door Ruurd »

Opmerking van MotoRon

Bericht verwijderd.
TS stelt een vraag, en die proberen we te beantwoorden, zonder waardeoordeel o.i.d.

Hvs
Infopolitie Gast

Bericht door Hvs »

Ik begrijp het begrip lading niet zo goed icm sneeuw. Ik begrijp dat wanneer een hoeveelheid sneeuw van het dak van je voorganger stuift dit onaangenaam kan zijn. Bij losse lading denk ik alleen aan verkeert geladen aanhangertjes die naar de vuilstort rijden.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door MotoRon »

Je moet het begrip lading ruim zien. Volgens het voertuigreglement, waarop dit feit gebaseerd is, is de definitie:

Wetstekst

lading: alle personen, dieren, goederen, lastdragers, alsmede zonder gebruik van gereedschap van het voertuig los te nemen laad- en losinrichtingen en voertuiguitrustingen, het reservewiel daaronder niet begrepen;
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

van the Hill
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:

MotoRon schreef:Je moet het begrip lading ruim zien. Volgens de Regeling voertuigen, waarop dit feit gebaseerd is, is de definitie:

Wetstekst

lading: alle personen, dieren, goederen, lastdragers, alsmede zonder gebruik van gereedschap van het voertuig los te nemen laad- en losinrichtingen en voertuiguitrustingen, het reservewiel daaronder niet begrepen;
Is sneeuw een goed !! o.i.d. in de zin van het begrip lading
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

En TOCH begrijp ik de frustratie van TS heel erg goed, vooral gezien het feit dat tot gisteren heel nederland met 10 cm sneeuw op zijn dak reed. Het enige wat ik kan zeggen is dat je elk geval los moet bekijken. Kijk ik OP DIT MOMENT hier naar buiten dan ligt er geen sneeuw meer op auto's, behalve op auto's die de afgelopen week niet hebben gereden. Als dat het geval is dan had je inderdaad het dak gewoon schoon moeten maken. Kijk ik naar een paar dagen geleden dan lagen ALLE auto's vet onder de sneeuw en reed iedereen met sneeuw op het dak (gewild of ongewild) en dan is het dus weer overtrokken.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

van the Hill schreef:
MotoRon schreef:Je moet het begrip lading ruim zien. Volgens de Regeling voertuigen, waarop dit feit gebaseerd is, is de definitie:

Wetstekst

zolang electriciteit en zelfs data of "bandbreedte" een "goed" is volgens de wet denk ik dat sneeuw dat zeker is.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

woutb
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Bericht door woutb »

thijeleo schreef:Je wilt niet weten wat voor capriolen een achterligger moet uithalen om niet geraakt te worden, met alle mogelijke gevolgen daarvan.
Hoezo capriolen? Ik hou gewoon genoeg afstand tijdens het rijden, nergens last van.

van the Hill
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:

..::Frans::.. schreef:
van the Hill schreef:

Wetstekst

zolang electriciteit en zelfs data of "bandbreedte" een "goed" is volgens de wet denk ik dat sneeuw dat zeker is.
Dan zou elke regendruppel op je dak ook onder dat begrip kunnen vallen. En zou elke regendruppel die van het dak valt als losse lading kunnen worden beschouwd.

Ik heb niks kunnen vinden in de rechtspraak wat betreft sneeuw als losse lading. Ik zelf vind het niet aan de orde, althans de gehanteerde gedraging.
Ik zou toch, als ik er wat aan zou willen doen, meer voor art 5 gaan, omdat dat meer met het strafbare feit te maken heeft.

Unfo
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37

Bericht door Unfo »

Het lijkt me echt sterk dat sneeuw onder het begrip "lading" valt... Ik adviseer TS om de OvJ, en in het uiterste geval de rechter om zijn mening te vragen in de vorm van een bezwaarschrift.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door MotoRon »

Verschillende mensen, verschillende inzichten.
Ik denk dat TS zijn keuze zal moeten maken of hij bezwaar zinvol vind of niet. Als hij besluit tot bezwaar, hoop ik dat hij de uitkomst daarvan t.z.t. zal posten, daar worden we allemaal wijzer van.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten