Vuur in olieton op oudjaarsavond

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
DaMenaCe
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Dennis

Vuur in olieton op oudjaarsavond

Bericht door DaMenaCe »

Ik ben van plan om vuur te maken in een olieton op oudjaarsavond in Leeuwarden. Niet in mijn eigen tuin, maar op straat (de stoep). Ik gebruik alleen open haard hout, en zorg ervoor dat ik een brandblusser bij de hand heb.
Mijn vraag is of ik hier een boete voor kan krijgen?

Unfo
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37

Re: Vuur in olieton op oudjaarsavond

Bericht door Unfo »

Ja dat zou kunnen en het boetebedrag is 180 euro.

billy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: wim

Bericht door billy »

Gisteren een gezellig vuur in het centrum bij live kerstmuziek gestookt met schoon hout door de brandweer in een zelfgemaakte vuurkorf van 120x120 cm.
In de APV van je woonplaats is dit geregeld.
Bij ons is dat art 5.34 en regelt dat dit verboden is met uitzondering van "sfeervuren zoals terrashaarden en vuurkorven, indien geen afvalstoffen worden verbrand".
Let wel: schoonhout vanaf bijvoorbeeld een bouw kan als afvalhout beschouwt worden omdat afval op deze wijze wordt afgevoerd.

Vittel
Toplid
Toplid
Geslacht:

Bericht door Vittel »

Wij hebben bij een buurtkerstborrel ook een sfeervuurtje gemaakt in een bak van 1,5 meter. Ook gevraagd of er een vergunning nodig was ... het antwoord was nee. Kleinschalig en voor 1 straat was er geen vergunning nodig. Natuurlijk wel veiligheid in acht nemend ...

DaMenaCe
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Dennis

Bericht door DaMenaCe »

Ik vind dit in de APV van Leeuwarden :

Afdeling 8 Verbod vuur te stoken
Artikel 5:34 Verbod afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen of anderszins vuur te stoken
1. Het is verboden in de openlucht afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen in de zin van de Wet milieubeheer of anderszins vuur aan te leggen, te stoken of te hebben.
2. Het verbod geldt niet voorzover het betreft:
a. verlichting door middel van kaarsen, fakkels of dergelijke;
b. sfeervuren zoals terrashaarden en vuurkorven, indien geen afvalstoffen worden verbrand;
c. vuur voor koken, bakken en braden, voorzover dat geen gevaar, overlast of hinder voor de omgeving oplevert.
3. Het college van burgemeester en wethouders kan van dit verbod ontheffing verlenen.
4. Onverminderd het bepaalde in artikel 1.8 kan de ontheffing worden geweigerd ter bescherming van de flora en de fauna.
5. Het verbod geldt niet voorzover in het geregelde onderwerp wordt voorzien door artikel 429, aanhef en onder 1 of 3, van het Wetboek van Strafrecht of de Provinciale milieuverordening.

Zij hebben het over dat vuurkorven geen probleem is. Ik ga er dan vanuit dat een olieton ook mag. Naar mijn idee is dit nog beter, omdat dit geen rommel achterlaat. Ik wil alleen zeker weten dat ik geen bekeuring kan krijgen. Anders doe ik het wel in mijn kleine tuin :)

Edit: Ik heb net de gemeente gebeld en gevraagd of dit mocht. Zolang ik er bij sta, en er geen afvalstoffen in komen is het prima.
Ik heb dit bericht dan ook iets te snel op dit forum geplaatst. Bedankt voor de reacties.

Gesloten