wij denken een gestolen fietes gekocht te hebben

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
dinie
Infopolitie Gast

wij denken een gestolen fietes gekocht te hebben

Bericht door dinie »

mijn vader heeft via marklplaats een fiets gekocht,
toen hij de fiets gekocht had en thuis ens goed bekeek had hij tweifels en denk hijdat hij gestolen is,
op rdw staat ook dat hij gestolen is, wat zijn de gevolgen voor hem als hij de fiets aan geeft, hij heeft al gebeld met politie, en moet van de week heen,

Unfo
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37

Re: wij denken een gestolen fietes gekocht te hebben

Bericht door Unfo »

Er zijn een aantal vormen van heling (bv het kopen van een gestolen goed). Je hebt o.a. opzetheling en schuldheling. Als je iets koop waarvan je van te voren zeker weet dat het gestolen is, dan heb je opzetheling. Als je iets koop waarvan je redelijkerwijs had kunnen of moeten weten dat het gestolen is maar je maakt je er eigenlijk niet zo druk om, dan heb je schuldheling. Bijvoorbeeld als je een fiets met een waarde van 1000 euro koopt voor 50 euro.

Volgens je verhaal kregen jullie later pas twijfels en zijn jullie de fiets goed gaan bekijken. Daarna kom je er achter dat de fiets gestolen blijkt te zijn. De juiste stap is inderdaad de fiets naar de politie brengen. Ik denk dat de gevolgen zijn dat de fiets door de politie in beslag word genomen en daarna terug gaat naar de rechtmatige eigenaar. Daarbij zou je vader natuurlijk de gegevens van de persoon die de fiets verkocht aan de politie kunnen geven.

dinie
Infopolitie Gast

Bericht door dinie »

Unfo schreef:Er zijn een aantal vormen van heling (bv het kopen van een gestolen goed). Je hebt o.a. opzetheling en schuldheling. Als je iets koop waarvan je van te voren zeker weet dat het gestolen is, dan heb je opzetheling. Als je iets koop waarvan je redelijkerwijs had kunnen of moeten weten dat het gestolen is maar je maakt je er eigenlijk niet zo druk om, dan heb je schuldheling. Bijvoorbeeld als je een fiets met een waarde van 1000 euro koopt voor 50 euro.

Volgens je verhaal kregen jullie later pas twijfels en zijn jullie de fiets goed gaan bekijken. Daarna kom je er achter dat de fiets gestolen blijkt te zijn. De juiste stap is inderdaad de fiets naar de politie brengen. Ik denk dat de gevolgen zijn dat de fiets door de politie in beslag word genomen en daarna terug gaat naar de rechtmatige eigenaar. Daarbij zou je vader natuurlijk de gegevens van de persoon die de fiets verkocht aan de politie kunnen geven.

zijn er verder geen gevolgen? ik had op een site gelezen dat je een boete kunt krijgen en een strafblad, (mijn vader werkt bij justitie daarom ben ik bang voor strafblad)
de fiets stond op marktplaats voor 200 euro en hij heeft 185 geboden, hij moest wel in een andere plaats gehaald worden, en stond ook bij alleen woensdag, stond bij een jaar oud beschadigt daarom voor 200. en toen ik op rdw ging op zoeken stond gestolen op 14-12
wij hebben hem de 15 gekocht.

dinie
Infopolitie Gast

Bericht door dinie »

wat ik persoonlijk raar vind, is dat mensen di in die wereld zitten halen toch altijd die sticker er af waar het nummer op staat die zat gewoon no op de fiets.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

Een belangrijke vraag dinie, de fiets, heb je die gekocht voor een aannemelijk standaard bedrag (paar honder euri) of voor een belachelijk laag bedrag (10 euro) ??
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

billy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: wim

Bericht door billy »

oeps frans....: "de fiets stond op marktplaats voor 200 euro en hij heeft 185 geboden, hij moest wel in een andere plaats gehaald worden, en stond ook bij alleen woensdag, stond bij een jaar oud beschadigt daarom voor 200."

dinie
Infopolitie Gast

Bericht door dinie »

..::Frans::.. schreef:Een belangrijke vraag dinie, de fiets, heb je die gekocht voor een aannemelijk standaard bedrag (paar honder euri) of voor een belachelijk laag bedrag (10 euro) ??
de fiets stond te koop voor 200 euro en wij hebben hem gekocht voor 185 euro dat hebben wij geboden omdat er bij stond dat hij beschadigt was, en dat is ook zo hier en daar dikke krassen en het pakjes dragen is stuk. dat ik ook de reen dat mijn vader na tijd ging twijfelen.

maar ik zou graag willen weten wat de gevolgen zijn, hij brengt de fiets de eerst volgende werkdag naar politie, maar omdat hij zelf ook voor justitie(DV&O) werkt ben ik bang als hij een strafblad krijgt zijn baan kwijt raakt.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

Je hebt de fiets te goeder trouw gekocht voor een niet onredelijk bedrag (begrijp ik, ik weet niet wat die dingen gemiddeld kosten op marktplaats). Dat je de fiets terugbrengt is punt 1 in je voordeel, dat je te goeder trouw hebt gehandeld is puntje 2.

Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn voor de justitiele documentatie (strafblad) omdat je alles hebt gedaan wat van een oprecht burger mag en kan worden verwacht. Wel zal je vader een verklaring op het bureau af moeten leggen over de "verkoper" van de fiets (erg belangrijk!).

succes, maak je niet ongerust, zal wel meevallen..... ;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

dinie
Infopolitie Gast

Bericht door dinie »

..::Frans::.. schreef:Je hebt de fiets te goeder trouw gekocht voor een niet onredelijk bedrag (begrijp ik, ik weet niet wat die dingen gemiddeld kosten op marktplaats). Dat je de fiets terugbrengt is punt 1 in je voordeel, dat je te goeder trouw hebt gehandeld is puntje 2.

Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn voor de justitiele documentatie (strafblad) omdat je alles hebt gedaan wat van een oprecht burger mag en kan worden verwacht. Wel zal je vader een verklaring op het bureau af moeten leggen over de "verkoper" van de fiets (erg belangrijk!).

succes, maak je niet ongerust, zal wel meevallen..... ;)
vriendelijk bedankt :)
Dinie

Gesloten