Bekeuring scooter na seponering

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
willie273
Infopolitie Gast

Bekeuring scooter na seponering

Bericht door willie273 »

Mijn zoon zat in februari van dit jaar op zijn scooter toen er een agente aankwam. Hij nam dus niet deel aan het verkeer op dat moment. Omdat hij zijn rijbewijs niet kon tonen op dat moment (bleek door een kapotte binnenzak naar zijn rug gegleden te zijn van zijn jas) moest hij met zijn scooter naar het bureau. De meldkamer gaf aan dat hij geen rijbewijs had, wat dus niet klopte en bij het nogmaals navragen gaf men aan dat de meldkamer een fout gemaakt had. Hij kreeg een bekeuring voor het niet kunnen tonen van zijn rijbewijs, waar ook een bedrag van 66 euro voor is betaald. Achteraf had dit dus niet gemogen, hij was geen deelnemer van het verkeer. Ook ging zijn scooter naar de rollerbank. Later kregen we een brief thuis dat de zaak was geseponeerd, omdat er geen strafbaar feit was gepleegd. Nu krijgt mijn zoon een bekeuring thuis, omdat de scooter dus opgevoerd bleek te zijn. Nu is mijn vraag het volgende: zijn wij verplricht deze bekeuring te betalen, of kunnen wij dit aanvechten, omdat de zaak al geseponeerd is. Hij was geen deelnemer aan het verkeer, dus hadden ze nooit de scooter in beslag mogen nemen en naar de rollerbank mogen doen. Wie kan mij hier een antwoord op geven. Alvast bedankt.

woutb
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Re: Bekeuring scooter na seponering

Bericht door woutb »

Hij bevond zich op de openbare weg met het voertuig, en daarmee moet het voertuig aan de voertuigeisen voldoen. De politie mag dat controleren en ter controle het voertuig (doen) overbrengen naar een controleplaats. De bestuurder is verplicht hier zijn medewerking aan te geven. Blijkt dat het voertuig niet voldoet aan de voertuigeisen (hij loopt te hard) dan kan hier een sanctie voor gegeven worden.

Voor wat betreft het rijbewijs: ook het meevoeren van een scooter aan de hand valt onder het begrip 'besturen'. Ook daarvoor heeft uw zoon dus een rijbewijs nodig. Waarom die bekeuring is geseponeerd is mij dan ook een raadsel.

Ik ga ervan uit dat u niet alleen kritiek heeft op de politie, maar uw zoon ook de nodige opvoedkundige lessen heeft gegeven voor het rijden op een opgevoerde bromfiets. Hij loopt daarmee niet alleen meer kans op een zeer ernstige aanrijding, maar ook op (letsel)schadeclaims na een aanrijding die door hem is veroorzaakt of mede veroorzaakt door te snel rijden. Dat soort claims lopen op in de tienduizenden tot zelfs honderdduizenden euro's, en er is geen verzekering die dat vergoedt.

mashi
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Geslacht:

Bericht door mashi »

Ik ben er niet bij geweest, dus kan nooit met zekerheid zeggen hoe of wat. Op het moment dat de scooter op de openbare weg staat moet deze aan de typegoedkeuring, en de daarbij horende eisen voldoen en is de beschikking m.i. terecht.

Nog veel belangrijker, uw zoon rijd kennelijk op een opgevoerde scooter, wat gaat u als ouder hieraan doen behalve soebatten over de mogelijkheden tot een sepot????

mashi

Unfo
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37

Bericht door Unfo »

Wetstekst

Artikel 5.1.1
1. Het is de bestuurder van een voertuig verboden daarmee te rijden en de eigenaar of houder verboden daarmee te laten rijden, indien het voertuig:
a. niet deugdelijk van bouw of inrichting is, dan wel rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud verkeert;
b. zodanig is gebouwd of ingericht dat de bestuurder onvoldoende uitzicht naar voren of opzij heeft, of
c. niet voldoet aan de in de afdelingen 2 tot en met 17 van dit hoofdstuk ten aanzien van de bouw of inrichting van voertuigen van de categorie waartoe het voertuig behoort, gestelde eisen.
2. Het is de bestuurder en de eigenaar of houder van een voertuig verboden het voertuig te laten staan, indien het voertuig niet voldoet aan de in de afdelingen 2 tot en met 17 van dit hoofdstuk ten aanzien van de verplichte rode retroreflectoren aan de achterzijde van voertuigen gestelde eisen.
3. Voor de toepassing van het bepaalde in het eerste lid, onderdeel c, en het tweede lid, zijn op motorvoertuigen welke niet vallen onder een van de in de afdelingen 2 tot en met 8 van dit hoofdstuk vermelde categorieën motorvoertuigen, de in afdeling 2 van dit hoofdstuk vermelde eisen van overeenkomstige toepassing.
Rollerbank kan alleen als de bromfiets rijdend is gezien. Misschien is uw zoon eerder die avond als bestuurder op de bromfiets gezien? Ik heb die discussie op straat ook wel eens namelijk. Als je even een bromfiets uit het oog verliest en hem 5 minuten later bij een groepje jeugd stil ziet staan dan kan de bestuurder nog steeds gevorderd worden om mee te werken aan een rollerbank en daarna dus ook een bekeuring krijgen...

willie273
Infopolitie Gast

Bericht door willie273 »

Eerst wil ik aangeven dat hij deze scooter allang niet meer heeft en nu een gewone scooter bezit. Op het moment dat dit plaatsvond was dit overdag en zaten ze met een groep jongens met elkaar te praten. En de vraagstelling is, mag men een scooter op de rollerbank doen, terwijl er gecontateerd wordt dat hij er op dat moment niet opreed. Misschien een kleine kanttekening, de agente in kwestie heeft in deze gemeente al veel problemen gehad, en heeft o.a. ook verplicht een communicatietraining moeten volgen, vanwege de vele klachten over deze mevrouw. Dus ook toen bleek dat bij mijn zoon geen strafbaar feit gecontateerd kon worden, is de zaak geseponeerd. Aangezien deze rollerbank kwestie nog een gevolg is van dit geheel, heb ik het vermoeden dat ik dit dus niet hoeft te betalen. Overigens wil ik wel kwijt dat als mijn zoon een bekeuring krijgt voor het rijden zonder helm b.v., dit altijd door hem wordt betaald. Ook wijzen wij hem op zeker op de gevolgen van het rijden zonder helm.

Winterschläfer
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Robbert
Geslacht:
Leeftijd: 31

Bericht door Winterschläfer »

willie273 schreef:En de vraagstelling is, mag men een scooter op de rollerbank doen, terwijl er gecontateerd wordt dat hij er op dat moment niet opreed.
Ja, dat mag. Echter moet de agente wel de scooter hebben zien rijden. Dat hoeft niet op het moment van staande houding te zijn, maar zoals mijn collega al zegt, een korte tijd ervoor kan ook.
willie273 schreef:Misschien een kleine kanttekening, de agente in kwestie heeft in deze gemeente al veel problemen gehad, en heeft o.a. ook verplicht een communicatietraining moeten volgen, vanwege de vele klachten over deze mevrouw.

Ten eerste denk ik niet dat u over die informatie kan beschikken, maar het van "horen zeggen" heeft en verder: Wat heeft dat te maken met het strafbare feit?

Nog een andere kanttekening: U kunt niet weten wat een agent geconstateerd heeft.
Nothing great is easy.

koopman
Stamgast
Stamgast
BOA
Roepnaam: Ome Cor
Twitter: @boabodegraven
Geslacht:
Leeftijd: 71

Bericht door koopman »

Nog veel belangrijker, uw zoon rijd kennelijk op een opgevoerde scooter, wat gaat u als ouder hieraan doen behalve soebatten over de mogelijkheden tot een sepot????

mashi[/quote]

Mashi ik denk dat mama niet zit te wachten op de antwoorden van wat haar zoon kan aanrichten met een opgevoerde brommer, maar het liefst wil horen dat de bon onterecht is, en dat zij nooit de brommer inbeslag had mogen nemen.
Daarom verwacht ik ook niet meer dat mama nog zal reageren over de opgevoerde bromfiets van haar zoontje.
Met vriendelijke groet,

Cor

willie273
Infopolitie Gast

Bericht door willie273 »

Meneer Cor, ik wil best reageren, zoals ik al aangaf, mijn zoon heeft na dat hele incident een andere scooter gekocht met de normale snelheid, omdat ook wij niet op problemen zaten te wachten. Als ouders nemen wij wel degelijk de verantwoordelijkheid voor het gedrag van onze kinderen. Het gaat mij alleen om het feit of deze bekeuring in deze terecht is. Als dat, gezien de omstandigheden, dus niet zo zou zijn, dan wil ik dit aanvechten, en anders kan hij hem gewoon betalen. Jammer voor hem, maar dat zijn de risico's. Toen ik op het bureau was, heeft deze agente aangegeven aan mij dat ze hem niet heeft zien rijden. Voor wat betreft de verhalen over deze agente, er is iemand van de klachtencommissie geweest, die o.a. aangaf dat zijn vrouwelijke collega op dat moment voor veel problemen zorgde voor het korps. Dat waren de woorden van een eigen collega. Ook gaf hij hier voorbeelden van. Of het netjes is om zo over een collega te praten, dat is een andere zaak.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

willie273 schreef:Toen ik op het bureau was, heeft deze agente aangegeven aan mij dat ze hem niet heeft zien rijden.
Dan moet u niet akkoord gaan met de boete. Zie de wettelijke uitleg van Unfo.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

koopman
Stamgast
Stamgast
BOA
Roepnaam: Ome Cor
Twitter: @boabodegraven
Geslacht:
Leeftijd: 71

Bericht door koopman »

Mevrouw Willie, dat collega's van de politie het niet altijd het met elkaar eens zijn is niet een zaak voor de burger.
Maar u zou blij moeten zijn dat die vrouwelijke agent de bromfiets op de rollerbank heeft laten plaatsen (afgezien van de boete)
U zou heel anders hebben gereageerd als die vrouwelijke agent aan uw deur was verschenen met een slecht nieuwsverhaal dat uw zoon ernstig gewond of erger was overkomen doordat hij met zijn opgevoerde bromfiets een ongeluk heeft gehad.

Ik hoop dat u dat ook inziet.
Met vriendelijke groet,

Cor

J o h a n
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Bericht door J o h a n »

Hij kreeg een bekeuring voor het niet kunnen tonen van zijn rijbewijs, waar ook een bedrag van 66 euro voor is betaald. Achteraf had dit dus niet gemogen, hij was geen deelnemer van het verkeer. Ook ging zijn scooter naar de rollerbank. Later kregen we een brief thuis dat de zaak was geseponeerd, omdat er geen strafbaar feit was gepleegd. Nu krijgt mijn zoon een bekeuring thuis, omdat de scooter dus opgevoerd bleek te zijn.

Het kan aan mij liggen, maar dit is onduidelijk, wat is er precies geseponeerd?

Blijkbaar niet voor het niet kunnen tonen van rijbewijs, want dat hebt u 66 euro voor betaald
en kennelijk ook een boete voor het het opvoeren...

Kunt u de inhoud van het sepot brief posten?

Ps,
ik dacht ergens gelezen te hebben, dat in het gastendeel vragen alleen inhoudelijk werden beantwoord.......

Johan

willie273
Infopolitie Gast

Bericht door willie273 »

Jazeker meneer cor, vandaar dat er daarna een andere scooter is aangeschaft. En inderdaad, beter zo, dan een slecht bericht. Daar zit niemand op te wachten. Maar het gaat mij nogmaals om het feit dat de boete, ongeacht bedrag, terecht is ja of nee. Als mocht blijken dat het wel zo is wordt deze ook keurig betaald door hem. Daar doe ik echt niet moeilijk over dan. Maar omdat die hele zaak geseponeerd is, weet ik dus niet of deze dan betaald moet worden ja of nee. Dat is de hele vraagstelling. En daar probeer ik dus achter te komen.

J o h a n
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Bericht door J o h a n »

Maar u zou blij moeten zijn dat die vrouwelijke agent de bromfiets op de rollerbank heeft laten plaatsen (afgezien van de boete)
Vind ik niet, ook agenten moeten zich aan de regels houden, als ze de jongeman niet heeft zien rijden, dan ook niet op de roller..

Johan

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Opmerking van Hilde12

J o h a n schreef:Ps,
ik dacht ergens gelezen te hebben, dat in het gastendeel vragen alleen inhoudelijk werden beantwoord.......
Johan
Klopt Johan ;-)
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

willie273
Infopolitie Gast

Bericht door willie273 »

Al zijn de meningen verschillend over mijn vraag, toch wil ik iedereen bedanken voor de moeite om mijn vraag te beantwoorden.

Gesloten